updates uit Alagna Valsesia pa#11

• 49
    Advanced
    49 op 19 janvier 2014 · 11:06
    [mention="/profile/3740"]@RP[/mention] [mention="/profile/56"]@meteomorris[/mention] [mention="/profile/1834"]@mhilberts[/mention]

ff naar forum gegaan om de blogpost niet verder te belasten:

net naar Pianalunga 2000m geweest, lift naar passo Salati (Gressoney) gesloten. Daar 40cm sneeuw, misschien nog wat meer. Sneeuwgrens schommelt nu rond 1100 meter, op 1150 meestal vaste sneeuw, soms nattig. Sneeuwt nog goed door. Vanaf circa 1400 meter voelde de sneeuw goed, maar met lawine 4 niet buiten piste geweest. Wel wat insteekjes op vlak terrein gemaakt. Niet cold blow smoking pow maar ok euro-poeder.

Bericht van een Italiaans skimaatje in Gressoney dat hij daar een heerlijke afdaling door het bos heeft gemaakt in prima pow, tussen 1800m en 2200m (canale Stafal)

Condities in het dorp (1150m-1200m), papsneeuw op harde base:

montagna bianca, ti amo
  • RP
    Advanced
    RP op 19 janvier 2014 · 14:06
    Thanks, keep it coming!
    Explore the Outdoor!
  • 49
    Advanced
    49 op 19 janvier 2014 · 14:10
    @RP speciaal extra lawine bulletin Aosta

http://appweb.regione.vda.it/dbweb/bollnivometeo/bollnivometeo.nsf/vis...

"The snowfall in progress (started yesterday afternoon) is affecting the entire territory and, in particular, Valtournenche, Valle del Lys and Champorcher with peaks of 60 cm (2000 m) to follow the Cogne Valley and central axis of the region with peaks of 30 cm and smaller quantities elsewhere. The snow is in general soft, light and dry over 2100 m ( 2400 m Valtounenche), slightly moistened below. It is not processed by the wind except in the vicinity of hills and ridges over the 2500-2800 m (winds, locally moderate S-SE-SW). This presents no particular tensions but has a weak bond with the old snow so much that is underway is the natural release of the slopes from the steeper slopes with avalanche of loose snow surface in individual cases even of medium size (to different aspects and levels). On slopes less steep, avalanches can overload which may be due to the new snow (waiting for the next hour even moderate), or a high overload (group of skiers / hikers). However, it should be noted that where the wind or humidification is creating soft slabs, the gap is likely also to the passage of a single skier with surface slabs of considerable thickness (40-50 cm.) The degree of danger is equal to 3 -marked increase in 4-strong in Valtournenche, Valle del Lys and Champorcher, 3-labeled elsewhere."

"For Monday: low snowfall in the morning ( 1000 m), light winds from the SE (morning) in rotation by N and reinforcement (in the afternoon). Over the edge of the forest, in relations to the additional quantities of fresh snow the day yesterday and night, the natural avalanche activity will continue with the natural release of the steep slopes (loose snow and slabs generally soft), with avalanches medium and in some cases even large (given the large amount of snow on the ground), in individual cases able to reach the valley floor. The triggering is possible even by a single skier, mainly over the edge of the forest, near the hills and elevation changes where the action of the wind (southerly 2500-2800 m) has formed new slabs (different thicknesses , also 60 cm).
    In areas less affected by snowfall in recent days, the slopes in the shade you can still solicit the deep layers formed by a layer of snow like "salt". It 'a situation unlikely, but dangerous because it involves all the possible avalanche snowpack down to the ground (a meter thick slabs). Beware of elevation changes and, more generally, the transition zones between channels filled with snow and bumps eroded. The degree of danger is 4-strong in Valtournenche, Valle del Lys and Champorcher, 3-labeled elsewhere.
    Evolution for Tuesday and Wednesday: in relation to the depletion of the natural release of the slope, a gradual improvement is expected with a danger level of 3-considerable throughout the region, to be confirmed with the update tomorrow."

Klinkt goed toch, voor dinsdag en woensdag?
    montagna bianca, ti amo
  • RP
    Advanced
    RP op 19 janvier 2014 · 14:20
    Precies, en dit in combinatie met report @meteomorris http://wepowder.nl/weblog/4959/Noordweststau-in-aantocht...

Maakt het toch wel de moeite waarde denk ik om paar dagen tussen de lariksen te rijden...

We gaan pas dinsdag weg en wellicht eerst toch naar Bosco Gurin of Airolo (hang af van update morgen en tips @meteomorris) maar wellicht dan donderdag in Monta Rosa...

Bosco lijkt redelijk koel te zijn gebleven en wil het sprookjesbos daar ook wel een keer checken!

Of toch naar Madesimo? en dan terug via het Westen voor wat vers?

Keuzes, keuzes, moeilijk!
    Explore the Outdoor!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 19 janvier 2014 · 14:25
    @RP, morgen mogelijk geen update. Wij zijn dan de hele dag onderweg.
    May the powder be with you.
  • RP
    Advanced
    RP op 19 janvier 2014 · 14:29
    @meteomorris ok, dinsdag wel? Wij gaan dus dinsdag weg en van wo-zat hopelijk poeder rijden.

Wat zou jij aanraden voor die dagen? (zoals het er nu uitziet) Waar het beste starten?

Eventueel vrijdag zaterdag naar het westen? We zijn flexibel....
    Explore the Outdoor!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 19 janvier 2014 · 14:50
    Lekker met @49 monte rosa doen. @RP
    May the powder be with you.
  • RP
    Advanced
    RP op 19 janvier 2014 · 14:52
    Hihi, stick to the plan dus....

Thanks
    Explore the Outdoor!
  • 49
    Advanced
    49 op 19 janvier 2014 · 15:46
    mijn inschatting als sitting duck:

dinsdag zijn de bossen ergens in zuid-centraal een veilige keus
    wo do vr mooie dagen voor het betere werk hoger op.
    maar de echte first tracks worden (misschien) dinsdag al gezet (door experts en kamikazes?)

als ik de lawineberichten van de afgelopen weken voor monte rosa (aosta en piemonte) lees, dan valt het lawinerisico hier relatief mee (door goede base?). De nieuwe sneeuwval stuwt het risico tijdelijk naar 4 (tja, 60cm+ vers en deels nattig), maar de verwachting is een snelle daling van het risico door spontane lawines op maandag op de risicohellingen.

Mijn waarnemingen: de warme dagen voor PA10 meerdere spontane lawines oiv zon gezien. Gisteravond en vandaag wat spontane lawines op lagere hellingen door natte sneeuw. Weinig Triebschnee, vooral gezien in de buurt van graten en hoge kliffen. Afgelopen dagen relatief weinig wind, behalve op de Cols waar ik tot 5bft heb waargenomen. Relatief hoge temperaturen en snelle zetting (op de zuidelijke hellingen).
    montagna bianca, ti amo
  • mhilberts
    Beginner
    mhilberts op 19 janvier 2014 · 17:05
    @RP @49

Rij net weg uit champoluc. Superdagje vandaag. 20-30cm vers op een onderlaag die deels nog vers was op noordelijke hellingen van PA 10. Lawinebulletin geeft een goed beeld. Sneeuw
  • mhilberts
    Beginner
    mhilberts op 19 janvier 2014 · 17:10
    Op een of andere manier krijg ik het niet gepost vanaf mijn mobiel in Wallis.

Rij net weg uit champoluc. Superdagje vandaag. 20-30cm vers op een onderlaag die deels nog vers was op noordelijke hellingen van PA 10. Lawinebulletin geeft een goed beeld. Sneeuw
  • RP
    Advanced
    RP op 19 janvier 2014 · 17:10
    @mhilberts en @49 dank voor de updates.

Ik ben vooral bosjesman, grote lijnen ook leuk maar in het bos extra dimensie....

Op Noord en tussen bomen zal het nog wel lekker blijven denk ik zo, di-ochtend final call
    Explore the Outdoor!
  • dvv
    Beginner
    dvv op 20 janvier 2014 · 10:54
    @RP ... let us know your final call ...

Wij vertrekken woensdag ... misschien volgen we wel gewoon uw route 😃
  • RP
    Advanced
    RP op 20 janvier 2014 · 11:32
    Wij gaan eerst naar Bosco Gurin, woensdag daar het sprookjesbos in en beslissen dan of we nog een dag blijven of direct doorgaan naar @49 zal wellicht Gressoney-Trinite worden, mooi middenin het Monte Rosa gebied.
    Explore the Outdoor!
  • dvv
    Beginner
    dvv op 20 janvier 2014 · 23:32
    Wij rijden direct naar Gressoney-Trinite op woensdag , hopelijk kunnen we er 4 dagen genieten!!
  • mhilberts
    Beginner
    mhilberts op 21 janvier 2014 · 09:02
    @dvv en @Rp,

Ik kreeg dit niet gepost vanaf mijn mobiel, nog even vanaf de laptop proberen. Beetje oud nieuws maar toch.
    Ben zondag om 2 uur smiddags uit champoluc vertrokken.. Er is een lekkere dump gevallen maar niet zoals in madesimo of dolomiten. Sneeuw onder 2000m is wat vochtig maar ook nog lekker. Jammer dat de dump op zondag gevallen is want dan is het iets drukker. Daardoor is er in de directe omgeving van de liften wat meer verspoord. Ik verwacht dat dat in gressoney minder het geval is, daar zijn gewoonweg wat minder dagjes mensen en de hellingen in de bossen steiler.
    In het gehele gebied aan de champoluc kant (verbinding met gressoney was dicht) was het super goed rijden. En ik verwacht dat er ook de rest van de week genoeg te halen valt. Vanaf Indren is zeker de hele week nog droge poeder te scoren.
    Salzadal en Perduta zijn wellicht nog bottomless het blijft koud en de sneeuwd droogt wat uit. Ga een dagje met guidemonterosa op stap!
    Ik heb aan de champoluc kant slecht af en toe wat kleine natuurlijke lawinetjes (5 meter breed max) gezien op steile hellingen. Niets groots maar de nieuwe sneeuw hecht niet overal even goed dus let goed op.
    Wij hebben de hele dag goed kunnen spelen tussen de bossen en op weides
  • 49
    Advanced
    49 op 21 janvier 2014 · 09:07
    Ik ga nu naar boven om met @powdertiger te rijden. Live verslag volgt hier afhankelijk van bereik. Gister koest gehouden bij lawinerisico 4. Heel veel vrije rijders gingen wel los. @RP @dvv
    montagna bianca, ti amo
  • 49
    Advanced
    49 op 21 janvier 2014 · 13:44
    Balma gedaan meer mensen buiten dan op de piste. 60cm powder. Nu Salza.
    montagna bianca, ti amo
  • RP
    Advanced
    RP op 21 janvier 2014 · 15:51
    Potverdorie, hou iets voor ons over
    Explore the Outdoor!
  • 49
    Advanced
    49 op 21 janvier 2014 · 17:33
    Salza was top en blijft nog wel even ok. Balma totaal verspoord. Morgen Val Otro met uurtje skinnen? Hoe was Bosco?
    montagna bianca, ti amo
  • RP
    Advanced
    RP op 21 janvier 2014 · 17:45
    Nog onderweg, morgen Bosco
    Explore the Outdoor!
  • dvv
    Beginner
    dvv op 21 janvier 2014 · 20:59
    Suggesties voor de beste route uit Belgie op dit moment voor Gressoney?
    - St.-Bernard Tunnel
    - Gothar Tunnel
    - Mont Blanc Tunnel
  • mhilberts
    Beginner
    mhilberts op 22 janvier 2014 · 05:11
    St Bernhard
  • RP
    Advanced
    RP op 22 janvier 2014 · 14:42
    @49 wij komen vanavond aan, waar morgen meeten?

Bosco te nat vandaag, zware muk

Hoop bij jullie beter.....
    Explore the Outdoor!
  • 49
    Advanced
    49 op 22 janvier 2014 · 15:05
    Yep, laag is het zwaar. Hoog heerlijk. Maar meteo afwachten, ms schiet er wat bewolking over uit het noorden met wat sneeuw.
    montagna bianca, ti amo

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro