Gletsjer terrein - uitrusting?

• LeBandit
    Advanced
    LeBandit op 13 november 2014 · 21:39
    Vraag uit interesse in navolging van het stuk van @ThijsKennis.

Wanneer je je in gletsjer terrein gaat begeven moet de uitrusting daar ook op afgestemd worden.

Op de site van NKVB vond ik o.a. de volgende zaken op een paklijst voor gletsjertochten.

2 hulptouwtjes (prusiktouwtje) 5 of 6 mm Ø. 1 van 5 meter en 1 van 1,5 meter;
    1 bandschlinge van120 cm;
    1 extra-beveiligede HMS/schroefkarabiner (bijv. Petzl Ball Lock of DMM Belay Master);
    2 schroefkarabiners (mag ook HMS zijn en/of extra-beveiligd);
    2 gelijk grote gewone karabiners (D-karabiners);
    1 ijsboor, lengte vanaf16 cm, indien in bezit;
    Gecombineerde katrol/blokkeerapparaten (zoals Petzl Micro Traxion) en mini stijgklemmen (Petzl Tibloc);

Is bovenstaand representatief voor de tas en gordel van een ski gids/ski alpinist?

Wat is doorgaans de lengte en dikte van het touw dat meegaat?
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 13 november 2014 · 21:42
    Hier: http://wepowder.nl/forum/topic/95161 staat alvast een aardige discussie over touw. Over de rest van de uitrusting kunnen anderen je vast meer vertellen.
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • LeBandit
    Advanced
    LeBandit op 14 november 2014 · 08:53
    Thanks, mijn vraag over touw lijkt zo beantwoord te zijn!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 14 november 2014 · 09:08
    Ik denk dat in de regel er iets minder meegenomen zal worden. Persoonlijk zou ik 2 karabiners laten vervallen en er 1 extra katrol met rem voor in de plaats doen. En bijvoorbeeld een Petzl Ultralegere die ook op een karabiner past. Of neem DMM Revolvers in plaats van twee van de karabiners.

Tiblocs heb ik ook zelf niet mee, als "stijgklem" kan je ook prussik gebruiken.

Overigens hangt de dikte van je prussik koordjes af van het touw dat je meeneemt. 6mm is te dik voor een 8mm klimtouw. En neem een soepele nylon bandschlinge, geen dyneema.

Wat ik verder in het lijstje mis is een klimgordel. 😃
    splitfest.nl
  • MDA
    Advanced
    MDA op 14 november 2014 · 09:35
    Ik denk dat in de regel er iets minder meegenomen zal worden. Persoonlijk zou ik 2 karabiners laten vervallen en er 1 extra katrol voor in de plaats doen. Bijvoorbeeld een Petzl Ultralegere die ook op een karabiner past. Of neem DMM Revolvers in plaats van twee van de karabiners.
    Tiblocs heb ik ook zelf niet mee, als "stijgklem" kan je ook prussik gebruiken.
    Overigens hangt de dikte van je prussik koordjes af van het touw dat je meeneemt. 6mm is te dik voor een 8mm klimtouw. En neem een soepele nylon bandschlinge, geen dyneema.
    Wat ik verder in het lijstje mis is een klimgordel. 😃 ieism op 14 nov. 2014 09:08

+1

Hoewel ik zelf wel tiblocs meeneem / gebruik. Ik vind ze briljant. Verder helemaal mee eens. Iets minder carabiners, en de gordel al aan, de rest in de rugzak.
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • LeBandit
    Advanced
    LeBandit op 14 november 2014 · 09:49
    OK duidelijk, dank voor de feedback.

Wat is doorgaans de afweging in de lengte van een ijsschroef?
  • Tim2
    Beginner
    Tim2 op 14 november 2014 · 10:33
    Het goed gebruiken van een ti-bloc scheelt je minuten in een spletenredding.

Ijsboren koop je liefst zo lang mogelijk. Echter weer niet te lang dat hij in je billen/been prikt tijdens het lopen. 19 cm is een gangbare maat. 17cm en kleiner kan theoretisch maar is af te raden. Dit omdat de bovenste laag gletcherijs van (zeer) slechte kwaliteit is in vergelijking met watervalijs en kortere ijsschroeven hierdoor sneller uitbreken.

Ik wil nog even als kanttekening plaatsen dat dit materiaal alleen maar nuttig is indien er de nodige kennis en ervaring aanwezig is. Gletsherspleet reddingen moet je geoefend hebben. kennis is vaak niet afdoende in benarde situaties. Maar dit spreekt natuurlijk voor zich.

Een skialpinist neemt waarschijnlijk het volgende meer mee (Afhankelijk van de tocht)
    Algemeen
    - bivakzak (1 per 2 pers)
    - stijgijzers
    Stijle stukken die gezekert moeten worden:
    - Ijsbijlen (bv model petzl quark)
    - Ijsschroeven (meerdere (zeg 3 pp)
    - extra slinges voor de evt rotspuntjes
    Verder ben ik van mening dat wat extra prusik touw erg handig is bij abseils. Denk aan 5m extra.
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 14 november 2014 · 11:05
    Ik zou toch iig een extra slinges meenemen, een tweede ijsboor en nog twee kleine prusiks. Wat je direct nodig hebt aan de gordel, extras in rugzak.
  • WoutM
    Expert
    WoutM op 14 november 2014 · 13:21
    - 2 touwen meenemen en verdelen (ook diegene met touw al skiënd kan in de spleet vallen)
    - Je kan wel kortere schroeven meenemen als je de bovenlaag een beetje weghakt met je pickel zodat je schroef in kwaliteits ijs zit. Een lange ijsschroef is wel makkelijk voor het maken van een ablakov. 2 ijsschroeven pp is voldoende.
    - Pas wel op met het gebruik van tiblocs of ropemans icm dunne touwen(ook afhankelijk van carabiner). Even uitzoeken en testen dus.
    - Als zelfredding en takels allemaal snel en eenvoudig moeten zou ik voor een microtraxion gaan icm een tibloc en een carabiner met katrol zoals iesim zegt.
    - Als je wilt zekeren om rotsen zou ik het niet laten bij enkel slinges [mention="/profile/12196"]@tim2[/mention]. Hetzelfde voor abseils. Denk aan ablakov haakje, mesje, nuts en evt zelfs mephaken, maar dit weet jij ook wel Tim. Maargoed dit zou ik allemaal weglaten als het niet nodig is[mention="/profile/5326"]@lebandit[/mention].
  • Opa
    Advanced
    Opa op 19 november 2014 · 06:29
    In de 'hoogwinter' is het profijt van ijsschroeven relatief: er ligt dan immers een bak sneeuw (hopen we) over het gletsjerijs. Dus ik zet daar nooit heel erg op in, misschien een paar per groep.
    Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 19 november 2014 · 09:04
    Zeker geen karabiners thuis laten!

Twee identieke karabiners (snappers) heb je nodig voor de gardaknoop bij de Münchhausen techniek en dan nog een schroefkarabiner voor in de knoop in het touw boven je.

Extra schroevers moesten wij hebben om een slachtoffer middels "seilrolle mit selbstseilrolle" omhoog te kunnen halen.

Just my 2 cents
  • Opa
    Advanced
    Opa op 19 november 2014 · 10:35
    Zeker nooit Hooggebergte gedaan? 😉
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 19 november 2014 · 11:46
    Oostenrijkse vs. Franse Lehrmeinung 😉
    Als je weet wat je doet is het okay. Maar niet klakkeloos besparen op materiaal.
  • Opa
    Advanced
    Opa op 19 november 2014 · 12:07
    LOL!
  • LeBandit
    Advanced
    LeBandit op 19 november 2014 · 13:52
    Dit heeft allemaal erg geholpen.

Dank!
  • Constant
    Beginner
    Constant op 19 november 2014 · 15:07
    Als ik met een gids op pad ben, is het dan handig als ik zelf nog iets meeneem zoals een schroefkarabiner etc? Of ben ik als "Beginner" vrijgesteld van dit soort vraagstukken? 😃
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • ed_tele
    Beginner
    ed_tele op 19 november 2014 · 15:42
    @ Constant;
    Hangt een beetje van de gids af (en het soort tocht) is mijn ervaring. Meestal is gordel + karabiner voldoende en heeft de gids verder alles wat nodig is. (qua 'klimtechnische uitrusting' dan). En zoals eerder al gezegd, als je niet weet wat je (met allerlei gear) moet doen staat het misschien wel stoer aan je gordel maar is het alleen maar ballast.
    Ik merk wel vaker dat een gids twee touwen heeft (waarvan ik net iets te vaak die ene krijg....😞 ) onder het motto als hij in een spleet gaat (met touw in zijn rugzak) de groep in elk geval nog een touw heeft om hem eruit te sjorren oid.
  • WoutM
    Expert
    WoutM op 21 november 2014 · 13:58
    @erwin bekend met micro/mini traxions? Anders ff in verdiepen.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 22 november 2014 · 08:52
    @woutmartens zal vast niet zo bedoeld zijn, maar je toon staat me niet zo aan. Ja, ben ik mee bekend. Heb alleen andere opleiding met ander systeem gevolgd, andere uitrustingslijst en bepaalde exameneisen.

Als mensen willen weten wat ze nodig hebben, kunnen ze beter op pad gaan met een gids en daar een systeem leren en oefenen ipv. hier op het forum te discussieren.
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 22 november 2014 · 10:14
    @woutmartens, die microtraxion is ook maar een vervanging voor een gardaknoop of musketon met teruglooprem. En in een cursus touwtechnieken gaan ze voor een lehrmeinung, die meestal niet op merkspecifieke dingen gebaseerd is.

En ergens volg ik dat wel. Een tibloc of microtraxion is enkel en alleen geschikt voor een spalten berging. Is dat het enige wat je zal tegenkomen dan zou ik er zelf voor kiezen, vermits die microtraxion idd handiger en sneller is dan een prusiktouw. Maar als je een week gaat hoogtoeren, of dat nu op skies of te voet is, dan is het toch echt nodig om gewicht te besparen. Vergeet niet dat je dan nog altijd prusiktouw, slings en musketons nodig hebt om een relais of afzeil te maken, en dat je met dezelfde apparaten evenzeer een spaltenberging kan uitvoeren.

Bovendien leer je steeds met dezelfde techniek te werken, wat nu eenmaal makkelijker te onthouden is. In de klimzaal zeker ik ook gewoon met de reverso, kwestie van mezelf geen slechte gewoontes aan te leren met een grigri, die dan buiten met de reverso verkeerd uit zouden kunnen draaien...

Voor mij dus:
    Sling 120cm en 180cm, allebei dyneema, juist opletten om geen knopen in te leggen wanneer je er in kan vallen, kan dodelijk aflopen...
    Prusiktouw 4m en 1,5m, misschien nog een 3de touw van 4m, soms handig(er) om een vlinderknoop te overwinnen
    2 identieke musketons uit een setje (voor gardaknoop en takels)
    grote safe-biner en 2 schroevers.
    Ijsschroef, en vergeet de ijsbijl niet, om een ankerpunt te maken. OK, het kan met skies, maar dat bekijk ik dan liever even rustig nadat ik het gewicht van het slachtoffer op een ander anker dan mezelf heb gebracht.

In principe kan je hiermee toch behoorlijk wat touwhandelingen uitvoeren. En ik denk dat ik daarbij niet meer gewicht bij heb dan iemand met een microtraxion en tibloc...
  • WoutM
    Expert
    WoutM op 22 november 2014 · 13:51
    @Erwin laat duidelijk zijn dat dit zeker NIET zo bedoeld was. Ik probeerde juist te helpen (ik kan toch niet ruiken dat jij bekend bent met de microtraxions?), terwijl anderen dat lieten en in tegenstelling tot mij wel gelijk een oordeel hadden. Maar omdat anderen een staat van dienst hebben en ik niet, schiet mijn opmerking ineens in het verkeerde keelgat?

Mij is ook altijd geleerd hoe ik met een gardaknoop te werk moet gaan. Echter lopen diezelfde OOSTENRIJKSE gidsen die mij die instructie gaven zelf ook met een microtraxion om de gordel... Is dit dan illegaal als zij de lehrmeinung niet hanteren of mag jij wel zelf weten wat jij toepast als gids zijnde?

@johanp als gewicht belangrijk is kun je het achterwege laten, ik neem het ook niet altijd mee, hangt van de tour af.

Ik vind het onzin om gelijk te zeggen dat mensen beter een cursus kunnen doen bij een gids als ze gewoon willen weten wat de professionals meenemen @erwin... Volgens mij kun je deze conclusie pas maken als je eerst de vraag stelt wat mensen kunnen en in het verleden gedaan hebben.
  • kanski
    Elite
    kanski op 22 november 2014 · 17:10
    Hohoho... rustig aan jongens! Geen haantjes gedrag op WP! Dat zou zonde zijn.

@erwin ; duidelijk hoe je het ziet. Meer van de klassieke stijl.
    @WoutMartens ; inderdaad lopen er meer en meer gidsen met de minitractions.

Het werkt blijkbaar toch iets sneller als je ermee geoefend bent.
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro