Welke ski?

• Claudio
    Beginner
    Claudio op 22 november 2014 · 11:09
    Beste powder skiers,

Ik ski al 22 jaar, 3 weken per jaar en ga dit jaar voor het eerst een offpiste cursus via de nkbv volgen. Nu ben ik op zoek naar een paar nieuwe geschikte ski's maar zie door de bomen het bos niet meer.

Ik ben een lichtgewicht en niet groot: 65 kilo en 177 cm.

Mijn pisteski's zijn:

Fischer RC4 Superior SC 165 cm. (122-72-104) (bevalt uitstekend)
    Salomon Enduro RXT 750 168 cm. (123-75-104) (vind ik te stijf)

Ik zoek een levendige, speelse, lichte ski waar ik ook nog op de piste mee overweg kan als ik met mijn vrouw op stap ben. Maar de nadruk moet wel op freeride liggen. Mijn voorkeur gaat uit naar technisch skiën en niet naar hoge snelheden.

Zelf denk ik aan een K2 Coomback 104 of een K2 Shreditor 102.

Hebben jullie tips voor mij?

Mvgr,
    Claudio
    Claudio
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 22 november 2014 · 11:16
    Heb je al eens op een ski breder dan 90mm gestaan?

Met jouw gewicht en lengte hoef je niet meteen heel breed om voldoende float te hebben.
  • Claudio
    Beginner
    Claudio op 22 november 2014 · 11:28
    Nee, nog nooit. Ik twijfel nog of ik eerst ga huren of meteen kopen. Met kerst een week naar Ischgl, maar zo te zien is daar hoofdzakelijk materiaal voor óp de piste te huur.
    Claudio
  • 49
    Advanced
    49 op 22 november 2014 · 11:28
    Rossignol Soul 7 of Super 7

Ik heb zelf de Super 7 en vergelijkbare lichaamsbouw. Superlicht en speels, gaat op hoge snelheid wel wat zwabberen. Kan op de piste ook prima, is wel wat breder waardoor de kantenwisssel wat trager is. Heb ik niet als probleem ervaren.
    montagna bianca, ti amo
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 22 november 2014 · 11:32
    Als je de Salomon's al te stijf vind ga je die K2's niet fijn vinden kan ik je verklappen. Kijk op de site eens bij 'Gear' en lees jezelf een beetje in dan krijg je een beetje een beeld wat er zo ongeveer te krijgen.
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 22 november 2014 · 11:42
    Nee, nog nooit. Ik twijfel nog of ik eerst ga huren of meteen kopen. Met kerst een week naar Ischgl, maar zo te zien is daar hoofdzakelijk materiaal voor óp de piste te huur. Claudio op 22 nov. 2014 11:28Er zijn ook steeds meer niet piste spullen beschikbaar. Het beste kun je even bellen en googlen.
    Misschien eerst eens een brede all mountain testen voordat je van 75mm onder de voet naar 100+mm gaat?

En wat Spookjuh zegt. Lees je goed in over de eigenschappen van de ski's.
  • Claudio
    Beginner
    Claudio op 22 november 2014 · 12:15
    Is het verschil van 75 naar 100 dan zo groot?
    Claudio
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 22 november 2014 · 12:18
    Het is even wennen. kun je beter eerst een tweedehands setje kopen of iets huren. Zeker omdat je zegt dat je ze ook veel op de piste wilt gebruiken wordt de spoeling een stukje dunner.
  • Claudio
    Beginner
    Claudio op 22 november 2014 · 12:32
    Nou, dat is een misverstand. Ik wil ze niet véél op de piste gebruiken maar wel de mogelijkheid hebben. De tip van blogger lijkt me wel iets: Rossignol Soul 7 of Super 7, zeker gezien mijn geringe gewicht. Hebben jullie ervaring met deze of gelijksoortige ski's?
    Claudio
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 22 november 2014 · 12:42
    'Blogger' is een rol op de website. Zijn nickname is 49 😉 Ik zou dan eerder voor de Soul 7 gaan. Die is 106mm onder de voet, maar is licht en skiet korter dan de lengte doet vermoeden. Als tussenstap zou je ook de Sin 7 kunnen proberen. Die is volgens mij 100mm onder de voet.
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 22 november 2014 · 16:00
    Tijdens het lezen zat ik ook al aan de Sin7 te denken. Die is 98 mm onder de voet en niet erg stijf.

Ik ski zelf erg veel en vaak op een oud setje Seth Viscious van K2 die zijn ook 98 mm onder de voet en met mijn 100+ kg kan ik zelfs daar prima een lijntje in de poeder mee zetten. Voor je het weet wordt het je "doe alles ski"
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • Ogre/Robbert
    Beginner
    Ogre/Robbert op 22 november 2014 · 17:04
    Hier nog 1 rond de 90 kilo
    Die K2 Seth Viscious is inderdaad de ski waar je alles mee kan!!

Claudio Kies niet te breed... Met je gewicht blijf je op "tandenstokers" nog genoeg drijven... Ik denk dan de Sin je goed past
    may the pow be with you
  • Dio
    Advanced
    Dio op 22 november 2014 · 19:59
    Nee, nog nooit. Ik twijfel nog of ik eerst ga huren of meteen kopen. Met kerst een week naar Ischgl, maar zo te zien is daar hoofdzakelijk materiaal voor óp de piste te huur. Claudio op 22 nov. 2014 11:28

Hi Claudio, eerst een keertje proberen is wel zo verstandig. Check eens de verhuur bij Snowcountry. Volgens mij staan daar wel modellen tussen die bij je passen.

http://www.snowcountry.nl/verhuur/categorie/freeride-ski...
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • Claudio
    Beginner
    Claudio op 22 november 2014 · 22:41
    Dank voor alle adviezen!

Gevoelsmatig zou ik kiezen voor de Rossignol Sin 7. Er is echter nog een puntje van twijfel en dat is dat ie in verspoorde sneeuw niet stabiel is door zijn grote flexibiliteit. Daarin scoort de K2 Coomback beter. Of eventueel een Nordica NRGY 100.

Tenslotte: welke lengte (ik ben 177 cm en de Sin 7 is verkrijgbaar in 172 / 180 / 188) en welke binding?

Alle tips zijn welkom!
    Claudio
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 22 november 2014 · 23:14
    Hij heeft een joekel van een rocker dus 180 is een prima lengte. 188 is gezien je gewicht niet nodig. Qua binding zou ik kijken naar een kwalitatief goede DIN 12. Hoger geeft problemen met de onderkant van de schaal. Veilige keuze is een Salomon STH 12 oid.

Zag net bij conrad dat de Sin7 met salomon sth13 399 euri kost. Weinig voor een mooi setje. Die sth13 heeft een onderkant bereik van DIN 4 dus prima als je hem op 6 of 7 wil zetten.
    Wie niet chased moet veel weken boeken!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro