Oefening: lawinegevaar inschatten - Frans bulletin

• 3zel
    Advanced
    3zel op 28 oktober 2014 · 08:08
    Omdat we allemaal zo graag naar Frankrijk gaan en we allemaal zo goed het Frans beheersen kan je hieronder een 'Bulletin d'estimation du risque d'avalanche' vinden.
    Volgende vragen:
    - van welke maand dateert dit bulletin?
    - noem een skigebied (liefst een secret spot) waar dit van toepassing was;
    - wat is het lawinegevaar en waar baseer je je op?
    - wat zijn de specifieke gevaren?

knowledge is powder
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 28 oktober 2014 · 08:26
    Om jullie een beetje verder te helpen, kan je hier een lijst vinden met een vertaling van de meest voorkomende woorden FR - NL: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1658628/Franse%20weer-%20en%20lawi...
    knowledge is powder
  • Zimoski
    Beginner
    Zimoski op 28 oktober 2014 · 08:43
    Goed bezig @3zel

- van welke maand dateert dit bulletin?
    Heb het niet kunnen vinden maar gok laat in het seizoen omdat ze spreken over het nat worden van sneeuw gedurende de dag, april?

- noem een skigebied waar dit van toepassing was; Pelvoux

- wat is het lawinegevaar? 3, waarschijnlijk oplopend gedurende de dag vanwege stijgende temperatuur. Ik kom op 3 vanwege het woord quelques (enkele) spontane lawines.

- wat zijn de specifieke gevaren? Sterke dooi -- spontane natte sneeuw lawines en op noord hellingen mogelijk dunne zwakke plakken sneeuw door windstoten

Ik ben benieuwd.
    Stoked, stokeder, stokedest!
  • Karst
    Advanced
    Karst op 28 oktober 2014 · 09:35
    - printemps: eind maart, begin april
    - La Grave (niet heel secret, maar wel een 'spot')
    - 2-3 / 3: ' Redou/chaufement (...) coulées neige, av. de fond.' en, '(au N) plaques fragiles (..) en altitude '
    Smile! Your ridin' pow!!!
  • RuudvW
    Advanced
    RuudvW op 28 oktober 2014 · 11:29
    - printemps: eind maart, begin april
    - La Grave (niet heel secret, maar wel een 'spot')
    - 2-3 / 3: ' Redou/chaufement (...) coulées neige, av. de fond.' en, '(au N) plaques fragiles (..) en altitude ' Karst op 28 okt. 2014 09:35

Ook mijn idee, ben benieuwd!
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 28 oktober 2014 · 13:08
    I second that. Typische voorjaarssituatie (april, ik dacht eerst nog aan mei, maar les limieten skiables liggen nog relatief laag, dus toch alleen april), tagesgang, aantal spontane nattesneeuwlawines - 3, maar in de nacht heeft het goed gevroren: 2 naar 3 dus. Boven 2800 zal dat dan typisch bij ne 2 blijven. Bovendien heb je nog een klein aantal triebschnee verzamelingen.

Op zich wel ne goeie, ik merk dat ik ondertussen in heel mijn lawinekunde in Duitse termen denk....
  • MDA
    Advanced
    MDA op 28 oktober 2014 · 13:26
    Maandag 31 maart om precies te zijn 😉
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 28 oktober 2014 · 13:51
    Maandag 31 maart om precies te zijn 😉 MDA op 28 okt. 2014 13:26 mercredi is dus maandag? 😉
    En de rest van de vragen? 😉
    knowledge is powder
  • MDA
    Advanced
    MDA op 28 oktober 2014 · 14:25
    Het is de bulletin 'jusqu'a mercredi' oftewel totaan woensdag. Maar de bulletin zelf is van 1 april 's ochtends of 31 maart 's avonds: figuur midden links geeft de hoeveelheid verse sneeuw aan in het verleden (passée) en de voorspelling (prevue). De lijn die die twee scheidt zit tussen maandag de 31ste (lun. van Lundi) en dinsdag de 1ste (mar. van Mardi). En afgelopen winter was dat alleen mogelijk op 31 maart / 1 april.

Verder heb ik 4 jaar in Grenoble gewoond, en ben ik een native speaker in het Frans... dus ik kan de rest wel doen, maar das een beetje flauw voor de rest hier 😉
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 28 oktober 2014 · 14:48
    @MDA: sorry, ik wou je Frans niet in twijfel trekken. Ik volg je redenering ivm het kaartje verse sneeuw, maar dat is blijkbaar niet aangepast. Het bulletin is toch specifiek voor woensdag: bij aperçu zie je bijvoorbeeld mercredi staan. Maar we gaan je hulp kunnen gebruiken want niet alles is wat het lijkt.
    Daarom graag jouw visie, want jij zal het hele weerbericht beter kunnen verstaan dan de meeste onder ons, misschien worden bepaalde nuance's over het hoofd gezien?
    En dan ook graag wat secret spots 😉
    knowledge is powder
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 28 oktober 2014 · 15:36
    @3zel goede oefening!
    May the powder be with you.
  • MDA
    Advanced
    MDA op 28 oktober 2014 · 16:56
    [mention="/profile/26394"][mention=26394]@MDA[/mention][/mention]: sorry, ik wou je Frans niet in twijfel trekken. Ik volg je redenering ivm het kaartje verse sneeuw, maar dat is blijkbaar niet aangepast. Het bulletin is toch specifiek voor woensdag: bij aperçu zie je bijvoorbeeld mercredi staan. Maar we gaan je hulp kunnen gebruiken want niet alles is wat het lijkt.
    Daarom graag jouw visie, want jij zal het hele weerbericht beter kunnen verstaan dan de meeste onder ons, misschien worden bepaalde nuance's over het hoofd gezien?
    En dan ook graag wat secret spots 😉 3zel op 28 okt. 2014 14:48

Geen probleem....

Ze spreken inderdaad van 'herdooi' na een gezonde nachtvorst. De sneeuw wordt snel natter als de dag vordert. Goed je helling en dagdeel kiezen. Uit de oosthellingen blijven zo aan het einde van de ochtend bijvoorbeeld.
    Spontane natte lawines, soms (zelden) totaan de bodem (avalanches de fond, 'au terrain'), door skiers alleen een enkele dunne plaat dicht bij de top, op hellingen beschut ten opzichte van het zuiden (dus NO, N, NW) ('a l'abris du sud')

Hoge, steile noorwanden zijn de enige die de warmte / dooi gespaard blijven en die koude sneeuw behouden. Maar de sneeuw is heeft daar een korst ('croute') en heeft windribbels* (cartonée).

*hoe heet dat in het nederlands???

De lawine stufen kan ik niet uit de tekst halen, maar ik gok inderdaad 3 beneden en 2 boven.
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 28 oktober 2014 · 16:58
    *kartonsneeuw 😉
    knowledge is powder
  • MDA
    Advanced
    MDA op 28 oktober 2014 · 17:06
    Oh secret spots...

Dit gebied (massif d'oisans) is groooooot. Van Les 2 Alpes (niet mijn favo, vlak bovenop, steil beneden. Dus het drukste deel is het steilst... niet handig, en best windgevoelig boven) tot Alpe d'Huez (zijn een paar prima runs aan de achterkant waar de lange zwarte afdaling loopt) en uiteraard La Grave. Toen ik er woonde was La Grave nog redelijk onbekend, maar Les 7 Laux is een prima plek om uit te wijken als La Grave om een of andere reden niet een optie is. Vooral op doordeweekse dagen is daar geen hond. Grote semi-offpiste afdaling in een grote kom bij de ene toplift, paar leuke maar korte couloirs bij de andere toplift (de beide lange stoeltjesliften).

Als het tot laag gesneeuwd heeft, en het heeft bovenin hard gewaaid, zijn er hele leuke treeruns in Lans en Vercors. Het bos skiers links onderaan in het gebied is echt goed beschut (halve kom), dus als het sneeuwt en waait, is het daar vaak DIEP...
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 28 oktober 2014 · 17:32
    Wat is (te) summier omschreven in het lawinebericht als je volgende matrix zou moeten toepassen? Zou je je lawinegevaar aanpassen en waarom?

check: http://www.avalanches.org/eaws/en/main_layer.php?layer=basics&id=3...
    knowledge is powder
  • Caspar
    Advanced
    Caspar op 28 oktober 2014 · 18:17
    Wegblijven uit (zuid-)oosthelling eind van de ochtend vanwege de hoge temperatuur op dat moment. Geldt dus voor (zuid-)westhellingen in de middag. Vraag is of de sneeuw op de oosthellingen rond een uur of 16 in de middag dusdanig is afgekoeld dat die weer begaanbaar is. Of is dat ijdele hoop?
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 28 oktober 2014 · 18:44
    @Caspar: ijdele hoop. 's nachts gaat het sneeuwdek pas opnieuw afkoelen door de negatieve(re) temperaturen en vocht uitstralen. Je wil in de namiddag niet op Oost-hellingen staan: gevaarlijk en papsneeuw.
    Wat is volgens jou dat specifieke gevaar en welke lawinescore zou je geven en waarom?
    knowledge is powder
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 29 oktober 2014 · 13:12
    [mention="/profile/7824"]@Zimoski[/mention] [mention="/profile/234"]@Karst[/mention] [mention="/profile/9626"]@Ruudvw[/mention] [mention="/profile/5325"]@JohanP[/mention] [mention="/profile/4124"]@Caspar[/mention] [mention="/profile/26394"]@MDA[/mention] [mention="/profile/56"]@Meteomorris[/mention]
    Hierbij het oorspronkelijke lawinebericht van 2 April 2013

Eerst de vertaling (@all verbeter mij AUB als ik mis ben). Ik probeer exact te vertalen, maar soms is het een vrije vertaling die ik afgetoetst heb met een Waalse vriend.

Inschatting van het lawinegevaar tot woensdag 02 april 2014 's avonds
    Boven 2800m: matig risico. Eronder gering risico evoluerend naar matig risico

Spontane lawine's: natte sneeuwlawine en zonlawine, soms tot de bodem (Gleitschnee)
    Lawine's veroorzaakt door skiërs: uitzonderlijk het bovenste deel van de plaat / de bovenste plaat, afgeschermd van het zuiden.

Stabiliteit van het sneeuwdek:
    Meer opwarming / sterkere dooi, enkele spontane natte sneeuwlawines...
    De nachtvorst is voldoende om de sneeuw die overdag snel kan opwarmen in balans te houden.
    Door de sterkere dooi kunnen we ons verwachten aan een beetje meer natte sneeuwlawines, te zien als uitzonderlijke bodemlawines (Gleitschnee) op hellingen hoger gelegen dan de vorige dagen. Maak goede keuzes in verband met de expositie en het tijdstip. Zo vermijd je bijvoorbeeld beter de Oosthellingen vanaf het einde van de ochtend...

Naar de toppen, ongeveer boven 2800m, is het lawinegevaar matig:
    Zongericht is het risico op natte sneeuwlawine oppervlakkig.
    Noordgericht, rukwinden vanuit het Zuiden kunnen kleine fragiele plaatjes vormen (triebschnee).

KWALITEIT VAN HET SNEEUWDEK
    De sneeuwgrens stijgt naar tussen de 1300m en 1800m waarbij ze de expositie volgen.
    In het overgrote deel van de hellingen is de sneeuw van het type lente, hard geworden door de temperatuurschommelingen (vorst -dooi?). Het sneeuwdek wordt snel vochtig tijdens de dag en is soms doorweekt over de gehele dikte.
    Door de sterkere dooi zal het smeltproces versnellen in het middelgebergte.
    Op de Noordhellingen en steile hoogtes, blijft de sneeuw koud, maar is dikwijls kartonachtig of korsterig.

Oef... 😉
    Bon, mijn gedacht:
    Ik heb me net als jullie laten meeslepen door QUELQUES PURGES SPONTANEES en had ook het lawinegevaar in eerste instantie als DRIE ingeschat.

Ik heb het bericht dan nader bestudeerd en kom tot volgende conclusie:
    In de lente zijn er twee 'lawinegevaren': triebschnee/plaatlawines en natte sneeuwlawine's

De plaatlawine's zijn uitzonderlijk (rare) en oppervlakkig (plaque sommitale) en komen enkel voor op hellingen weg van het zuiden gericht.
    Als je naar de 'Bavarian matrix' kijkt kom je op een lawinegevaar van 1 (bovenste rij, vijfde kolom). Maximaal lawinegevaar van twee (bovenste rij, kolom 2, 3 en 6) maar in dit lawinebericht wordt helaas niets vermeld over de 'load' die nodig is om de lawine af te trappen.
    Ook spreekt men van het type 'lente'-sneeuw dat op het overgrote deel van de hellingen aanwezig is. Dit is een uitgehard sneeuwdek met weinig tot geen zwakke lagen meer, tenzij de bovenste laag waar triebschnee op kan komen.

In deze periode van het jaar is er natuurlijk het meeste aandacht voor de natte sneeuwlawine's en de 'tagesgang'.
    Waarom boven 2800m een 2 en eronder de evolutie van 1 naar twee. Om het sneeuwdek te ontdooien is er instraling van de zon nodig. Op het lager gelegen deel van de hellingen komt de instraling later op de dag. De hogere luchttemperatuur in de lager gelegen zone's is van ondergeschikt belang.
    Als ik naar de matrix kijk ivm de natte sneeuwlawines dan wordt er gesproken over uitzonderlijke (rare) natte sneeuwlawines, soms tot op de bodem. Ook dit is op de bovenste rij maximaal een twee (Bavarian Matrix).

EN dan nog de windroos: Noordwest en Noordoost zijn grijs en zijn minder gevaarlijk doordat er hier minder directe instraling is. Het Noorden wordt wel zwart gekleurd door de triebschnee die er ontstaat door de rukwinden uit het zuiden.

My two cents...
    [mention="/profile/170"]@opa[/mention] [mention="/profile/56"]@Meteomorris[/mention] [mention="/profile/731"]@Erwin[/mention], graag julllie opmerkingen...
    knowledge is powder
  • MDA
    Advanced
    MDA op 29 oktober 2014 · 14:17
    wat kleine dingetjes links en rechts

Inschatting van het lawinegevaar totaan woensdag 02 april 2014 's avonds
    Boven 2800m: matig risico. Eronder gering risico evoluerend naar matig risico

Spontane lawine's: natte sneeuwlawine en zonlawine, soms tot de bodem (Gleitschnee)
    Lawine's veroorzaakt door skiërs: Een zeldzame hooggelegen plaat, op hellingen afgeschermd van het zuiden.

Stabiliteit van het sneeuwdek:
    Meer opwarming / sterkere dooi, enkele spontane natte sneeuwlawines...
    De nachtvorst is voldoende om de sneeuw die overdag snel kan opwarmen in balans te houden.
    Door de sterkere dooi kunnen we ons verwachten aan een beetje meer natte sneeuwlawines, te zien als uitzonderlijke bodemlawines (Gleitschnee) op hellingen hoger gelegen dan de vorige dagen. Maak goede keuzes in verband met de expositie en het tijdstip. Zo vermijd je bijvoorbeeld beter de Oosthellingen vanaf het einde van de ochtend...

Naar de toppen, ongeveer boven 2800m, is het lawinegevaar matig:
    Zongericht is het risico op natte sneeuwlawine oppervlakkig.
    Noordgericht, rukwinden vanuit het Zuiden kunnen kleine fragiele plaatjes vormen (triebschnee).

KWALITEIT VAN HET SNEEUWDEK
    De sneeuwgrens stijgt naar tussen de 1300m en 1800m afhankelijk van de expositie.
    In het overgrote deel van de hellingen is de sneeuw van het type lente, hard geworden door hervriezing in de vroege ochtend. Het sneeuwdek wordt snel vochtig tijdens de dag en is soms doorweekt over de gehele dikte.
    Door de sterkere dooi zal het smeltproces versnellen in het middelgebergte.
    Op de Noordhellingen en steile hoogtes, blijft de sneeuw koud, maar is dikwijls kartonachtig of korsterig.

😃

en ik ben verbaasd over niveau 1 of 2. Met spontane natte lawines, en soms spontane bodemlawines zou ik altijd 3 inschatten op de slechtste uren gecombineerd met de vervelendste exposities...
  • Karst
    Advanced
    Karst op 29 oktober 2014 · 16:37
    tnx @3zel
    Smile! Your ridin' pow!!!
  • Opa
    Advanced
    Opa op 3 november 2014 · 22:43
    Standaard is een Tagesgang van 1 = 3 ivm natte lawines. De spontane lawine-activiteit is hier echter zeer beperkt: kennelijk heeft het sneeuwdek al zijn nieuwe natte 'steady state' bereikt. Daarnaast zijn er lokale interpretatieverschillen in het toepassen van de matrix en (dus) het aangeven van het lawinegevaar in het algemeen.
    Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro