Verbeter je snowboardtechniek. Post een foto/video

• meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 14 november 2014 路 10:32

De winter komt er aan en daarom hebben we een to-do lijstje voor je gemaakt om je kennis op tijd op orde te hebben. Want beter nu gestudeerd en opgefrist, dan straks twijfelen in de poeder. Een tijdje terug stonden we al stil bij je gear (http://wepowder.nl/weblog/5394/Test-en-update-je-%28safety%29gear...) en bij je kennis (http://wepowder.nl/weblog/5395/Test-en-update-je-(safety)...kennis) en vandaag dus bij je snowboard techniek. Want je kunt je gear wel op orde hebben en alles weten, maar als je niet kunt snowboarden dan wordt het nog niets. Tenminste... als je richting de sneeuw gaat om te snowboarden 馃槈

Erwin Heeres (http://wepowder.nl/guides/erwin-heeres) is snowboardgids en is al jaaaaaaarrren onderweg op zijn snowboard. Met zijn alpine achtergrond weet hij als geen ander hoe je zo optimaal mogelijk je staalkant in de sneeuw kunt zetten en daardoor ieder type sneeuw de baas kunt zijn. Dat kun je in de sneeuw leren, maar je kunt ook online tips krijgen.

Erwin is een purist en helpt je graag. Post je foto of video in dit topic en Erwin gaat ermee aan de slag. Na een analyse van zijn kant kun je wat tips verwachten hoe je je techniek kunt verbeteren. Spannend? Natuurlijk. Zomaar een foto posten en daar opbouwende kritiek op vragen betekent je bloot geven. Zowel voor diegene die de foto post, als voor Erwin die je tips gaat geven. Maar met een open mind komen we allemaal weer wat verder.
    May the powder be with you.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 14 november 2014 路 11:01
    Niet eng, want het is maar internet. En ik ben de eerste om toe te geven dat ik eigenlijk niet kan snowboarden. 馃槂

Let's go.

splitfest.nl
  • Remmie
    Advanced
    Remmie op 14 november 2014 路 12:03
    wat hier duidelijk mis gaat is dat je op een snowboard staat 馃槈
  • Ronald80
    Beginner
    Ronald80 op 14 november 2014 路 12:17
    Leuk idee! Ik ben benieuwd. Het poederrijden is nog vrij nieuw voor mij 馃槈

• Berber
    Expert
    Berber op 14 november 2014 路 20:14
    Kleine tip voor de geïnteresseerden: Videotjes zijn het beste te analyseren, 2-3 bochten .. 馃槈
  • RobinN
    Advanced
    RobinN op 14 november 2014 路 21:13
    @Berber kan jij dat dan voor skiers doen? 馃槂
    Waar het wit is, is een weg.
  • Berber
    Expert
    Berber op 14 november 2014 路 21:22
    Ja doe ik graag @RobinN ! (Een separaten topic zou daar wel wat handiger voor zijn @meteomorris) of stuur me op mijn FB site een vid 馃槈 lg
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 14 november 2014 路 21:31
    @Berber, ik zal morgen een apart topic aanmaken. Goed plan.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 15 november 2014 路 11:15
    Super die beelden! Zoals @berber zegt zijn video's zijn het beste te analyseren, maar met een paar foto's van dezelfde bocht kom ik ook al een heel eind.

@ieism: chapeau dat je de eerste bent die het aandurft! Door alle poeder (lekker!) is je snowboard een beetje lastig te zien en daardoor is het moeilijk iets te zeggen over de positie van je bovenlichaam (schouderlijn) ten op zichte van je snowboard. Ik zie in je eerste foto een mooie hoek in je knieën (bovenbeen tov. onderbeen) - goed voor bewegingsmogelijkheid en demping. Daarnaast leun je goed in de bocht en buig je je bovenlichaam in je heupen zodat je bovenlichaam mooi verticaal is. Prima houding dus!

Dan de bewegingsafloop. Ik zie een beweging met je armen die je ook droog eens na kan doen:
    Foto 1: voorste arm laag, achterste hoog
    Foto 2: voorste arm hoog, achterste hoog
    Foto 3: voorste arm hoog, achterste laag

Als je dit gewoon eens in de huiskamer doet, dan merk je waarschijnlijk dat je in de positie van foto 3 je heupen naar voren hebt geschoven. Daaruit concludeer ik dat je je bovenlichaam niet helemaal netjes meebeweegt met je snowboard. Het wringt waarschijnlijk een beetje in je rug in positie 3 en je zet jezelf zo ook vast - probeer dan maar eens goed door je knieën te zakken, dat is waarschijnlijk lastig.

Mijn tip zou zijn: probeer eens die voorste arm laag te houden en je voorste knie ten alle tijden gebogen en dan tijdens de hele bocht met je snowboard mee te draaien (je schouderlijn blijft parallel aan je snowboard, oftwel voorste hand boven de nose en achterste boven de tail). Je blijft dan in een positie waarin je zonder gewring in je rug lekker kan blijven bewegen en nog beter kan anticiperen op het terrein. Daarnaast kom je dan ook je frontside bocht makkelijker in.

Ik hoop dat je hier iets mee kan!
  • SanderDB
    Advanced
    SanderDB op 15 november 2014 路 13:31
    Al sta ik de laatste tijd meer op ski's dan op een snowboard lijkt dit me erg interessant!
    ik heb een filmpje, maar ik kan het niet uploaden...
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 15 november 2014 路 13:46
    @SanderDB, je kunt een youtube link er direct inplakken...
    Of mail 'm aan mij en we regelen het (morris [at] wepowder punt nl)
  • SanderDB
    Advanced
    SanderDB op 15 november 2014 路 13:46
    ik heb wel enkele foto's ze zijn wel niet van buiten de piste.
    hopelijk kan je hier wat mee!
  • SanderDB
    Advanced
    SanderDB op 15 november 2014 路 13:51
  • ieism
    Tourist
    ieism op 15 november 2014 路 15:03
    Thanks @Erwin ! Ga ik zeker proberen, bedankt voor de tips! Misschien klop ik ook ooit nog wel eens aan voor een live les.

Ivar
    splitfest.nl
  • Berber
    Expert
    Berber op 16 november 2014 路 00:05
    @ieism : Zekers aankloppen bij Erwin!
  • holi4
    Beginner
    holi4 op 17 november 2014 路 20:39
    Fijn initiatief dit!
    Vorig jaar (tijdens lawine1 in maart) kreeg ik voor het eerst te maken met wisselende sneeuwcondities. Voor mij behoorlijk confronterend en daarom voor dit jaar de ambitie om techniek te verbeteren. Ik hoop dat de foto's (geen video helaas) houvast geven voor wat kritische input.

• Erwin
    Elite
    Erwin op 18 november 2014 路 11:38
    Ben er weer! Na een korte trip door de zuidalpen en een bezoekje aan de Alpinmesse zoek ik straks even een internetcafé (Paletti?), want vanachter de mobiele telefoon is het toch een beetje onhandig. Nummer 2 en 3 zijn er dan aan!
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 18 november 2014 路 13:47
    @Ronald80 ha, een nieuwe poederbroeder dus! Nou, ik kan je vertellen dat er qua techniek niet heel veel grote verschillen zijn tussen boarden op de piste en erbuiten. Er zitten precies dezelfde ingrediënten in wat houding en beweging betreft. De ondergrond is echter compleet verschillend en dat lijkt het twee verschillende werelden te maken.

Aangezien je 3 foto's van verschillende bochten stuurt, is het moeilijk om iets over je beweging te zeggen. Dus ik kijk vooral naar je houding in foto 1 en 2.

Foto 1: frontside bocht. Je bent duidelijk aan het kijken wat eraan gaat komen. Je draait je bovenlichaam rechtsom, terwijl je snowboard nog in een board naar links zit. Dat gaat wringen. Ik zou proberen tot het einde van de bocht met je bovenlichaam (schouderlijn) parallel aan je snowboard te blijven en naar voren kijken doe je dan het beste met je kin over je voorste schouder gedraaid. Wat hiebij kan helpen is bewust oefenen om je achterste hand boven de tail van je snowboard te houden. In die houding kun je dan lekker door je knieen en kun je je bovenlichaam ook lekker rechtop houden!

Foto 2: backside bocht. Je hebt hier meer overzicht over het terrein onder en voor je en je ziet dat je houding een stuk neutraler is. Schouderlijn parallel aan je snowboard = goed. Daarbij houd je je knieen mooi uit elkaar wat je veel bewegingsmogelijkheid geeft. Tip voor deze bocht: voorste handje wat lager en boven je nose houden en niet bij je buik!

Succes en laat maar weten of je er iets aan hebt!
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 18 november 2014 路 14:45
    @SanderDB jazeker kan ik daar wat mee. Zoals in mijn voorgaande reactie al gezegd, bij snowboarden buiten de piste gebruiken we dezelfde basisingrediënten. Het is allemaal niet zo ingewikkeld. 馃槂

Supermooie en duidelijke foto's zijn dat! Ze laten allerlei momenten in en naar een frontside bocht toe zien. Ik vraag me alleen af of het dezelfde bocht is, want in foto 1, 2 en 4 zit je al onder de horizon?

Even terugkoppelen aan @Ronald80 We zien op foto 8 dat jij mooi met je bovenlichaam meebeweegt tot aan het einde van de bocht (uitstuurfase) en je je kin bij je voorste schouder hebt om naar voren te kunnen kijken. Goed bezig!

Goed, terug naar jou Sander. Omdat jij zoveel foto's van 1 bocht laat zien, kan ik naast over je houding, ook wat over je beweging zeggen.

Foto 1: uitstuurfase backside bocht

Foto 2: je bent je aan het voorbereiden op je frontide bocht en we zien hier dat je dat doet door je bovenlichaam alvast in de richting van die frontside bocht te draaien. Check maar eens je voorste hand. Nou is dat een manier die veel gebruikt wordt, maar eigenlijk willen we rotaties tov. ons board zoveel mogelijk vermijden. Ik probeer altijd mijn snowboard aan te zetten zelf die bocht te gaan maken. Hoe? Door mijn voorste voet meer te belasten tov. mijn achterste, tegelijkertijd de nieuwe bocht in kiepen en het snowboard op te kanten op zijn nieuwe frontside kant. Als het goed is, word je dan vanzelf meegenomen de bocht in. Een extreme vorm hiervan is carven (het maken van gesneden bochten), waar je puur op de taillering van je snowboard rijdt. En nu komt er nog een tip bij om dit makkelijker te maken: een hoog beweging waarbij je op het hoogste punt van kant wisselt. Dit haalt de druk van je snowboard en maakt het makkelijker om van kant te wisselen. Tijdens het verloop van de daarop volgende bocht zak je geleidelijk aan door je knieen: stabiele houding en het maakt het omhoog gaan weer mogelijk.

Foto 3 en verder: we zien hier goed dat je meedraait met je snowboard (schouders parallel aan je board), maar we kunnen ook zien dat bovengenoemde beweging omlaag tijdens de bocht niet aanwezig is.

Dus: je hebt een mooie houding om bewegen mogelijk te maken en nu dus meer gaan bewegen!

Succes en veel plezier 馃槂
  • Ronald80
    Beginner
    Ronald80 op 19 november 2014 路 10:00
    @Erwin bedankt voor de tips! Hier kan ik zeker wat mee. Het probleem zit hem denk ik vooral in mijn nek. Wordt tijd om die eens wat soepeler te maken 馃槈 Ik ga in januari weer naar de sneeuw en dan zal ik goed op je tips letten.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 24 november 2014 路 11:51
    Zo, na een zeer geslaagde freeride techniektraining in Kaprun, heb ik tijd om de beelden van @h.olivier eens goed te bestuderen.

@h.olivier wisselende sneeuwcondities zijn lastig. Mijn idee hierbij is: als je weet welke technieken werken in welk terrein en je die technieken beheerst, ga je in moeilijke situaties eigenlijk onbewust kiezen voor de voor jou op dat moment best werkende techniek. Wat techniek betreft is onverspoorde poeder rijden in steil terrein relatief makkelijk zodra je geleerd hebt je balans en snelheid te controleren. Een ander voordeel: als het mis gaat doet vallen nogal eens geen pijn. Daartegenover is onverspoorde poeder in steil terrein rijden juist weer lastig, als we kijken naar het analyseren van de lawinesituatie en risico's. Een flink verspoorde "vielbefahren" helling heeft behoorlijk wat aantrekkelijke kenmerken om aan je techniek te werken. Je maakt het jezelf, door in verspoord terrein te trainen, bewust moeilijk, waardoor je later in makkelijk terrein de vruchten plukt en veel gecontroleerder onderweg bent. Ook inspelen op veranderende situaties zal na dit trainen veel beter gaan.

Kort samengevat: van alleen poeder rijden wordt je geen betere rijder.

Nu naar jouw foto's:

Foto 1-3 laten momenten uit jouw backside bocht zien. Je houding in foto 3 ziet er netjes uit: door je knieen, je leunt in de bocht en je bovenlichaam mooi overeind. Het bewegingsverloop in die bocht is moeilijk af te leiden uit die foto's, maar als je goed kijkt dan zie je dat je bovenlichaam in iedere foto hetzelfde ten opzichte van de omgeving staat, echter je snowboard draait onder jouw lichaam de bocht. Waarom gebeurt dit?

Foto 9 geeft het antwoord op die vraag. Je ziet daar het einde van je frontside bocht en het begin van een backside bocht. Ten opzichte van je snowboard heb je je bovenlichaam al in de nieuwe backside bocht gedraaid. De daarop volgende bocht zal dus ongeveer zo verlopen als in foto 1-3: je bovenlichaam blijft in dezelfde stand ten opzichte van de omgeving en je snowboard draait onder je door.

Het lijkt er dus op dat je je bocht initieert met een draai van je bovenlichaam. Gevolg hiervan: torsie in je lichaam en je zet jezelf op slot. Probeer maar eens te gaan staan, je voeten uit elkaar en je bovenlichaam 90 graden links- of rechtsom gedraaid. Als je in die houding probeert door je knieen te zakken, dan merk je waarschijnlijk dat dat moeilijker gaat, dan als je je bovenlichaam niet verdraaid had. Misschien voel je het ook nog een beetje wringen in je rug.

Gevolg 1: je beperkt je bewegingsmogelijkheden. En juist in moeilijk terrein wil je zoveel mogelijk kunnen bewegen om lekker te boarden.

Gevolg 2: je gebruikt de eigenschappen van je snowboard die jou helpen de bocht voor jou te maken een stuk minder. Er zitten fantastische eigenschappen in het board die snowboarden leuker, vetter, makkelijker en gaver dan skien (note aan eventuele skiers, dit is een grapje) maken!

Foto 4-7 laten ook het moment zien dat je bovenlichaam al met de volgende backside bocht bezig is, maar je onderlichaam en je snowboard nog in de frontside bocht zitten.

Een manier om dit op te lossen zou zijn door bewust je achterste hand boven je tail van je snowboard te houden en vooral aan het einde van de frontside bocht erop te letten dat hij daar nog zit. En probeer zoveel mogelijk het naar voren kijken te doen door je hoofd naar voren te draaien (kin boven je voorste schouder) en dus niet met je hele bovenlichaam naar voren gedraaid.

Een goeie houding maakt beweging mogelijk, dit maakt verschillende technieken mogelijk en anticiperend rijden mogelijk. 馃槂

Ik hoop dat je ziet dat deze kritiek opbouwend bedoelt is en ik beschrijf het behoorlijk uitgebreid aangezien heel veel andere boarders hier ook iets aan kunnen hebben.

Voor de late beslissers: komend weekend is er nog plek in mijn techniektraining in Kaprun. Check hier: http://wepowder.nl/forum/topic/103589

Groetjes,

Erwin
  • holi4
    Beginner
    holi4 op 24 november 2014 路 12:16
    @Erwin: hartstikke bedankt, zonder kritiek geen groei!
  • poling
    Beginner
    poling op 25 november 2014 路 11:05
    Hi Erwin,

ik probeer ook eens, maar eerst maar eens een filmpje vinden waar je hopelijk iets mee kan...

hoe post je eigenlijk een video? krijg een failure.... mp4 doet ie niet?
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 25 november 2014 路 11:20
    @poling... op youtube zetten en dan hier de link posten
  • ThijsBriggeman
    Beginner
    ThijsBriggeman op 25 november 2014 路 14:40
    Het filmpje is van 3 jaar geleden maar ik denk dat ik nog redelijk hetzelfde board aangezien ik al ruim 5 jaar geen les meer heb gehad.

Ben benieuwd wat de menigte er van vindt. Tip: zet je geluid uit 馃槈

Denk toch vooral iets meer door de knieën? 馃槂
  • poling
    Beginner
    poling op 25 november 2014 路 15:53
    vermoed je rug wat rechter houden (in lijn met je lichaam) in je heelside turn... maar ik ga zeker lezen wat de expert ervan te zeggen heeft 馃槂

@MM op youtube...ok eens moet de eerste keer zijn 馃構
  • Fonzie
    Advanced
    Fonzie op 25 november 2014 路 19:28
    Yo... Erwin !? what about this one... heel toevallig een sequence fotootje... (ben bang dat ik al weet wat ik allemaal niet goed doe.... 馃槈
    Never a last run..
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 1 december 2014 路 20:59
    @ThijsBriggeman yes - gecarvede bochten!! Op de piste zuiver carven is één van de moeilijkste technieken op softboots als je het mij vraagt. De controle haal je door de hele tijd hetzelfde te blijven doen en dan hopelijk een constante eindsnelheid bereiken. De hellingshoek en de vorm van jouw bochten bepalen hoe hoog jouw snelheid komt te liggen. 馃槂

Zo te zien lukt het je erg goed om de bochten volledige op je kant te rijden – netjes! Wat mij betreft klaar om het een en ander een beetje uitdagender te maken. Kies eens een iets steilere helling en probeer voor jezelf weer diezelfde controle te krijgen. Je snelheid zal waarschijnlijk een stuk hoger liggen als je dezelfde bochten gaat maken als de bochten in het filmpje. Om dit op te lossen zou ik proberen om je bochten meer uit te sturen – oftewel zorgen dat je board meer naar de berg toestuurt aan het einde van iedere bocht. Zo verminder je de snelheid en is het makkelijker om controle te houden. Een extra tip hierbij is om je lichaam goed in iedere bocht te laten vallen (kiepen). Als je extra druk nodig hebt kun je door je knieen zakken, en door snel omhoog te bewegen haal je je druk van je kant om je snowboard om te kunnen kantelen. Op deze manier wordt het snowboarden een nog gaver actief krachtenspelletje: "eigenlijk had ik helemaal niet verwacht dat ik overeind zou blijven".

Let er op als je langere bochten gaat maken, dat je bovenlichaam met je snowboard meedraait en niet ten opzichte van je snowboard gaat draaien. Let in het filmpje eens op je achterste hand: die wandelt soms naar voren toe, maar zou eigenlijk meer achter je, boven je tail, moeten blijven. Zo houd je je lichaam de hele bocht lang bewegingsbereid.

Happy carving!!

Erwin
  • Berber
    Expert
    Berber op 1 december 2014 路 22:00
    Heeeeyy @Erwin : Ik doe ook mee 馃槈 Wist niet eens meer dat ik opnames van mij op snowboard had.. Filmpje is drie jaar oud maar aangezien ik ongeveer alle 4 jaar eens op mijn board sta heb ik niets anders! Misschien dat jij (en andere topic deelnemers) mijn 7,5 min. lange edit ook gewoon zo amusant vinden.. Stijf als een skiester 馃槈 .. te onsubtiel op mijn back-side.. en kom maar door.. 馃榾 Ik beloof deze week dan een dag te gaan boarden ! En ben ook al erg gemotiveerd om te gaan boarden .. Zin in!
  • ThijsBriggeman
    Beginner
    ThijsBriggeman op 2 december 2014 路 13:53
    @Erwin: thx voor de tips! Ik probeer tegenwoordig de bochten inderdaad wat langer te maken, maar zal vooral op mijn hand (en dus houding) letten. Ik hoop deze winter wat materiaal te schieten om het één en ander te vergelijken.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro