Mijn eerste poeder ervaring | Trip Report Hintertux Gletscher

• MarkieMark
    Beginner
    MarkieMark op 28 décembre 2013 · 11:56
    20 november - 25 november

Introductie
    In 2012 vroeg een collega of ik mee ging skiën. Dat leek me erg leuk alleen had ik nog nooit geskied. Ik was nog nooit aan wintersporten begonnen omdat ik bang was er gelijk verslaafd aan te raken. Deze angst bleek achteraf gezien terecht.

Voordat ik voor het eerst zou gaan proberen in de alpen een helling af te suizen leek het me handig in Nederland te beginnen met lessen. Na een niet zo lange zoektocht bleek er een indoor ski baan in mijn eigen straat te zitten. Omdat ik nooit iets aan sport deed viel de eerste skiles wel erg tegen, wat deden mijn benen pijn. "Hoe kan je dit in godsnaam een hele dag volhouden? Ik kan niet meer lopen na een uurtje lessen."

De eerste wintersport was een succes en ik had de smaak te pakken. Sindsdien sta ik elke week op de rollerbaan om mijn skitechniek te verbeteren. Winter 2012/2013 twee keer naar Val Thorens geweest en één keer naar Port du Soleil. Hierdoor verbeterde mijn techniek gelukkig met grote stappen en kon ik inmiddels toch wel de meeste hellingen zonder al te veel problemen naar beneden skiën.

Zomer 2013
    Nadeel van de rollerbaan is dat deze zomers gesloten is. Omdat ik toch elke week minimaal een keer op de ski’s wil staan heb ik een zomerkaart genomen in SnowWorld Zoetermeer. Dit is erg leuk maar omdat ik geen les had ging mijn techniek niet echtvooruit. Toevallig zat ik op het forum van wePowder dat iemand anders ook opzoek was naar skilessen in de zomer periode en zo kwam ik uit bij de Summer Sessions van Epique. Ik heb nog met 6 van de 12 training avonden mee kunnen doen en hierbij veel geleerd. Door het rondhangen op wePowder en het meedoen met deze trainingen van Epique begon het offpiste skiën toch steeds meer te kriebelen en me daarom ingeschreven voor een Skills + Style op de Hintertux Gletscher.

Hoogste wintertijd
    Doordat er te weinig aanmeldingen waren voor de Skills + Style in oktober verschoof deze naar november. Dus had ik in oktober opeens genoeg tijd over toen ik op het forum van wePowder een oproep zag om mee te doen met de hoogste wintertijd. Dit leek me een leuke manier om nieuwe mensen te leren kennen en ook nog eens voor een goed doel. Dus maar gelijk ingeschreven en begonnen met het werven van sponsoren.

Omdat @skiester ook meedeed heb ik heel de avond kunnen skiën op Whitedot Preacher demo ski’s. Na het uitvoerig testen van deze ski’s, wat ons ook nog eens de eerste prijs opleverde, heb ik besloten ze te kopen.

Nu ik ook in het bezit was van een paar poederbakken werd het ook tijd deze eens te testen in de poeder. Gelukkig duurde het niet meer zo heel lang voordat het eind november was en dus tijd was om naar Hintertux te gaan.

Op naar hintertux
    Woensdag 20 november was het zover, om 04.00 ging mijn wekker. Alles in mijn auto ingeladen en dan om 05.00 weggereden om eerst een tour door Nederland te gaan maken. Ik had namelijk belooft ook Stephanie en Bas mee te nemen. Dus moest ik van Rotterdam via Zoetermeer en Amsterdam naar Hintertux. Maar om 06.15 zaten we dan met zijn drieën, 4 paar ski’s, een snowboard en alle overige bagage in mijn poedermobiel gepakt, op naar Hintertux!

De reis verliep lekker vlot, gewoon de cruise control op de 160 km/h, niet te lang pauzeren en gelukkig niet te veel files. Stephanie vond het zo lekker gaan dat ze bijna heel de reis geslapen heeft.

Vroeg in de middag rijden we het Zillertal in. Nog niet zoveel sneeuw te zien, er zou toch wel genoeg liggen? Ja dat moet wel want de webcam beelden zagen er goed uit. Toch worden we wat zenuwachtig, maar na Mayrhoven zien we ook naast de weg sneeuw liggen. Helaas zitten alle bergen in de dikke wolken verscholen dus we zien niet hoeveel sneeuw er op de bergen ligt.

Om 16.30 waren we in Lanersbach, het plaatsje waar ons hotel, hotel Sonnleiten, ligt. Natuurlijk net voordat we er zijn nog een stijle weg omhoog maar gelukkig nog plek op de parkeer plaats voor het hotel.

Langzaam druppelen alle deelnemers van het weekend binnen en voor het eten maken we kennis en drinken we gezellig een biertje met elkaar. Na het lekkere eten hebben we een voorstelrondje en de eerste briefing voor de volgende dag. We gaan op pad met 3 groepen: twee skigroepen en een snowboardgroep. Degene die geen 3-eenheid hebben kunnen die van Epique gebruiken. Alle materiaal wordt gecheckt en daarna op tijd naar bed.

Dag 1 - De basis
    Om 6.30 gaat mijn wekker, om 7 uur ontbijten en om 8 uur wegrijden richting Hintertux. Deze eerste dag ga ik op advies van Michiel op mijn „gewone” ski’s doen: Salomon LX 800 ski’s. Dit zijn all mountain ski’s met 80mm onder de voet. Deze eerste dag zouden we ons voornamelijk op de piste gaan begeven en dan heb ik niet zo veel aan mijn Preachers, was het idee.

Het weer is helaas wat minder, maar daar heeft onze gids Gijs-Jan gelijk een spreuk voor klaar: „Slecht weer bestaat niet, alleen slechte kleding bestaat”. Het zicht was af en toe maar een paar meter maar we zouden wel het maximale uit deze dag gaan halen, dat was zeker!

Na het nemen van 3 liften naar boven beginnen we uiteraard de dag met een pieper check. Daarna begonnen met de basistechniek op de piste, eerste korte geslipte bochten, daarna wat langere geslipte bochten. Maar omdat de sneeuw er toch wel erg lekker bij lag duurde het niet lang voordat we de de poeder in doken. Dit was voor mij eigenlijk, en voor veel anderen ook, de eerste echte ervaring in de poeder. Dit was toch lastiger dan ik dacht! Mijn ski’s zakte nog best ver weg en bleven dan ook af en toe stil staan. Als ik niet genoeg spanning op mijn bovenlichaam hield ging ik dus ook met een mooie snoekduik onderuit. Dit vereist nog wel wat training en ervaring, maar ja daarvoor was ik hier ook net.

Na een lange, leuke en leerzame dag hielden we het rond 16.00 voor gezien en gingen we terug naar het hotel. Na het eten stond er een clinic over skionderhoud van Bas op het programma. Kon ik eindelijk eens zien of het onderhoud dat ik aan mijn ski’s doe op basis van vele youtube filmpjes een beetje klopte. Gelukkig deed ik niets verkeerd en wel nog wat nieuwe dingen geleerd.

Dag 2 - begin van het echte werk
    Vandaag ging ik dan toch eindelijk op mijn Whitedot Preacher’s knallen. We begonnen met eerst wat oefeningen op de piste maar al snel ook tussen de pistes. Het weer was vandaag super, wel wat koud maar prima zicht.

Het skiën in de poeder ging toch al een stuk beter dan gisteren, mede doordat de Preacher’s lekker bleven drijven en doordat ik al wat meer ervaring kreeg met het poeder skiën. Aan het eind van de dag begonnen de spieren toch wat te protesteren, ondanks de training die ik vooraf gedaan had. Zeker op de piste kreeg ik bijna kramp in mijn bovenbenen. Deze kramp verdween gelukkig als sneeuw voor de zon toen we de laatste offpiste afdaling gingen doen met een klein deel van de groep, de rest hield het al iets eerder voor gezien.

Beneden in Hintertux nog even de gezellige Oostenrijkse apres-ski meegemaakt, daarna net op tijd voor het avond eten terug naar het hotel. ’s Avonds hield Michiel een presentatie over de skitechniek door de jaren heen. Daarna keken we nog de videobeelden van die dag, dit is altijd leuk om te zien en erg leerzaam.

Dag 3 - verdere uitbouw van techniek
    Voor de afwisseling wisselde de twee skigroepen van gids, dus gingen we vandaag met Michiel op pad. Het zicht was weer minder maar er viel wel heerlijke verse sneeuw. We gingen al snel het terrein in en gingen verder met de techniek. Er ging een wereld voor me open toen we leerde bouncen door de sneeuw en dat gingen combineren met bochten in de poeder. Dat ging opeens toch een stuk beter!

Tijdens de oefeningen kregen we allemaal persoonlijk verbeterpunten van Michiel. Hij riep daarom ook constant naar mij "Benen bij elkaar! Benen bij elkaar!" omdat ik weer met mijn benen in een A-frame stand naar beneden kwam. Ik heb deze dag weer veel geleerd. Vandaag eigenlijk de eerste paar bochten gemaakt waarbij ik het gevoel had van zo hoort het!

’s Avonds was de „bonte avond”: we hebben gezellig alle foto’s en filmpjes van de afgelopen dagen gekeken. Daarnaast ook prachtige foto’s bekeken van toerskiën in Ijsland, ook een reis die Epique aanbiedt.

Dag 4 - Poederrrrrrrrrr!
    Toen ik de gordijnen open deed bleek er helaas weer een gesloten wolkendek te zijn dat vrij laag hing, dat betekende weer niet zoveel zicht vandaag. Maar er was vannacht wel veel verse sneeuw gevallen! Op te auto’s lag toch wel 20 tot 30cm en ik was dan ook wel even bezig met het uitgraven van de auto.

Doordat er zoveel sneeuw was gevallen lag er ook op de piste lekkere poeder. Maar we gingen natuurlijk weer snel het terrein in om daar meters te maken. Omdat er vannacht zo lekker veel sneeuw gevallen was en het nog steeds bleef sneeuwen was het heerlijke poeder waar mijn Whitedot ski’s doorheen vlogen.

Helaas was het al weer de laatste dag en dus stopte we wat eerder. Maar we maakte nog een laatste afdaling door het terrein met een deel van de groep en stonden om iets na drieën beden bij de lift. Om bij het hotel terug te komen moest ik toch nog de sneeuwkettingen omleggen want zonder kettingen kwam ik de laatste paar meters naar het hotel toch niet omhoog.

Veel deelnemers gingen ’s avonds nog terugrijden naar Nederland. Ik en drie anderen bleven nog een nachtje om de volgende dag lekker rusting terug naar Nederland te rijden.
    Terugreis
    Na heerlijk ontbijt rond een uur of 8.00 vetrokken naar Nederland. Aangezien de sneeuwkettingen er toch nog om lagen het eerste deel van de route op de sneeuwkettingen gedaan. Net boven Mayerhoven was de weg schoon dus konden ze eraf.
    De reis liep voorspoedig en het grootste deel van de route kon de cruise control er weer op.

Helaas zit het er weer op. Het was een zeer geslaagde Skils+Style! Ik heb veel geleerd en het was een gezellige groep. Ook heb ik mijn nieuwe Whitedot ski’s lekker kunnen testen en dat is prima bevallen.

Op naar het volgende poeder avontuur!
    Een dag niet geskied is een dag niet geleefd
  • JeroenvG
    Beginner
    JeroenvG op 28 décembre 2013 · 14:38
    Leuk verslag! Lees er zo doorheen, mede door de leuke foto´s. En dan begint het bij mij ook meteen te kriebelen, dat heb ik laatste tijd steeds meer. Nu nog nagenieten van de filmpjes en foto´s!
  • skiester
    Advanced
    skiester op 28 décembre 2013 · 15:43
    He @Markiemark! Leuk verslag! Zo te horen heb je veel geleerd! En perfecte omstandigheden gehad voor de tijd van het jaar. Ben benieuwd hoe het gaat bij de NK. Wel stoer hoor: Er zit bij jou nog geen 2 jaar tussen nooit geskied en meedoen aan het NK!
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • P@bz
    Advanced
    P@bz op 28 décembre 2013 · 17:07
    +1
    Work hard, play harder
  • MarkieMark
    Beginner
    MarkieMark op 28 décembre 2013 · 17:09
    @Omusha, bedankt! Gelukkig hoef ik nog minder dan een maand te wachten, dan al naar het NL Freeride 😀

[mention="/profile/1097"]@skiester[/mention], ja tof he, maar hoe kan het ook anders dan op Whitedots 😀 de planning is wel om niet door de eerste ronde te komen 😃
  • skiester
    Advanced
    skiester op 29 décembre 2013 · 15:23

[mention="/profile/1097"][mention=1097]@skiester[/mention][/mention], ja tof he, maar hoe kan het ook anders dan op Whitedots 😀 de planning is wel om niet door de eerste ronde te komen 😃 MarkieMark op 28 dec. 2013 17:09

Haha mijn doel is juist wel door die eerste ronde te komen. Je moet je doelen hoog stellen tenslotte. 'ns kijken of we het onmogelijke mogelijk kunnen maken!!
  • MarkieMark
    Beginner
    MarkieMark op 29 décembre 2013 · 15:55
    @skiester, haha we zullen wel zien 😀

Ga je dan ook nog meedoen aan de speedride workshop? http://www.nkfreeride.com/speedride-workshop/ Of blijf je met beide benen op de grond?
  • PaulJ
    Advanced
    PaulJ op 29 décembre 2013 · 16:16
    @MarkieMark leuk verslag man. Ga zo door met de leercurve! Misschien tot op het NK, en die clinic klinkt wel echt heel erg awesome!
    Discover the unknown
  • skiester
    Advanced
    skiester op 29 décembre 2013 · 16:44
    @MarkieMark: speedriden?? Mwoa. Ik denk dat ik toch wel graag met 2 benen op de grond blijf... Daarnaast zijn de dagen niet ideaal: want als de wedstrijd op de 31e klaar is, gaan we misschien nog een secret spot in de omgeving doen... tenslotte. En op de 26e wil ik toch wel gewoon inskien.

Er is trouwens nog 1 plekkie vrij voor onze reis naar het NK, dus als jouw vriend nog wil moet ie snel zijn!
  • MarkieMark
    Beginner
    MarkieMark op 29 décembre 2013 · 16:57
    @skiester, mooi dat het al bijna vol zit!

Ik hou het ook nog bij gewoon skiën, daar is nog genoeg mee te leren.
  • GJLaven
    Elite
    GJLaven op 29 décembre 2013 · 21:14
    Ha Mark, mooi verhaal man! We zien elkaar bij het NK-freeride. Succes met de voorbereidingen!
    Gijs-Jan Lavèn
  • MarkieMark
    Beginner
    MarkieMark op 29 décembre 2013 · 21:23
    @GJLaven, bedankt! Tot bij het NK-freeride. Ik heb er nu al weer zin in 😃
  • Jespervz
    Beginner
    Jespervz op 30 décembre 2013 · 19:07
    Mooi verslag man!
    Skileraar bruin Jelmer
  • ronplanken
    Beginner
    ronplanken op 31 décembre 2013 · 08:54
    Leuk gaaf verslag, uitstekende impressie , Als vertrekplaats herken ik de achtertuin van onze praktijk fysiotherapie Galema in ommoord(hesseplaats). Vandaar vertrek ik de 10e januari (met Epique) naar Portes du soleil. Ik hoop dat er nog wat meer valt maar ben wat somber voor in de dalen. Echter als er net zoveel lol als bij jouw reisje te vinden is dan zit het wel goed!!!
    Even the silver surfer rocks on pow
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 31 décembre 2013 · 09:02
    Gaaf verslag!
  • RP
    Advanced
    RP op 31 décembre 2013 · 09:02
    Leuk verslag Markie! Respect dat je zulke grote stappen maakt in korte tijd!
    BAM
    Explore the Outdoor!

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro