coördinaten systeem bergredding

• RemcoE
    Beginner
    RemcoE op 2 november 2014 · 13:57
    Hallo allemaal.

Ik heb het internet af gezocht maar ik kan nergens vinden of alle redding organisaties 1 dezelfde coördinaten systeem gebruiken. Ik ben zelf namelijk in bezit van een suunto ambit2 met GPS functie. Ik kan vele verschillende positie formaten kiezen. Ik zou deze graag op hetzelfde willen zetten als de bergredding.

Ik hoop dat iemand hier het antwoord weet!
  • robbert
    Advanced
    robbert op 2 november 2014 · 18:21
    @RemcoE goede vraag. Ik weet het niet heel zeker maar aangezien alle gebruikelijke GPS apparatuur WGS84 als coördinaat systeem gebruikt neem ik aan dat ook de reddingsdienst WGS84 als coördinaat systeem gebruikt. Het format lijkt mij niet zoveel uit te maken, zolang je het maar duidelijk doorgeeft. Meest voorkomende formaat is: Degrees, Minutes, Seconds (dd mm ss) Maar soms wordt ook wel Degrees.decimal degrees (DD.dd) gebruikt.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 2 november 2014 · 18:27
    Ik zou het systeem aanhouden dat ook op je hoogtekaart staat, dat is makkelijker. Heb wel eens van een heli piloot begrepen dat het formaat niet zo veel uitmaakt, dat snappen ze wel.
    splitfest.nl
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 2 november 2014 · 19:12
    WGS84 is niet het coördinaatsysteem, maar de ellipsoïde waarop de kaart geprojecteerd wordt als model voor de niet volgens één bepaald systeem gecreëerde aarde. 😃 Te volgen? Maakt niet uit. 😉
    Het WGS84 is waarschijnlijk het meest gebruikte model.
    Een coördinatensysteem dat vaak gebruikt wordt en erg handig is omdat het een metrisch kilometer grid heeft is het UTM systeem. Deze UTM coördinaten zijn op de moderne kaarten meestal wel te vinden. Deze UTM coördinaten zijn wat makkelijker voor het bepalen van je positie op de kaart. En de meeste (alle?) gps-systemen kunnen je positie in UTM weergeven.
  • RemcoE
    Beginner
    RemcoE op 2 november 2014 · 20:20
    Ik weet idd van het UTM. Dit werkt heel makkelijk om ook zelf coördinaten in te plotten met een kaarthoekemeter. Ik kwam op dit idee omdat ik een artikel las over iemand die is overleden omdat de ambulance dienst een ander coördinaten systeem gebruiken dan diegene die ze heeft doorgegeven.

Ik denk dat UTM wel het meest geschikt is.

Bedankt allemaal!
  • PS
    Advanced
    PS op 2 november 2014 · 21:52
    Het hangt ook een beetje van je kaart af. De Fransen gebruiken UTM, de Zwitsers het Swiss Grid. Het makkelijkst is om je GPS in te stellen op dezelfde geodetische datum en grid als je kaart. Direct voordeel is dat je dan ook zelf kan zien waar je op de kaart bent. Kan je jezelf ook nog helpen. De reddingsdienst zal vaak direct uit de voeten kunnen met het grid de nationale kaarten gebruikt wordt, en anders zijn ze slim genoeg om het om te rekenen. Aan de coordinaten die je doorgeeft, is over het algemeen meteen te zien welk systeem je gebruikt.

Verrassend genoeg is dat anders met standaard lengte- en breedtegraad coordinaten. De eigenwijze Fransen gebruiken op hun kaarten nog steeds Parijs als nul-meridiaan (en niet Greenwich, zoals de rest van de wereld en je GPS). Dat kan erg verwarrend zijn. En aan het coördinaat zelf, zie je niet of je met een Frans of Normaal systeem te maken hebt.
  • robbert
    Advanced
    robbert op 2 november 2014 · 22:06
    @Emmer dat is niet helemaal waar, de ellipsoïde (Datum) is maar een deel van het geheel. Om volledig te zijn: WGS84 model bestaat uit een standaard coördinaat systeem voor de aarde, een referentie ellipsoïde en de geiod. Niet dat het heel nuttige informatie is voor nu 😉
    Projecties, zoals UTM worden vaak gebruikt voor kaarten. Een cartesisch coördinaatstelsel wat heel handig in gebruik is omdat het in meters is. Bedenk wel dat op de Zwitserse kaart niet UTM aangegeven staat maar een ander lokaal grid, namelijk CH1903.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 3 november 2014 · 07:43
    Dank je [mention="/profile/566"]@Robbert[/mention]. 😃 Het is alweer bijna 20 jaar geleden dat ik hier mee bezig was. Uitzoeken welk systeem in Senegal en west-Mali gebruikt was door de Fransen, om onze geologische gegevens een beetje zinnig te kunnen plotten op hun topo-kaarten. Clark88, meen ik me te herinneren, maar WGS84 bleek daarbij ook bruikbaar, want Clark88 was geen optie op onze GPS'en.

Het hangt ook een beetje van je kaart af. De Fransen gebruiken UTM, de Zwitsers het Swiss Grid. Het makkelijkst is om je GPS in te stellen op dezelfde geodetische datum als je kaart.
    PS op 2 nov. 2014 21:52

Of je UTM, Lat-Lon, het Nederlandse of Zwitserse grid gebruikt staat in principe los van welke ellipsoïde (Datum) je gebruikt. Dit stel je volgens mij ook allebei apart in op je GPS.
  • PS
    Advanced
    PS op 3 november 2014 · 08:51
    [mention="/profile/1971"]@emmer[/mention] je hebt gelijk, ik had moeten zeggen "datum en grid". Als ik met niet vergis zijn grids wel degelijk gekoppeld met een of meer datums (in de zin van spheroides) waarvoor ze bedoeld zijn. Swiss grid heeft als datum niet de WGS84-elipsoide maar een Zwitserse variant daarvan.

Op mijn Garmin kies je eerst het coordinatensysteem (en Garmin noemt dat datum), en vervolgens uit een of meer spheroides die daarbij passen.

De kern van mijn lat-lon opmerking was dat dit systeem in de Franse Alpen nogal verwarrend kan zijn.
  • JurgenB1
    Advanced
    JurgenB1 op 3 november 2014 · 21:25
    Volgens mij zijn datum's niet gekoppeld aan het grid, maar aan de kaart waarop dat grid geprojecteerd is. Maw de zwitsere kaarten gebruiken het swiss grid op een kaart met als datum CH1903. De fransen kaarten gebruiken volgens mij UTM op een kaart met als datum WGS 84. Als jij je positie rapporteert met een ander datum dan is ingesteld op de gps van de reddingshelicopter dan ontstaat een positiefout. De vraag is dus welk datum gebruikt de gps van de reddingshelicopter ?
    Dit is overigens een andere vraag dan die van Remco, waar ook ik het antwoord niet op weet ? Ik gebruik meestal UTM/Swissgrid omdat dit nauwkeuriger te plotten is. Ik zou ook wel willen weten of de reddingsdiensten met UTM/Swissgrid werken ?
  • JurgenB1
    Advanced
    JurgenB1 op 3 november 2014 · 21:29
    Even op de site vd REGA gekeken. Zij adviseren swissgrid.
    http://www.rega.ch/en/about-us/faq.aspx?kid=48&gid=122#Frage241...
  • RemcoE
    Beginner
    RemcoE op 3 november 2014 · 22:34
    Iedereen die heeft gereageerd. Alvast heel erg bedankt! Ik heb zo veel meer informatie gekregen en weer wat losse eindjes voor mezelf die ik weer kan uitpluizen en zo weer wat meer kennis opdoen! Veel geleerd weer! Bedankt.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro