Dromen over Philemon en Baucis

• Karst
    Advanced
    Karst op 11 janvier 2014 · 01:52
    😃
    Smile! Your ridin' pow!!!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 11 janvier 2014 · 06:50
    ...
    splitfest.nl
  • TheThomas
    Tourist
    TheThomas op 11 janvier 2014 · 09:49
    Waarom is dit geen blog?
    'Tentamen morgen wordt niets, zit alleen maar sneeuw in m'n hoofd.'
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 11 janvier 2014 · 11:36
    Geniaal. Serious.
    It's all about the turns duuuuuude!
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 11 janvier 2014 · 12:02
    Tranen in mijn ogen.
    B e s t
    t o p i c
    e v e r.
    Dank. Dio op 10 jan. 2014 23:40

Yep.
    White room,Pillow lines,I rule
  • Rob64
    Advanced
    Rob64 op 11 janvier 2014 · 13:00
    Prachtig verhaal, heerlijk te lezen!!
  • MennoBoermans
    Tourist
    MennoBoermans op 11 janvier 2014 · 15:12
    Waanzinnig verhaal Emile! Genieten!
    Poeder, Kiekjes en Pleisters
  • crashtestdummy
    Tourist
    crashtestdummy op 11 janvier 2014 · 15:14
    VET!
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 11 janvier 2014 · 15:59
    Ik wil dit verhaal in boekvorm 😃 Gripped. Supergaaf.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 11 janvier 2014 · 17:37
    En waarom flonkert dit diamantje zo? Vanochtend ging me een lichtje branden. Omdat de mythe gecontinueerd wordt ... .

Philemon en Baucis, die uit pure liefde en in al hun eenvoud met beperkte middelen de god(en) tevreden stellen.

😃
  • evan
    Advanced
    evan op 11 janvier 2014 · 17:56
    Goed bezig, Emile! Dat de mythe maar lang mag voortleven.
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 11 janvier 2014 · 18:22
    En waarom flonkert dit diamantje zo? Vanochtend ging me een lichtje branden. Omdat de mythe gecontinueerd wordt ... .
    Philemon en Baucis, die uit pure liefde en in al hun eenvoud met beperkte middelen de god(en) tevreden stellen.
    😃 Emmer op 11 jan. 2014 17:37

En omdat hier iemand buiten het doosje is gestapt, schijt aan de wereld en zijn hart is gevolgd. En laat dat hart nu ook nog eens het verhaal prachtig weten neer te zetten.
    White room,Pillow lines,I rule
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 11 janvier 2014 · 18:49

En omdat hier iemand buiten het doosje is gestapt, schijt aan de wereld en zijn hart is gevolgd. En laat dat hart nu ook nog eens het verhaal prachtig weten neer te zetten. telemikey op 11 jan. 2014 18:22

Ja, dat is het diamantje (maar dan zonder dat gedeelte met die krachtterm, schat ik in 😃), maar die flonkering ...
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 13 janvier 2014 · 11:53
    Bedankt allemaal.
    En bedankt @Emmer, die had ik zelf nog niet zo gezien 😃
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Jozua
    Advanced
    Jozua op 13 janvier 2014 · 12:50
    @EmileHendrix
    Heerlijke manier van beleven, zo eenvoudig genieten! + daarbij de gave om dat beleven ook over te brengen op zij die maar achter het scherm zitten!
    Ik heb ook al wat zitten dromen en informeren over skibouwen (high-tech) maar tot nu toe is er nog niets van in huis gekomen ... zo gaat dat soms 😃 .'High-tech' ski's vergen ook wel een ander (langer) proces maar waarschijnlijk is de old-school ervaring minstens even intens. En dat zette mij ook aan het denken dus bij deze een technische vraag voor Philemon en Baucis...
    Wat gebruik je als glijvlak (heb al wat gelezen over dennehars met wax op) en wat is het resultaat vs klassieke gewaxte ptex?
    Ik dacht dat het misschien wel mogelijk was om wat te 'stelen' uit de watersporten (surfplanken, kiteboards, waterski's, zeilboten ...) waar de wrijving tussen water (sneeuw) en materiaal ook beperkt moet blijven, wellicht helpt hiervoor je scheepsbouwervaring 😉
    Alvast bedankt!
    http://mountcoach.be/ // RAB // Lowe Alpine // Petzl // K2
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 13 janvier 2014 · 14:15
    [mention="/profile/2958"][mention=2958]@EmileHendrix[/mention][/mention]
    ... Wat gebruik je als glijvlak (heb al wat gelezen over dennehars met wax op) en wat is het resultaat vs klassieke gewaxte ptex?...Jozua op 13 jan. 2014 12:50

Leuke vraag @Jozua.
    Er spelen volgens mij twee dingen:

Enerzijds is de kern van je plank (of old school de hele plank) van hout. En als je hout in een vochtige omgeving hebt kan je wachten op schimmel/rot/etc. (Daarom wil je je base ook repareren als je serieuze sharks bent tegen gekomen.) Kort samengevat het puntje levensduur.

Anderzijds zorgt de basis in meer of mindere mate voor weerstand. P-tex kan in porien was op nemen die beetje bij beetje 'los komt' en je (kort samengevat) beter laat glijden. Old-school werd dit ook met verschillende was-achtige producten (soms ook dierlijke restproducten) gedaan.

Om er ietsje dieper op in te gaan... Teerproducten werden al ver voor V.O.C. tijden gebruikt om hout te beschermen tegen vocht. Het is een bijproduct van de houtwinning en wordt vandaag de dag niet meer zo verkocht, maar een beetje verfhandel kan je wel helpen aan teerverfvervanger als je dat wil proberen. De onderstaande afbeelding (bron http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items/OHR01:94...) laat zien hoe een laag teer van de romp wordt afgebrand, om het schip opnieuw waterdicht te maken met een verse laag teer...

Het afbranden van de scheepshuid van een gekrengd fluitschip. Olieverf schilderij op paneel door anonieme meester, 1675. Collectie het Scheepvaartmuseum te Amsterdam

(Over voorvaderen en vette beunprojecten gesproken 😀 )

En om wat dieper op 't glijden in te gaan: Zonder wax ging het wel. Ja, je merkt echt een verschil met gewaxte p-tex als je weg wil prikken, maar als je eenmaal een helling af glijdt? Smaken verschillen misschien, maar ik vond het verwaarloosbaar. Steven heb ik een keer de treffende opmerking horen maken dat “je een paar ski's aan het bouwen bent, geen space-shuttle”. En die is blijven hangen. 'T is geen rocket science. En de beleving van het skien was er geen haar minder om...

En daarmee is, zoals altijd, de enige echt interessante vraag wat jij met je project wil gaan doen. Hoe jij het aan wil pakken en wat jouw verwachtingen zijn. Ik ben benieuwd 😃
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 13 janvier 2014 · 14:35
    Als je zelf teer wilt maken: http://forum.bushcraftnederland.nl/index.php?topic=6408.0...

En daarna wat bijenwas erover heen. Dat glijdt vast goed. 😃
  • Jozua
    Advanced
    Jozua op 14 janvier 2014 · 19:06
    [mention="/profile/2958"]@EmileHendrix[/mention], vielen dank voor de info!

Over het waterdicht maken maak ik me niet zo’n zorgen en voor een goed glijvlak zal ik wat testjes moeten doen met verschillen houtbehandeling, waxen, vernis, epoxy …
    Ik zou eigenlijk het midden willen zoeken tussen traditioneel en high-tech.
    Voordeel van traditioneel lijkt me dat ik de ski's nog wat kan aanpassen als ik niet tevreden bent van bijv. flexibiliteit en vorm (opnieuw buigen, dunner maken naar wens). Ten tweede en ook niet onbelangrijk is een plank wel wat goedkoper dan base, staalkanten, glasvezel, epoxy ... Als laatste moet ik dan geen grootste speciale skibuildingtools maken (mallen, pers &hellip😉 waardoor ik hoop dat alles toch wel wat sneller moet kunnen gaan.

Qua houtbewerking wil ik wel nog met de handen bezig zijn maar niet meer met beitel en hamer. Machinaal dus en ik zal eventueel ook hulp vragen bij nonkel schrijnwerker met cnc-frees voor de hoofdvorm om bij fouten (breuk bij buigen bijv) snel een nieuwe te hebben en tijd te kunnen besparen. Ik kan 3D-modellen en daarmee ook plannen tekenen dus op dat vlak ook ‘high-tech’ ( radius tekenen op ware grootte lijk me nogal klungelig  ).
    Iets wat ik absoluut geen ervaring mee heb is het buigen van hout:
    -Hoe: stomen, koken of weken en dan buigen? (geen ervaring)
    -Zal de vorm houden?

Ik ben best wel nieuwsgierig naar de uitkomst en enkel proberen zal het uitwijzen. Iets zegt me dat er een zekere haalbaarheid is (waar haal ik anders ook de motivatie vandaan ) aangezien het onze voorouders toch ook min of meer gelukt is0

Kort gezegd een onderzoekend projectje in de hoop om uiteindelijk met omgevormde houten planken in mooie bochten de berg af te komen en het vrije rijden op een ander manier te ervaren… de vrijheid van de hiel is er alvast 😉

Januari betekent een minder fijne tijd voor vele Belgische studenten (examens) en zo ook voor mij dus moet ik het nog wat vooruit schuiven (gevaarlijk want ik ben nu net zo gemotiveerd  ) …

Hoe dan ook zijn tips en bedenkingen welkom
  • Jozua
    Advanced
    Jozua op 14 janvier 2014 · 19:42
    Trouwens ondertussen voldoende dit mooie topic vervuild dus ik zal int vervolg PM'en
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 15 janvier 2014 · 18:31
    zalig verhaal, schone woorden, prachtigen tekst, tegekke passie, vrijrijdende gevoelens !!!
    Benieuwd naar je volgend "hersen-avontuur" ! 😃
    sbs roelz
  • Harold
    Tourist
    Harold op 15 janvier 2014 · 20:53
    Leuk verhaal @EmileHendrix !
  • Emmel
    Advanced
    Emmel op 20 janvier 2014 · 19:49
    Heerlijk verhaal Emile! Mooi om te zien hoe Philemon en Baucis zich van een klein, maar koppig, ideetje lang geleden hebben ontwikkeld tot realiteit en uiteindelijk sneeuw hebben gezien en gevoeld. Ik kijk uit naar het vervolg van hun/jouw avonturen!
    Skiing combines outdoor fun with knocking down trees with your face.

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro