Ik vraag me af wat Sweet dan precies doet bij het checken van een helm?
Als ze bij sweet een helm binnenkrijgen voor zo'n check gaat'ie daar door de molen:
1. optische check: beschadigingen aan gelcoat/epoxy
2. foam check: is je schuim nog overal van de juiste hardheid/dikte? Door een flinke klap vervormd schuim soms, maar dat is lang niet altijd te zien. Vaak zit ook de 'deuk' in het schuim aan de 'buitenkant' dus tegen de shell aan, en niet aan de binnenkant waar je het zelf kunt zien. Tevens checken ze je outfitting, dus of je riempjes/outfitting nog in orde is.
3. carbon check: dmv trillingen kunnen ze vaststellen of er in de carbon shell barsten of scheuren zitten
Als dit allemaal goed gaat, wordt je helm 'goedgekeurd' waarmee ze bedoelen te zeggen dat'ie niet nieuw is, maar wel vrij van (serieuze) beschadigingen. Verder adviseren ze bij Sweet elke 5 jaar je helm te vervangen (zowel plastic als carbon). Dit is natuurlijk een richtlijn, en is zoals eerder gezegd afhankelijk van hoe vaak je 'm op hebt (UV bijvoorbeeld) en hoe vaak je ermee op je snufferd gaat. Mijn kayak helm (100+ dagen per jaar) vervang ik iedere 2 seizoenen.
Tot zover inside info uit Trysil, Norway.