Ski pers

• JoostW
    Beginner
    JoostW op 18 november 2014 · 21:49
    Ik heb een beetje rond gekeken om te kijken hoe je eigen ski's maakt. Nu heb ik alles gevonden met instructies en al.
    Het probleem is dat je een ski pers nodig hebt, en die heb ik niet. Nu ben ik een beetje gaan denken over hoe het nog meer kan en dacht dat het misschien kan als je twee planken onder elkaar hebt. Met een ruimte van ongeveer een 30 cm hebt. Hier tussen doe ik dan de mallen en dan door middel van lange staaf die ik dan vast kan draaien. En daar aan beide kanten 4 staven die ik vast kan draaien op een lengte van 1,90. Zou dit kunnen of MOET dit met een pers met luchtdruk?

Of is er toevallig nog een andere optie zonder pers met luchtdruk?

Iemand ervaring hier mee?
    A winter without powder isn't a winter!
  • Easy
    Advanced
    Easy op 18 november 2014 · 22:25
    Een "klem" mal is een optie, maar je hebt veel meer druk nodig dan je met 5 draadeinden (klempunten) gaat bereiken. Een persframe voor luchtdruk is niet voor niets vaak gemaakt uit dikke H profielen en zelf deze buigen door (daarom had Steven in het midden een vergrendeling: het beperken van de doorbuiging). Om kwalitatief goede ski's te bouwen heb je gewoon een luchtpers met verwarming nodig.

Met klemmallen kun je ook bouwen, maar je ski's worden dan nooit zo duurzaam. Er is dan niet genoeg druk om een goede vezel/matrix verhouding te krijgen in het composietmateriaal. Het ontbreken van verwarming zorgt ervoor dat de matrix/epoxy veel langzamer en minder goed uithardt.
    Built for Speed
  • svenk
    Advanced
    svenk op 18 november 2014 · 23:09 If in doubt, don't go out!
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 19 november 2014 · 02:05
    Als je een eigen mal hebt dan mag/kun je altijd onze pers gebruiken. "It gets the job done".
    Rex Monte - Amor Nix
  • ieism
    Tourist
    ieism op 19 november 2014 · 07:22
    Vacuumpers/zak kan ook, voor als je alleen incidenteel eens een ski wil maken. Electrische deken van je oma erop en klaar. 😃

Er is een boardshop in Den Haag die die dingen verhuurt , maar ik ben de naam even kwijt.
    splitfest.nl
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 19 november 2014 · 18:19 A winter without powder isn't a winter!
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 19 november 2014 · 18:20
    Thanks voor de tips! @ieism @svenk @easy 😃
  • Easy
    Advanced
    Easy op 19 november 2014 · 21:17
    ieism heeft helemaal gelijk ... ik was vacuum als optie even vergeten. Vacuum is een goed alternatief voor een pneumatische persen, zeker i.c.m. verwarming (Zelfs al is het een electrische deken: wel standje max gebruiken). 😉
    Built for Speed
  • Easy
    Advanced
    Easy op 19 november 2014 · 21:18
    ieism heeft helemaal gelijk ... ik was vacuum als optie even vergeten. Vacuum is een goed alternatief voor een pneumatische persen, zeker i.c.m. verwarming (Zelfs al is het een electrische deken: wel standje max gebruiken). 😉
    Built for Speed
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 22 november 2014 · 00:59
    Dankje voor nog meer hulp! @Easy
  • JdenH
    Tourist
    JdenH op 3 maart 2015 · 23:51
    Ben nieuw op dit forum. Leuk te lezen dat hier meerdere zelfbouwers actief zijn.

Ik heb een aantal ski's gebouwd met een vacuumpers. Voor het volgende project ben ik bezig met het maken van een pers die gebruik maakt van overdruk. Het lukt alleen nog niet om een blaas te maken die enige druk kan weerstaan. De blaas moet plat ongeveer 39 cm breed zijn.

Wie heeft er ervaring met het maken van een dergelijke blaas? Gebruik gemaakt van een slang? Op welke wijze de beide einde van de slang afgesloten? Waar kan dergelijke slang worden gekocht?

Ben benieuwd naar jullie reacties
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 4 maart 2015 · 07:25
    Check dit draadje eens. Andere toepassing, maar staan wellicht een aantal leuke tips in als je met een blaas onder druk aan de gang wilt. http://www.caravan-forum.nl//viewtopic.php?f=70&t=24074&hilit=...
  • Mars
    Tourist
    Mars op 4 maart 2015 · 13:16
    Voor het volgende project ben ik bezig met het maken van een pers die gebruik maakt van overdruk. Het lukt alleen nog niet om een blaas te maken die enige druk kan weerstaan. De blaas moet plat ongeveer 39 cm breed zijn.
    Wie heeft er ervaring met het maken van een dergelijke blaas? Gebruik gemaakt van een slang? Op welke wijze de beide einde van de slang afgesloten? Waar kan dergelijke slang worden gekocht? JdenH op 3 mrt. 2015 23:51

Ik heb ooit ook eens wat lopen schetsen maar heb voorlopig nog te veel werk aan mijn huis.
    Brandslangen geeft het in grotere maten als de gebruikelijke 2", 2,5" of 3'". Ik had een 8" of 10" in gedachte voor snowboards en daar gewone brandslang koppelingen op te zetten. Je kunt er water door laten circuleren en verwarmen. We hebben op het werk zeker 8" maar of het ook 10" geeft heb ik nog niet gecontroleerd.
    Je kunt ook twee dunnere slangen nemen met een alu plaat voor de druk en warmteverdeling.
    De krachten op het frame zijn hoog. Pas op met de hoogte van de balken. Extra trekstangen in het midden is goed.
  • Mars
    Tourist
    Mars op 4 maart 2015 · 13:24
    http://wepowder.nl/forum/topic/111591

Of Thomas Berger bellen danwel Troostwijk, BVA, etc. in de gaten houden 😉
  • poedergeit
    Advanced
    poedergeit op 4 maart 2015 · 15:37
    http://www.rudeskis.com/

Deze jongeman heeft ook een erg mooie pers in 070.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 22 maart 2015 · 09:58
    @Sneeuwhaas, ik kom graag deze zomer eens 2 tot 3 boardjes persen. Ik ben wel weer toe aan wat nieuws. Ik vermoed dat @Haas ook wel instapt.
    May the powder be with you.
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 22 maart 2015 · 10:32
    @Sneeuwhaas , wat voor pers hebben jullie ook al weer?
    Ik heb wel eens vaker gedacht of het niet mogelijk is om gezamenlijk een echt goede pers te bouwen met een paar mensen. Heb er zelf helaas geen ruimte voor op het moment maar wil wel een keer zelf wat bouwen. Je zou dan per geperst board/set skis een bedrag kunnen vragen om alle kosten te dekken..
    WePers 😉
  • Mars
    Tourist
    Mars op 22 maart 2015 · 12:27
    [mention="/profile/3629"][mention=3629]@Sneeuwhaas[/mention][/mention]
    Ik heb wel eens vaker gedacht of het niet mogelijk is om gezamenlijk een echt goede pers te bouwen met een paar mensen. Heb er zelf helaas geen ruimte voor op het moment maar wil wel een keer zelf wat bouwen. Je zou dan per geperst board/set skis een bedrag kunnen vragen om alle kosten te dekken..
    WePers 😉 Fabergé op 22 mrt. 2015 10:32
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 22 maart 2015 · 12:38
    Gewoon in elke provincie 1 😋 Mooi makkelijk voor iedereen in Nederland. Ik wil er wel 1 voor Overijssel maken. Vacuum dan.
  • Mars
    Tourist
    Mars op 22 maart 2015 · 12:49
    @Fabergé Twee zielen een gedachte. De Wepowder Werkplaats.

Ik wil graag helpen. Helaas weinig ervaring met het bouwen van boards. Wel in het bouwen vam machines en fabrieken. Dit lijkt mij een leuk project voor de handen ineen te slaan.

Edit, wat gebeurt hier nu? Ik plaats een keer een bericht en de site knipt ze in twee delen.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro