Verbeter je Telemark techniek. Post een foto/video

• kikkerindekou
    Tourist
    kikkerindekou op 24 november 2014 路 11:09
    Goed voorbeeld van ski en snowboard doet goed volgen. Het is ook een mooie gelegenheid voor mezelf om uit de kast te komen en wat info te geven over mijn achtergrond.

Vader, 51 jaar, van drie tieners.
    al 47 jaar op de skies (met de trein naar Grindelwald!) en in 1995 voor het eerst op TM.
    2003 Stufe 1 TM in Gstaad
    2005 Modul 5 (off piste) op TM in Pontresina (Diavolezza)
    2007 Stufe 2 TM in Engelberg

2003 en 2004 TM cursus gegeven op Il Primo kunstskibaan in Bergen .
    2006-2008 woonachtig in Chamonix en getraind met TM sectie Les Houches (veel palen training, maar ook free ride)

Het enige wat nu ontbreekt is het lichaam van een jonge god en de onbevangenheid van een tiener om hele dagen als een gek te knallen.

Ik zou het leuk vinden om anderen van mijn ervaringen te laten profiteren.
    tijd om te gaan
  • w00ter
    Tourist
    w00ter op 24 november 2014 路 11:20
    Na dit weekend verwacht ik dat er een aantal filmpjes komen: dan is net het Nederlandsch TeleEvent geweest in Val Thorens 馃槂
    Het gaat beter als je denkt.
  • kikkerindekou
    Tourist
    kikkerindekou op 24 november 2014 路 11:35
    Leuk, zal zelf ook wat posten. ben nog even aan het prutsen met wat en hoe.
    tijd om te gaan
  • Jozua
    Advanced
    Jozua op 24 november 2014 路 18:38
    Jess, super!!
    Ik zal van start gaan, en tja, qua edit en beelden was het roeien met de riemen die ik had. 馃槂
    Komende dagen zal ik ook in ValThorens op het TeleEvent te vinden zijn dus wellicht nieuwe beelden volgende week.
    Op men freeridepaspoort vind je meer achtergrondinfo.
    Alle tips zijn welkom!
    Groeten en alvast bedankt!!
    http://mountcoach.be/ // RAB // Lowe Alpine // Petzl // K2
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 25 november 2014 路 12:49
    Nice kikker! Had al bijna een filmpje bij Berber in haar blog gepost 馃槈

Ziet er lekker uit [mention="/profile/5444"]@Jozua[/mention] !

Meest recente filmpje van mijzelf op het www is de volgende. [mention="/profile/603"]@telemikey[/mention] zit er ook nog in. Alleen niet zo heel veel "up front" beelden maar meer GoPro. Zal eens zoeken naar beter te analyseren beelden...

en nog 1 waar nog meer wepowder telemarkers inzitten:

Emile // [mention="/profile/2958"]@EmileHendrix[/mention]
    Ingmar // [mention="/profile/3206"]@Ingmar[/mention]
    Kees // [mention="/profile/131"]@Seek[/mention]
    Marjet
    Sil // [mention="/profile/904"]@Silvester[/mention]

voor mij geen Dutch Televent. Wel in februari n ochtend Backcountry Private Session met Willy Duron van Stance Snow, Alpe d'Huez. @kikkerindekou , ken jij hem toevallig?

http://stance-snow.com/team-stance-snow-ski_schools-experience-world-w...
    http://verticaldissidents.net
  • kikkerindekou
    Tourist
    kikkerindekou op 25 november 2014 路 13:08
    [mention="/profile/5444"]@Jozua[/mention]

Mooi filmpje, daar ben je in ieder geval een stuk handiger in dan ik. Top sneeuw en zon.
    Er zijn een paar aanknopingspunten. Je hebt dikke skis in hele lichte poeder, niet al te steil terrein. Ik twijfel een beetje of je NTN bindingen hebt.

Goed zijn de afstand tussen je voor en achter ski (1 schoenlengte tussen de hak van de voorste schoen en de neus van de achterste schoen) en je körperspannung (in goed Nederlands?)

Wat je verder zal kunnen helpen is om heupen iets naar achteren te brengen, waardoor je meer druk op je bergski kunt geven. De dalski-bergski belasting hoort 50-50 te zijn, uit de beelden krijg ik de indruk dat je 70% op je dalski staat en 30% op je bergski. Door je heup een stukje naar achteren te verplaatsen krijg je de juiste verdeling. (probeer eens in telemark houding te staan en dan voorste voet op te tillen, neerzetten, houding hetzelfde, achterste voet optillen. Als dat lukt zit je op 50-50) Er zijn twee zaken waaruit je kunt opmaken dat je teveel op je dalski staat. Je duikt regelmatig over je ski's heen, bij 30' zie je de bocht van opzij, daarbij ben je teveel naar voren, twee bochten latere lig je.
    Bovendien ga je een aantal keren heel makkelijker over in parallel bochten, zonder dat je echt van houding veranderd. (1.15' is dat goed te zien)
    Een ander punt dat opvalt en dalski belasting aangeeft is dat je als het ware de berg afloopt. In principe gaat de dalski naar achteren en de bergski naar voren in een vloeiende beweging. (specifieke omstandigheden daargelaten) Met name het stukje rond 1.30' is dat te zien.
    Door er een twee benige beweging van te maken zal je bovenlichaam ook rustiger worden. Je buitenste arm draait nu heel erg mee en overroteert af en toe. Het zal me niet verbazen dat couloirs, wedelen en buckelpistes op dit moment nog geen pretje voor je zijn. Blijf dus naar het dal kijken, maar dat is gelijk aan alpine.

Je laatste shot vat alles mooi samen (vanaf 1.40') twee bochten wandelen met dalski belasting, overroteren (vandaar ook dat prikken met je stokken om je evenwicht te herpakken) en vervolgens duik je over de skis heen.

Begin bij je voeten met de aanpassingen en werk dan naar boven.

Om een en ander te testen zou je ook op een smalle ski op de piste kunnen carven. En dan bedoel ik echt alleen maar bochten snijden, zonder te rutschen. Dat is hele goede zelfcontrole voor je bergskibelasting.

Veel plezier
    tijd om te gaan
  • Jozua
    Advanced
    Jozua op 25 november 2014 路 14:14
    [mention="/profile/1579"]@kikkerindekou[/mention]

Ik sta op 92 mm onder de voet met G3 Targa Ascent en oude Garmont Gara schoenen. Ben wel op zoek naar een NTN setup wegens schade aan men schoenen en vele speling op de huidige binding, maar die prijzen ...

Inderdaad goede poeder en niet al te steil wegens nog te beperkte ervaring ivm beoordelen van hellingen.

Het is zo dat ik men houding hard probeer aan te passen afhankelijk van het terrein. Dat draaien van het bovenlichaam probeer ik enkel te doen als grote bochten mogelijk zijn (ik heb het een beetje afgekeken van video's ,zie Beans And Rice Freeride, die gasten draaien extreem hard naar binnen). In steile helling werkt dat inderdaad niet en probeer ik mijn bovenlichaam, armen en stokzetting naar het dal te richten. Maar ik deed dqt inderdaad in die laatste shot niet (ong. 35 graden) en daar ga ik mooi op men bek 馃槂

Ik neem je tips zeker mee voor komend weekend, bedankt!

En euhm [mention="/profile/129"]@Teleaddict[/mention] , als er deze winter weer een telemarkmeeting komt ... 馃榾 Ziet er leuk uit!
    http://mountcoach.be/ // RAB // Lowe Alpine // Petzl // K2
  • kikkerindekou
    Tourist
    kikkerindekou op 25 november 2014 路 16:16
    @Jozua

Dat afkijken van de techniek herken ik, zo ben ik ook begonnen en is dus heel herkenbaar.

Belangrijkste dat ik je mee wil geven is de plaats van je heup ten opzichte van je schoenen dat is de sleutel tot succes.

@Teleaddict

Mooie Plaatjes!! krijg er weer zin. De reis met onze Engelse vrienden naar Hintertux is alweer vier jaar geleden.

Waarschijnlijk zit ik deze winter weer veel in Cham. We zien wel.
    tijd om te gaan
  • mitely
    Expert
    mitely op 1 december 2014 路 09:01
    [mention="/profile/1579"][mention=1579]@kikkerindekou[/mention][/mention]
    Ik sta op 92 mm onder de voet met G3 Targa Ascent en oude Garmont Gara schoenen. Ben wel op zoek naar een NTN setup wegens schade aan men schoenen en vele speling op de huidige binding, maar die prijzen ...
    Inderdaad goede poeder en niet al te steil wegens nog te beperkte ervaring ivm beoordelen van hellingen.
    Het is zo dat ik men houding hard probeer aan te passen afhankelijk van het terrein. Dat draaien van het bovenlichaam probeer ik enkel te doen als grote bochten mogelijk zijn (ik heb het een beetje afgekeken van video's ,zie Beans And Rice Freeride, die gasten draaien extreem hard naar binnen). In steile helling werkt dat inderdaad niet en probeer ik mijn bovenlichaam, armen en stokzetting naar het dal te richten. Maar ik deed dqt inderdaad in die laatste shot niet (ong. 35 graden) en daar ga ik mooi op men bek 馃槂
    Ik neem je tips zeker mee voor komend weekend, bedankt!
    En euhm [mention="/profile/129"][mention=129]@Teleaddict[/mention][/mention] , als er deze winter weer een telemarkmeeting komt ... 馃榾 Ziet er leuk uit! Jozua op 25 nov. 2014 14:14

@Jozua, hat meedraien van je bovenlichaam, kan je eerst ook heel goed oefenen op de piste.
    Het gevoel is een beetje als een busschaufeur die een heel groot stuur vast houd, en dan zijn
    bochten draait. Als de techniek beter wordt kan je als een Race-snowboard skien, ..bijna.. !

Voor alle andere Telemarkers:
    waar je vele goede Tips uit kunt halen, is een leuk boekje.. (is misschien ook bekent..?)

Allen and Mike's Really Cool Telemark Tip

@ Teleaddict,
    mooie vid, en gaaf gebied !

in 2e vid, op 2:20 is Ritme en stokken inzet belangrijk. Maak een vloeiende beweging.
    De tips van Kikkerindekou zijn erg goed. !
    Mitely
  • kikkerindekou
    Tourist
    kikkerindekou op 1 december 2014 路 20:33
    'Allen and Mike's Really Cool Telemark Tips' is zeker een leuk boekje. Hou wel in je achterhoofd dat het al een jaar of 15 oud is. Het materiaal is de afgelopen jaren enorm veranderd, met alle gevolgen voor de techniek. 15 jaar geleden waren met name de schoenen veel slapper en lager. De gangbare telemark houding was toen met een veel grotere afstand tussen je voeten (in de lengterichting).
    tijd om te gaan
  • kikkerindekou
    Tourist
    kikkerindekou op 1 december 2014 路 21:03
    Hierboven geeft [mention="/profile/1783"]@mitely[/mention] een goede tip over op de piste oefenen en de buschauffeur truc.

Om een en ander in perspectief te plaatsen lijkt het me goed om de techniek even uit elkaar te trekken.

In grote lijnen zijn er drie technieken om een bocht te maken.
    1. orienteren - draaien
    2. buigen - strekken
    3. kiepen-knicken (carven zonder je stokken te gebruiken)
    4. (als afgeleide van 2.) Tief enlasten

ad 1. Dit is de techniek die [mention="/profile/5444"]@Jozua[/mention] afgekeken heeft van de films en waar de buschauffeur bij aansluit. In deze vorm is er geen hoog-laag beweging, maar alleen een rotatie van het lichaam die bij het hoofd begint en dan naar onderen doorloopt. Deze techniek kun je gebruiken op makkelijker pistes en in egale lichte poeder. Het gaat hier om grote ruime bochten. Doordat het lichaam geen hoog-laag beweging maakt is de belasting op de sneeuw gelijkmatig, ideaal dus voor de grote lijnen uit de filmpjes.

ad 2. is eigenlijk een makkelijker aan te leren techniek dan orienteren-draaien. Doordat de bocht ingezet wordt met een strekbeweging, worden de skis ontlast en heb je gevoelsmatig een 'begin' van de bochtinzet. Deze techniek kun je eigenlijk overal gebruiken.

ad 3. is niet makkelijk. Je hebt er een piste voor nodig en smalle ski's. Niet echt iets wat op dit forum tot de verbeelding spreekt.

ad 4. is de omgekeerde versie van 2. De bocht wordt ingezet door het buigen van de benen. Dit is met name lekker voor hoge snelheden, buckels en steile afdalingen. Je houdt namelijk contact met de sneeuw. Maar ook beroerde, kapot gereden hellingen is dit lekker omdat je veel controle houdt over de ski's

Welke bochten techniek je ook kiest, de basis telemark houding is altijd hetzelfde.
    - een schoen afstand tussen je voorste en je achterste schoen
    - 50/50 belasting
    - kont boven je achterste hiel
    - bovenlichaam vrijwel recht op (rechter dan alpine skiers)
    - het schuiven van de ski's in de bocht is een doorlopende, vloeiende beweging
    - dalski schuift naar achteren en bergski schuift naar voren (tegelijk)
    - grote grijns op je gezicht!

Een kleine toevoeging nog: Het is volledig persoonlijke voorkeur hoe diep je zit. Lager is stabieler maar kost meer kracht en is minder snel bij korte bochten, hoog zitten is minder stabiel maar minder vermoeiend voor de benen. Je mag zelf uitkiezen wat je prettiger vindt.
    tijd om te gaan
  • kikkerindekou
    Tourist
    kikkerindekou op 1 december 2014 路 21:34
    Afgelopen februari in Ischgl bovenaan bij de Palinkopf. Zwaar verspoord terrein met 15 cm vers er bovenop. Kastle 98 onder de voet, NTN freedom

Bij 18 seconden kun je zien wat ik bedoel met 'kont boven je hiel'
    tijd om te gaan
  • kikkerindekou
    Tourist
    kikkerindekou op 1 december 2014 路 21:43
    en vroeg je je af welk lief kinderstemmetje k*t zei in het vorige filmpje?

N.B. 60 mm onder de voet, scarpa T2, 12 jaar 馃槂
    tijd om te gaan
  • mitely
    Expert
    mitely op 2 december 2014 路 11:28
    'Allen and Mike's Really Cool Telemark Tips' is zeker een leuk boekje. Hou wel in je achterhoofd dat het al een jaar of 15 oud is. Het materiaal is de afgelopen jaren enorm veranderd, met alle gevolgen voor de techniek. 15 jaar geleden waren met name de schoenen veel slapper en lager. De gangbare telemark houding was toen met een veel grotere afstand tussen je voeten (in de lengterichting). kikkerindekou op 1 dec. 2014 20:33

Natuurlijk, en gelukkig is het Materiaal in de afgelopen jaren zeer veel beter geworden,
    maar in het boekje blijven nog steeds zeer vele nuttige Tips die je nog steeds goed gebruiken kan. (het zelfde geld voor het Telemark boek van Paul Parker....)

wens ieder een goede winter,
    Mitely

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro