Snowfoot, innovatie uit Alagna - top of flop?

• 49
    Advanced
    49 op 16 november 2014 路 12:31
    Topic bij mijn stukje http://wepowder.nl/weblog/5441/tbd over de vinding van een paar boys van de Monte Rosa:

filmpje:

Antwoord van de jongens van Snowfoot op de feedback van @Fabergé , [mention="/profile/16669"]@evan[/mention], [mention="/profile/3414"]@ieism[/mention] en [mention="/profile/154"]@tiger[/mention]:

-------- let op, dit is dus de terugkoppeling van de jongens van Snowfoot! ---------
    "De Billy Goat plates zijn zoals Fabergé al schreef alleen metalen platen om de oppervlakte van je zolen te vergroten terwijl je crampons draagt. Ze dragen niet bij aan grip op de helling. Het zijn echt add-ons bij reguliere crampons.

Over de Verts zijn de heren niet echt enthousiast. Naast kwaliteitsissues is de enige functie het vergroten van je zooloppervlakte. Je kan ze niet met crampons gebruiken en leveren zelf ook maar weinig grip.

De Snowfoot heeft specifieke mechanische eigenschappen waardoor:
    1 het contactoppervlakte met de sneeuw meer wordt vergroot dan de maat van het dek doet vermoeden, in essentie wordt de functionele lengte 'verdubbeld' door de vormgeving (een groter drijfvermogen per cm2)
    2) het hele dek meewerkt aan verbetering van je grip op rots, ijs en sneeuw
    3) het dek flexibel is waardoor het ook op onregelmatige ondergrond goede grip blijft geven (rotsen)
    4) er minder sneeuw blijft hangen onder het dek ('balling')

Daarnaast zorgen de ingebouwde crampons er voor dat je 'lichte' technische beklimmingen kan doen, volgens de jongens geschikt voor 99% van het reguliere ski-mountaineering gebruik. Het zou daarbij niet uit maken of je over ijs, sneeuw of rots heen moet.

Snowfoot zou de geschiktere keus zijn omdat: 1) beter drijfvermogen op de sneeuw door groter effectief draagoppervlakte 2) je grip hebt op de sneeuw zelfs in poedercondities 3) snowfoot in beginsel op 'alle' ondergronden gebruikt kan worden en 4)Snowfoot past in je rugzak, ook als deze al erg vol zit."
    -------- let op, dit is dus de terugkoppeling van de jongens van Snowfoot! ---------

En dan heb ik zelf nog drie vragen naar aanleiding van de feedback:
    1 Ik denk zelf ook dat 250 euro een flink bedrag is voor zo'n product. Wat zou wel een bedrag zijn waarvoor je zoiets koopt?
    2 Als je al crampons hebt lijkt de Snowfoot misschien niet handig. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om zo'n Snowfoot als eerste tool te gebruiken. Zou dat niet het overwegen waard zijn? Of zou je met crampons zoveel meer kunnen dan met een paar Snowfeet?
    3 Zouden Snowfeet niet juist voor startende freeriders een heel geschikte stijgtool zijn? One-stop-shop en je kan meer terrein rijden dan alleen lift bediende routes, gewoon op ski's of boards met vaste bindingen, zonder vellen?

Ik ben benieuwd wat jullie er van denken.
    montagna bianca, ti amo
  • Constant
    Beginner
    Constant op 16 november 2014 路 13:04
    Allereerst vind ik het reuze interessant als nieuwe dingen worden bedacht.

Wat mij opvalt is dat de sneeuwschoenbeweging er niet inzit en zo te zien zijn het ook matige crampons. Gezien de referenties van professionele gidsen en klimmers zal ik het waarschijnlijk heel erg mis hebben. Maar als ze in de winkel liggen, dan moet het materiaal de potentiële koper direct overtuigen middels de uitstraling van het product, liefst zonder filmpje.

Ik denk (als leek) dat de uitvinders weldegelijk iets moois hebben bedacht, maar het prototype verder moeten ontwikkelen tot iets verkoopbaars. En mocht ik als leek het product niet op de juiste waarde inschatten, dan moet de marketing beter 馃槂

Verder vind ik 250 Euro erg veel geld gezien de vele standaardcomponenten die gebruikt worden zoals de kunstofhoninggraat. 100-150 Euro lijkt me een redelijke prijs.
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 16 november 2014 路 13:55
    @49 allereerst leuk dat je onze reacties naar Snowfoot hebt gestuurd en dat zij weer feedback geven. Altijd interessant om te horen hoe de ontwerpers denken. Ondanks dat ik hun product ws niet zal kopen vind ik het wel gaaf dat ze deze stappen maken. Ik denk dat er zeker vraag is naar een dergelijk product.

Die Verts vind ik zelf trouwens ook niks. Door het bolle ontwerp nemen ze veel ruimte in en grip verwacht ik ook weinig van.

- Ik ben wel benieuwd waarom zij vinden dat snowfoots wel bijdragen aan grip maar die Billy Goat Ascent Plates niet. Die platen hebben randen naar beneden met tanden er in en daarnaast de punten van je stijgijzers. Als je ze zelf maakt zou je zelfs nog meer punten kunnen toevoegen.
    - Hoe werkt die oppervlakte vergroting door het ontwerp van het dek? Ik had al zo'n vermoeden maar zie het niet zo goed in de foto's. Dit duidelijk in beeld brengen zou een mooie toevoeging zijn voor hun campagne, want dat is duidelijk een verschil tov andere producten.
    - Ik kan me voorstellen dat aan die ascent plates meer sneeuw blijft plakken door het materiaal, net als bij stijgijzers zonder anti stol platen. Dat zal bij snowfoots idd niet gebeuren door dat het plastic is.
    - Ondanks dat het product ws in de meeste gevallen voldoende is zou ik zelf graag veelzijdiger onderweg zijn. Je weet niet wat je tegen gaat komen en wat voor passages ed. Als je toegangs route vooral over rots is zou ik liever alleen stijgijzers dragen dan ook meteen die platen. Daarom zou ik nog steeds meer voelen voor een versie waarbij je je eigen crampons los kan gebruiken maar ook icm met de plastic platen. Dan zou ik ook zo een setje kopen als de prijs dan ook netjes is, dan blijft namelijk alleen het plastic deel over.

Reactie op je eigen vragen:
    1: Omdat de snowfoots zoals @Constant ook al aangeeft geen loop beweging heeft zoals sneeuwschoenen zie ik vanuit die hoek weinig kopers. Wat is voor hun het voordeel? Ze zijn iig niet goedkoper. 150-175 euro? Zelfde prijs range als stijgvellen en stijgijzers?
    2: Hierboven al wel beantwoord denk ik.
    3: Ik denk zeker wel interessant voor die doelgroep ja. Wel vraag ik me af hoe goed je met deze platen een schuine helling kan traverseren in wisselende omstandigheden. Dat is ook zon nadeel van sneeuwschoenen. Dit zal uit testen moeten blijken, of ook iets wat ze goed in een filmpje zouden kunnen demonstreren.
  • evan
    Advanced
    evan op 19 november 2014 路 13:17
    @49, ik denk ook dat een flexibel dek als dat van de Snowfoot voordelen heeft ten opzichte van de meer rigide ascent plates.

Naar aanleiding van je vragen:
    1. Ik zou eerst stijgijzers kopen en dan een bedrag van circa €100 over hebben voor platen die ik daaraan zou kunnen bevestigen. Tenzij de prijs omstreeks €100 of minder zou liggen, zou ik niet zo gauw een geïntegreerd product als de Snowfoot kopen.
    2. Om redenen die @Faberge ook noemt zou ik geen Snowfoot kopen in plaats van normale stijgijzers (zie 1).
    3. Ik denk dat beginnende freeriders weinig profijt hebben van stijgijzers. De eerste stappen zijn eenvoudige bootpacks en vlakke toeren. Als je slim winkelt heb je toerbindingen en vellen voor €250 tot €300 en dan hoef je die zware freerideski's niet meer op je rugzak te dragen. Voor snowboarders is het dragen van een board een minder groot obstakel. Mogelijk is de snowfoot interessanter voor freeriders die ook veel zonder ski's/snowboard in de sneeuw onderweg zijn.
  • rollie
    Beginner
    rollie op 19 november 2014 路 13:31
    [mention="/profile/13403"]@49[/mention] zoals besproken, zou het regelen van een sample en deze eens laten testen door @dr.Gear niet een mogelijkheid zijn? Of meenemen op een trip en iedereen eens laten proberen?

Dat zou waarschijnlijk de meeste vragen uit de lucht helpen en de beste vergelijking opleveren.
    "I don't think I have the proper amount of tail rocker to execute this jump!"
  • dr.Gear
    Expert
    dr.Gear op 19 november 2014 路 13:37
    @49, potverdikkie zeg. Dat ruikt naar een test.
    Als ik het niet heb getest dan is het niet best.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 19 november 2014 路 14:14
    het is een interessante combi, maar voorlopig ziet het er uit als iets op een soft bal tennis racket zonder steel met wat metalen plaatjes, oftewel erg goedkoop.
    Het kan best heel functioneel zijn, maar voorlopig zie ik de inzet hiervan als erg beperkt en misschien wel eerder een gadget dan iets anders.

Ik denk dat het product zichzelf uit de markt plaats als het duurder is dan simpele crampons. Dus zeg €100.
    Toerisski
  • 49
    Advanced
    49 op 19 november 2014 路 21:53
    [mention="/profile/10455"]@constant[/mention] [mention="/profile/8315"]@fabergé[/mention] [mention="/profile/16669"]@evan[/mention] [mention="/profile/12980"]@rollie[/mention] [mention="/profile/4051"]@sanno[/mention] thanks voor jullie feedback (once again)
    Ik zal het weer doorgeven. Maar ik zal vooral ook aan de slag gaan om te proberen [mention="/profile/8565"]@dr.Gear[/mention] de apparaten te laten testen. [mention="/profile/8565"]@dr.Gear[/mention], u hoort van mij!
    montagna bianca, ti amo
  • Steepz
    Steepz op 20 november 2014 路 12:53
    Snowfoot Trailer...
  • sanno
    Tourist
    sanno op 20 november 2014 路 19:54
    wordt het allemaal een stuk duidelijker door....., misschien......
    Toerisski
  • Steepz
    Steepz op 3 december 2014 路 11:39
    Almost 50% funded in the first two weeks! Over 5,000 visitors and orders taken from over 20 countries. We're counting on wepowder support to reach our goal 馃槂 http://igg.me/at/snowfoot

And in the meantime, let's hope it gets cold... zero snow beneath 2100m after two weeks of relatively warm (10°馃槈 daytime temperatures and rain! However, we were up at 3000+ meters last weekend and there is A LOT of early season snow.
  • caveman
    Advanced
    caveman op 3 december 2014 路 13:55
    Voor de splitters onder ons, wij kunnen de Spark R&D Verts Snowshoes nemen.
    Wel veel goedkoper 馃槈
  • rollie
    Beginner
    rollie op 26 januari 2015 路 00:34
    @49 Hoe staat het er nu voor? Nog contact? Ben wel benieuwd!
    "I don't think I have the proper amount of tail rocker to execute this jump!"
  • 49
    Advanced
    49 op 26 januari 2015 路 09:24
    [mention="/profile/12980"]@rollie[/mention], yes leuk dat je het vraagt!
    Begin januari ben ik op een testexemplaar recht onder de oude Balma lift naar boven gelopen (halfweg de route http://wepowder.nl/playgrounds/monte-rosa/routes/649... omhoog richting de rode piste die je daar vlakbij ziet). Was zeker een stuk waar crampons en klassieke sneeuwschoenen moeite zouden hebben gehad en ik met de snowfeet prima omhoog kwam. Ging over blauw ijs én diepe sneeuw. Misschien heeft [mention="/profile/115"]@robbie[/mention] er nog wel een mooie foto van. Ik ga half februari weer naar Alagna en bij de boys van Snowfoot langs, hopelijk om een testexemplaar voor @dr.Gear op te halen.
    montagna bianca, ti amo

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro