Freeride skitest, snowboardtest, splitboardtest?

• meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 21 oktober 2014 路 14:24
    Jazeker... we hebben de test voor je klaar staan. Onder het tabje gear vind je meer: http://wepowder.nl/skitest

We horen graag wat je ervan vindt! Positief, negatief, suggesties, foutjes, vragen.... kom maar door.
    May the powder be with you.
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 21 oktober 2014 路 14:52
    Zo op het eerste oog ziet het er goed uit, overzichtelijk en duidelijk.
    Komt er nog een onderdeel over (lawine) tassen en 3 eenheid spul?
  • evan
    Advanced
    evan op 21 oktober 2014 路 15:02
    Goed initiatief. Mooi dat er aandacht is voor wat minder gangbare merken en modellen.
    Ik mis toch wel wat klassiekers onder de freerideski's in het overzicht en jammer dat er geen aandacht is voor ski's van bijvoorbeeld 4FRNT of Moment, merken die hier ook behoorlijk aan populariteit lijken te winnen.
    En "... als het gaat om een stukje R&D ..." vind ik stilistisch niet zo sterk. 馃槈
  • Borrie
    Beginner
    Borrie op 21 oktober 2014 路 15:05
    Leuk en leest lekker weg! Daar ga ik deze week nog eens een avondje goed voor zitten...
    Wat mij betreft zou er nog wel een afbeelding per ski bij mogen van de camber/rocker profile.
    The first fall of snow is a magical event. You go to bed in one world and wake up in another...
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 21 oktober 2014 路 15:11

Ik mis toch wel wat klassiekers onder de freerideski's in het overzicht en jammer dat er geen aandacht is voor ski's van bijvoorbeeld 4FRNT of Moment, merken die hier ook behoorlijk aan populariteit lijken te winnen.evan op 21 okt. 2014 15:02

Eens! Ga ik proberen te regelen 馃槈
    Andere gedachte, bindingen?
    + Mogelijkheid reviews van gebruikers te koppelen?
  • Zimoski
    Beginner
    Zimoski op 21 oktober 2014 路 15:18
    Dit is natuurlijk al fantastisch, maar de mens wil altijd meer.

Ik had vorig jaar best veel moeite om uit te vogelen wat nou de beste binding (prijs/kwaliteit) voor mij was. Dat is misschien niet een hele test waardig, maar als dr. gear eens een overzicht zou willen maken zou dat zeker gewaardeerd worden!

En misschien nog een extra categorie met ski's die goed naar beneden willen maar ook fijn zijn op de weg omhoog? Ook hier misschien geen echte test nodig maar een extra filter op lichte ski's?
    Stoked, stokeder, stokedest!
  • waingro
    Advanced
    waingro op 21 oktober 2014 路 15:29
    Super!

Gelijk even de toppers onder de splitboards bekeken en daar vallen mij een paar dingen op.

Bij deze http://wepowder.nl/splitboardtest/splitboard/12 zou volgens mij als minpunt moeten staan "switch rijden". Tevens is de conclusie dat hij niet de topper is maar zeker ook niet de hekkensluiter een beetje vreemd voor een board dat als nummer 2 uit de test komt.

En bij deze http://wepowder.nl/splitboardtest/splitboard/13 staat dat stijgen super gaat maar de score balk krijgt die slechts een middelmatige score?

Of ik interpreteer de balkjes verkeerd 馃槂 (Bij mij is een groter balkje beter, maar in dit geval misschien lichter?)
    AYSABTU - All your stoke are belong to us.
  • basvennik
    Advanced
    basvennik op 21 oktober 2014 路 15:49
    Gaaf!
    Weer een goeie toevoeging aan wePowder!

Kunnen de gear junkies ook bijdragen met reviews?? (evt. via redactie)
  • MDA
    Advanced
    MDA op 21 oktober 2014 路 15:56
    Zeker een keer bindingen doen... intussen is er zoveel meer op de markt dan alleen Dynafit voor de tech bindingen, en ook meer dan fritschi freeride voor scharnierende plaatbindingen...

zo'n review zal natuurlijk lastig zijn want 1 set planken 10 keer boren gaat em geen goed doen (en sommige boorpatronen zijn incompatibel met de volgende binding).

Ik ga straks thuis een lekker de ski review lezen... meer feedback komt vast 馃槂

1ste comment: voeg zeker even het gewicht van de skis bij de specs...
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 21 oktober 2014 路 16:23
    Ook kledingtesten misschien iets? Daar geven we naast ski's toch ook behoorlijk veel geld aan uit.

Verder bij de ski's misschien iets vertellen over de testers zodat mensen kunnen inschatten of de test bij hen past. Als iemand een ski soepelt vindt (maar zelf 110kg is en al 30 jaar skiet) betekent niet dat hetzelfde geldt voor iemand van 65kg.
    Weet dat op youtube een gear review club dat deed, de meningen en stats voorbij laten komen van verschillende type skiers. Dan kun je zoeken op de persoon die het meeste bij jou aansluit.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 21 oktober 2014 路 16:48
    Ook ik heb even bij de Splitboards gekeken.

Super dat er nu een meer compleet overzicht is van wat er allemaal op de markt is!

Ik zou zo deze pagina delen met anderen, maar er zijn nog een aantal dingen niet helemaal duidelijk.

1) Ik snap niet helemaal hoe de rating tot stand is gekomen:
    - qua "Kenmerken" presteert de Jones Solution duidelijk beter dan de Burton Landlord, maar de Burton staat op plaats 2 en de Solution duidelijk buiten de top 5.

2) Bepaalde uitingen in de tekst zie ik niet terug in de "Kenmerken":
    - dat de Salomon als een malle stijgt zie ik niet eens terug als ik zijn "Kenmerken" met die van andere board vergelijk.

3) Zijn alle boards in soortgelijke omstandigheden getest, of op hetzelfde moment? Wat waren die omstandigheden? Die omstandigheden maken een verschil van dag en nacht in bijvoorbeeld de stijgeigenschappen.

4) Wie zitten er in het testteam? Altijd leuk om te weten om jezelf al dan niet met een rijder te kunnen identificeren (rijstijl, lengte, gewicht, stance, etc.)
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 21 oktober 2014 路 16:49
    Super!
    Gelijk even de toppers onder de splitboards bekeken en daar vallen mij een paar dingen op.
    Bij deze http://wepowder.nl/splitboardtest/splitboard/12 zou volgens mij als minpunt moeten staan "switch rijden". Tevens is de conclusie dat hij niet de topper is maar zeker ook niet de hekkensluiter een beetje vreemd voor een board dat als nummer 2 uit de test komt.
    waingro op 21 okt. 2014 15:29

Je kunt je natuurlijk afvragen of niet zo goed switch kunnen rijden echt een minpunt is voor een splitboard die ongesplit als Big-mountain board te boek staat. Tevens gaat dat laatste punt enkel over de stijg-eigenschappen..

Maar ik ben ook wel benieuwd hoe de scoring tot stand gekomen is.
  • xs2arjan.
    Advanced
    xs2arjan. op 21 oktober 2014 路 17:26
    Top! op deze manier heb je wel de freeride gear in 1 oog opslag bij elkaar. Misschien omdat ikzelf naar nieuwe skischoenen zoek zou schoenen ski/board een mooie aanvulling kunnen zijn.
    xs2arjan
  • SamSam
    Beginner
    SamSam op 22 oktober 2014 路 14:57
    Heel leuke toevoeging! Heel benieuwd naar die Yes 420

en al een tijdje benieuwd naar de powder snake (derby) en de sick stick

1 van die 3 schaf ik me mogelijks dit seizoen aan, of wens ik alleszins ergens eens te proberen 馃槂
  • bpomerantz
    Beginner
    bpomerantz op 22 oktober 2014 路 15:14
    Leuk deze test maar wat ik niet helemaal begrijp is wat het verschil is tussen de top 5 en de DR Gear Choice is Deze wijken namlijk van elkaar af.

Verder zou een test in schoenen super zijn vooral een test in schoenen met tech insert waarbij er nog al veel gezegd wordt over de nieuwe merken als Salomon en Technica dat de tech insert schoenen niet goed zijn maar zou dit graag een keer echt getest zien.
    powdermonkey.nl
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 22 oktober 2014 路 16:16
    Super input allemaal. Daar gaan we mee aan de slag. Maar eerst zijn we vooral druk met de sneeuw die nu valt en het FFF. Alvast wat vragen aan jullie/reactie van onze kant:

@bpomerantz wat zou je precies getest willen zien? We gaan ook even goed kijken naar de top 5 en wat dr. Gear ervan vindt.
    @xs2arjan2 gaat dit seizoen niet meer lukken, maar we zetten het op het wensenlijstje (en dan gaan we met de crew na het seizoen eens goed zitten met een bak koffie wat er door kan en wat we schrappen.)
    @waingro wat @markindealpen zegt
    @Erwin, goede feedback. 1 en 2 gaan we naar kijken. 3 steeds verse sneeuw in de ochtend en s' middags warmer op zuidhellingen. 4 volgt later (als we tijd hebben om dit uit te schrijven).
    @Haagje wat zou je precies bij de kleding getest willen zien? Testteam volgt later (als we tijd hebben om dit uit te schrijven).
    @basvennik @Faberge gaan we bespreken (eigen review toevoegen).
    @Zimoski @Faberge bindingen gaat dit seizoen niet meer lukken, maar we zetten het op het wensenlijstje (en dan gaan we met de crew na het seizoen eens goed zitten met een bak koffie wat er door kan en wat we schrappen.)
    @Borrie goed punt.
    @markindealpen lawinespul.. zijn we mee bezig, maar gierend druk.
    @evan merken? waarom? keuzes... we kunnen niet alles kwijt, maar we hebben wel wat bijzondere merken er in zitten. Interesse van mijn kant... waar zie jij de groei van 4FRNT en Moment? Een screening van het forum laat dat niet direct zien. Misschien hebben we iets gemist.
  • Bart313
    Tourist
    Bart313 op 22 oktober 2014 路 16:58
    Waarom niet een link naar webshop of een soort prijsvergelijker erbij?
    Verdient WePowder ook nog wat. Het is jullie gegund 馃槈
  • evan
    Advanced
    evan op 22 oktober 2014 路 17:24
    [mention="/profile/16669"][mention=16669]@evan[/mention][/mention] merken? waarom? keuzes... we kunnen niet alles kwijt, maar we hebben wel wat bijzondere merken er in zitten. Interesse van mijn kant... waar zie jij de groei van 4FRNT en Moment? Een screening van het forum laat dat niet direct zien. Misschien hebben we iets gemist. meteomorris op 22 okt. 2014 16:16@meteomorris, de groei van merken als 4FRNT en Moment zie ik vooral in de verwijzingen ernaar als iemand weer eens een ski zoekt. Op de marktplaats komen ze nog weinig voorbij, maar ze zijn ook nog niet zo lang bij de mainstream (web)winkels verkrijgbaar. Daar zie ik overigens zeker groei in het aanbod van die merken.
    Blister besteedt veel aandacht aan Moment (en in mindere mate 4FRNT), dus het lijkt me interessant om eens een review door een Europese bril te lezen over die merken.
    Waar baseren jullie de keuze op, buiten de beschikbaarheid van testski's/snowboards?
    Een enquête over welke freerideski's bezoekers van wepowder hebben, welke ski's zij overwegen te kopen en waarop zij hun keuze baseren zou kunnen helpen, al besef ik dat het opstellen van de enquête en het verwerken van de resultaten behoorlijk arbeidsintensief kan zijn. Aan de andere kant zijn die resultaten wellicht commercieel interessant.
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 22 oktober 2014 路 17:48
    @meteomorris, met het testen van kleding doel ik op de technische eigenschappen enerzijds (dus is het echt goed wind- en waterdicht, ademt het goed etc), anderzijds het draagcomform (zit het ruim, krap, is het materiaal soepel of werkt het je tegen bij bewegingen), hoe goed is de afwerking etc.
    Hopelijk is het zo wat duidelijker.
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 22 oktober 2014 路 18:10
    Winkels willen maar moeilijk aan merken als Moment en 4FRNT. Terwijl er wel vraag naar is. Winkels zien 'garage merken' en minder marge. Dat laatste klopt misschien al wordt dat verschil steeds kleiner naarmate die merken groeien. Moment heeft hun productie de laatste 3 jaar elk jaar verdubbelt. 4FRNT is ook enorm aan het groeien en wordt op enkele modellen na al jaren in dezelfde fabriek geproduceerd als Elan, Faction, Black Crows en meer. Kijk ook eens naar het team van 4FRNT: David Wise Olympisch kampioen halfpipe, Wiley Miller, Eric Hjorleifson, Kye Peterson en laatste aanvulling: Pep Fujas! Je kan zo'n merk echt niet meer klein noemen. Ook lopen deze merken voorop in de ontwikkeling van nieuwe shapes. Allerlei soorten camber en reflect tech van 4FRNT, en niet zonder succes. In tegenstelling tot grote merken kopen zij de grote tests niet om en krijgen toch awards toegekend + zeer lovende reviews. Er zouden meer shops moeten kijken naar een shop als Blacksheepsports.de Die kijken al sinds het begin verder dan marges en met succes, maargoed dat is een ander verhaal.
    Ik vraag me dan eerder af waarom jullie merken als White doctor, Wedze, APO, dupraz, merken met skis waar we nooit iets over horen.. Hoe zijn jullie daarbij terecht gekomen?
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 22 oktober 2014 路 18:10
    @Haagje, dat gaat ons niet lukken. Is voor nu veel te arbeidsintensief voor wePowder om het echt goed te doen.
  • LeBandit
    Advanced
    LeBandit op 22 oktober 2014 路 18:15
    Is het op dit moment mogelijk om te zien welke skis daadwerkelijk door Dr Gear getest zijn? Dat zou het stellen van vragen over een bepaalde ski makkelijker maken.
  • monk
    Beginner
    monk op 22 oktober 2014 路 20:00
    Ziet er goed uit! Zit veel tijd in denk ik. Wellicht handig om de gebruiker mee te nemen in de reviews en beoordelingen. Kijk hiervoor bijvoorbeeld naar de pricewatch van tweakers.net (http://tweakers.net/pricewatch/).
    Met name het kopje populariteit waarbij gebruikers ster-waarderingen kunnen geven en de reviews van gebruikers is denk ik erg goed. Wellicht dat een dergelijke optie ook mogelijk is bij de test van jullie?
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 22 oktober 2014 路 22:21
    [mention="/profile/2436"][mention=2436]@Haagje[/mention][/mention], dat gaat ons niet lukken. Is voor nu veel te arbeidsintensief voor wePowder om het echt goed te doen. meteomorris op 22 okt. 2014 18:10oke, kan ik mij goed voorstellen 馃槂
  • djmj
    Advanced
    djmj op 22 oktober 2014 路 22:45
    @meteomorris in review van de Volkl Mantra staat een foutje: zoals halverwege de review staat zijn ze onder de voet niet meer 98 maar 100mm - in de overige verwijzingen naar de maten staat er nog 98mm
  • basvennik
    Advanced
    basvennik op 23 oktober 2014 路 09:17
    @Monk:

Eens. Lijkt mij gezonde ambitie om tweakers als voorbeeld te nemen. (qua functionaliteiten). Realisatie zal die seizoen niet lukken, maar is toch een mooie stip op de horizon.
  • bpomerantz
    Beginner
    bpomerantz op 23 oktober 2014 路 17:26
    [mention="/profile/56"]@meteomorris[/mention] een test van de volgende schoenen zou top zijn, met als focus de tech inserts (DIN zolen) zijn deze goed, veel pre-release of niet, slijtage, betrouwbaarheid met tech insert bindingen als Dynafit, plum etc.
    Schoenen:
    - Salomon quest pro TR 110
    - Technica Cochise 120
    - K2 Pinnacle 130
    - Scarpa Maestrale RS
    - Black Diamond Quadrant
    - Dynafit Mercury TF Alpine Touring
    - Atomic Waymaker tour 100

Hier is veel over te doen sinds de merken tecnica en Salomon schoenen aan het ontwikkelen zijn met de DIN zolen en nergens nou echt duidelijk wordt of ze wel offniet goed zijn in vergelijking met de gevestigde merken als Dynafit, BD en Scarpa.
    powdermonkey.nl
  • skiester
    Advanced
    skiester op 23 oktober 2014 路 17:51
    Winkels willen maar moeilijk aan merken als Moment en 4FRNT. Terwijl er wel vraag naar is. Winkels zien 'garage merken' en minder marge. Dat laatste klopt misschien al wordt dat verschil steeds kleiner naarmate die merken groeien. Moment heeft hun productie de laatste 3 jaar elk jaar verdubbelt. 4FRNT is ook enorm aan het groeien en wordt op enkele modellen na al jaren in dezelfde fabriek geproduceerd als Elan, Faction, Black Crows en meer. Kijk ook eens naar het team van 4FRNT: David Wise Olympisch kampioen halfpipe, Wiley Miller, Eric Hjorleifson, Kye Peterson en laatste aanvulling: Pep Fujas! Je kan zo'n merk echt niet meer klein noemen. Ook lopen deze merken voorop in de ontwikkeling van nieuwe shapes. Allerlei soorten camber en reflect tech van 4FRNT, en niet zonder succes. In tegenstelling tot grote merken kopen zij de grote tests niet om en krijgen toch awards toegekend + zeer lovende reviews. Er zouden meer shops moeten kijken naar een shop als Blacksheepsports.de Die kijken al sinds het begin verder dan marges en met succes, maargoed dat is een ander verhaal.
    Ik vraag me dan eerder af waarom jullie merken als White doctor, Wedze, APO, dupraz, merken met skis waar we nooit iets over horen.. Hoe zijn jullie daarbij terecht gekomen? Fabergé op 22 okt. 2014 18:10

Klopt. Kan ik over meepraten. Is erg lastig voor kleine merken. Veel magazines eisen bijvoorbeeld ook nog dat je advertentieruimte koopt om mee te mogen. Geen budget cq een skimerk die daar niet aan mee wenst te doen: geen test. Maar niet in de test betekent dan ook niet in de winkel. Kip en ei verhaal dus. Overigens komt de NskiV binnenkort ook uit met een test met poederbakken.
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 23 oktober 2014 路 19:48
    @skiester je bent dus verplicht om te adverteren wanneer je in een skitest meewilt die in een magazine wordt gepubliceerd? Hebben we het dan over de Nederlandse magazines?

Ik heb zelf veel testen gedaan (als organisator en als tester) en bij ons het zowel de deelname als het resultaat helemaal niets met commercie te maken.
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • Leonie
    Advanced
    Leonie op 23 oktober 2014 路 20:39

Ik vraag me dan eerder af waarom jullie merken als White doctor, Wedze, APO, dupraz, merken met skis waar we nooit iets over horen.. Hoe zijn jullie daarbij terecht gekomen? Fabergé op 22 okt. 2014 18:10

3 franse merken met freeride basis (gaan jullie echt allemaal naar oostenrijk???) en de upcomming 'skien voor iedereen met minder eisen en een laag budget (maakt niet uit als het belag belabberd is en mn skischoenen te groot)' WEDZE als je een echte test wilt uitvoeren moet je idd ook de onderrand van de markt meepakken....

Vorig jaar op White Doctor skis gestaan bij de seizoensopening in Val Tho, en was aangenaam verrast.
    ... but if you try sometime, you just might find, you get what you need!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro