Anwärter verschillen ?

• Daniel
    Advanced
    Daniel op 21 novembre 2013 · 14:44
    Ik heb aan snowsportnederland gevraagd waarom hun training 300 euro duurder is, onderstaand is hun antwoord.

Mijn vraag, is dit waar?

Zonder Rispstar te willen afvallen geef ik graag antwoord op je vraag.
    Om als ski of snowboardleraar te gaan werken heb je een Anwärter diploma nodig. Anwärter betekend eigenlijk "begin diploma".
    Nu mogen alle provincies van Oostenrijk vanuit het rijk Anwärter opleidingen uitschrijven en examineren. Hierin zit wel kwaliteitsverschil maar het behaalde diploma heeft dezelfde rechten binnen Oostenrijk en de provincies.

Ribstar werkt samen met het ÖSV. Dit is de Oostenrijkse ski vereniging, vergelijkbaar met de NSKIV in Nederland.
    Zij organiseren ook een zogenaamde Anwärter diploma, alleen is deze niet overal geldig, zeker in het Bundesland Tirol hebben ze er een hekel aan en zal je niet aangenomen worden.

Niek, een collega van mij, heeft via zijn sportopleiding bij Ribstar zijn diploma gehaald. Daarna zijn ski anwärter bij een normaal verband en heeft daarna zijn Landes snowboard diploma gehaald. Alleen zijn Landes snowboard diploma wordt in Tirol niet erkend aangezien hij een Anwärter bij het OSV heeft behaald.

Dit zou ik in overweging nemen, anders heb je wel bezuinigd maar ben je zuist veel geld kwijt aan een papiertje dat niet geldig is.

In het opleidingscentrum zal vooral het verschil in kosten zitten.

Hoop dat het je iets duidelijker is geworden.

Laat de zwaartekracht je helpen
  • JeffreyBuik
    Advanced
    JeffreyBuik op 21 novembre 2013 · 15:10
    Beetje jammer dat ze het niet overal gelijk trekken. Als ik kijk naar het Anwarter examen bij SA (snowboarden) die is wel een tikkie lastiger dan de Tiroler (wanneer ze leraren te kort hebben in de skischool haal je hem dus wat makkelijker). Over ripstar kan ik niet oordelen. Maar het is logisch dat ze liever een Oostenrijks papiertje zien dan een NL diploma.
  • Daniel
    Advanced
    Daniel op 21 novembre 2013 · 15:19
    Beide is oostenrijks en beide is officieel Anwärter...
  • Zimoski
    Beginner
    Zimoski op 21 novembre 2013 · 15:31
    Ik heb via andere weg ook gehoord dat ze in Tirol nog wel eens moeilijk doen over diploma's van andere bundeslanden. Het is vooral bij de opleidingen van het skilehrer vervand voor zover ik weet. De skischolen in Tirol zelf nemen je vaak nog wel aan maar als je je Landes wilt doen in Tirol met een Anwarter van ergens anders wordt het vaak lastig.

Maar waarom niet je anwarter direct bij het skilehrerverband in Tirol of ergens anders doen? Is veel goedkoper dan via een NL organisatie
    Stoked, stokeder, stokedest!
  • Daniel
    Advanced
    Daniel op 21 novembre 2013 · 15:55
    Ik ben zeer slecht in duits (geen ervaring), en heb het waarschijnlijker iets makkelijker als ik omringt ben door nederlanders... is dat gek?
  • Zimoski
    Beginner
    Zimoski op 21 novembre 2013 · 16:01
    Nope, zeker niet. Maar volgens mij zitten er genoeg NL-ers bij de standaard anwarter opleidingen. Ik ga het in ieder geval meemaken aangezien ik mijn Anwarter dit jaar ga doen.

Ik heb er dus geen ervaring mee maar de opleiding van snowsportNL is gewoon in het Duits toch?

Nog iets om eens over na te denken: bij mij op de uni zitten heel veel Duitsers. En het valt op dat de Duitsers die alleen met andere Duitsters omgaan veel minder goed Nederlands spreken dan de Duitsers die vooral omgaan met NL-ers. Dat zal omgekeerd ook zo zijn dus misschien is een opleiding volgen tussen, en omgaan met, Duitssprekenden zo slecht nog niet zijn.
    Stoked, stokeder, stokedest!
  • Remmie
    Advanced
    Remmie op 21 novembre 2013 · 16:05
    Toen ik hem in ST.anton deed zat ik bij 3 australiers 2 engelsen paar nederlanders en slechts 1 duits sprekende. Dat mag voor het Duits niet zo uitmaken. daarnaast zul je er toch aan moeten geloven als je in oostenrijk les gaat geven? Ik heb ook weleens gezien dat iemand met een landes uit nederland gewoon als anwarter betaald werd. of dit kwam omdat de opleiding niet goed is of omdat het de skischool beter uit komt kan ik niet beoordelen. Ik had bij mijn anwarter een trainer die me echt flink flink gedrilld heeft waardoor ik hem nog vrij intensief. Mijn houding op de eerste dag van ik ga hier wel even laten zien hoe goed ik kan skien heeft daar ook niet echt bij geholden denk ik. Verder laten ze wel echt alles met een hartslag door de test komen als ze mensen nodig hebben.
  • skiester
    Advanced
    skiester op 21 novembre 2013 · 17:38
    Ik ben zeer slecht in duits (geen ervaring), en heb het waarschijnlijker iets makkelijker als ik omringt ben door nederlanders... is dat gek? Daniel op 21 nov. 2013 15:55

Ach met kaiserschmerzen kom je overal mee weg, toch?
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • Daniel
    Advanced
    Daniel op 21 novembre 2013 · 18:41
    Dat zijn dus indd de zorgen Skiester 😋 Major Kopzorgen... verrekte duits...
  • evan
    Advanced
    evan op 21 novembre 2013 · 18:58
    Ach, Jean-Marie kwam er ook mee weg ...
  • riquardh
    Advanced
    riquardh op 21 novembre 2013 · 21:38
    Zelf mijn anwarter in Tirol gehaald en landes weer buiten tirol en wordt tot nog toe nergens moeilijk over gedaan in oostenrijk.... Ik heb zelf juist voor oostenrijk gekozen om mn anwarter te halen omdat het goed is voor je duits. Bij sommige skischolen krijg je betaald per gewerkt uur. als je dan nederlands engels en duits les kan geven geeft je meer werkuren.. Voorts denk ik dat het niet hel veel uit gaat maken in Oostenrijk..
    Snow Gives Pleasure, Freeriding Is Pleasure!!
  • robbert
    Advanced
    robbert op 21 novembre 2013 · 21:43
    Gewoon in Oostenrijk doen, dat Duits lukt wel. Het is geen Duits examen
  • JeffreyBuik
    Advanced
    JeffreyBuik op 21 novembre 2013 · 22:16
    Ik ben zeer slecht in duits (geen ervaring), en heb het waarschijnlijker iets makkelijker als ik omringt ben door nederlanders... is dat gek? Daniel op 21 nov. 2013 15:55

Dan lijkt het me juist verstandig om je Anwarter via SA of Tiroler verband te halen. In die Anwarter week leer je meteen hoe je in het Duits moet lesgeven.
  • lennart75
    Expert
    lennart75 op 21 novembre 2013 · 23:07
    Ik weet dat het Salzburger Verband ook vlak voor de Anwärter cursus nog een extra cursus Duits geeft.
    Ik heb voor het SBG gekozen omdat ik ook daar woon en les geef. Mijn Duits was in het begin ook niet geweldig maar dat is niet zo heel belangrijk voor je Anwärter. Dat wordt vanzelf een stuk beter zodra je les gaat geven (in het Duits).

Ook heb ik van een collega skileraar gehoord, dat zijn Anwärter van een ander Bundesland niet wordt erkend door het SBG toen hij z'n LS1 wilde gaan doen...
    Beetje jammer dat binnen Oostenrijk dit niet fatsoenlijk geregeld is.
  • Manoni
    Expert
    Manoni op 22 novembre 2013 · 08:19
    Op www.skileraar.info vind je veel onpartijdige informatie over opleidingen tot skileraar.

Zelf heb ik alle opleidingen bij Snowsports Academy gevolgd. De Anwärter is vooral met Nederlanders en de opleiders zijn niet te beroerd om iets in het NL te herhalen. Het papiertje is overal erkend, ik heb er mee in Tirol lesgegeven. Ik zou het echt aanraden, maar ik ben misschien een beetje bevooroordeeld, want ik werk er zelf als opleidster.
  • Willem82
    Tourist
    Willem82 op 22 novembre 2013 · 08:25
    Mischien is www.skileraar.eu iets voor je? Oostenrijkse opleiding ( Salzburger Verband ) met een goede voorbereiding in Nederland ( Duits les ).
  • RobinN
    Advanced
    RobinN op 22 novembre 2013 · 09:18
    Ach met kaiserschmerzen kom je overal mee weg, toch? skiester op 21 nov. 2013 17:38

Exactly what I was thinking hahaha 😃
    Waar het wit is, is een weg.
  • Sauerländer
    Advanced
    Sauerländer op 22 novembre 2013 · 11:02
    Een opleiding volgen of daarna meteen lesgeven is toch geheel wat anders, wanneer je de Duitse taal nog niet voldoende beheerst. Ik zou het als Oostenrijker ook wel heel vreemd vinden als ineens een Nederlander voor me zou staan die amper Duits spreekt en me moest gaan vertellen wat ik moet doen. In Vorarlberg ken ik helaas genoeg verhalen hoe Nederlanders afgewezen werden, vanwege gebrek aan taalkennis. Tirol of Salzburgerland lijken me overigens wel een stuk vriendelijker voor Nederlanders. Heb daar echter geen directe vrienden wonen die de situatie kunnen beoordelen, maar ik denk dat de meeste mensen hier aanwezig met de laatste twee deelstaten de meeste ervaring hebben.

Het is m.i. juist belangrijk om alles in het Duits te doen en met de Nederlandse taal voor een periode te breken. Op die manier leer je niet alleen snel de taal, maar ook de mensen en de cultuur beter kennen, wat later voor een eventuele carrière belangrijk is. Qua taal heb ik dat in Duitsland ook zo gedaan. Inmiddels spreek ik Duits net zo goed of slecht als het Nederlands en dat slechts na drie jaar wonen. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik vooraf al wat (theoretisch) Duits kon, maar bij lange na niet zo goed als nu. En een grammatica wonder zal ik toch nooit worden... 😉

Kortom zou ik me om de opleiding niet druk maken. En anders gewoon bij moeilijke woorden die je niet begrijpt navragen wat ze ermee bedoelen. Pas als je later echt wil gaan lesgeven buiten Nederlandstalige skischolen wordt het belangrijk de taal goed onder de knie te krijgen.
    Sauerland² + Harz² = Alpen²
  • Daniel
    Advanced
    Daniel op 22 novembre 2013 · 12:13
    Het is sowieso in het duits, dus daar is geen verschil te maken. Dat het lastig voor me zal zijn (het duits) mag duidelijk zijn.

Echter maak ik me dus ook nog druk over... dat blijkbaar Anwarter trainingen in oostenrijk (dus nogmaals door oostenrijkers en in het duits), niet allemaal de zelfde 'waarde' hebben.

Waar moet ik het dan halen, of maakt het niet uit?
  • evan
    Advanced
    evan op 22 novembre 2013 · 12:37
    Het is sowieso in het duits, dus daar is geen verschil te maken. Dat het lastig voor me zal zijn (het duits) mag duidelijk zijn.
    Echter maak ik me dus ook nog druk over... dat blijkbaar Anwarter trainingen in oostenrijk (dus nogmaals door oostenrijkers en in het duits), niet allemaal de zelfde 'waarde' hebben.
    Waar moet ik het dan halen, of maakt het niet uit? Daniel op 22 nov. 2013 12:13
    Waar wil je gaan werken? Vrijwel alle skischolen zullen de voorkeur geven aan leraren met het diploma van de bond van hun eigen Bundesland omdat zij zelf bij die bond zijn aangesloten en dus bijdragen aan die opleiding.
    Ik heb zelf met het diploma van SBSSV alleen in Salzburger skischolen gewerkt, dus dat leverde sowieso geen problemen op.
    Nog over de taal. Lang geleden, toen ik mijn Landes I had gedaan in Kaprun, zat ik op de terugweg in de trein bij een Nederlandse snowboarder die zijn Anwärter had gedaan bij de Snowsports Academy. Hij had het zelf over "anwender" ... 😉
  • Daniel
    Advanced
    Daniel op 22 novembre 2013 · 13:21
    Ik ga de ripstar training doen (is officiele oostenrijkse anwarter in het duits), en hopelijk pikken ze dat in het Montafon dal.

Ik hoef ook niet perse aan het werk, maar zou leuk zijn om een paar weken les te kunnen geven. Mijn plan is alle scholen na te lopen en ze mijn contact gegevens te geven, indien ze een keer les moeten/willen geven in het nederlands/engels.

Tegelijkertijd hoop ik duits te leren in de bar 😉
  • JeffreyBuik
    Advanced
    JeffreyBuik op 23 novembre 2013 · 14:21
    Ik ga de ripstar training doen (is officiele oostenrijkse anwarter in het duits), en hopelijk pikken ze dat in het Montafon dal.
    Ik hoef ook niet perse aan het werk, maar zou leuk zijn om een paar weken les te kunnen geven. Mijn plan is alle scholen na te lopen en ze mijn contact gegevens te geven, indien ze een keer les moeten/willen geven in het nederlands/engels.
    Tegelijkertijd hoop ik duits te leren in de bar 😉 Daniel op 22 nov. 2013 13:21

Ga je ski of snowboard opleiding doen?
  • Anouk
    Beginner
    Anouk op 23 novembre 2013 · 14:57
    Toen ik 20 jaar geleden mijn opleiding in Oostenrijk deed, was het een must om zich behoorlijk te kunnen uitdrukken in het Duits en enkele andere talen machtig zijn een pluspunt. Blijkbaar zijn de tijden veranderd. Ik mag er niet aan denken de taal niet machtig te zijn van een land waar ik ga werken/wonen. Er is toch méér dan alleen maar je opleiding volgen?
    Zoals Sauerländer al schreef, denk ook eens aan de mensen waaraan je les gaat geven, daar gaan vast ook Duitstaligen tussen zitten! Effe door de zure appel heenbijten en gewoon goeds Duits leren...lukt vast wel 😉
  • Daniel
    Advanced
    Daniel op 23 novembre 2013 · 16:22
    @JeffreyBuik Snowboard...

@Anouk ik ga geen fulltime leraar zijn, op zijn hoogst een paar weken aan groepen die engels/nederlands spreken.
  • JeffreyBuik
    Advanced
    JeffreyBuik op 25 novembre 2013 · 00:31
    Je geeft aan dat je "gevorderd" bent... Dan neem ik aan dat je wat kennis in huis hebt? Waar heb je die kennis verzameld als ik zo nieuwsgierig mag zijn? Want trainingen/cursussen zijn zeker in Europa ook vaak in het Duits.
  • Daniel
    Advanced
    Daniel op 25 novembre 2013 · 09:08
    @JeffreyBuik lawine 1 en 2 van snowsafety.nl inclusief praktijk en meerdere malen toegepast... Vandaar

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro