Christmas skiing in New England

• WWWilco
    Beginner
    WWWilco op 10 november 2014 路 22:07
    We zijn onze kerst reis aan het voorbereiden.
    De bestemming wordt Noord Amerika.
    Vanwege reistijd en ticketkosten overweeg ik Vermont, New Hampshire en/of Main (New England).

Wie heeft tips en/of ervaringen.

We willen net voor de kerst vertrekken tot net na oud en nieuw.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 10 november 2014 路 22:33
    @WWWilco, vergeet je schaatsen niet! 馃槈 Deze regio wordt ook wel gekscherend de Ice Coast genoemd. Kijk eens hier voor wat tips en leesvoer: http://wepowder.nl/playgrounds/region/33
    May the powder be with you.
  • WWWilco
    Beginner
    WWWilco op 10 november 2014 路 22:55
    @meteomorris, had ik al gelezen. Niet echt een wervende tekst. Is het de moeite waard? Of toch maar door vliegen naar het Westen?
    Alternatief zou Seattle kunnen zijn.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 10 november 2014 路 23:12
    @WWWilco, doorvliegen naar het westen. Of anders gewoon Europa doen.
    Het is veel geld voor een grote kans op ijs.
  • TijmenDal
    Advanced
    TijmenDal op 11 november 2014 路 15:32
    Jay Peak, Smugglers Notch en Stowe, allemaal in Vermont zijn, de beste gebieden, als ik mijn vrienden van de East Coast mag geloven. Zelfs niet-Vermonters waren het hier wel over eens.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 11 november 2014 路 17:45
    Vergeet Mad River Glen niet, tenminste als je skiet.
    en Suicide Six alleen om de naam.
    En als je niet genoeg hebt van ijs een toertje door de Ben&Jerry's fabriek.

Maar toch zou ik zelf liever in Europa blijven of een stukje verder vliegen.
    Toerisski
  • Carel
    Expert
    Carel op 12 november 2014 路 00:46
    Beste WWWWilco,

Ik heb in New Hampshire in een aantal gebieden geskied. Als je er toevallig bent natuurlijk leuk om af te vinken. Maar ik zou er zeker niet speciaal voor naar toe gaan om te skiën dan ben je in de Alpen heel heel veel beter uit. Vond Gunstock de leukste van alle gebiedjes Daarnaast ben ik in King pine en nog een paar ski resortjes geweest. Het is allemaal klein en niet ontzettend boeiend. Ik was daar op familie bezoek. Bode Miller nog wel een slalom zien doen.馃槂 Good Times
  • Carel
    Expert
    Carel op 12 november 2014 路 11:18
  • WWWilco
    Beginner
    WWWilco op 12 november 2014 路 20:50
    @Carel thnx 馃槂
  • evan
    Advanced
    evan op 19 november 2014 路 16:23
    [mention="/profile/146"][mention=146]@WWWilco[/mention][/mention], vergeet je schaatsen niet! 馃槈 Deze regio wordt ook wel gekscherend de Ice Coast genoemd.meteomorris op 10 nov. 2014 22:33Zal nu wel meevallen, @meteomorris.
    http://nos.nl/artikel/2004601-ondergesneeuwd-new-york-ontwaakt.html...
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 19 november 2014 路 16:33
    @evan, LOL. Dikke dump!!! Het probleem is niet zozeer het gebrek aan sneeuw. Het probleem is eerder de warme golfstroom die regelmatig te warme lucht die kant op duwt, waardoor het ijsregent, de boel smelt en weer opvriest of nog meer van die horror scenario's. Poeder rijd je in de Ice Coast het beste direct als hij valt, want het kan zomaar ijs zijn...
  • evan
    Advanced
    evan op 19 november 2014 路 16:42
    @meteomorris, het schijnt ook dat de sneeuw vooral rond Buffalo is gevallen ('Lake effect') en dat verder naar het (noord)oosten de sneeuwkanonnen aanstaan.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 19 november 2014 路 17:11
    @evan, holy shit... dat is dan nog eens een lake-effect.
  • evan
    Advanced
    evan op 19 november 2014 路 17:41
    Mad River Glen gisteren:

"Mad River Glen's vaunted snowmaking system has been fired up. All 3 guns are blazing as we try to lay down some base so we can start the 2015 ski season as quickly as we possibly can."

Is ook wel 600km van Buffalo vandaan ...
  • evan
    Advanced
    evan op 20 november 2014 路 10:52
    [mention="/profile/16669"][mention=16669]@evan[/mention][/mention], holy shit... dat is dan nog eens een lake-effect. meteomorris op 19 nov. 2014 17:11@meteomorris, hier een interessant blog over deze dump en het lake-effect: http://www.vox.com/2014/11/19/7246047/lake-effect-snow...
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 20 november 2014 路 11:07
    @evan. thanks. Waar ik zo verbaast over ben is de hoeveelheid sneeuw. 2 meter is echt immens. Maar in wezen zie je hier in het klein wat de reden is dat er in Hokkaido Japan ook zoveel sneeuw valt, waarbij de meeste sneeuw aan de noordwestkust valt.

Lake effect zien we soms ook in Europa. Bregenz had er 2 winters geleden mee te maken en ook het noorden van Portes du Soleil wil dit wel eens merken. In de US is Utah het bekendste voorbeeld waar het immense Salt Lake bijdraagt aan de droogste poeder op aarde (wat een marketingspreuk is, want de droogste poeder valt in Hokkaido).
  • evan
    Advanced
    evan op 20 november 2014 路 12:21
    [mention="/profile/16669"][mention=16669]@evan[/mention][/mention]. thanks. Waar ik zo verbaast over ben is de hoeveelheid sneeuw. 2 meter is echt immens.@meteomorris, twee meter is inderdaad wel heel veel, maar de watertemperatuur aan de oppervlakte van Lake Erie is nabij Buffalo nog ongeveer 10°C, terwijl de luchttemperatuur er tot -10°C is gedaald. Of valt zo'n temperatuurgradiënt wel mee?
    Wat mij vooral verbaast is dat het verschil in neerslag binnen Buffalo zo groot is ("In Buffalo, for instance, the southern part of the city and suburbs got many feet of snow over the past few days, but northern suburbs just got a few inches." ).
    Maar in wezen zie je hier in het klein wat de reden is dat er in Hokkaido Japan ook zoveel sneeuw valt, waarbij de meeste sneeuw aan de noordwestkust valt.
    Lake effect zien we soms ook in Europa. Bregenz had er 2 winters geleden mee te maken en ook het noorden van Portes du Soleil wil dit wel eens merken. In de US is Utah het bekendste voorbeeld waar het immense Salt Lake bijdraagt aan de droogste poeder op aarde (wat een marketingspreuk is, want de droogste poeder valt in Hokkaido). meteomorris op 20 nov. 2014 11:07
    Ja, volgens mij heb ik daar wel eens wat over gehoord, over die droge poeder in Hokkaido. 馃槈
    Lake Erie is overigens zes keer (!) zo groot als Great Salt Lake.
  • RuudvW
    Advanced
    RuudvW op 20 november 2014 路 13:16
    Waarschijnlijk een domme vraag, maar waarom hebben wij in NL geen lake effect als koude poollucht in de winter over de warme Noordzee ons land bereikt?

Zout water? Te groot oppervlak? Te grote afstand? Of hebben we het wel, maar is het niet zo extreem?
  • 49
    Advanced
    49 op 20 november 2014 路 13:28
    tekst
    montagna bianca, ti amo
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 20 november 2014 路 13:35
    @RuudvW we hebben zelden zulke koude poollucht. Die meren en de Japanse zee zijn verhoudingsgewijs zo klein dat koude polaire lucht (die over land komt (Siberie/Canada) het wel redt. Hier is de lucht zelden zo koud. Toch zien we soms lokale effecten. 2 jaar geleden lag er hier aan de kust veel sneeuw en in het binnenland bijna niets. Je ziet ook op de wadden bij koude lucht uit het noordoosten wel eens zoiets.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro