Vellen en marker duke binding

• Kip
    Advanced
    Kip op 28 oktober 2014 · 12:59
    Na jaren vooral lopend naar boven te gaan (of met de lift), heb ik besloten om vanaf nu met vellen naar boven te lopen in sommige situaties.
    We hebben een Marker Duke (nieuwste model) besteld voor op de Kästle BMX 98 mm (126/98/116) op 1,88m.
    Nu moet ik nog een paar vellen uit kiezen en deze op maat gaan maken. Ook moet ik nog Harscheisen uitzoeken.

Ik heb echter nog 3 vragen:
    - Hebben jullie tips qua vellen kopen? Gecko heb ik veel positieve verhalen over gehoord, maar is dat te bestellen vanuit NL?

- Hoe kun je de vellen het beste op maat snijden en waar let je op?

- Mijn vorige binding (Marker Jester) laat natuurlijk gaten achter in m'n ski, kan ik dan de Marker Duke op de zelfde plaats monteren, of gaat dit voor problemen zorgen?
    "Skiing is a pure addiction, it probably could be compared to crack"
  • notwithout
    Beginner
    notwithout op 28 oktober 2014 · 21:33
    Vellen zou ik G3 nemen. Er zit een mesje bij waarmee je na het plakken de vellen perfect op maat snijdt. Geen gedoe, werkt super.
    Jester er af schroeven, gaten opvullen met eventueel epoxy en daarna wel uit kijken dat de nieuwe gaten van de Duke tenminste 5 mm. Verwijderd zijn van je oude gaten. Met een beetje passen en meten moet dat lukken.
    Duke is een superbinding!
    Mocht je een mal nodig hebben, kun je langskomen om even te boren. Maar de sticker werkt ook. Succes!
  • Kip
    Advanced
    Kip op 29 oktober 2014 · 12:35
    Bedankt voor de reactie notwithout.
    Je plakt dus eerst de vellen onder de ski's en je snijdt dan aan beide kanten 2-4 mm eraf (de kant bloot voor grip op ijs). Maak je zo geen schade aan je belag?

De duke gaat dus 5 mm tot 1 cm naar achter, aangezien die kästle ski toch iets te kort aanvoelt door zijn early rise. Als het goed is heb ik een mal ervoor, toch bedankt!

Heb je nooit problemen met de lijmresten van de G3 vellen? De vellen van Kohla en gecko gebruiken geen lijm, al blijft het toch wel raar idee dat het dan plakt...
  • Kip
    Advanced
    Kip op 29 oktober 2014 · 12:53
    Wat maakt het percentage nylon of mohair uit bij vellen? Sommige zijn in de verhouding 70 - 30% andere 100% mohair.
  • notwithout
    Beginner
    notwithout op 29 oktober 2014 · 18:22
    Kijk even op de G3 site: trimtool. Geen schade want je snijdt niet op het belag. Ik ski al jaren met G3 skins. Nooit lijmresten.
    Mohair is iets duurder en glijdt beter (klimt iets makkelijker) Maar nylon is veel sterker. Het is maar net waar je voorkeur ligt. Overigens gaan de ski's minder lang mee dan de vellen 😉.
  • MDA
    Advanced
    MDA op 29 oktober 2014 · 22:19
    Je plakt de skins op de ski, snijdt 1 kant glad langs de staalkant.

Je haalt de skin er af, en plakt hem terug met 2 maal de staalkant-breedte vrij aan de kant waar je al gesneden hebt.

Je snijdt de andere kant glad langs de staalkant.

Je haalt de skin er af en plakt hem strak in het midden: exact aan beide kanten de staalkant vrij en niks meer of minder.

😃

En +1 voor G3 vellen.

En bewaar het velletje / gaas dat onder 1 van de skins zat uit de doos. Om ze mee te nemen plak je beide skins op elkaar met het velletje / gaas er tussen(!). Niet direct op elkaar want dan is het vechten om ze los te krijgen later...
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • Kip
    Advanced
    Kip op 31 oktober 2014 · 08:06
    Thnx voor de tips, gaat wel goed komen dat snijden. Dit doe ik overigens met een stanly mesje.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro