Vrienden aan mij: Heb jij ook zo een opblaasbare rugzak???

• GilbertS
    Expert
    GilbertS op 18 janvier 2014 · 13:28
    Ik ben net twee jaar naar Canada geweest waar ik freeriden en sidecountry/backcountry skitouren heb ondekt. Veel mensen nu terug in Nederland stellen me vragen over het gevaar hiervan. Het beeld dat ze daarvan hebben, is totaal gefixeerd op, lawines. Ik vind dat raar..

De eerste vraag is altijd, heb jij ook zo een rugzak die zichzelf kan opblazen? Ik: Nee, er zijn veel belangrijkere zaken die je op orde moet hebben.

Een lijstje van wat belangrijker is, denk ik:

- een groep (kan ook maar 1 persoon zijn) die redelijk op een lijn liggen in verwachtingen etc. Die samen beslissingen kunnen nemen.

- weerbericht kunnen beoordelen

- kennis van de route, kaart van het gebied, en kennis om die route ook echt te vinden, zelfs in dichte mist. Ooit wel eens in een white-out op het topje van de berg gestaan, waar je al de hele dag van onder naar hebt lopen staren en vervolgens niet meer dan 3m ver kan zien?

- "3-eenheid" zoals het hier zo 'mooi' heet.

- eerste hulp en spullen hiervoor

- spullen voor reparaties, ijzerdraad, een tang (leatherman) en ducktape. Een vriend van me brak een keer een onderdeel van zijn splitboard. Eigenlijk al stom dat hij hiervoor niet een reserve onderdeel bij zich had, maar met ijzerdraad konden we zijn board weer in "loop-mode" werkend krijgen, waardoor we voor het donker thuis wisten te komen.

- De juiste kleren en extra kleren voor achter de hand.

(Het is niet mijn bedoeling om een compleet lijstje te maken hier)

.
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    - Een rugzak die zichzelf kan opblazen

Ik snap wel dat de 3-eenheid altijd als het absoluut noodzakelijke word gezien, maar dan heb je het alleen maar over lawines. Mijn punt is, dat er zoveel dingen zijn waar je eerder mee te maken kunt krijgen, en net zo gevaarlijk zijn als een lawine, maar je er nooit iemand over hoort. Alleen maar lawine, pieper, rugzak, blabla.

Ik heb gelukkig nog nooit een lawine gezien, maar ik kon wel altijd samen met de groep terug naar het hutje komen zonder zicht, en een noodreparatie doen, etc.

Samenvattend: Er zijn veel meer dingen die mis kunnen gaan die net zo gevaarlijk zijn als in een lawine komen. Dus waarom hebben we het alleen over lawines?
    www.instagram.com/gilbertsmink/
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 18 janvier 2014 · 13:37
    Hier kun je het volledige lijstje vinden: http://www.wepowderacademy.com/nl 😉
    It's all about the turns duuuuuude!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 18 janvier 2014 · 14:35
    Als je hebt over freeriden in de Alpen, zijn er dan echt dingen die zoveel gevaarlijker zijn dan een lawine?

Volgens mij niet, want een lawine is ook direct levensbedreigend.
    Verdwalen is vervelend, maar je gaat er niet meteen aan dood. Een whiteout is lastig, maar je gaat er niet aan dood. Een verwonding, vaak ook niet direct levensbedreigend. Je kan in veel gevallen de heli nog bellen, en als dat niet werkt kan je nog proberen beneden te komen of iets tegen onderkoeling te doen.
    Bij een lawine heb je vaak meteen al die problemen, als je er al iemand levend onder vandaan krijgt... Dat is echt wel een serieus probleem dus.

De fixatie op airbags komt omdat er vorig jaar begrijpelijk veel aandacht voor was in de media, en iedereen nu denkt dat dat heel erg belangrijk is. Ik ben het met je eens dat je beter de problemen kunt voorkomen, en dat een airbag slechts een laatste strohalm is.
    splitfest.nl
  • Anon
    Tourist
    Anon op 18 janvier 2014 · 14:49
    Als je hebt over freeriden in de Alpen, zijn er dan echt dingen die zoveel gevaarlijker zijn dan een lawine?
    Volgens mij niet, want een lawine is ook direct levensbedreigend.
    ieism op 18 jan. 2014 14:35

JAA, crevasses, seracs, rots/steen lawines, exposure op stijlere routes. Dit is miscshien niet relevant voor alle gebieden in de Alpen maar bijvoorbeeld in Chamonix gaan er meer mensen dood aan de bovenstaande dan lawines.

@GilbertSmink Ik heb het er hier al vaker over gehad op de site, de algemene consensus lijkt te zijn dat er een kleine minderheid direct aan dit soort gevaren wordt bloot gesteld en dat die mensen de kennis en spullen hebben.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 18 janvier 2014 · 15:33
    Dat zijn zaken waar je als freerider eigenlijk alleen mee in aanraking komt als je ze ook opzoekt. Een lawine kan "ons" allemaal overkomen. Ook al doe je bijna alles goed. Dat vind ik gevaarlijker. Ik hoef persoonlijk in 99% van de gevallen geen rekening te houden met seracs en crevasses, maar in 100% van de gevallen wel met lawines.

Dat er in Chamonix mensen in crevasses vallen is natuurlijk niet zo vreemd gezien het terrein. 😃
    splitfest.nl
  • coen
    Advanced
    coen op 18 janvier 2014 · 15:43

Dat er in Chamonix mensen in crevasses vallen is natuurlijk niet zo vreemd gezien het terrein. 😃 ieism op 18 jan. 2014 15:33

(...)en het aantal toeristen op plekken waar ze nooit zouden moeten zijn...
    Earn your turns...
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 18 janvier 2014 · 17:08
    In de winter van 2011 in Oostenrijk (11.2010 - 10.2011) - met buitengewoon weinig lawine-ongelukken - zijn er bij skitouren meer mensen om het leven gekomen door een val (6 doden) dan door lawines (2 doden) en door een andere oorzaak (2 doden).

Bij het rijden van varianten (freeriden) is dit ook het geval. Eén persoon door een lawine, van de in totaal 8 dodelijke ongelukken. Daarnaast 5 doden door een valpartij, 1 dode door verstikking na een val in de sneew en 1 dode door een val in een gletscherspleet.

Bron: http://issuu.com/kurasi/docs/ansicht_fin_v15_analyse_berg_2._aus/3...

Van andere winters heb ik helaas geen info, maar mij lijkt het zeker gerechtvaardigd om het ook over andere gevaren dan alleen lawines te hebben.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 18 janvier 2014 · 17:42
    Dat maakt de discussie al meteen interessant, want dat zijn aantallen die ik nooit verwacht had. I stand corrected.
    splitfest.nl
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 18 janvier 2014 · 17:55
    @ieism, omdat we alleen op centraal niveau de dodelijke slachtoffers als gevolg van lawines noteren wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Vorig jaar overleden er meer Nederlandse wintersporters buiten de pistes als gevolg van de 'overige zaken' dan als gevolg van lawines.
    En ook dit jaar is niet anders.

In de academy hebben we juist de nadruk willen leggen op het complete plaatje. Ik snap het punt van @GilbertSmink wel. Kaartlezen, het terrein begrijpen, het weer etc.. allemaal belangrijk. Dat is ook de essentie van de 3x3 methode.
    May the powder be with you.
  • Anon
    Tourist
    Anon op 18 janvier 2014 · 18:12
    Dat zijn zaken waar je als freerider eigenlijk alleen mee in aanraking komt als je ze ook opzoekt. Een lawine kan "ons" allemaal overkomen. Ook al doe je bijna alles goed. Dat vind ik gevaarlijker. Dat er in Chamonix mensen in crevasses vallen is natuurlijk niet zo vreemd gezien het terrein. 😃 ieism op 18 jan. 2014 15:33

De eerste drie dingen die ik heb genoemd zijn objectieve gevaren, of te wel dingen waar jij geen invloed over hebt. Bij een grote meerderheid van lawine ongevallen is dat niet zo.

Verder is het een beetje kortzichtig op te zeggen dat dit soort gevaren uitzonderingen zijn in gebieden, praktisch alle hooggelegen gebieden in de alpen hebben gletsjers die geskied worden. Het kan geen kwaad om af en toe de lawine oogkleppen af te doen en op andere gevaren letten. Behalve als je max tien min van een piste af skied hoef je je misschien niet te veel te richten op dit soort gevaren maar als je iets van een tourtje maakt wel. En zelfs dan moet je verdomd goed op passen in sommige gebieden, als je rond de Kleine Matterhorn in Zermatt skied zit je op een gletsjer, je skied lang grote spleten, en zelf een paar meter naast de piste kunnen spleten zitten. Voor de onwetende beginnende freerider kan dit heel gevaarlijk zijn.

Stel je bent een klein tourtje aan het doen, max half uurtje skien van dichtstbijzijnde lift station, en het weer slaat om en er is een complete whiteout. Je valt en verdraaid je knie of breekt je been, ben jij in staat om jezelf gedurende de dag&nacht en misschien langer in leven te houden? Helicopter bellen heeft geen zin want die vliegen niet in white-outs of s'nachts.

Ik denk dat ik redelijk ver zou komen maar on dit te verbeteren ga ik de reddings cursus van Menno in Zermatt doen. Ik vind het vreemd dat dit soort cursussen zou weinig aandacht krijgen vergeleken met de lawine cursussen van Snowsafety, ik vind persoonlijk dat het minstens even belangrijk is om dat soort kennis te hebben.

Lawine doden zijn misschien spectaculairder voor de media en horen we er daarom meer van maar als je kijkt de verdeling van oorzaken van dodelijke of serieuze ongevallen in de Alpen is veiligheid's informatie over andere dingen dan lawines misschien wel gepast. Vanuit gaand dat de WePowder community's gemiddelde skier in veel dezelfde situaties terecht komen als de gemiddelde freerider in de Alpen.

@Coen, waarom zouden toeristen niet op plekken zoals de Vallee Blanche horen, een grote hoeveelheid van de runs daar zijn absoluut niet moeilijk, zelf de moeilijkste klassieke route Le grand Evers is niet bijzonder moeilijk met een 200 meter pitch op 40 graden als moeilijkste stuk. Natuurlijk je hoort een gids bij je te hebben maar die hebben geen Xray ogen en ook bij hun gaat het vaak genoeg fout. Vorige winter zakt onze gids, van Compagnie des Guides de Chamonix, met een ski door een sneeuwbrug op Le Grand Evers, hij viel er niet in maar hij had geen idee dat dat spleetje daar zat.

Een van de meest geskiede off-piste runs ter wereld, onder de Grand Montets lift, loopt een stukje over gletsjer spleten; skiers links van de lift, lookers rechts als naar de wand kijkt. Ik nog nergens een stukje sneeuw zo verdomd snel verspoort zien worden als daar, dus dat betekend dat onwetende toeristen daar ook overheen skien zonder enig idee te hebben dat ze daar in een gletsjer spleet kunnen vallen. Praktisch iedereen die hier op zit en een keer in Chamonix is geweest heeft dat wel geskied, ben benieuwd hoeveel daarvan wisten dat er spleten zitten.
  • coen
    Advanced
    coen op 18 janvier 2014 · 18:29
    Mijn punt is dat Chamonix bij uitstek een plek is waar extreem terrein erg gemakkelijk te bereiken is. Combineer dat met een grote aantrekkingskracht en veel onwetende mensen en de PGHM chamonix hoeft zich niet te vervelen zeg maar...
    Earn your turns...
  • ieism
    Tourist
    ieism op 18 janvier 2014 · 18:39
    @R.E.Q.U. De cursus van Menno kan ik aanraden, zeer leerzaam. Misschien wel interessant om ook zijn visie hierop te horen.

Ik bedoel geenzins dat lawine het enige gevaar is, maar wel voor mij persoonlijk het gevaarlijkste. Ik ben dan ook nauwelijks in heel extreem terrein of op gletsjers offpiste te vinden.

@mennoboermans?
    splitfest.nl
  • MennoBoermans
    Tourist
    MennoBoermans op 20 janvier 2014 · 20:09
    Mijn ervaring -die zich voornamelijk op de West-Alpen (Wallis+Chamonix+Courmayeur) kan staven- is dat het wisselt waar het grootste gevaar schuilt. Afhankelijk van condities moet je meer oppassen voor lawines, spleten, rotsen of ijs. Een route kan het ene jaar spletengevaarlijk zijn, het andere jaar zorgen lawines voor meer verwondingsrisico.

Kijk ook de statistieken er maar eens op na: http://www.sac-cas.ch/unterwegs/sicherheit/bergnotfallstatistik.html... Je ziet, de aantallen, oorzaken, jaargetijde: het fluctueert behoorlijk.

Feit blijft dat het goed is om je op allerlei mogelijke situaties, gevaren en verwondingen voor te bereiden, bij voorkeur door een praktijkcursus 😃
    Poeder, Kiekjes en Pleisters
  • 49
    Advanced
    49 op 20 janvier 2014 · 20:24
    Mensen houden van eenvoud en overzicht. Dan is zo'n magical airbagpack een wel heel aantrekkelijk relikwie om hoop en vertrouwen uit te putten. Zeker als je totaal onbekend bent met de bergen buiten de pistes.

Uiteindelijk is dat natuurlijk schijnzekerheid. Wat je echt nodig hebt is sterk afhankelijk van wat je gaat doen en dat is weer voor lang niet elke "freerider" hetzelfde.
    montagna bianca, ti amo
  • poling
    Beginner
    poling op 20 janvier 2014 · 20:40
    wat mij betreft is iedere voorzorg die voorkomt (of iig dat als bedoeling heeft) dat je in een situatie die gevaar met zich mee brengt komt, een goede is en van belang is.
    En daarnaast iedere anticipatie op de mogelijkheid dat je in een situatie met gevaar komt ook een goede is en van belang is.
    geestelijke en fysieke equipement.

wat het belangrijkste is, is wmb van secundaire belang daarnaast wmb ook erg moeilijk te betwisten met elkaar. eenerzijds zal het persoonlijk/indivueel zijn, anderzijds volledig situatie gebonden.

ook lijkt het me makkelijk toegeven dat het soms wel veel geënt is op lawines specifiek, echter een lijst opleveren met topics aangaande andere gevaren ook makkelijk op te leveren is. de cursus van menno is meedere keren terug gekomen in verschillende topics en zelfs als topic.

anyway, laten we vooral elkaars mening respecteren ipv elkaar er op aan spreken. goeie sfeer creeert een leerzamere omgeving. /hippie mode off 😉
  • Fonzie
    Advanced
    Fonzie op 21 janvier 2014 · 12:31
    Hebben jullie vanochtend het RTL4 nieuws gezien. Over die amerikaan die in een lawine kwam en zn airbag trok? Ook weer een media aandachtspunt wat de leek erg doet veronderstellen dat zo'n ding dan een must om te overleven is idd. Over de vraag hoe de persoon daar kwam onder welke omstandigheden wordt niet gerept, ook niet door hemzelf achteraf. Kan het item niet vinden op www.rtlnieuws.nl jammergenoeg
    Never a last run..

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro