Duitse tolplannen definitief. Invoering per 2016

• Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 31 oktober 2014 · 09:10
    Tenminste, dat zegt autoblog...

De tol varieert van een tientje tot ruim €130 euro. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van het type auto en de tijd die in Duitsland gereden gaat worden. Een jaar tol kost tussen de €74 en €130 euro afhankelijk van het type auto. Daarnaast komen er mogelijkheden om toegang te kopen voor 10 dagen á €10 euro of 2 maanden á €22 euro. De tol dient vooraf via internet betaald te worden.

http://www.autoblog.nl/nieuws/duitse-tolplannen-definitief-geen-sticke...
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • Guy.
    Advanced
    Guy. op 31 oktober 2014 · 09:29
    Prima, lekker rustig als ik naar de Alpen knal.
  • CoenWD
    Beginner
    CoenWD op 31 oktober 2014 · 09:35
    Als de autobahn net zo mooi wordt als de Franse autobaan en we afscheid kunnen nemen van baustelles in het hoogseizoen, dan is het mij die euro's zeker waard.
  • kanski
    Elite
    kanski op 31 oktober 2014 · 09:43
    Moeten wij ook doen voor Duitsers naar de kust!
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • rutgerberge
    Advanced
    rutgerberge op 31 oktober 2014 · 10:14
    ik dacht dat het daar in het benzinetarief was opgenomen...
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 31 oktober 2014 · 10:19
    ik dacht dat het daar in het benzinetarief was opgenomen... rutgerberge op 31 okt. 2014 10:14
    Waar daar?

Die Duitsers zullen wel gek zijn om niet met een volle tank Nederland binnen te rijden als ze een weekendje kuilen komen graven 😀

Of bedoel je iets anders @rutgerberge?
  • RP
    Advanced
    RP op 31 oktober 2014 · 10:35
    Terecht, doorvoerland nr.1 en al die ausländer die de Autobahnen kapot rijden... Is nog goedkoop vergeleken met de tol in Frankrijk.

Hopelijk nu wel rustiger en idd weg met die Baustellen....
    Explore the Outdoor!
  • RuudvW
    Advanced
    RuudvW op 31 oktober 2014 · 10:47
    Blij wordt je er niet van, maar het is niet anders. Treurig is wel dat het slechts symboolpolitiek van Beieren is, die buitenlanders op onnodige kosten jaagt. Die EUR 500 mio per jaar is peanuts op de alleen al 12.890 km aan autobahn...

Voor alle Baustellen opmerkingen: dat zullen er eerder meer dan minder worden, mochten ze daadwerkelijk gaan investeren in het snelwegennet...
  • rutgerberge
    Advanced
    rutgerberge op 31 oktober 2014 · 10:59
    ik dacht dat het daar in het benzinetarief was opgenomen... rutgerberge op 31 okt. 2014 10:14
    Waar daar?
    Die Duitsers zullen wel gek zijn om niet met een volle tank Nederland binnen te rijden als ze een weekendje kuilen komen graven 😀
    Of bedoel je iets anders [mention="/profile/4146"][mention=4146]@rutgerberge[/mention][/mention]? Emmer op 31 okt. 2014 10:19

Wegenbelasting zit in duitsland in bij de benzine...
    en inderdaad @emmer, dan nog tank je daar goedkoper dan hier, maar wij rijden ook wel wat betere wegen
  • Jeffrey2
    Advanced
    Jeffrey2 op 31 oktober 2014 · 11:56
    Zat eraan te komen.
    Precies wat @kanski zegt, Nederland mag het van mij ook invoeren dan betaald tenminste iedereen die gebruik maakt van de Nederlandse wegen.
    Maar dan moet er wel iets af, de wegenbelasting of die 70% belasting op branfstof eraf, maar dat zal wel weer niet gebeuren Nederland kennende😀

@rutgerberge ga je dit jaar nog naar de Kick-Off?
  • evan
    Advanced
    evan op 31 oktober 2014 · 14:02
    Terecht, doorvoerland nr.1 en al die ausländer die de Autobahnen kapot rijden... Is nog goedkoop vergeleken met de tol in Frankrijk.RP op 31 okt. 2014 10:35Helemaal mee eens, gelijk hebben ze. Moeten wij ook doen voor Duitsers naar de kust! kanski op 31 okt. 2014 09:43Ik denk dat de gemiddelde kuilengravende oosterbuur meer geld uitgeeft tijdens zijn verblijf in Nederland dan de poederjagende Hollander in Duitsland, die bij voorkeur thuis gesmeerde boterhammen en een thermoskan koffie meeneemt en in de berm pist om tijd te besparen en ook nog eens een veel grotere afstand over het Duitse wegennet aflegt met meer groot licht per kilometer dan een Duitse aan-de-kant-BMW. 😉
    Aan de andere kant zijn er ook steeds meer Nederlanders die hun vakantie in Duitsland doorbrengen. Blij wordt je er niet van, maar het is niet anders. Treurig is wel dat het slechts symboolpolitiek van Beieren is, die buitenlanders op onnodige kosten jaagt. Die EUR 500 mio per jaar is peanuts op de alleen al 12.890 km aan autobahn...
    Voor alle Baustellen opmerkingen: dat zullen er eerder meer dan minder worden, mochten ze daadwerkelijk gaan investeren in het snelwegennet... RuudvW op 31 okt. 2014 10:47
    Een maatregel die €500 miljoen opbrengt kun je toch amper symboolpolitiek noemen?
    Als de opbrengsten in structurele verbeteringen van het wegennet worden geïnvesteerd in plaats van het gebruikelijke lapwerk zullen er in eerste instantie inderdaad meer Baustellen zijn, maar op den duur zal het aantal verminderen.
  • Zimoski
    Beginner
    Zimoski op 31 oktober 2014 · 14:44
    Met 500 miljoen kunnen ze optimistisch geschat groot onderhoud plegen aan circa 5% van hun wegennetwerk. Reken je er viaducten of tunnels bij dan gaat dat percentage hard achteruit.
    Born: bierviltje.

Het probleem dat ik ermee heb: je betaalt niet echt voor het gebruik zoals je in Frankrijk doet. Als je een paar keer in de winter gaat en nog een keer in de zomer kom je al snel uit op een jaar abbo terwijl je nauwelijks gebruik maakt van de wegen.

Dit systeem gaat ook niet zo werken als in Frankrijk of Italie waar je de snelweg eventueel kunt mijden: A: het onderliggende wegennetwerk is anders ingericht, B: je betaalt ook tol voor B wegen. De autobahn gaat dus niet rustiger worden.

Ook het argument dat je betaalt voor het onderhoud van de weg is het klinkklare onzin. Snelwegen slijten door vrachtwagens en die betalen al Maut. Een personenwagen van max 3,5 ton en gemiddeld minder dan 2 ton doet echt niets vergeleken bij een vrachtwagen van 40ton (In NL 50 ton) voor de belangrijkste faalmechanismen van asfalt.

Natuurlijk kun je wel een discussie voeren over of het redelijk is dat je als buitenlander betaalt voor het gebruik van wegen.
    Stoked, stokeder, stokedest!
  • evan
    Advanced
    evan op 31 oktober 2014 · 15:31
    Niemand zegt hier dat die €500 miljoen per jaar kostendekkend is voor alle wenselijke investeringen in het Duitse wegennet. Hoe je het ook wendt of keert, het is een aanzienlijk bedrag. Is het dan beter om niets te vragen?

Ook al betaal je voor een heel jaar, dan ben je ongeveer net zo veel kwijt als voor één keer heen en terug naar de Alpen over Franse tolwegen. Het installeren van kastjes of plaatsen van tolpoortjes om automobilisten daadwerkelijk te laten betalen voor gebruik zou enorme geldverspilling zijn.

Aanvankelijk zou je voor alle wegen betalen, maar dat plan is aangepast. De tol geldt nu alleen voor de Autobahn.
    http://www.omroepgelderland.nl/web/nieuws-1/2073425/minister-teruggefl...

Het is absoluut waar dat vrachtwagens extreem veel meer slijtage veroorzaken aan wegen dan personenwagens, maar vrachtwagens betalen dan ook veel meer tol.
    Stel dat je naar de Alpen rijdt en weer terug en daarbij tussen Arnhem en Basel over de Duitse Autobahn rijdt, dan ben je voor je heen- en terugreis het luttele bedrag van €10 kwijt. Een gemiddelde vrachtwagen die over het zelfde traject heen en terug reist betaalt daarvoor €250 (= €0,20/km * 625km * 2).
    http://www.toll-collect.de/rund-um-ihre-maut/maut-tarife.html...
  • Rutger
    Advanced
    Rutger op 31 oktober 2014 · 15:48
    Onzin die tol.. ik kom regelmatig in duitsland ook voor wedstrijden mtb in het sauerland.. wordt dan wel een duur grapje, want dat betekend eigenlijk al dat je een jaar vignet moet nemen en dan vind ik 100+ euro belachelijk veel,
    The object in life is not to be on the side of the majority,
  • Zimoski
    Beginner
    Zimoski op 31 oktober 2014 · 16:00
    [mention="/profile/16669"]@evan[/mention] Ik ben op zich ook niet extreem gekant tegen deze tol maar wilde wel een paar in mijn optiek foute argumenten onderuithalen. En wat mij betreft kunnen ze het dan net zo goed in de hele EU invoeren.

Ik vind de gekozen oplossing ook logisch, en ben het met je eens dat het veel goedkoper is dan tolpoortjes en dergelijke. Maar het werd in beginsel wel verkocht als betalen voor wat je gebruikt. Dat is met de huidige voorgestelde uitvoering discutabel, maar goed Oostenrijk en Zwitserland werken net zo.

Ik vind het persoonlijk weinig relevant hoeveel nullen het bedrag heeft maar veel belangrijker hoe het in verhouding staat tot het onderwerp. Ieder zijn mening 😃
    Daarnaast verschillen de meningen (ook van Duitse parlementsleden) nogal over hoeveel het nou werkelijk op gaat leveren. Er wordt met bedragen tussen de 0 en 500mln gegooid.

Over B-wegen is nogal wat onduidelijkheid: "Duitsland voert tolheffing in op de Autobahn en op autowegen, de zogenoemde Bundesfernstrassen ofwel de wegen met A- en B-nummers. Dat heeft de Duitse minister van Verkeer Alexander Dobrindt besloten."
    http://www.nu.nl/geldzaken/3915267/duitse-minister-zet-plan-tolheffing...

Edit: blijkbaar toch alleen A wegen voorlopig, maar:
    Duitsland gaat controleren of buitenlandse automobilisten de Autobahnen mijden om de tolheffing te ontlopen. Als dat zo is, worden desnoods ook gewone wegen 'tolplichtig' gemaakt.(nu.nl)
    Stoked, stokeder, stokedest!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 31 oktober 2014 · 18:06
    Goed plan. Ik vind ook dat we tol moeten betalen per gereden kilometer off-piste en een tol voor de lucht die we inademen, net als ik een voorstander ben van tol per genegeerde Bratwurst en ik het goed plan vind om Nederlanders extra tol te betalen vanwege onze xtc productie. Tol per genuttigd biertje en tol per gelanceerd idee. Hou toch op, schei uit. Geldklopperij, meer niet.
    May the powder be with you.
  • Whistler
    Beginner
    Whistler op 31 oktober 2014 · 18:22
    Ik laat deze discussie even aan mij voorbij gaan; het schijnt mij niet te raken 😃
  • RP
    Advanced
    RP op 31 oktober 2014 · 18:28
    @Whistler lol
    Explore the Outdoor!
  • Karst
    Advanced
    Karst op 31 oktober 2014 · 20:50
    lang leven de EU en de harmonisatie van de belastingstelsels... o-nee ...
    Smile! Your ridin' pow!!!
  • ThijsKennis
    Expert
    ThijsKennis op 1 november 2014 · 11:52
    Moeten wij ook doen voor Duitsers naar de kust! kanski op 31 okt. 2014 09:43

10 euro per auto, 50 euro per kuil!
    Pow!
  • misteriks
    Beginner
    misteriks op 23 december 2014 · 23:18

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro