Veilig of niet?

• tigaman
    Beginner
    tigaman op 1 décembre 2013 · 18:02
    Verspoord terrein, dun vers laagje sneeuw....geen hevige hellingshoek. Mij geeft dat hier een 100% veilig gevoel. Is dat ook zo??
    St Anton januari 2013 tussen ski route 33 en ski route 16

ps muziekje bijgeplakt...

Ik ben ook maar 't produkt van mijn eigen zwakheden
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 1 décembre 2013 · 18:56
    Vlakker dan 20 graden dus geen gevaar voor natte sneeuw lawines.

Vlakker dan 30 graden dus geen gevaar voor plaatlawines.

Er zijn in Europa geen geprepareerde pistes die stijler zijn dan 35 graden.

Voor veel befahren stukken mag je 5 graden van de hoek aftrekken en kom je dus voor de stukken naast de pistes maximaal uit op 30 graden waardoor je dus alleen nog maar rekening hoeft te houden met natte sneeuw lawines die je zelf niet kunt triggeren.

Dus op het rest risico na kun je daar dus veilig rijden.

Dus 99% veilig want je houd rest risico en er zijn gevallen bekend waarbij het toch mis is gegaan 😉
  • ieism
    Tourist
    ieism op 1 décembre 2013 · 19:00
    Ik ken de afdaling niet, en de omstandigheden op dat moment. Maar dan ga je er vanuit dat deze helling altijd totaal stukgereden is (wat in Anton wel heel goed zou kunnen). Dan is het wel veiliger dan elders ja.
    Maar als je niet daar woont weet je het nooit helemaal zeker, er kan best een periode tussen zitten waarin de helling niet verspoord werd en er meerdere keren sneeuw viel. Omdat de lift stuk was, of het zicht een week lang slecht. Of er gevaarlijke bergmarmotten gespot waren waar de locals bang voor waren.

100% veilig bestaat niet, zou je dit ook bij een dikke stufe 4 kunnen rijden? Of als er overal fischmaulen in staan in in maart?
    splitfest.nl
  • Allart
    Beginner
    Allart op 1 décembre 2013 · 19:01
    Het ziet er inderdaad niet zo steil uit, zie volgens mij geen ingewaaide sneeuw oid, maar je kunt er niets zinnigs over zeggen zonder een datum, lawinebericht en een hoogtekaartje met de route.
    Het is pas gevaarlijk als het misgaat... ;-)

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro