Ukkies in de poeder

• Gaius
    Beginner
    Gaius op 19 oktober 2014 路 10:02
    Lees sinds juli/augustus vaak mee op Wepowder en eerder jaren slechts af en toe. Het kriebelt namelijk al een tijdje om eindelijk weer eens te gaan skien. Wil volgende week eigenlijk seizoensopening FIS in Solden bijwonen, maar dat waarschijnlijk gaat niet lukken. Daar hebben ze op de wedstrijddagen ook liever geen verse poeder.
    Zit deze zomer ook vaak te kijken naar mogelijkheden om eindelijk eens met een Heli in de poeder te worden gedropt. De Wepowder reis spreekt me wel aan. Overigens ski ik nu wisselend op en naast de piste ski met slalomski's 馃槂 en voorheen met race carvers met langere radius. Die brede, lomp uitziende ski's (is maar wat je gewend bent) zal wel even wennen zijn.
    Oorspronkelijk plan was samen met de kleine (inmiddels 12 jaar) naar Canada, maar de vraag is wanneer kun je zo'n kleintje meenemen? Wachten tot hij 14, 16 is? Bovendien zit ik dan vast aan vakantieperioden.
    Iemand ervaring met meenemen van een ukkie? Ander moet ik alvast een proefreis maken, zodat ik zelf kan inschatten of hij mee kan 馃槂 Moest paar jaar geleden bij Die Schweizer Mauer ook eerst een proef afdaling doen, maar dat is toch anders dan een proefreis.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 19 oktober 2014 路 10:25
    @Gaius, Ik ga met mijn ukkies al eens de poeder in. Ze zijn 8 en 10. Ik blijf dan op hellingen onder de 30 graden en kies er dan ook voor om weg te blijven onder steile hellingen boven me.

Voordeel van Canada is dat men er met het boundary systeem werkt. Hierdoor is binnen de boundary in principe alles gecheckt door de pistedienst. Nadeel is dat alles heel snel verspoord is. Er zitten hier nog meer poederouders op het forum zoals @skiester
    May the powder be with you.
  • Gaius
    Beginner
    Gaius op 19 oktober 2014 路 12:10
    @meteomorris, dank. Ik was niet helemaal duidelijk genoeg. Ik neem de kleine nu en vroeger ook wel mee naast de piste. Vind ie niet altijd leuk, want piste is lekker makkelijk. Een route tussen de bomen door vind ie altijd wel leuk. Op m'n profielfoto is hij vijf jaar en namen we de skiroute op de gletscher in Stubai.

Dat boundary systeem is inderdaad een groot voordeel, maar wilde vooral ook een keer met hem de poeder met een heli opzoeken. Lijkt me fantastisch om samen met hem te doen.
  • svenk
    Advanced
    svenk op 19 oktober 2014 路 16:35
    Naast de piste of in een heli is met een kind nog wel een verschilletje. Zeker als je kind liever 'lui' op de piste blijft... Als tussenstap zou je er ook voor kunnen kiezen om samen wat meer terreinervaring op te doen met een skigids in de alpen.

Wil je zoontje dit ook? Plezier samen!
    If in doubt, don't go out!
  • skiester
    Advanced
    skiester op 20 oktober 2014 路 07:24
    12 jaar is n beetje tricky. Die van mij is ook 12 en skiet sl jaren off piste. Hij is groot en sterk (164 en 49 kg, sport 4x per week oa boksen) en hij zou prima mee kunnen in de heli. Maar niet elk kind van 12 is daar aan toe.

Ik las dat epique plannen had voor een family reis, en anders is ee ook pielenz. Zou eerst dat doen voordat je de knaken uitgeeft aan heli.

Andere mensen doen dat nl ook en zitten niet te wachten op een zeurend kind! Ik kan me een dag in zermatt herinneren met gids toen ook n kind meeging (niet t mijne!). Pffffff. Neem dus altijd n ouder kind reis totdat je zeker weet dat je kind 'up' voor is. Het feit dat je het hier vraagt denk ik dat heli nog stap te ver is. Mss vlgd jaar?
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • Gaius
    Beginner
    Gaius op 20 oktober 2014 路 23:34
    Hi @skiester, dank voor je reactie.

Zal een kijken bij epique en pielenz. Reden dat ik het vraag is dat ik de helitrip graag een keer wil doen en de organisatoren geven, waarschijnlijk niet geheel zonder eigen belang, aan dat je het al prima kunt doen als je goed rode/zwarte pistes af komt. Daardoor lijkt de drempel niet erg hoog en is het sterk afhankelijk van de helling waarop je afgezet wordt. Voordeel is daar, dat ik niet met slalomski's door de verspoorde plaksneeuw of erger opgevroren sneeuw hoef, maar met dikke floaters door de poeder. Volgens de brochure is er namelijk altijd verse poeder 馃槂

Lastige hellingen met grote sprongen zal ik zelf niet snel opzoeken ivm een verbrijzelde knieschijf. Kwam paar jaar terug een bokser (Iers nationaal kampioen) tegen op de piste en door de bomen zagen we elkaar niet aankomen. Knieen tegen elkaar en beiden ko. Na eerst weer leren lopen moest er natuurlijk weer geskied worden en buckels heb ik alleen het eerste jaar gemeden.

Oorspronkelijk plan was wachten tot hij 14-16 is. Reden daarvoor is kracht zoals je ook al aangeeft. Op die leeftijd maakt 1 of 2 jaar veel uit. Heb overigens geen idee wat hij nu weegt of hoe lang. Met voorjaarsvakantie wordt er iig een reis (check nog je tips) met hem geboekt. Kerst is al weken geboekt zonder zoon en overweeg nog een verkennende heli-trip te boeken zonder zoon ergens in januari. Heb ik m'n eigen ervaringen.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro