Verbeter je ski techniek. Post een foto/video

• meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 15 november 2014 路 13:58

De winter komt er aan en daarom hebben we een to-do lijstje voor je gemaakt om je kennis op tijd op orde te hebben. Want beter nu gestudeerd en opgefrist, dan straks twijfelen in de poeder. Een tijdje terug stonden we al stil bij je gear (http://wepowder.nl/weblog/5394/Test-en-update-je-%28safety%29gear......) en bij je kennis (http://wepowder.nl/weblog/5395/Test-en-update-je-(safety)......kennis) en vandaag dus bij je ski techniek. Want je kunt je gear wel op orde hebben en alles weten, maar als je niet kunt skien dan wordt het nog niets. Tenminste... als je richting de sneeuw gaat om te skien (snowboarders kijken beter hier (http://wepowder.nl/forum/topic/102838))

Berber Semmelink (@Berber http://wepowder.nl/profile/1213) is staatlich geprufte skileraar en is al jaaaaaaarrren onderweg op haar ski's.

Post je foto of video (video's werken het beste!) in dit topic en Berber gaat ermee aan de slag. Na een analyse van haar kant kun je wat tips verwachten hoe je je techniek kunt verbeteren. Spannend? Natuurlijk. Zomaar een foto posten en daar opbouwende kritiek op vragen betekent je bloot geven. Zowel voor diegene die de foto post, als voor Berber die je tips gaat geven. Maar met een open mind komen we allemaal weer wat verder.
    May the powder be with you.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 15 november 2014 路 14:20
    Goed initiatief! 馃槂
  • martijnmvf
    Advanced
    martijnmvf op 15 november 2014 路 15:04
    Ben erg benieuwd! 馃槂 Hierbij mijn bijdrage:

• skiester
    Advanced
    skiester op 15 november 2014 路 16:04
    Berber kan trouwens ook wel wat over snowboard techniek zeggen!!
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 15 november 2014 路 16:34
    @skiester, volgens mij suggereert @Berber nu juist in dit topic om adviezen te geven voor skiers (http://wepowder.nl/forum/topic/102838). Laten we het hier dan bij skien houden... is wel zo overzichtelijk.
    May the powder be with you.
  • evan
    Advanced
    evan op 15 november 2014 路 17:12
    Mooi initiatief! Ik heb helaas geen filmpje van mijn eigen skikunsten.
    Zonder het gras voor de voeten van @Berber weg te willen maaien, kan ik het niet laten mijn eigen visie te delen.

Complimenten voor het filmpje van @martijnmvf. Ik vind het heel bruikbaar voor het doel.
    De lengte en het aantal bochten zijn ruim voldoende om er wat zinnigs over te kunnen zeggen; de helling is mooi gelijkmatig, niet te steil en niet te vlak; tenslotte is de sneeuw is bijna perfect, maar door de buckels eronder wordt de helling toch wat lastiger. Door die buckels wordt het nóg belangrijker om een centrale positie (Skilehrercred AAN; 'Zentrallage'; Skilehrercred UIT) in te nemen, waardoor je wendbaarder bent en dus gemakkelijker bochten maakt waar en wanneer je dat wilt.
    Die centralere positie kun je bereiken door je handen iets verder voor je te houden (breed en niet te krampachtig; stokken losjes vasthouden met je duim, wijsvinger en middelvinger) met je borst vooruit. (Michiel de Ruijter zou daaraan toevoegen: "met getuite lippen", wat een beetje raar lijkt, maar in feite een goede tip is, want dat bevordert je lichaamsspanning.) Dus, vooruit dan maar: met getuite lippen. Succes!

