Het grote verzekeringstopic

• Dio
    Advanced
    Dio op 16 octobre 2009 · 10:29
    Insteek:

Doorlopende reisverzekering
    één persoon
    werelddekking
    medische kosten verzekerd
    wintersport/bijzondere sporten verzekerd

Allereerst, @all, sorry busy week, ik had dit dinsdag al af willen hebben. ($%#@#$, Grrrmbbl Scheringa, $$%$^@@#)

V.w.b. de vergelijking: ik heb me met name gericht op de dekking off-piste. Er zijn links en rechts wat verschillen in maximum vergoeding in het geval dat je materiaal verliest maar eigenlijk is dat niet zo spannend. (gewoon beter op je spullen letten). Belangrijker is dat, wanneer jou iets overkomt, de verzekeraar adequaat en correct vergoedt, zonder oeverloze discussies (zie het verhaal van Pollux elders)

Centraal beheer €54,47:

http://actie.centraalbeheer.nl/assets/brochures/reis_permanente_rei...

Geen dekking off-piste tenzij onder begeleiding van een plaatselijke skileraar/gids. Freestylen, heliskiën uitgesloten.

Interpolis €72,--:

http://www.interpolis.nl/images/202L3_tcm163-136219.pdf...

Verzekerd zijn:
    a Kosten van opsporing, redding en berging van de verzekerde
    Alleen die kosten zijn verzekerd die zijn gemaakt door of onder leiding van een bevoegde instantie en met als doel de verzekerde terug te brengen naar de bewoonde wereld.

Wij zijn niet tot uitkering verplicht voor ongevallen, die ontstaan of bevorderd zijn of waarvan de gevolgen verergerd zijn:
    e. bij alle vormen van skiën of snowboarden, die zonder officiële begeleiding plaatsvinden buiten de officiële geprepareerde piste;

NKBV (Hienfeld) 22,50 + 46,50 = €69,--

http://www.nkbv.nl/blobs/pdf/algemee/Polisvoorwaarden%20NKBV%202009...

Verzekerd zijn:
    Reddingskosten tot een verzekerd bedrag van max. €30.000,--, tot max. €3.750,-- bij ' loos alarm'.

Ongevallen uitkering
    bij overlijden € 7.500,--
    bij invaliditeit €30.000,--.

Verzekering geldt tijdens pisteskien, toertochten, bergsport (zomer en winterklimmen). Skitochten kunnen, al dan niet onder leiding van bevoegde gidsen, plaatsvinden.

NskiV/Europeesche 26,50 + 43,50 = €70,--:

http://www.wintersport.nl/

Misschien http://www.europeesche.nl/Repository/extranet/downloads/drukwerk/re... meer info.

Ongevallen uitkering bij overlijden € 25.000,--
    bij invaliditeit €75.000,--.

Indien je off-piste verongelukt, valt dat onder je verzekering. Echter is het wel zo dat je geen dekking hebt wanneer je off-piste skiet waar het duidelijk verboden is. Duik dus niet onder lijnen door die bepaalde delen afsluiten en vraag informatie bij de lokale pistedienst. De Nederlandse Ski Vereniging adviseert overigens alleen off-piste te gaan onder leiding van een ervaren gids.

(Winter)sporten die een te hoog risico met zich meebrengen, zoals te verstaan ijshockey, (freestyle) skispringen, speedskiën, alsook voorbereiding op of deelname aan wintersportwedstrijden (anders dan de zogenaamde Gästerennen en Wisbiwedstrijden), …. blijven altijd uitgesloten.

20.5 Eveneens wordt uitkering verleend voor:
    20.5.1kosten van het opsporen, redden of bergen van verzekerde door een bevoegde instantie.

Mondial Assistance €87,08
    https://www.mondial-assistance.nl/MondialAssist/ShowPolicyTerms?prod...

Reddingskosten, geen maximum, gedekt is “kostende prijs”
    Uitkering bij overlijden €5000,--
    Uitkering bij invaliditeit € 25.000,--

Gedekte bijzondere (winter)sporten (mits clausule II verzekerd): Onder de dekking van bijzondere sporten vallen: Abseilen, balletskiën, big foot, berg- en rotsklimmen, bobsleeën, bückelskiën, bungee jumping, canape-ing, canyoning, carve skiën, catcrawl, cave-rafting, cliffjumping, cross country skiën, deltavliegen, downhill-biking, fernblättern, fern ski extreem, flottage, fly by wire, formatiespringen, freestyle skiën, funboarden, gästerennen, glaciospeologie, gletsjerskiën, hanggliding, heli-skiën, husky tochten, hydrospeed, indoor wandklimmen, kite surfing, klettern, mono-skiën, off-piste skiën, parachute springen, paragliding, parapente, paraskiën, rennfiggl, rodeln, skeleton, ski-bob, ski-figuur springen, ski jöring, skisafari, skispringen, ski-zeilen, skwal, skyboot, skysurfing, sneeuwschoentochten, sneeuwsurfen, snowscooter, speedraces, speleologie, swingbo, tandemspringen, telemarken, tiefschneeskiën, tourskiën, tokkelen, tijgeren, wildwaterkanoën, ijsduiken, ijshockey, ijsklimmen, ijswatervallen beklimmen, ijszeilen, yetiballing, zandskiën, zweefvliegen.

Mogelijkheid tot aanvullende dekking uitgebreide sportuitrusting.
    Korting 10% voor personen tot 27 jaar.

ANWB/Unigarant € 69,48

http://nl.sitestat.com/unigarant/unigarant/s?verzekeringen.reis...

Geen dekking bij off-piste skien zonder begeleiding. Wel buitengewone kosten gedekt indien off-piste onder begeleiding maar geen ongevallendekking (uitkering bij invaliditeit/overlijden).

Premio/Delta Lloyd €40,70

http://premio.virtesverzekeringen.nl/pdf/polisvoorwaarden_doorlopen...

Opsporing/redding/berging: kostenvergoeding tot max. 11.500,--
    Onvoldoende duidelijkheid over uitsluitingen bij bijzondere sporten of wintersportdekking.

ZLM €48,--

http://www.zlm.nl/clients/zlm/cms-internet.nsf/v9906/web_Voorwa...

Wintersport/gevaarlijke sporten

Met deze uitbreiding bent u verzekerd tegen letsel opgelopen door het skiën, maar ook tegen eventuele schade aan uw ski-uitrusting, de huurkosten van vervangend materiaal, het verlies van uw skipas en onvoorziene uitgaven als gevolg van de beoefening van wintersport.
    Ook zijn onvoorziene uitgaven als gevolg van het beoefenen van gevaarlijke sporten als wildwatervaren, trialrijden, parachutespringen, abseilen, deltavliegen, parasailing en paragliding en afdaling in grotten of spelonken gedekt.
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • Dio
    Advanced
    Dio op 16 octobre 2009 · 10:30
    Er komt nog een matrixje aan waar de dekkingen wat beter naast elkaar staan, maar dat is nog wel ff werk. :roll:
  • Marco
    Advanced
    Marco op 16 octobre 2009 · 10:59
    Goed overzicht. Super Dio!

Zit nu bij interpolis/rabobank.... Dat moest ik maar eens veranderen.
  • Arno_Laeven
    Beginner
    Arno_Laeven op 16 octobre 2009 · 11:02
    Impressive! Veel dank hiervoor. Beste optie is, als ik het goed lees, om je te verzekeren via/bij NKBV, NskiV of Mondial omdat dat de enigen zijn die off-piste zonder gids ook dekken.
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 16 octobre 2009 · 11:06
    VSSF?
    sbs roelz
  • jang
    Tourist
    jang op 16 octobre 2009 · 11:10
    Indrukwekkend!
    En erg verhelderend!
    @Dio, weet je toevallig ook hoe de situatie in Belgïë is?
    Of kan er iemand anders met kennis van zaken meer vertellen over de mogelijkheden in België?

Jang.
  • stijn
    Beginner
    stijn op 16 octobre 2009 · 11:18
    Indrukwekkend!
    En erg verhelderend!
    Of kan er iemand anders met kennis van zaken meer vertellen over de mogelijkheden in België?

Jang.

IK ben als bergsporter lid bij de KBF en zijn hebben ook de mogelijkheid om je verzekering uit te breiden naar het skiën toe. 10 euro extra maar dekt alleen piste skiën. Ik ben hier ook nog aan het kijken om een ruimere verzekering te nemen dat offpiste dekt.

Meer info KBF:
    http://www.klimenbergsportfederatie.be/internet/lidmaatschap/verzek...
  • sjonnie
    Advanced
    sjonnie op 16 octobre 2009 · 12:13
    Nice overzichtje, ff een kleine sidetrack. Ik zag in de white dat bv shane mcconkey geen verzekering kon regelen. Hoe pakken mensen die aan allerlei wedstrijden mee doen dit aan?
    Is het bv mogelijk om een custom verzekering te maken? T lijkt me namelijk dat alles kan als je maar betaalt 😃
    @wilko hoe heb jij dit bv opgelost?
  • Olivier
    Advanced
    Olivier op 16 octobre 2009 · 12:28
    indrukwekkend overzicht.
    Dank voor je inspanning!

grtz
  • doov
    Advanced
    doov op 16 octobre 2009 · 12:32
    Waar blijft de wepowder verzekering?
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • Fons
    Tourist
    Fons op 16 octobre 2009 · 13:19
    Hi Dio,

bedankt voor het uitzoeken! Goed overzicht.
    Zit bij de Interpolis en dacht dat dat wel snor zat ..... gaat even snel aangepast worden!

Grtz
  • Bart1
    Tourist
    Bart1 op 16 octobre 2009 · 13:28
    Waar blijft de wepowder verzekering?

wordt aan gewerkt... nog heel even geduld. De todo-list is nogal groot atm 😀
    You ski? wePowder!
  • lesalpes
    Elite
    lesalpes op 16 octobre 2009 · 13:31
    [quote author="jang"]Indrukwekkend!
    En erg verhelderend!

Jang.

IK ben als bergsporter lid bij de KBF en zijn hebben ook de mogelijkheid om je verzekering uit te breiden naar het skiën toe. 10 euro extra maar dekt alleen piste skiën. Ik ben hier ook nog aan het kijken om een ruimere verzekering te nemen dat offpiste dekt.

Meer info KBF:
    http://www.klimenbergsportfederatie.be/internet/lidmaatschap/verzek...]

Je kan je gewoon aansluiten bij de NKBV als je zou willen. Kost je eenmalig een extra administratieve toeslag, maar daarna gewoon hetzelfde als voor een Nederlander. Misschien is het ook een mogelijkheid om eens bij de CAF te kijken?
  • karel
    Tourist
    karel op 16 octobre 2009 · 13:32
    Impressive! Veel dank hiervoor. Beste optie is, als ik het goed lees, om je te verzekeren via/bij NKBV, NskiV of Mondial omdat dat de enigen zijn die off-piste zonder gids ook dekken.

NKBV (Hienfeld) 22,50 + 46,50 = €69,--
    Verzekering geldt tijdens pisteskien, toertochten, bergsport (zomer en winterklimmen). Skitochten kunnen, al dan niet onder leiding van bevoegde gidsen, plaatsvinden.

Als ik het goed lees ben je helemaal niet verzekerd off-piste bij NKBV.. dusss?
    Als je het heel letterlijk opvat is snowboarden niet eens verzekerd..

Beste optie lijkt me Mondial, die verzekeren off-piste skieen zonder condities.
    Wel weer raar is dat snowboarden niet genoemd wordt in dat (indrukwekkende) rijtje van extreme sports....
  • Dio
    Advanced
    Dio op 16 octobre 2009 · 13:36
    @Jang: Helaas heb ik geen kaas (hihi) gegeten van de belgische markt. Dorfke schreef in een ander topic:

Belgische (realistische) mogelijkheden:

1) VSSF (Vlaamse Ski en Snowboard federatie):
    Kost: €45
    Reddingskosten: tot €7500
    Vervoer per heli: tot €7500
    Bezoek familielid: tot €750
    Medische kosten: gedekt
    Beperkt tot lawinerisico 3 (zonder begeleiding)

2) Ethias
    kost: 50€ per jaar
    Reddingskosten: tot €6250
    Familiale bijstand; ja, niet gespecifieerd
    Gedekt met en zonder gids
    Medische kosten: €75000

Andere dekken geen off piste zonder begeleiding of zeen een heel pak duurder

(Groot deel komt uit een artikel in wintrsportgids van 2008): zie http://www.wintersportgids.be/index.php/wintersportgids/interview/...
  • poedersletje
    Tourist
    poedersletje op 16 octobre 2009 · 13:38
    ik weet nog dat het 'vroegah' bij het NK snorbaarden verplicht was om lid te zijn van de NskiV omdat hun verzekering als enige ook wedstrijddeelname verzekerde. zou dat er dan uitgeslopen/uitgesloopt zijn in de afgelopen jaren?
    "Some people will tell you that slow is good, but I'm here to tell you that fast is better.
  • Dio
    Advanced
    Dio op 16 octobre 2009 · 13:45
    Als ik het goed lees ben je helemaal niet verzekerd off-piste bij NKBV.. dusss?
    Als je het heel letterlijk opvat is snowboarden niet eens verzekerd..

Beste optie lijkt me Mondial, die verzekeren off-piste skieen zonder condities.
    Wel weer raar is dat snowboarden niet genoemd wordt in dat (indrukwekkende) rijtje van extreme sports....

Scherp opgemerkt!

Bij Mondial: “Wintersport” : elke van sneeuw en/of ijs afhankelijke sport.

In de voorwaarden van Hienfeld: Artikel 6. Opsporings-, Reddings- en Bergingskosten
    De verzekering omvat de vergoeding van kosten verschuldigd wegens opsporing, reddingen berging (door of onder leiding van een daartoe ter plaatse bevoegde instantie ondernomen) en transport naar de bewoonde wereld van een verongelukte, vermiste, in nood verkerende of zieke verzekerde. De vergoeding bedraagt ten hoogste het in het dekkingsoverzicht vermelde verzekerde bedrag.

Hier wordt geen onderscheid gemaakt tussen boarders of skiérs, klimmers of wandelaars. Geldt gewoon voor de verzekerde.
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 16 octobre 2009 · 14:11
    [
    Reddingskosten: tot €7500
    Vervoer per heli: tot €7500
    Bezoek familielid: tot €750
    Medische kosten: gedekt

&wat betekent dat nu concreet? is dit ok of niet?
    reddingskosten 7500pleuros ; heli; is dat realistisch of niet ?
    lawinerisico 3 zonder begeleiding ; staat er ; betekent dat dat je bij risico 4 en 5 mét begeleidng ook 'gedekt' bent of niet ???

Shoot

k
    sbs roelz
  • Dio
    Advanced
    Dio op 16 octobre 2009 · 14:56
    De kosten van de reddingsactie voor Pollux waren €5000,--.

En wat te doen als het lawinegevaar 3 is als je de berg opgaat maar gedurende de dag wordt bijgesteld naar 4?
  • karel
    Tourist
    karel op 16 octobre 2009 · 14:58
    Ohja Dio, thanks nog voor het uitzoeken!

Toch blijf ik die verzekering van NKBV (hienfeld) maar vreemd omschreven vinden.
    Er staat namenlijk expliciet vemeld dat de verzekering geldt tijdens:
    1. Bergsport (waar aan de omschrijving valt af te lezen dat het alleen om klimmen gaat)
    2. "Pisteskieen, toerskiën (ski-alpinisme) en langlaufen (marathons)"
    3. Vakanties

"Vakanties" is toch veel te algemeen? Zo'n beetje alle verzekeringen sluiten wel 1 of andere extreme sport uit (of sommen op welke er wel verzekerd zijn)... Dus als ik me tijdens m'n vakantie aan een raket laat knopen en wegschieten is dat ook vezekerd, want ik was op vakantie ?

Free-riden zou je misschien onder tourskieen kunnen laten vallen, maar is dat sluitend? Het is toch niet helemaal hetzelfde, al doe je het misschien wel in hetzelfde terrein.
    Ik gok dat de NKBV vast wel het free-riden ook wil verzekeren (en misschien ook al doet), maar het staat iig niet letterlijk in hun polis, en dat is toch zuur in geval ve conflict.
  • karel
    Tourist
    karel op 16 octobre 2009 · 15:07
    Wat misschien ook wel leuk is om toe te voegen zijn ervaringen van wePowderaars met deze maatschappijen... Heb hier nu al een aantal verhalen gelezen van dat het misging, hoe ging de afhandeling met de verzekeringsmaatschappij? Kan het verhaal van Pollux zo snel ff niet terugvinden, maar hij had blijkbaar nogal wat moeite daarmee.. Welke verzekering was dat?
    Wie heeft er nog meer lawine reddingskosten moeten declareren? Of bv off-piste je been breken oid?

edit:
    al gevonden, Pollux zat bij NSkiV en de kosten werden probleemloos vergoed. Pluspuntje voor NSkiV dus
  • Opa
    Advanced
    Opa op 16 octobre 2009 · 15:51

Free-riden zou je misschien onder tourskieen kunnen laten vallen, maar is dat sluitend? Het is toch niet helemaal hetzelfde, al doe je het misschien wel in hetzelfde terrein.
    Ik gok dat de NKBV vast wel het free-riden ook wil verzekeren (en misschien ook al doet), maar het staat iig niet letterlijk in hun polis, en dat is toch zuur in geval ve conflict.

Welnee joh! Je bent gewoon altijd aan het toerskiën. (anders mag je ook helemaal geen lid zijn van lekkerlanglopennaareenlauwtopje.nl!) 8-)
    Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 16 octobre 2009 · 18:38
    [quote author="Opa"]lekkerlanglopennaareenlauwtopje.nl!) :lol: :lol:
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • Niels
    Advanced
    Niels op 16 octobre 2009 · 22:13
    Goed issue! Erg duidelijk TX Dio!

Ik was in het verleden bij Mondial verzekerd en nu op zoek naar iets nieuws. Was eigenlijk best wel tevreden over ze, betalen schade snel en zonder al te veel problemen uit. Alleen materiaal was bij mij toen maar tot 300 euro verzekerd en daar kun je geen nieuw plankie voor kopen in geval van een steentje...maar dat zou ik voor een tientje bij kunnen verzekeren als ik Dio goed begrijp. Deze week maar eens bellen met de mondial.

Ervaring mondial: ben afgelopen seizoen nog van de piste af gehelikoptert. Rekening heb ik nooit gezien, want had een carte neige (wat dan wel weer alleen nuttig is als je veel in Frankrijk zit). Dokterskosten, vervoer naar huis e.d. is allemaal keurig door mondial vergoed. Zelfs m'n vervoer terug de bergen in nadat ik weer fit was hebben ze betaald.

Wel mis ik bv bij mondial een soort verzekeringspas die je bij je kunt dragen en aan de bergredding kunt laten zien. Op die manier weten ze zeker dat je verzekerd bent en dat zij dus hun geld krijgen. Dat maakt de band met je redders vaak en stuk beter heb ik gemerkt. Zal dat eens vragen als ik ze bel.
  • kanski
    Elite
    kanski op 17 octobre 2009 · 01:15
    [

lawinerisico 3 zonder begeleiding ; staat er ; betekent dat dat je bij risico 4 en 5 mét begeleidng ook 'gedekt' bent of niet ???
    Shoot
    k

Er zullen niet veel gediplomeerde begeleiders zijn die je met 4 en al helemaal niet met 5 in onzekere situaties brengen. Dan is het meestal vlak vlak en als je al kan glijden... waarschijnlijk onder de 25 graden steil!
    Maar stel dat...verwacht dat er dan een andere clausule om de hoek komt kijken hoe ze zich onder hun verplichtingen uit proberen te wurmen.
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • dorfke
    Beginner
    dorfke op 17 octobre 2009 · 15:35
    Denk ook niet dat er veel gidsen zotte dingen zullen gaan doen bij 4 en bij 5 komen die al helemaal niet meer buiten.

Heb wel juist gezien dat de verzekering van ethias een beetje is aangepast geweest, een update met meer details (om Dio te overtroeven) zullen komende week volgen
  • Dio
    Advanced
    Dio op 17 octobre 2009 · 16:59
    :lol:
  • lennart75
    Expert
    lennart75 op 17 octobre 2009 · 21:41
    Wat misschien ook wel leuk is om toe te voegen zijn ervaringen van wePowderaars met deze maatschappijen... Heb hier nu al een aantal verhalen gelezen van dat het misging, hoe ging de afhandeling met de verzekeringsmaatschappij? Kan het verhaal van Pollux zo snel ff niet terugvinden, maar hij had blijkbaar nogal wat moeite daarmee.. Welke verzekering was dat?
    Wie heeft er nog meer lawine reddingskosten moeten declareren? Of bv off-piste je been breken oid?

edit:
    al gevonden, Pollux zat bij NSkiV en de kosten werden probleemloos vergoed. Pluspuntje voor NSkiV dus

Jaren geleden schoot m'n board van een rotsblok en daarbij bleef m'n achterste been daar achter haken. Dat was dus bij het off piste boarden.
    Been helemaal open, met een banaan naar beneden, ambulance in, ziekenhuis hechtingen e.d.
    Hoefde alleen maar m'n NSkiV pasje te laten zien en verder heb ik nooit rekeningen oid gezien.
    Goed geregeld dus, alleen jammer van mn broek en niet kunnen boarden...
  • doov
    Advanced
    doov op 18 octobre 2009 · 11:15
    Voorbeeld van de kleine lettertjes die in je nadeel kunnen werken ( in dit geval voor de nabestaanden helaas):

http://pistehors.com/news/ski/comments/0958-avalanche-families-long-wa...
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • jelmer
    Advanced
    jelmer op 18 octobre 2009 · 11:34
    Goed topic! Zeker belangrijk om hier weer eens bij stil te staan. Ik weet dat er een aantal jaren geleden vrijwel geen verzekering te vinden was met off piste dekking. Dat heb ik toen opgelost door een doorlopende reisverz af te sluiten bij abn amro (geen dekking). Daarnaast ben ik ivm mijn anwarter lid van de oostenrijkse skivereniging. Hier zit een bergsport verzekering bij die wel off piste dekt.

Schijnbaar zijn er nu toch wel een aantal verzekeringen met redelijk goede dekking, dus ga maar eens overstappen.

Weet iemand trouwens hoe het zit met opzeggen van je doorlopende reisverzekering? Stilzwijgend met een jaar verlengen mag toch niet meer? Die van mij loopt officieel aug. 2010 af, maar wil er toch echt nog voor deze winter af zijn. Ervaringen?

@Dio Thanks voor al het uitzoekwerk!!

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro