Editing: High Frame Rates (60fps)

• SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 8 d茅cembre 2013 路 20:13
    Voor iedereen die fanatiek zijn ski/snowboard filmpjes edit, een potentieel interessante discussie! Let wel op, het nerd gehalte ligt enigszins hoog 馃槈

Wat is High Frame Rate (HFR)?

Frame Rate staat voor het aantal beelden (frames) dat een projector in één seconde op het doek projecteert, hetzelfde geldt voor TV's. 24 beelden per seconde (fps) is op dit moment wereldwijd de standaard. HFR producties worden opgenomen en afgespeeld met een frame rate van 48 (of hoger), twee keer zoveel als de huidige standaard.

Waarom zijn hogere framerates goed?

Zie: http://pathe.cdp.3it.nl/web/hfr_infofilmpje_a_TRL_720p__ENG_N_226461.m...

of lees:

Dat 24 fps volstaat om mooie filmbeelden te creëren zal niemand ontkennen, maar hogere framerates hebben wel degelijk nut. Zodra je snelle actie filmt, blijkt 24 fps immers onvoldoende om een scherp beeld te geven. Een snel bewegend voorwerp beweegt in de tijdspanne van een frame gedeeltelijk door het beeld en krijgt daardoor een uitgeveegd uitzicht. De ‘waargenomen resolutie’ daalt met andere woorden, want we zien minder detail.

Terwijl de sluiter dicht is, legt het snelle voorwerp bovendien een grote afstand af op het scherm. Het volgende beeld zal dus merkelijk verder staan, en daardoor komen dergelijke scènes schokkerig over.
    HFR-beelden leveren een scherper beeld en dus ook een hogere waargenomen resolutie. Bovendien worden de beelden vloeiender, omdat het onderwerp zich minder verplaatst tussen twee frames.

Dit maakt HFR erg interessant voor iedereen hier die met een POV camera als een Contour of een GoPro filmt, die camera's bieden tegenwoordig 60 fps of zelfs hoger aan op resoluties van 720p en 1080p. We kunnen dus al zelf HFR edits maken! Daarnaast doet nog vrijwel niemand (lees MSP, TGR, WME, Sherpas, Salomon Freeski etc.) aan HFR, terwijl het een ontzettend groot voordeel biedt voor sporten met veel bewegende beelden. Zo wordt een 'leuk' filmpje van een treerun in Verbier, ineens bijzonder.

Wat is het probleem dan?

Er zijn een aantal struikelblokken, voornamelijk bij het afspelen van HFR. Zo bieden de 'grote' video hosters als YouTube en Vimeo geen support voor 30+ frame rates. Probeer je een ski edit die geschoten is en bewerkt is in 60 fps te uploaden naar een van deze sites, dan zullen ze automatisch worden 'terug geschroefd' naar 30fps en verlies je dus het voordeel van HFR. Daarnaast zijn DVD en Blu-ray ook sterk beperkt wat betreft HFR, dus ook daar zullen we onze in 60fps geschoten beelden niet goed kunnen afspelen.

Concrete voorbeelden van HFR

Er zijn een aantal links met voorbeelden beschikbaar gemaakt door RED:

panning shot at 24 fps: http://red.cachefly.net/learn/panning-24fps-180.mp4...

panning shot at 60 fps: http://red.cachefly.net/learn/panning-60fps-180.mp4...

action shot#1 at 24 fps: http://red.cachefly.net/learn/action-24fps.mp4

action shot#1 at 60 fps: http://red.cachefly.net/learn/action-60fps.mp4

action shot#2 at 24 fps: http://red.cachefly.net/learn/action2-24fps.mp4

action shot#2 at 60 fps: http://red.cachefly.net/learn/action2-60fps.mp4

Nog een uitleg over HFR:

Daarnaast is de nieuwe Hobbit film in IMAX HFR te zien (48fps), mocht je het een keer willen ervaren.

Okay, wat nu??

Een optie is YouTube of Vimeo blijven vragen om support voor HFR, maar dat heeft tot nu toe bij veel mensen weinig bereikt. Ik zit zelf te denken om zelf videos te gaan hosten, die dan wel in 60fps te streamen zijn. Alhoewel hiervoor een aantal opties zijn, is het makkelijker gezegd dan gedaan.

Van de mensen die ook semi-serieus aan editing doen, ben ik benieuwd wat zij van HFR vinden en of zij al eventueel in 60fps schieten en editen? Misschien hebben mensen een 60fps edit op hun PC staan die ze via dropbox hier kunnen delen?

Wij gaan in elk geval dit seizoen in 60fps schieten, editen en hopelijk hosten. Benieuwd naar reacties 馃槂
    Rex Monte - Amor Nix
  • justin
    Tourist
    justin op 8 d茅cembre 2013 路 22:02
    Toevallig laatst wat hierover gelezen. Ook het Edit programma schijnt belangrijk te zijn mocht je een 60 FPS video willen maken, sommige programma's blijken als ze niet goed ingesteld te zijn bij het opslaan de video terug te dringen op 30 FPS ookal is er aangegeven dat je 60 FPS wilt hebben.

En voor mensen die videos met 60 FPS uploaden naar youtube, je kan beter je eigen video zelf in je edit programma op 30 FPS zetten, blijkt namelijk dat je dan nog wat betere/zuivere kwaliteit krijgt dan youtube het zou doen.
    lalaland
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 8 d茅cembre 2013 路 22:13
    [mention="/profile/12622"]@justin[/mention], dat klopt zeker. Final Cut Pro X en Adobe Premiere zullen geen problemen hebben met 60 fps, maar of gratis editing suites als iMovie en Windows Movie Maker het aankunnen weet ik niet. Daarnaast is het zelfs met de eerder genoemde apps zo, dat zowel de bron, editing als export settings 60fps moeten aanhouden 馃槂. In de praktijk is dat best makkelijk, als je het in de gaten houd.

Dat over uploaden naar Youtube is ook zeker waar, die gebruikt een andere (lees slechtere) methode om van die 'extra' frames af te komen.
    Rex Monte - Amor Nix
  • Rene
    Beginner
    Rene op 8 d茅cembre 2013 路 22:28
    Schiet met m'n GoPro in ieder geval altijd alles in 48FPS, maar edit altijd al m'n projecten in 24FPS. En om eerlijk te zien, schiet ik zelden tot nooit dergelijke scene's als de voorbeelden hierboven waar je de meerwaarde van HFR echt ziet. Sterker nog, ik probeer zo veel mogelijk dergelijke pans te vermijden 馃槈

Hoewel ik je punt zeker snap, blijf ik gewoon alles lekker door editten in m'n standaard 24FPS en alles lekker blijven hosten op Vimeo 馃槂
    The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams - Long Live
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 8 d茅cembre 2013 路 22:45
    Dus dan gebruik je die 48fps voor het geval je een slow-motion wilt maken van een segment? Voor mezelf is het verschil dusdanig groot dat ik alles in 60fps wil gaan doen, maar kan me voorstellen dat misschien niet iedereen het voordeel ziet. (nog los van het feit dat het meer werk kost op dit moment om 60fps te gaan). Je hebt daarnaast zoals ik al meldde helaas geen alternatieven voor Youtube of Vimeo.

In Hollywood zijn in elk geval een aantal regisseurs bezig met 48fps of 60fps de standaard maken, opzich begrijpelijk als je ziet dat de resoluties blijven stijgen (1080p/4K) maar de fps vrijwel gelijk blijft. We zullen zien hoe zich dat op de lange termijn gaat ontwikkelen 馃槂

Thanks voor jullie reacties btw!

Ter illustratie voor degene die het concept nog ingewikkeld vinden: http://frames-per-second.appspot.com/
    Rex Monte - Amor Nix
  • semmel
    Expert
    semmel op 8 d茅cembre 2013 路 22:54
    Let wel op, het nerd gehalte ligt enigszins hoog 馃槈
    WhitePowder op 8 dec. 2013 20:13

Wij zijn toch allemaal dikke vette nerds?! 馃槈
    Respect the Mountains..!
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 8 d茅cembre 2013 路 22:56
    Let wel op, het nerd gehalte ligt enigszins hoog 馃槈 WhitePowder op 8 dec. 2013 20:13
    Wij zijn toch allemaal dikke vette nerds?! 馃槂 semmel op 8 dec. 2013 22:54

Nee toch?

馃榾
    Rex Monte - Amor Nix
  • RemcoE
    Beginner
    RemcoE op 8 d茅cembre 2013 路 23:32
    Dus dan gebruik je die 48fps voor het geval je een slow-motion wilt maken van een segment? Voor mezelf is het verschil dusdanig groot dat ik alles in 60fps wil gaan doen, maar kan me voorstellen dat misschien niet iedereen het voordeel ziet. (nog los van het feit dat het meer werk kost op dit moment om 60fps te gaan). Je hebt daarnaast zoals ik al meldde helaas geen alternatieven voor Youtube of Vimeo.
    In Hollywood zijn in elk geval een aantal regisseurs bezig met 48fps of 60fps de standaard maken, opzich begrijpelijk als je ziet dat de resoluties blijven stijgen (1080p/4K) maar de fps vrijwel gelijk blijft. We zullen zien hoe zich dat op de lange termijn gaat ontwikkelen 馃槂
    Thanks voor jullie reacties btw!
    Ter illustratie voor degene die het concept nog ingewikkeld vinden: http://frames-per-second.appspot.com/ WhitePowder op 8 dec. 2013 22:45

Als je de optie heb om in 48 frames te filmen zou ok dat doen. Je exit programma kan dit makkelijk omzetten in 24 en daardoor minder kwaliteitsverlies dan 60 terugzetten naar 24. Je ziet ook dat alle grote merken zoals red alles filmen in een X som van 24...

Waarom wel 60 frames? Slomo is het enige, hoewel je met 48 frames ver komt! 60 heb je met het blote oog niks aan.. waarom? Je ogen zien ongeveer 40 frames per seconden. Je hersenen zijn niet in staat om die allemaal te verwerken daarom ziet 24 er nog normaal uit!

Als je in 60 filmt kan je het trouwens beter exporteren naar 23,976 die kan hij makkelijker maken!

Good luck!
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 8 d茅cembre 2013 路 23:42
    Thanks voor je reactie!

Je ogen zien ongeveer 40 frames per seconden.

Daar verschillen de meningen wel sterk over, maar over het algemeen zal men het er mee eens zijn dat de voordelen na 48 fps sterk afnemen (per toegevoegde fps).

Ik ben alleen wel benieuwd wat je van hogere frame rates vind, zoals bijvoorbeeld 48 fps, om naar te kijken. Heeft het naar jou mening toegevoegde waarde t.o.v 24 fps, of vind je de motion blurr niet een probleem bij 24 fps. Zelf vind ik 30fps al een groot voordeel t.o.v 24fps.

Ik ga in elk geval veel materiaal in de topic posten en vergelijken, dus we zullen zien! 馃槂
    Rex Monte - Amor Nix
  • tjoep2
    Beginner
    tjoep2 op 9 d茅cembre 2013 路 08:23
    Je ogen zien ongeveer 40 frames per seconden. Je hersenen zijn niet in staat om die allemaal te verwerken daarom ziet 24 er nog normaal uit!RemcoE op 8 dec. 2013 23:32
    't moet al lukken die die 40 frames per seconde van de film net overeen komen met de 40 frames per seconde van je ogen. Zou ik denken. Niet?
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 13 d茅cembre 2013 路 14:51
    Op Vimeo loopt een request thread voor 50/60fps support.

Mocht je een Vimeo account hebben en graag playback support zien voor HFR, dan kun je een +1 ofzoiets posten zodat het meer aandacht krijgt.

http://tinyurl.com/hfr60fps
    Rex Monte - Amor Nix
  • woutertichelaar
    Advanced
    woutertichelaar op 13 d茅cembre 2013 路 15:37
    Ik schiet alles op 60fps, 720p. Vind dit ideaal, want mocht je een mooi stukje willen vertragen, heb je een aardige speelmarge. Ik bewerk alles in iMovie, volgens mij is m'n uiteinde filmpje maar 24fps. Heb daar eigenlijk nooit mee gespeeld, die output. Tijd voor wat experimenteren!
    one way to go down
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 13 d茅cembre 2013 路 20:50
    Voor iedereen die fanatiek zijn ski/snowboard filmpjes edit, een potentieel interessante discussie! Let wel op, het nerd gehalte ligt enigszins hoog 馃槈
    Wat is High Frame Rate (HFR)?

in het stuk dat hierna komt staat een paar aannames die nu niet echt kloppen
    aantal zaken die praktisch kloppen maar niet in theorie.

belangrijk: motion blur is afhankelijk van sluitertijd of angle, heeft minder met frame rate te maken, hoewel natuurlijk bij een 2 x hogere framerate de sluitertijd ook korter moet worden.
    ik zal hier ooit wel eens een compleet en vol stuk over posten, maar daar ga ik nu nog een lange tijd niet aan toe komen ... iets met 2 ukken en een iets te volle baan of zo iets 馃槈
    Knowledge is limited. Imagination encircles the world
  • bartus
    Beginner
    bartus op 13 d茅cembre 2013 路 21:28
    @WhitePowder Interessant stukje, maar 'k heb een vergelijkbaar commentaar als @fanneige . Wordt vanaf een bepaalde resolutie en frame rate de kwaliteit van de opzichzelfstaande frames niet veel belangrijker dan meer/minder pixels of frames?
  • justin
    Tourist
    justin op 13 d茅cembre 2013 路 21:41
    Nu heb ik trouwens nog een vraagje,
    Afgelopen winter heb ik een GoPro White gekocht en heb in de kerst meteen een klein filmpje gemaakt.
    Daarbij heb ik de settings 720p 60FPS gebruikt en heb toen de beelden per dag op de laptop van me broer gedaan en toen eenmaal thuis weer van de laptop naar mijn PC en heb ze toen kort geknipt met zon programma van GoPro en toen afgewerkt met een proefversie van Vegas Pro.
    Echter vindt ik de kwaliteit niet eens zo speciaal en is er een flikkerig beeld op sommige momenten in het filmpje, nu is mijn vraag weet iemand waardoor dit komt en hoe ik mijn kwaliteit zo hoog mogelijk kan krijgen ? (dus welke settings bij het filmen)
    En komt dat flikkerige deel en kleur verandering gewoon door verkeerde instellingen bij het filmen van de gopro of door slechte edit/omzetting van mij ?

*zie link voor wat ik bedoel met flikkerig beeld (0.40 tot 0.48, 2.20 tot 2.30, 4.05 tot 4.10 zijn een paar voorbeelden)
    lalaland
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 13 d茅cembre 2013 路 21:50
    coming close to the core, bartus, frame rate zelf is ook niet alles zal ik voorlopig maar zeggen
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 13 d茅cembre 2013 路 22:14
    [mention="/profile/282"]@fanneige[/mention] | En gelijk heb je! Het stukje komt van http://www.zdnet.be/beeld/146098/waarom-zeker-the-hobbit-in-hfr-bekijk... en gaf naar mijn mening een beknopt, maar redelijk duidelijk antwoordt waarom hogere framerates zin hebben. Uiteindelijk is mijn beredeninering dat 60fps een vloeiender beeld geeft dan bijvoorbeeld 24 fps en dat het verschil duidelijk zichtbaar is.

Zou je kunnen citeren welke aannames volgens jou niet kloppen? Dan ga ik m'n best doen die te verbeteren. Nu hebben we er weinig aan, behalve dat er 'iets' niet klopt.

[mention="/profile/3545"]@bartus[/mention] | Dat is zeker waar. Maar er van uitgaand dat we 1 type camera hebben (bijvoorbeeld een GoPro Black edition) die 1080p doet op zowel 30fps als 60fps kunnen we dus redelijk objectief oordelen welke van de twee het 'beste' resultaat geeft door de twee te vergelijken. Zelf heb ik nog weinig side-by-side comparisons gedaan om daar voor wat beeldkwaliteit betreft over te kunnen oordelen op dit moment. Naar mijn idee zal 60fps minder 'forgiving' zijn dan 30fps en zul je slechte beeldkwaliteit (per frame statisch gezien) eerder zien/opvallen.

Wat een aantal mensen in het vak zeggen is dat de overstap naar 1080/60p vele malen groter is voor de waargenomen kwaliteit dan de overstap naar 2160/30p.

[mention="/profile/12622"]@justin[/mention] | In welke kwaliteit heb je de edit geexporteerd voordat je het ging uploaden? Wellicht dat ergens tussen het bewerken door de framerate is omgezet.
    Rex Monte - Amor Nix
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 13 d茅cembre 2013 路 22:28
    @justin Ik denk dat het aan de belichting ligt van de camera. Kan het zijn dat die op auto stond bij de GoPro? Weet niet of hij zo'n functie heeft, maar het lijkt alsof de camera de hele tijd de juiste belichting zoekt. Als hij op auto kan en staat, zou ik hem op een vaste niet auto stand zetten die bij zon en wolken nog een beetje goed beeld geeft. Zo kan zich niet aanpassen aan het licht, maar is hij wel constant.
    One step at a time.
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 14 d茅cembre 2013 路 13:06
    komtie:
    Er zijn een paar zaken die door elkaar lopen,

allereerst de frequentie die je hersens nodig hebben om de perceptie van beweging waar te nemen. [dit stuk uit mijn hoofd] Voor de grote kleurvlakken en objectranden van grote (dus vanaf ca 1/6 beeldhoogte ) is minimaal een frequentie van 15 - 17 Hz nodig, voor de details (beweging in gezicht) gaat het om frequenties boven de 20 Hz, voor nog fijnere details frequenties tot ca 35Hz.

lees de frequentie maar als beelden per seconde.

(nb voor basis beweging is een frequentie van 4-8 Hz zat, voor alleen kleur ca 8-10 Hz heel diepe theorie, maar neem even aan, om een groot blok te laten bewegen zijn eigenlijk maar 2 frames nodig. om een blok van kleur te laten wisselen 10 frames /sec. )

boven de 35 Hz, dus 35 frames per seconde is geen winst meer te behalen in de perceptie van beweging. het gaat alleen nog om beweging!

het oog is wel heel gevoelig voor flikkeringen, die kunnen onder de goede omstandigheden storend zijn tot ca 60-70 Hz, (check gelijk effe welke frequentie je monitor fietst waar je dit op afleest 馃槈 )

straks verder, nr 2 begint net te protesteren dus daddy has pamper duty
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 14 d茅cembre 2013 路 13:37
    Erg interessant, ben benieuwd naar deel 2 馃槂

[video]http://5.9.88.100:3333/video.html[/video]
    Rex Monte - Amor Nix
  • bartus
    Beginner
    bartus op 14 d茅cembre 2013 路 14:13
    Ik wacht ook even af, heb dan wel geen gopro maar toch interessant
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 14 d茅cembre 2013 路 14:28
    flikkeringen dus....
    laten we het afkorten dat flikkeringen tot ca 75 Hz storend kunnen zijn. Met flikkeringen bedoel ik dus beel - zwart - beeld - zwart.

Vroegâh hadden we gewoon een pal kleuren signaal met crt beeldbuizen, lekker traag, de fosfors gloeiden nog een 1/30 of iets van 1/40 van een seconde na (na gelang van kleur) en de beeldfrequentie was 1/25 sec. Om de bandbreedte te reduceren en om de beeldflikkeringen te voorkomen gebruikten we gewoon om en om een half beeld, zodat je per seconden 50 halve beelden te zien kreeg. je ook ziet het niet en de frequentie lijkt hoog, terwijl die eigenlijk gewoon 25 beelden per seconden is.
    (ook handig, bij ons zit de lichtnet frequentie op 50 HZ, dus dat makkelijk, gelijk een beetje constante pult beschikbaar)

binnen het oplossend vermogen van een oog (ca 1 boogminuut ) , en een normale kijkafstand van een meter of wat, meer dan voldoende resolutie om scherp beeld te kunnen zien.
    Door het nagloeien van de fosfors waren de lijnen eigenlijk altijd wel te zien en werd het overigens ook niet echt donker!

kortom: een lang verhaal om te beschrijven hoe voor de beeldwisseling (perceptie van beweging ) en de beeldflikkering een oplossing was gevonden.

waar heb je een frequentie van 30 Hz of hoger voor nodig? bij hoge resoluties. Dan heb je , bij een optimale kijkafstand zoveel details dat het nodig wordt zodat voor alle details een goede bewegingsperceptie plaats vindt , dus niet ook alle details (denk aan sneeuwvlokken en haren) Let op, boven de 35 Hz is geen verbetering meer te vinden in de perceptie van beweging, dan is er nog wel winst te behalen in de beeldfilkkeringen, want die frequentie lag op 75 Hz, (afgerond)

terug naar de analoge bioscoop films. De reden dat er met 24 frames gedraaid werd.... deels trial and error, ze hebben echt 18 en heel even zelfs 30 f/ sec geprobeerd en economics.... 24 fr /sec bleek na wat onderzoek de ideale verhouding tussen een perceptie van beweging en de prijs een meter film. (minder beelden per seconde = goedkoper) Zeker in de begintijd van cinema heeeeeeeel belangrijk.

Let wel: dit is allemaal gebaseerd op het scheidend vermogen van film (het is geen resolutie ) uit het eerst kwart van de vorige eeuw.

in de bioscopen werd in de projector een extra sluiter gebruikt, soms ook wel de butterfly, daar zaten 3 (of soms 4 spleten in) en dan gewoon op de zelfde frequentie laten draaien, zo dus
    http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRFvV4nCVWok1GbT7mKaVb4q9_Fz4D...

dan kreeg je per frame 3 flikkeringen, dan dus ook 3x24 = 72 Hz, en dat komt wel erg dicht bij de ' flikkervrije frequentie ' van 75 HZ. Ohja, lamp wat harder laten branden , anders lijkt het zo donker.

in later cinema projectoren zaten dus die sluiters gewoon ingebouwd.

Even ter referentie: van dit alles werd uitgegaan van een cinema print uit het distributie kanaal waarbij dus door analoge kopieën op film een scheidend vermogen werd gehaald dat erg dicht bij die uit het begin van de 20e eeuw lag. Laten we dat in het digitale domein 2 K (beeldbreedte op ca. 2000 pixels ) en als het echt enorm goed werd gedaan van bv 70 mm bron materiaal met een 70 mm master real en dan met zo min mogelijk verlies naar de distributie copien.... vooruit 3k.

de camera kant.
    de analoge camera's hadden roterende sluiters die bij 24 fr/ sec de helft van de tijd film belichten, de andere helft van de tijd was nodig voor het mechanische transport van de film door de camera, die sluiters werden in hoeken benoemd

schema hier:

24 fr / seconde en dan op een angle van 180 graden belichten geeft dus een sluitersnelhied van de helft van 24 fr, (rekenmachine ridders: do the maths, ik ben te lui )

op 48 fr / seconde geeft een angle van 180 graden een veel kortere sluitertijd.

korte sluitertijd = bewegings bevriezing. (maar ook minder licht)
    zou ik met een red werken (waar je de voorbeelden vandaan haalt) zou je dus bij 24 f/sec met een angle van 90 graden moeten werken om een goed vergelijk te krijgen. Daarbij heb je dan ook nog je rotor nodig om je beeldfequentie te halen.

Maar: wat voor frequentie draait je laptop scherm, wat is je afpeel frequentie, wat is de traagheid van je scherm (nog oude crt bak, of plasma (ook best traag ) of ultra modern retina scherm. .... (die stiekum ook een bepaalde traagheid heeft....

even wat brute, nattevinger stelregels:
    SD: framerate van 25 fr / sec met interlacing... prima beeld op ouderwetse tv. altijd voldoende.
    sd op computer: 25 fr /sec , worden of progressive of interlaced en dan deinterlaced weergeven, MAAR: scherm traagheid en scherm frequentie voorkomen flikker idee.

HD op computer of progressive (1920x1080 ) de resolutie begint te komen dat 25 frames, afhankelijk van de compressie van het signaal niet volstaat. MAAR: compressie van HD materiaal, speciaal distributie codecs, gaat vaak op flinke interframe compressie en resulteert dus in een dichtsmeren van de beeldwisselingen. (h264, 265 etc doen dat helaas )

wanneer dan wel echt hard nodig ?
    bij 4 k en zuivere resoluties: dus een red of andere goede 4 k camera , daarin zitten de resolute om de hoge frequenties zichtbaar te maken en voor een volle perceptie van beweging kan je dan 48 hz nodig hebben.
    het digitale imax formaat voldoet daar (als ik echt critisch ga rekeken en naar de codec kijk )net aan. Daar zit in de projector de digitale variant van de butterfly, dus de projecter zal nog wel op 96 hz knipperen om alle flikeringen er uit te krijgen.

Wat neem je dan waar als je op hogere frequentis filmt (met bv een gopro) eigenlijk het voordeel van een kortere belichtingstijd (kleinere angle) dus minder bewegings onscherpte. wat je nog meer als voordeel merkt is de flikkerfrequentie ook verhoogt wordt, maar daarvoor zou je andere manieren kunnen toepassen.
    met een h264 of h265 codec maakt het voor HD echt geen verschil

4k?
    misschien. ik heb er nog niet heel veel ervaring mee, maar dat zou kunnen, mits je het 4k materiaal relatief ongecomprimeerd kan bekijken.

wanneer nog meer hogere snelheden filmen?
    als je wilt overcranken ofwel speciale effecten toepassen als slomo's

heel verhaal geworden, nr 1 wordt wakker dus niet meer tijd.
    ik hoop dat ik wel wat nuance in alles heb kunne brengen
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 14 d茅cembre 2013 路 14:30
    ohja, tot voor kort waren alleen amerikanen zo gek op op 29,9 , 30 of 60 Hz te draaien omdat hun tv signaal daarvan gebruikt maakt. (lichtnet frequentie 30 hz )

maarja, omdat een beetje tft of lcd scherm toch alle resoluties aankan is dat geen probleem meer,

nog een ohja: ik denk dat in Europa vooral 50 hz gaat gebruikt worden.

en dan nog een esthetische vraag vraag; is scherp = mooi?
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 14 d茅cembre 2013 路 15:01
    Bedankt voor je uitgebreide toevoeging [mention="/profile/282"]@fanneige[/mention]! Als amateur heb ik weer heel wat mogen leren 馃槂

Om het nu naar de praktijk te vertalen:

-het waargenomen verschil bij filmen in 60 fps t.o.v 30 fps met een GoPro is dus niet zozeer vanwege het verschil in framerate, maar het verschil in sluitertijd? (dat weer mede komt doordat de de fps hoger is).

-je inprincipe het zelfde effect van vloeiender beeld bij 60fps kan bereiken door een kortere sluitertijd te gebruiken bij 24fps?

Dan ten slotte, niet geheel ontopic, maar een vraag betreft 48fps in de praktijk:

-Ik heb beide Hobbit films in IMAX 48fps gezien en net zoals vrijwel iedereen het gigantische verschil gemerkt ten opzichte van de conventionele 24fps projectie. Wat is hier dan precies de reden voor? Is ook hier de sluitertijd/belichtingtijd de reden, of speelt hier wat anders?

-Als ik nu een Blu-ray kijk en er snelle actie scenes in voorkomen, deze meestal het beeld nogal wazig maken (motion blurr?), dat terwijl de resolutie 1080 is en dus geen problemen zou moeten hebben (volgens de theorie) met 24fps. Dit wordt door bijv. Peter Jackson genoemd als reden om 48 fps te gebruiken. Ook hier de vraag, waarom is dit?
    Rex Monte - Amor Nix
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 14 d茅cembre 2013 路 15:24
    effe gauw tussendoor:
    Imax 48 is dacchik analoog. kom ik nog op terug

in nuance, 48 f ga je wel zien, en is zeker te gebruiken maar wat je ziet is niet wat marketing je doet geloven 馃槈

daarvoor zit ik nog 20 uur te tikken... kost me normaal 4 jaar om dat aan een paar gasten uit te leggen

maar kom er nog op terug en ga dan weer zo duidelijk mogelijk proberen te zijn.
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 15 d茅cembre 2013 路 08:42
    ok, weer even tijd om in geekmode de nuance er bij te halen.
    imax 48 is dus wel een digitaal systeem, hoewel het wel in de oude vorm bestaat. Wat ze daar doen behalve het bestand op 48 fr draaien is met 2 projectoren het zelfde beeld met een hele kleine verplaatsing (pixelshift) laten zien. De Imax hard/ software zorgt ervoor dat er een heel goede image processing plaats vindt en er heer detail lijkt te ontstaan.
    Het zelfde systeem wordt ook voor 3d projectie gebruikt maar dan zonder de pixel shift en met polarisatie filters (verwacht ik)
    het tweede is dat imax dit jaar een deal met Barco heeft gesloten om hun 4k projectoren te gebruiken en dat systeem dus op 2x4 K draait . dat maakt met die 2 projector systemen geen 8 K, maar wel de illusie van details die bij een 5-6 K plaatje horen, maar let wel, de illusie van detail , het is er niet. Jackson heeft de hoppit ook gewoon op een red gedraaid en die poept ook slechts 6 K uit dus das de max.

wat je dan ziet is inderdaad een scherper beeld bij heftige bewegingen en veel detail, waardoor het superecht lijkt, alleen jou eigen waarnemingen zijn eigenlijk niet zo scherp....
    kom ik op terug...

de gopro's

volgens mij draaien die dingen op een H264 van 15-35 Mbit wraped in een MPEG4.
    de data stroom voor alle framerates, behalve de raw 10 f/sec

oh, daddy got to work....
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 15 d茅cembre 2013 路 22:17
    verder met de gopro's
    wat ik er van heb kunnen achterhalen is dat een gopro auto alles werkt en met een soort versnelde roling shutter. Als je dus in 24f/s werkt dan krijg je dus een langere maximale sluitertijd dan op 48 f/s. Die aanname is correct, alleen liggen de grenzen net wat hoger, bij hoge beweging en hoge frequenties is beeld zou ik k verwachten dat je tussen pak em beet 40 en 60 f /sec geen verschil meer gaat zien.

voorbeeldje :

of

het tweede grote verschil is dus de flikkerfrequentie. die is hoger en daardoor lijkt alles weer lekkerder te verlopen. die frequentie is ca 75Hz, 48 is een verbetering, maar daarvoor zou het nog hoger mogen liggen.

eigenlijk vindt ik dit wel een fasinerend onderwerp..... eens kijken of ik nog eens wat testen kan laten draaien door een paar studenten later dit jaar ..... en ga na de kerst nog maar een babbelen met de Grass Valley gasten, die weten er ook wel wat van.

oh dan nog dat blue ray verhaal, de basis daarvan is 24 of 25 f/sec, en meestal een mpeg2 codering. (of blue ray) in een relatief hoge bitrate
    Wat het nadeel van de interframe mpeg (dus ook 2 en 4) codecs is dat ze veel bandbreedte vragen bij veel beweging, dat zou resulteren in zichtbare blokken en artefacten in beeld.
    door een slimme image processing vooraf en in de meeste Bleu-ray spelers is wordt er vaak een vorm van motion blurr toegepast.
    Als dan ook nog eens een DP met de regisseur besluit om met een relatief grote shutter angle te werken omdat dan de achtergrond en bewegingen zo lekker blurren dan wordt dat dus verdubbeld.
    En met een beetje lekkere onscherpte op bewegingen lijkt het allemaal net weer wat sneller te gaan... En daarom wordt er zo hard gewerkt aan die onscherptes.

Tjah,... is 48 f/sec dan beter.... deels natuurlijk wel waar maar het is echt niet de magie die IMAX je doet geloven... Die gasten moeten toch ook wat als uniek selling point en zo te lullen hebben.
  • bartus
    Beginner
    bartus op 16 d茅cembre 2013 路 18:49
    @fanneige sorry misschien begrijp ik je zeer volledige uitleg niet helemaal volledig. Ik heb zelf niet zo veel met bewegende beelden maar mag als hobby graag een paar foto's schieten.

Wat is nu concreet het effect van de sluitertijd? Als je een hoge sluitertijd hebt kun je meer bewegings onscherpte verwachten in de op zichzelf staande frames. Dit leid tot een verlies aan werkelijk detail maar dit wordt gecompenseerd in je hersenen door de relatief hoge frame rate.

Ga je naar een kortere sluitertijd en dus meer in de richting van freezefames zoals bij foto's zonder beweging ga je bij hoge resoluties HD, 4K enzo meer details zien die tussen de verschillende frames minder vloeiend inelkaar overlopen. Dit wordt door de huidige compressie methoden met interframes gecompenseerd maar lijd ook tot een verlies aan detail ondanks de hoge resolutie. Macro beweging blijft zichtbar maar micro beweging in details raakt deels verloren.

En dit is waarom dingen als explosies, veel verschillende bewegingen en kleuren nuances snel artefacten veroorzaken in de processing?

Please correct me if I'm wrong
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 27 juin 2014 路 13:20
    YouTube krijgt ondersteuning voor 60fps-videobeelden

http://tweakers.net/nieuws/96945/youtube-krijgt-ondersteuning-voor-60f...
    Rex Monte - Amor Nix
  • Jouke
    Tourist
    Jouke op 10 juin 2015 路 23:29
    Even een vraagje binnen dit topic. Ik maak regelmatig filmpjes van sportende kinderen/mensen. Nu heb ik vaak als ik deze render na bewerking in sony vegas dat beelden een soort van ghost effect creëren en als je een filmpje op pauze zou zetten zie je bijvoorbeeld een dubbel been 1 goed zichtbaar en dat zelfde been een paar mm eerder maar dan vaag.

Voorbeeld is terug te zien in dit filmpje

Hoe kan ik dit voorkomen? Ik heb al verschillende render settings geprobeerd maar ik kom er niet uit.

R茅pondre

Vous devez 锚tre connect茅 afin de poster une r茅ponse sur ce sujet. Connectez-vous ou cr茅ez un compte.

Passer 脿 wepowder Pro

• Pr茅visions compl猫tes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Id茅es d'itin茅raires freeride
wePowder Pro