(Of is dit complete flauwekul, Berber?)
  • The_O
    Tourist
    The_O op 15 november 2014 路 18:39
    @martijnmvf Ziet er goed uit !! Even een vraagje tussendoor: op welke ski sta je in het filmpje?
    And Also The Trees
  • JurgenB1
    Advanced
    JurgenB1 op 15 november 2014 路 18:48
    Wat een goed Topic. Oke ik geef me ook bloot. Helaas ben ik alleen in het laatste deel van het filmpje van voren te zien. Met dank trouwens aan Alke Staal van Hotel Esprit de Montagne die de beelden schoot en het filmpje monteerde.
  • martijnmvf
    Advanced
    martijnmvf op 15 november 2014 路 19:45
    @the_O dit zijn een paar atomic access. Dank voor de reacties 馃槂
  • The_O
    Tourist
    The_O op 15 november 2014 路 20:09
    Ok [mention="/profile/8271"]@martijn[/mention].. bedankt voor sharen. Wellicht idee om bij het plaatsen van andere filmpjes ook ff materiaal te vermelden. Heb idee dat type ski en techniek/manier van skien met elkaar samenhangen.... Ben wel benieuwd wat pro's voor feedback geven: techniek ziet er al behoorlijk netjes en verzorgd uit (ook die van [mention="/profile/1657"]@JurgenB1[/mention]).
    And Also The Trees
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 15 november 2014 路 23:03
    Super dit!

Hier mijn poging, gefilmd begin vorig jaar in Gressoney-La-Trinité. Eerste 2 takes zijn de dag na een superdump gemaakt. Het was onze eerste dag en de sneeuw was top. Hier ski ik op mijn Salomon Shoguns.

De 3de en 4de take sta ik later dezelfde week op huur ski's die min of meer vergelijkbaar zijn qua lengte en breedte met de Shogun (maar geen rocker). 1 van de Salomons was ik dag 2 kwijtgeraakt in de meters diepe sneeuw (gelukkig op de laatste dag weer teruggevonden).

Ik ben benieuwd!
  • Berber
    Expert
    Berber op 15 november 2014 路 23:44
    Leuk leuk leuk!! Het is nu, na een lange dag, al een beetje aan de late kant maar morgen, na het skiën 馃構 , zal ik mijn best doen om iedereen tips te geven! Wat ik naast het materiaal (goed opgemerkt @The_O) ook nog interessant vind is om te horen waar je eventueel een 'probleem' mee hebt.. zijn er specifieke momenten tijdens een bocht/run die niet lekker voelen.. eventueel problemen bij een ritmewissel.. wat wil je graag verbeteren en lukt maar niet! @Martijnmvf: Ziet er goed uit .. access 2012 toch? Lengte? Lijkt er op dat de ski behoorlijk afremt.. evt. de sneeuw of in combi met de ski.. Technisch ziet het er al goed uit maar misschien wil je wat minder hard moeten werken in de poeder? Morgen meer 馃槈 @JurgenB1 Ik ga met je aan de bocht naar rechts werken! Bij het insturen gaat daar een kleinigheid verkeerd. @cojack : jij krijgt een boek op je hoofd die als je beneden aankomt nog op je hoofd moet liggen 馃榾 Stabilisatie van je bovenlichaam. Doel gaat zijn dat jij het gevoel verliest dat je ski's in de andere richting willen als jij wilt 馃槈 Maar lekker hoor allemaal.. Na een seizoen zonder sneeuw zit ik te kwijlen bij het zien van jullie poederbochten! Let it snow! Tot morgen, goedenacht. Gr. Berber
  • Berber
    Expert
    Berber op 15 november 2014 路 23:57
    @evan : geen nonsens ! Centrale positie is erg belangrijk maar belangrijker is om deze weer terug te kunnen vinden. Dit kan inderdaad heel goed door correct met de armen te werken. Ik tuit mijn lippen ook altijd maar dat is meer omdat ik vaak liedjes fluit tijdens het skiën 馃榾 馃榾 Voor een goede armspanning kun je je handen iets naar buiten draaien. Naast een goede centrale positie is het vooral belangrijk om niet te gebogen in je knieën te zijn.. Ga maar eens in de 'zit-houding' staan, 1 minuut… de hele dag zo skiën gaat definitief niet. (en ons zwaarste lichaamsdeel 馃槂 hangt achterop de ski's) Heup naar voren brengen en dan enkels en knieen buigen. Ik zal een videotje maken zodat het duidelijker wordt voor iedereen! .. nou goed, mijn motivatie heeft me gepakt maar nu ga ik ECHT in bed. Grtz Berber
  • Caspar
    Advanced
    Caspar op 16 november 2014 路 01:46
    Slaap lekker.
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 16 november 2014 路 09:12
    Haha touché @Berber. Als jullie deze winter iemand met het wepowder boek op zn hoofd naar beneden zien stuiteren dan ben ik dat 馃槈

Mijn verbeterpunten? Balans denk ik. Meer druk voor op mijn ski zodat ik beter stuur en minder snel verzuur in mijn bovenbenen. Verder zou ik uit mijn kadans van korte bochten willen komen en gevarieerder willen gaan rijden.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 16 november 2014 路 11:43
    (Michiel de Ruijter zou daaraan toevoegen: "met getuite lippen", wat een beetje raar lijkt, maar in feite een goede tip is, want dat bevordert je lichaamsspanning.) Dus, vooruit dan maar: met getuite lippen. Succes!
    (Of is dit complete flauwekul, Berber?) evan op 15 nov. 2014 17:12

Ik lees net een boek waaruit blijkt dat het tuiten van je lippen er voor zorgt dat je minder plezier hebt/geniet en juist meer nadenkt over dingen. dus misschien vanuit een leer oogpunt is het juist, maar waarschijnlijk niet de ideale houding om te genieten van de poeder. Daar heb je de grijns voor nodig.
    Toerisski
  • martijnmvf
    Advanced
    martijnmvf op 16 november 2014 路 13:31
    @berber de access is inderdaad uit 2012 met een lengte van 181 cm en 100 mm onder de binding. Als je met werken bedoelt dat je steeds druk moet opbouwen om zo weer boven op de sneeuw te komen (float) dan is dat misschien waar maar daarom heb ik ook niet voor een hele brede ski gekozen. Tijdens mijn skileraar opleidingen en ook tijdens mijn werk gingen we offpiste met pisteski's (atomic sl9, 160 cm en erg weinig onder de binding). Tegenwoordig heb ik het gevoel dat als je een beetje kan skien en je neemt een paar hele brede latten dat iedereen offpiste kan. Dat was toen wel anders. Mocht je dit niet bedoelen 馃槈 dan hoor ik graag je tips.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 16 november 2014 路 13:34
    (Michiel de Ruijter zou daaraan toevoegen: "met getuite lippen", wat een beetje raar lijkt, maar in feite een goede tip is, want dat bevordert je lichaamsspanning.) Dus, vooruit dan maar: met getuite lippen. Succes!
    (Of is dit complete flauwekul, Berber?) evan op 15 nov. 2014 17:12

Ik lees net een boek waaruit blijkt dat het tuiten van je lippen er voor zorgt dat je minder plezier hebt/geniet en juist meer nadenkt over dingen. dus misschien vanuit een leer oogpunt is het juist, maar waarschijnlijk niet de ideale houding om te genieten van de poeder. Daar heb je de grijns voor nodig. sanno op 16 nov. 2014 11:43

Toch niet bezig in 'Thinking fast and slow'? @sanno

Het positieve is dat als je maar genoeg meters gefronst maakt, je daarna met een potlood tussen je tanden 馃槂 op de automatische intuïtieve manier kan genieten. 馃榾
  • skiester
    Advanced
    skiester op 16 november 2014 路 14:04
    [mention="/profile/1097"][mention=1097]@skiester[/mention][/mention], volgens mij suggereert [mention="/profile/1213"][mention=1213]@Berber[/mention][/mention] nu juist in dit topic om adviezen te geven voor skiers (http://wepowder.nl/forum/topic/102838). Laten we het hier dan bij skien houden... is wel zo overzichtelijk. meteomorris op 15 nov. 2014 16:34

Oops sorry, die had ik niet gezien...... zit als skier natuurlijk niet in een snowboard topic 馃榾
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • Berber
    Expert
    Berber op 16 november 2014 路 18:52
    @Sanno : Helemaal met je eens! Met een glimlach gaat alles aangenamer.. Ik denk wel dat door het tuiten van je lippen, je evt. je ademhaling beter kan controleren. (vooral bij faceshots 馃榾 )
    @Martijnmvf : Het klopt wat je zegt.. helaas is het zo dat vandaag de dag alles gemakkelijker wordt door de ontwikkelingen van de ski's. Dat er veel mensen geloven met behulp van een brede ski ook ineens technisch veel beter te kunnen skiën is helaas ook waar.( Maar goed dat is een ander thema eigenlijk. Ik vind het super om niet altijd de gemakkelijkste weg te zoeken, maar een wat bredere lat op een vlakkere helling met diepe sneeuw is wel meer genot en je zult je technieken net zo goed kunnen inzetten! Zoals ik al zei ben je technisch al erg lekker op pad. Met meer float ga je meer tijd over hebben om speelser met de berg om te gaan.. je kan meer met je ritme spelen.. tree runs worden leuker.. en je bent veiliger op pad aangezien je niet meer zo veel druk op de sneeuw moet uitoefenen!! Ik heb mijn opleidingen allemaal op een GS 182cm met geloof ik 76 ofzo onder de voet geskied.. Heel veel van geleerd maar geen hobby van me geworden 馃槈 Je zit iets te diep zover ik het (door de poeder heen) kan zien. probeer je bekken iets meer te kantelen (Alsof je aan het ver-plassen bent 馃槈 ) Hierdoor komt je heup meer boven de binding en kun je meer vanuit je enkels gaan werken. Knien buigen is niet helemaal correct.. wij moeten enkels strekken en buigen en dan strekken en buigen onze knieën vanzelf mee. Ga ik knieën buigen dan buig je ook in je heupen en dat betekent dat je gaat zitten (wat we niet willen omdat je dan teveel gewicht achter op je ski's krijgt, je bent niet meer 'bewegungsbereit' en je bovenbenen verliezen onnodig veel kracht! ) Ik hoop dat je er wat mee kan.. gr.

@cojack :Ik hoop dat je het op film zet .. kijk er al naar uit. Je zult wel een doos vol met boeken mee moeten nemen voor het begin.. (of lijm) ( @meteomorris : er komt een grote bestelling aan ) Je voelt inderdaad al zelf waar het hapert : balans . Hierdoor wordt je hele beweging onrustig. Om een stabiel boven lichaam te kunnen krijgen moet je bij een bocht die 15 meter lang is, 15 meter lang uitgebalanceerd zijn. Omdat we voortbewegen èn de berg, de hellingshoek etc. daarbij ook veranderen moeten we tijdens de bocht ook blijven uitbalanceren. Wij spreken van 'Hang Ausgleich' : De straat is horizontaal .. wij staan rechtop.. uitgebalanceerd. De berg is schuin.. wij staan schuin. Om op de berg 'rechtop'/uitgebalanceerd te staan, moet je dus schuin gaan staan.. Altijd een hoek van 90° voor ogen houden (en dat veranderd dus doorgaande tijdens een bocht van 15 meter) Probeer je heupen altijd zo schuin te houden als dat de berg schuin is. Dus je 'berg-heup' naar de berg optillen! Dit doe je ook met je schouders. Door deze 'basis' positie zul je bovenop je ski's komen te staan (uitgebalanceerd) en kun je je ski's veel beter gaan sturen. Ook is het dan gemakkelijker om meer druk op de voorkant van je ski's te kunnen krijgen.
  • Berber
    Expert
    Berber op 16 november 2014 路 19:08
    @evan : bovenstaande de foto's van het 'zitten' En hier de foto van de 'handen naar buiten draaien' om meer lichaamsspanning op te bouwen.
  • martijnmvf
    Advanced
    martijnmvf op 16 november 2014 路 19:24
    @berber Thanx voor de tips vooral de ver plassen tip!!! Net meteen in de woonkamer geprobeerd (zonder daadwerkelijk te .... 馃槈). Over 2 weken als we weer een seizoen in het Salzburgerland meteen in praktijk brengen.
  • Berber
    Expert
    Berber op 16 november 2014 路 19:34
    @JurgenB1 : Bij het insturen van je bocht naar rechts (dus aan het begin van je bocht) duik je iets teveel naar binnen en kom je niet meer genoeg naar buiten met je bovenlichaam. Hierdoor krijg je niet genoeg of veel te laat pas druk op je 'wordende' buitenski. Probeer na de stokinzet (rechterhand) direct de linkerhand en schouder naar beneden te drukken en je rechter-heup omhoog te trekken. Dus eigenlijk al voordat je de bocht echt draait. Ik hoop dat je het kan zien op de foto's .. Mocht je het niet begrijpen ga ik deze week nog voor een duidelijker videotje zorgen. (is vandaag helaas niet gelukt) Ook kan het helpen om je hoofd naar links te kiepen, direct na de stok inzet.
    de stokinzet en de kort durende beweging naar de binnenkant van de 'wordende' bocht.
    en dan direct de gewichtsverplaatsing naar de linkerski (de wordende buiten-ski )

Het is een kleinigheid maar wel eentje waar je geconcentreerd aan zult moeten werken. Iedereen heeft 1 kant die iets minder sterk is. Zoals bij jou heb ik ook een zwakker linker been. Ik krijg vaak niet goed, en vooral niet op tijd, de juiste druk over mijn buitenski en dat komt omdat ik niet op tijd en/of genoeg naar buiten beweeg en werkelijk een goede positie van mijn heupen op bouw voor de bocht die gaat komen. (lichte) Rotatie van het bovenlichaam als gevolg, om de bocht uit te kunnen sturen. Centimeter-werk. Heerlijke techniek verder! Super bochten naar links! Nice Style! Like.
  • Berber
    Expert
    Berber op 16 november 2014 路 19:44
    @martijnmvf : Graag gedaan! Misschien zien we elkaar nog ergens op een berg a.s. seizoen! Waar werk je? grtz
  • Berber
    Expert
    Berber op 16 november 2014 路 19:57
    [mention="/profile/1097"][mention="/profile/1097"][mention=1097]@skiester[/mention][/mention][/mention], volgens mij suggereert [mention="/profile/1213"][mention="/profile/1213"][mention=1213]@Berber[/mention][/mention][/mention] nu juist in dit topic om adviezen te geven voor skiers (http://wepowder.nl/forum/topic/102838). Laten we het hier dan bij skien houden... is wel zo overzichtelijk. meteomorris op 15 nov. 2014 16:34
    Oops sorry, die had ik niet gezien…… zit als skiër natuurlijk niet in een snowboard topic 馃榾 skiester op 16 nov. 2014 14:04
    @Skiester : Maaruuhh jij staat doorgaande op 2 snowboards .. ?!
  • martijnmvf
    Advanced
    martijnmvf op 16 november 2014 路 20:02
    @berber goed mogelijk. Ga bij een goede vriend van mij werken in Wagrain.
  • JurgenB1
    Advanced
    JurgenB1 op 16 november 2014 路 21:07
    @berber : Super Bedankt voor je gedetailleerde tip ! Ik begrijp wat je bedoelt. Je ziet mijn linker ski ook ergens in het filmpje wegrutschen. Ik ga er de komende weken aan werken in de hal. Toevallig was de laatste weken in Zoetermeer al bezig met oefeningen om meer druk op de buitenski te zetten. Ik ga extra letten op mijn dalschouder al laten zakken in het begin van mijn rechterbocht.
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 17 november 2014 路 09:30
    @berber bedankt voor de analyse! Ik ga werken aan de balans. Voor langere bochten is dit natuurlijk ook essentieel.

Mag dat boek ook onder mijn helm? 馃槈
  • Berber
    Expert
    Berber op 17 november 2014 路 12:19
    Graag gedaan mannen! Veel succes en plezier met het uitproberen. Mochten jullie nog eens vragen hebben… feel free to ask!
    @cojack : safe the money en stop hem onder je helm! 馃槂 Idd. is het zo dat alle bochten beter zullen gaan als je beter 'bovenop' je ski's staat. Ik ben benieuwd naar je progressie, laat me maar een keer zien! Gr.
  • Berber
    Expert
    Berber op 17 november 2014 路 12:20
    @JurgenB1 : Lijkt me leuk om van jou (na wat training) weer een vid. te zien uit de hal! gr.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro