Dynafit Radical ST vs FT

• bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 10 november 2014 · 10:03
    Dus. er is geen ontkomen meer aan. Dit jaar moeten er dynafits op een paar ski's komen. Het worden (hoogstwaarschijnlijk) radicals. De grote vraag is ST of FT.
    FT heeft hogere 'DIN' waarde en een plaat onder de voet (die volgens velen niks doet). Kost ook aardig meer. Is dit het waard? Of is de ST met release tot 10 goed genoeg? Zo zwaar ben ik ook niet.
    Daarnaast meen ik ooit gehoord te hebben dat je de veer van de achterbak kan vervangen door een stijvere, waardoor je ook hogere release values kan krijgen.

Ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen. Is de FT het extra geld waard?
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 10 november 2014 · 10:13
    De huidige Radicals 2.0 hebben dat plaatje onder de voet niet meer. Tevens hebben ze een roterende voorbak (à la Beast) waardoor prereleases nog zeldzamer zouden moeten zijn
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 10 november 2014 · 10:19
    Die klinkt idd niet verkeerd, maar is nog nergens te krijgen.
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 10 november 2014 · 11:03
    Als je die extra DIN waardes nodig hebt, dan de FT. Anders gewoon de ST.

Ik heb zelf genoeg aan de ST's, maar ski bijna altijd gelocked.
    Rex Monte - Amor Nix
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 10 november 2014 · 11:17
    Ik heb zelf genoeg aan de ST's, maar ski bijna altijd gelocked. SneeuwHaas op 10 nov. 2014 11:03

Waarom ski je bijna altijd gelocked?
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 10 november 2014 · 11:17
    Die klinkt idd niet verkeerd, maar is nog nergens te krijgen. bertjebertje op 10 nov. 2014 10:19
    Da's idd jammer 😞
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 10 november 2014 · 11:43
    Heb de FT omdat ik die goedkoop kon krijgen (demo) en die plaat onder de voet werkt alleen tussen de oren 😉
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 10 november 2014 · 12:31
    Hier ook FT vanwege goeie deal, en de extra twee puntjes DIN. Ik ski rond 10, dus dan zou ik een ST maximaal dichtdraaien...

Ski de voorbak vaak 1 klikje gelocked (dan gaat ie heus wel af en toe uit), maar probeer dat steeds minder te doen. Gaat eigenlijk meestal prima, dus zal vooral psychisch zijn.. Beter is het om je achter-release goed in te stellen (beide schroeven!).
  • scratch
    Tourist
    scratch op 10 november 2014 · 13:45
    Ski de ST op een paar Soul7's. Erg licht setje en super als one ski quiver, uiteraard nog wel genoeg skies ernaast, maar zodra er mixed omstandigheden zijn of twijfel over de omstandigheden dan pak ik deze ....
    Ski ze wel gelocked, twee pre releases en toen was ik het zat, vooral als je een verijsde helling in springt, je hoort klik-klik en ziet je skies een andere route kiezen als je schoenen....driehonder meter lager kon ik mijn skies weer aanklikken...

Ben wel van plan om bindingen te laten nakijken, aangezien een release fucntionaliteit wel kan bijdragen aan het behoud van een paar gezonde knien..
    Zou nu denk ik kiezen voor de nieuwe radicals met teenstuk a-la beast.
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 10 november 2014 · 15:18
    hey @bertjebertje mss dit iets voor jou?
    ken de koper niet maar iig goedkoper dan de conrad
    https://www.olx.ch/en/sports-outdoors/snowboard-ski/saint-gallen/toure...
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 10 november 2014 · 16:48
    Ik heb zelf genoeg aan de ST's, maar ski bijna altijd gelocked. SneeuwHaas op 10 nov. 2014 11:03

Waarom ski je bijna altijd gelocked? Fabergé op 10 nov. 2014 11:17

Ongefundeerde angst voor een pre-release.
    Rex Monte - Amor Nix
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 10 november 2014 · 17:17
    Ik heb gefundeerde angst voor het slopen van mijn knien, dus ski liever niet gelocked als het even kan. Begrijp ik dat pre-releases dus toch nog wel een redelijk probleem zijn?
    Wellicht toch wachten op de volgende generatie tech-bindingen dan....

[mention="/profile/4762"]@ijsbeer[/mention] die had ik idd gezien. mooie prijs lijkt me!
  • RuudvW
    Advanced
    RuudvW op 10 november 2014 · 17:33
    Voor wat het waard is: ik ski altijd niet gelocked (inderdaad: ik wil mijn knieën heel houden) & heb in een kleine 40 dagen in de sneeuw, welgeteld 1x een pre-release gehad (Dynafit Radical FT).. (en een heel aantal keren een release toen ik dat wel wilde 😉).
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 10 november 2014 · 17:42
    Begrijp ik dat pre-releases dus toch nog wel een redelijk probleem zijn?

Nee, dat zou ik niet stellen. In mijn geval heb ik ze vaak gemonteerd op 130mm skis en dan komt die ongefundeerde angst wel is boven. Op m'n toerskis staan ze gewoon open.

Voorzover ik weet komen pre-releases alleen voor op bindingen die een gebrek/probleem/verkeerde afstelling hebben.
    Rex Monte - Amor Nix
  • mitely
    Expert
    mitely op 11 november 2014 · 14:24
    Nog wat extra info:
    De ST (SkiTouring) heeft een kleiner ''boor-beeld'' dan de FT (FreeTouring), of te wel de Schroeven (grondplaat is groter,breder) Dus beter voor skis vanaf 100mm en breder.
    Let er ook op; De FT heeft een 110,of een 130mm Skistopper.
    is de teenautomaat open heeft hij een z-waarde van ca 3, gesloten 7-8, reken je de Achterautomaat mee dan kom je op 20 !!! (wie heeft dat nodig..?)
    De Moderne Radical Teen automat heeft twee ''stiften'' om Pre-releases te vorkomen.
    In vergelijk met de oude Vertical teen automaten.
    (kontroleerr ook altijd of aan de schoenzole geen sneeuw plakt, bij het instappen, binding eisvrij...)
    Mitely
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 11 november 2014 · 14:42
    Begrijp ik dat pre-releases dus toch nog wel een redelijk probleem zijn?
    Nee, dat zou ik niet stellen.

Voorzover ik weet komen pre-releases alleen voor op bindingen die een gebrek/probleem/verkeerde afstelling hebben. SneeuwHaas op 10 nov. 2014 17:42

+1
  • MDA
    Advanced
    MDA op 11 november 2014 · 15:12
    Niet mee eens. Pre-release komt van bindingen met minder elasticiteit dan de ski waar ze op geschroefd zijn vereist.
    Een slecht afgestelde binding (eigenlijk een slecht gemonteerde binding) heeft meer pre-release omdat je daar eerder aan het einde van de elasticiteit van de binding zit. Maar een stijve pintech binding a la dynafit zonder forward pressure heeft per definitie geen goede elasticiteit. Dus last van pre-release. Soms.

http://blistergearreview.com/recommended/bindings-201...
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 11 november 2014 · 21:04

http://blistergearreview.com/recommended/bindings-201... MDA op 11 nov. 2014 15:12

Helder verhaal.
    Toch maar eens navragen wanneer de lokale skiboer de radical 2.0 verwacht.
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 11 november 2014 · 21:19
    Bert aan de tech binding!!!!! 😃

Kijk ook eens naar de G3 ION. Ziet er heel stevig uit en krijgt volgens mij goede reviews.
    One step at a time.
  • pilotjoe
    Beginner
    pilotjoe op 11 november 2014 · 21:35
    @MickeydeHaas. die G3 ion wordt wss mijn volgende binding. Enige nadeel is dat je bot moet losmaken voor in loopstand te gaan.

Die vipec binding ziet er veel te fragiel uit.

Skitrab tr2 is voor mij beste systeem. Maarja enkel compatibel met scarpa spirit RS
    The red line is not a limit, but should be the goal!
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 11 november 2014 · 22:52
    Bert aan de tech binding!!!!! 😃
    Kijk ook eens naar de G3 ION. Ziet er heel stevig uit en krijgt volgens mij goede reviews. MickeydeHaas op 11 nov. 2014 21:19

als het bevalt koop ik een spandex pak volgend jaar 😉

Ion ziet er idd ook goed uit. Vnl. de forward pressure, wat na het lezen van het blisterverhaal zo gek nog niet lijkt.
  • MDA
    Advanced
    MDA op 11 november 2014 · 23:16
    Mijn G3 ION zit in NL op mij te wachten... exact vanwege de forward pressure etc... eind Nov / begin Dec breng ik wel verslag uit van hoe dat nou skiet en loopt... 😃
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 12 november 2014 · 10:18
    Mijn G3 ION zit in NL op mij te wachten... exact vanwege de forward pressure etc... eind Nov / begin Dec breng ik wel verslag uit van hoe dat nou skiet en loopt... 😃 MDA op 11 nov. 2014 23:16

graag!
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 14 november 2014 · 16:23
    van TGR forums:
    "...Dynafit have announced today that they're delaying the launch of new Radical 2 ST/FT, probably until next season.

Production was almost complete but apparently they are unhappy with some of the heel tolerances. Rather than issue a substandard product, and because the remanufacture time is so long, they've taken the decision to delay the product for another season. "

Klote, maar het maakt de keuze wel weer makkelijker.
  • poedersletje
    Tourist
    poedersletje op 30 november 2014 · 20:16
    Begrijp ik dat pre-releases dus toch nog wel een redelijk probleem zijn?bertjebertje op 10 nov. 2014 17:17

Mijn niet-gefundeerde mening omdat ik niet alle mogelijke schoen-binding combinaties heb geprobeerd, maar wel wel de nodige ervaring heb met een aantal combinaties: ik heb het idee dat het probleem van de pre-releases (en dus de noodzaak tot gelocked skiën) afhankelijk is van de combinatie van de vorm/diepte/positie (ik weet dus niet welke van de variabelen) van de 'gaatjes' in de neus van je schoen voor een goede verbinding tussen schoen en binding.

In gewoon Nederlands: sommigen werken wel en sommige werken "niet zo goed".

Schoenen:
    - BD Factor (het eerste model) met 'tech'-zolen
    - Dynafit Titan Ultralight TF-X
    - K2 Pinnacle 130
    - Dynafit TLT 6

Bindingen:
    - Vertical FT (op ski's van 98-104mm gereden)
    - Radical FT (op ski's van 108-118mm gereden)

Mijn enige schoen die NOOIT ongewild gereleased is, is de BD Factor.
    "Some people will tell you that slow is good, but I'm here to tell you that fast is better.
  • mitely
    Expert
    mitely op 1 december 2014 · 08:23
    Hey ,
    Dat wat Poedersletje schrijft, dit verschil bestaat.
    Er is geen Standaard / Norm voor deze Tech-inserts.
    Geldt zowel voor de positie als uitvoering.
    Daarom is Bv. een BD schoen niet kompatibel met een dynafit Beast.
    alleen Scarpa en Dynafit gebruiken de Origenele Dynafit Inserts.
    (Als je hem uit de verpaking haalt, zie je als erkenning een rote kunststof-clip op de schoen)
    De Duitse TÜV wil een Norm maken voor deze Tech bindingen en Inserts.
    Omdat deze bindingen vandaag de dag de meeste verkochte binding is in de
    Toeren-Freeride markt.
    Mitely

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro