Een terugblik, een plan en een vraag daarover tegelijk

• Bobvaniterson
    Advanced
    Bobvaniterson op 2 november 2014 路 14:31
    Bouwjaar 1981. Begonnen met skiën en tennis toen ik 3 jaar oud was. Beide sporten niet meer losgelaten, ook omdat ze best wat nuttige raakvlakken hebben. Daarover later meer.

Tot mijn 16e bijna ieder jaar een week op wintersport geweest, daarna ook iedere winter een tweede week alleen met vrienden op stap. Een week lang leven lowbudget leven op knakworsten, tosti’s en noodlessoep in een goedkope Franse bezemkast.

Skiën was altijd al een passie maar die werd een stuk groter toen ik na de middelbare school ging studeren aan de academie voor lichamelijke opvoeding. Een goede vriend van mij daar was Nederlands kampioen slalom op de borstels en tijdens de sneeuwweek met hem in het eerste jaar zag ik voor het eerst een echt goede skiër, dat wilde ik ook. Tijdens de tijd op academie heel veel getraind op de racevormen van skiën, slalommen, carven en buckelen.

Uiteindelijk de opleidingen gevolgd tot Nederlands skileraar A en later ook B. Tijdens de opleiding onder leiding van John de Vilder weer veel geoefend op de korte bochten en buckels. Lichaamsgewicht naar voren, spanning op de bovenbenen en bovenlichaam stil, dat waren de aanwijzingen die ik kreeg, precies dezelfde als op de tennisbaan. In die periode trainde ik ook nog bijna dagelijks twee uur op de tennisbaan en die ontwikkelde kuiten en quadriceps kwamen nu goed van pas.

Na het afronden van de studie een jaar les gegeven in Wagrain en toen het “echte” werkende leven in gegaan. Vanaf toen heb ik bijna nooit meer skiles gegeven. Ik had inmiddels een meer dan full time baan als gymleraar en tenniscoach en als ik vrij was en kon gaan skien, had ik geen zin om weer les te geven, daar zijn mijn skidagen te kostbaar voor.

Een ding was wel goed blijven hangen van de opleiding, onze opleider had met tranen in zijn ogen een verhaal verteld over een vriend die was overleden in een lawine. Dat verhaal maakte grote indruk en heeft me jaren die daarop volgden op de pistes gehouden. Ik had inmiddels wel enige kennis en dus kende ik de gevaren. Ook had ik geen maten met interesse voor off piste en omdat ik ook wist dat alleen off piste skien niet verstandig is, heb ik nog enkele jaren heel hard pistes afgeraced. Die onverspoorde hellingen trokken uiteraard al wel.

Dat skien gebeurde inmiddels wel zo’n 4 tot 6 weken per jaar. Van de eerste gletscherweek in Oktober tot de laatste week in Val Thorens. En op zo veel mogelijk verschillende plekken. Canada, Amerika, Noorwegen, Zweden, Frankrijk, Zwitserland, Italie, Duitsland en half Oostenrijk.

Toch is die poederverslaving er ook bij mij ingeslopen. Met 15 vrienden huurden we 3 campers in Calgary en toerden we langs de resorts in BC, overal waar we kwamen vielen met onze neus in de boter en scoren we hele lichte poeder op piste en inbounds. Als afsluiter nog een dag wezen heli skiën en toen was ik echt verkocht. Later nog twee van zulke trips gemaakt naar Colorado en Utah. Waarschijnlijk was het pure mazzel, maar het leek wel of daar altijd poedersneeuw lag. Fernie, Kicking Horse, Breckenridge, Vail, Aspen, Copper Mountain, Arapahoe basin, Alta, Snowbird. Het was elke keer raak.

Helaas wilde mijn skivrienden in Europa niet op zoek naar poeder, vooruitboeken en hopen bleef het devies. Gelukkig werd ik bevriend met een dorpsgenoot die ook skileraar was en wel last minute de Powder Alerts van Wepowder achterna wilde rijden. Dat hebben we regelmatig gedaan en daarnaast uiteraard ook de nodige kennis opgedaan en het nodige materiaal aangeschaft.

Een hoogtepunt was een trip van 10 dagen in een VW camper die die naam eigenlijk niet mocht dragen. We reden bijna 5000 kilometer dwars door de Alpen, maar het betaalde zich wel uit. We scoorden op 1 dag na iedere dag poeder en het avontuur was groot. Dat moest vaker, maar wel iets comfortabeler, want elke ochtend stonden we de ruiten te krabben, aan de binnenkant wel te verstaan…

Die gehuurde, onverwarmde, niet geïsoleerde, omgebouwde bestelbus heeft inmiddels plaats gemaakt voor een 4x4 VW Synchro camper. Compleet met sneeuwbanden, isolatie, standkachel, keuken, koelkast en een skibox op het hefdak. Een rijdend mini appartement, de ultieme poedermobiel.

De camper heeft vorig jaar zijn debuut gemaakt en gelijk zijn waarde bewezen. De twee dagen voorafgaand aan een week met Wolfgang Hackel in La Grave reden we de sneeuw achterna en werden twee keer in een comfortabele warme bus wakker op een witte parkeerplaats in La Thuile en Les Karellis. Onderweg in een sneeuwstorm naar La Grave was het een complete chaos op de D1091. Bussen lagen in de greppel, auto’s stonden vast en bijna iedereen was in het donker aan het ruziën met sneeuwkettingen. De synchro werd gelijk getest en slaagde met vlag en wimpel. Zonder kettingen reden wij overal fluitend langs.

De rest van de winter, stond de bus in de startblokken klaar voor vertrek richting driedaagse trips in de noordstau gebieden, helaas bleef de sneeuw daar weg. Dit jaar hebben we een nieuwe kans, hopelijk met meer sneeuw…

Dagdromend afgelopen kwamen we op het een nieuw doel voor deze winter, we gaan kijken of we die trips van 3 dagen maximaal 300€ p.p. kunnen gaan laten kosten. Diesel en Skipassen zijn uiteraard de grootste kostenpost, maar als we thuis al eten klaar maken, boodschappen meenemen en weg blijven uit de après-ski moet het denk ik mogelijk zijn.

Wat denken jullie? Zou dat goed mogelijk zijn??

We gaan jullie er in de vorm van trip reports in ieder geval van op de hoogte houden deze winter.

De wepowder Kick off is ook geboekt, wat ons betreft kunnen jullie dus zo lang mogelijk wachten met het bekend maken van de locatie, wij hebben sowieso al een kamer…

Veel plezier deze winter en stay safe!
    Waarom ligt de noordzee niet aan de alpen, waarom liggen de alpen niet aan de noordzee?
  • ErnstHendrikSprenger
    Expert
    ErnstHendrikSprenger op 2 november 2014 路 15:03
    Leuk stuk 馃槂 Als je deze winter tijdens 1 van de vele dikke dumps in Anton zit moet je maar een berichtje sturen 馃槂!
    FUCK YEAH I AM FREE
  • evan
    Advanced
    evan op 2 november 2014 路 15:14
    Goed verhaal!
    €300 p.p. per drie dagen moet lukken als je niet per ongeluk in de après-ski blijft hagen (brandstof: €250 (?) + skipassen: 2 x €120 + €110 zakgeld).
  • basvennik
    Advanced
    basvennik op 3 november 2014 路 09:04
    Goed verhaal! Die poedermobiel klinkt erg goed 馃榾
    Probeer je bewust zuinig te rijden?

Of hou je een kruissnelheid van 140 aan op de autobahn?
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 3 november 2014 路 09:12
    @Bobvaniterson lekker... Foto's van de camper?
    May the powder be with you.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 3 november 2014 路 09:49
    idd lekker en leuk verhaal. 馃槂
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 3 november 2014 路 10:28
    Leuk verhaal Bob! Zulke verslagen van je trips lijken me heerlijk!
  • RalfLins
    Beginner
    RalfLins op 3 november 2014 路 10:53
    Prachtig verhaal! Die poedermobiel lijkt me top
    Life is short, ride a board!
  • twintipmafia
    Advanced
    twintipmafia op 3 november 2014 路 12:41
    Super ! Wij zijn vorig jaar 3 maanden met camper door Tirol gegaan, wel zachte winter. Zo goed meegevallen dat we dit jaar weer voor 2 maanden vertrekken. Wij nemen de tirol snow card, seizoenspas voor bijna heel Tirol (87 gebieden) voor maar €717. Als je een winter in Tirol blijft kan je er aan uit na ongeveer 17 skidagen.
    Groeten
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 3 november 2014 路 16:45
    Moet lukken, en moet ook wel na te rekenen zijn. Diesel- en tolkosten kan je berekenen, en dan blijft er vanzelf over hoeveel geld je aan een skipas mag uitgeven. Op basis daarvan kan je gebieden gaan wegstrepen.
    -- Ik zie hier een mogelijke uitbreiding voor de PowFinder app?? Real-time pricequotes voor mogelijke poedertrips, op basis van voertuig en bourgondische voorkeur. Decision-support voor arme studenten en zuunige Hollanders.
  • RP
    Advanced
    RP op 3 november 2014 路 16:49
    Haha Bob, nice!

Denk dat het zeker moet kunnen wanneer je je potje zelf kookt....
    Explore the Outdoor!
  • Bobvaniterson
    Advanced
    Bobvaniterson op 3 november 2014 路 17:35

@all, bedankt voor de reacties, tips en adviezen

helaas geen recente foto's nog met poederbochten. Arjan, mijn skimaatje en eigenaar van de bus is er nu mee op pad richting wind en golven. Stiekem natuurlijk best jaloers dus op mijn spaarrekening gaat inmiddels ook al een tijdje een vast bedrag naar een camperspaarpotje

[mention="/profile/114"]@JaapvR[/mention] Ik zal na de eerste trip de kosten opschrijven, ik denk ook wel dat het moet lukken. Zeker als we niet door dure tunnels hoeven.

Het is verder niet bedoeld om zuinig te zijn, meer een uitdaging om het betaalbaar te houden.
    Waarom ligt de noordzee niet aan de alpen, waarom liggen de alpen niet aan de noordzee?

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro