Zelf boren en bindingen monteren

• Kuro
    Advanced
    Kuro op 22 november 2014 · 22:15
    Gruezi!

Vraagje voor de experts onder ons.
    Ik zou graag mijn bindingen zelf monteren op mijn nieuwe ski's, maar ik zou - vooraleer er aan te beginnen - mij willen inlichten waar vooral op te letten.
    Heeft er iemand onder jullie zich al gewaagd aan het zelf monteren van bindingen? Hoe is dit verlopen? Welk materiaal en welke lijm heb je gebruikt?
    Alle tips zijn welkom!

Bedankt alvast!

Kuro
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 22 november 2014 · 22:31
  • Remmie
    Advanced
    Remmie op 22 november 2014 · 23:35
    ik vond het zelf handig om te beginnen op een oude ski, eerst een beetje oefenen. Ook om een beetje feeling te krijgen met de boor en hoe strak je schroeven draait enzo
  • DaSpike
    Advanced
    DaSpike op 23 november 2014 · 07:42
    Meten, meten en check, check dubbel check! Oftewel meet alles een paar keer na, alvorens je gaat boren. Verder is een kolomboor handig (hoeft niet), en voorkomt een stopper op je boor dat je niet te diep gaat.
    En als je toch zelf boort, dan kan je net zo goed inserts plaatsen. Kan je de binding tenminste omwisselen met een andere ski.
    Vliegen doet geen pijn...
  • lennart75
    Expert
    lennart75 op 23 november 2014 · 14:42
    Helemaal waar, beter twee of drie keer meten dan een keer verkeerd boren. Kan je natuurlijk altijd weer afdichten (net zoals oude boorgaten) met plastic puntje en/of watervaste houtlijm.

Er zijn veel templates op internet te vinden (zoals http://quiverkiller.com/pages/quiver-killer-downloads...) maar ook hiervoor geldt ook dat je de print moet controleren met je binding. Zorg ervoor dat je de juiste verhouding uitprint. Sommige bindingen worden geleverd met papieren mal trouwens.

Het boren zelf gaat het makkelijkst met een speciaal bindingenboortje waar al een stopper op zit zodat je niet te diep kan boren. Mocht je dat niet hebben, goed markeren op het boortje en voorzichtig boren. Je wilt niet door het belag boren...
    Na het boren weer controleren of de binding past en dan pas watervaste houtlijm erin en schroeven aandraaien. Gewoon stevig vast maar niet de schroeven doordraaien. Zorg ervoor dat de plaat van de binding echt contact maakt met de ski. De lijm zorgt ervoor dat het allemaal nog even wat steviger vast komt te zitten.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 23 november 2014 · 15:17
    neem er de tijd voor. liefst onder goed omstandigheden. Heb eens 3 paar moeten doen op een slecht verlichte keldervloer in Oostenrijk. Bij het 3e paar ging het mis. haast klus dus 1x meten en meteen boren. gevolg 2 gaten totaal verkeerd geboord. Ski lag verkeerd! Echt Vervelend zou zijn als je een halve cm verkeerd boort, want dan is het moeilijk aanpassen. Met de hakautomaat gaat het nog wel, maar het teenstuk moet echt goed staan.

Zelf heb ik ooit een keer een model gemaakt op een houten lat. Eerst gewoon netjes afmeten boren vast zetten en dan checken of alles goed is. daarna binding eraf halen lat door boren, vervolgens met lijm klemmen positioneren op de ski en dan lichtjes opboren door de lat heen zodat je ziet waar de gaten moeten komen. Daarna gewoon direct boren liefst met binding boorbitje idd. Erg makkelijk als je meerdere paren van bindingen moet voorzien. Wel tricky om de lat precies goed te positioneren op de ski.
    Toerisski

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro