Project Ski

• rollie
    Beginner
    rollie op 28 november 2014 路 21:33
    ja 2 meter was makkelijk rekenen haha, gevalletje luiheid 馃榾
    "I don't think I have the proper amount of tail rocker to execute this jump!"
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 29 november 2014 路 03:18
    ja 2 meter was makkelijk rekenen haha, gevalletje luiheid 馃榾 rollie op 28 nov. 2014 21:33
    Self-skibouwers-kernkwaliteit nummer 1?

Eeeeh, oeps, nee, millimeterwerk 馃槈
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • rollie
    Beginner
    rollie op 29 november 2014 路 12:14
    maar goed dat ik dan al kant en klare skis koop馃槈
    "I don't think I have the proper amount of tail rocker to execute this jump!"
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 29 november 2014 路 13:06
    Iemand een idee hoe ik het beste sidewalls er op kan maken? Op skibuilders is het nogal vaag uit gelegd.
    A winter without powder isn't a winter!
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 29 november 2014 路 18:59
    Zag op een andere topic dat jullie zelf ook ski's maken of hebben gemaakt @EmileHendrix @Ieism @Meteomorris
    Nu kwam ik tipspacers tegen. Heb je die echt nodig of is dit niet nodig. Kun je dus ook je kern doortrekken en daar de tip en tail van maken, en dan gewoon met belag, stalen kanten, glasvezel, kern en toplaag bedekken en dan in een vacuum pers doen?
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 29 november 2014 路 19:17
    Het lijkt me een beetje de vraag hoe moeilijk je 't wil maken.
    Als je 't simpel wil houden en levensduur een absolute bijzaak is, dan laat je de staalkanten niet rondom lopen, en houdt je 't bij de kern. Die wordt misschien eerder beschadigd door steentjes en daaruit volgend vocht ofzo...
    Als je 't uitdagender wilt proberen, zorg je voor doorlopende staalkanten (dat buigen is toch 'n serieus klusje als je 't mij vraagt) en/of mooi passende tip spacers...
  • Easy
    Advanced
    Easy op 29 november 2014 路 22:50
    @JoostW: FYI ik heb ook zelf ski's gebouwd.

Back to your questions:
    1. 100% bamboe als kernmateriaal zou ik aanbevelen boven een zelf gemaakt laminaat van bamboe en esdoorn.
    2. Sidewalls ABS is een optie, maar hechting is altijd problematisch. Een bamboe kern kun je zonder sidewall toepassen. M.a.w. zijkanten afschuinen en aflakken. Is in veel situaties duurzamer dan ABS (of een andere kunststof oplossing). Indien je persé kunststof wil adviseer ik epoxy (gieten). Dat is wel relatief veel meer werk, wat je in praktijk weinig oplevert.
    3. Tip/tailspacers. Spacers zijn ook overbodig, je kan gewoon de kern in de tip/tail laten doorlopen. Ik kan me wel voorstellen dat met een vacuummal de tip/tail minder goed naar de mal vormt. Maarja, strikt genomen heb je helemaal geen kern nodig in de tip en tail, dus je kan deze ook gewoon weglaten.

Staalkanten: doorlopend is niet nodig, maar vanuit duurzaamheid vind ik het sterk aan te bevelen. Is wel echt prutsen de eerste keer, dus oefen met het buigen van staalkant. Zodra je het een paar keer gedaan hebt is het prima te doen.

Het is het mooist om voor je staalkant een uitsparing in de kern te maken, maar strikt noodzakelijk is het niet. Indien je het niet doet is de kans groot dat je topsheet niet meer 100% vlak is, maar dat maakt functioneel niets uit.
    Built for Speed
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 1 december 2014 路 18:47
    Thanks voor de tips, heb ik zeker wat aan!

@easy
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 5 december 2014 路 17:17
    Iemand enig idee welk type Epoxy ik het best kan gebruiken?
  • Jeroenfransen
    Advanced
    Jeroenfransen op 5 december 2014 路 17:47
    GT600..
    als je hele flexy ski´s wil hebben THV500 maar dat is eigenlijk meer bedoelt als lak.
    What goes up, must come down.
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 5 december 2014 路 19:18
    Aha... Dankje! @Jeroenfransen
    En voor de kanten, zou je in plaats van secondelijm ook componenten lijm kunnen gebruiken?
  • Jeroenfransen
    Advanced
    Jeroenfransen op 5 december 2014 路 19:45
    de kanten moet je er eerst tijdelijk in lijmen met seconde lijm, daarna als je een pers of vacuum zak gebruikt vloeit de epoxy er tussen en gaat dat nooit nergens meer heen als het goed is. heb je de video van comunity ski´s gezien op youtube?
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 5 december 2014 路 19:48
    Dus is het mogelijk om om de 10 cm een lijntje te lijmen en dan zorgt de epoxy ervoor dat de rest vast komt te zitten. @Jeroenfransen
  • Jeroenfransen
    Advanced
    Jeroenfransen op 5 december 2014 路 20:06
    Ja dat is mogelijk, je kan ook heel 1 staalkant in 1 keer een lik seconde lijm geven en dan vast klemmen
    http://wepowder.nl/forum/topic/97622 hier heb ik ooit foto´s gepost van mijn voortgang, ergens op mn facebook staat ook een foto met hoe ik de staalkanten er in mijn, weet niet of je die kunt zien..
    'en dit is de video die ik bedoel:
  • JasperDeBauw
    Advanced
    JasperDeBauw op 5 december 2014 路 23:30
    weet er iemand waar ik in de regio antwerpen/gent wat materiaal kan vinden voor een vacuümzak? Plastiek en tape hebben we al maar we zijn nog op zoek naar release wax en bleed cloth...
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 5 december 2014 路 23:35
    @JasperDeBauw

Carbonwinkel.nl kun je in ieder geval de wax halen.
    Waar heb jij je plastic precies vandaan?
  • JasperDeBauw
    Advanced
    JasperDeBauw op 6 december 2014 路 13:10
    Mijn medebuilder kan die meenemen uit de fabriek van zijn ouders
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 7 december 2014 路 19:27
    Ah dat is erg handig, kan zelf nergens stukken vinden die groot genoeg zijn voor mijn setje ski's van 1,88 meter... @JasperDeBauw
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 7 december 2014 路 23:24
    Hier kun je alles vinden wat je nodig hebt. Van Epoxy tot carbon en vacuum materialen. http://www.hp-textiles.com/shop/product_info.php/info/p1378_75g-m--vac...

Ik gebruik altijd deze epoxy: http://www.hp-textiles.com/shop/index.php/cat/c1187_55min-processing-t...
    Werkt tot nu toe zonder problemen en is makkelijk te gebruiken.

Succes!
    One step at a time.
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 9 december 2014 路 20:54
    [mention="/profile/1908"]@MickeydeHaas[/mention]
    [mention="/profile/2958"]@EmileHendrix[/mention]
    [mention="/profile/8011"]@JasperDeBauw[/mention]
    [mention="/profile/121"]@Easy[/mention]

Aangezien jullie WEL ervaring hebben met ski's bouwen vroeg ik me af of een ski van populier met beuk stroken van 25 mm er tussen als kern kan gebruiken? Heb DE perfecte site denk ik gevonden aangezien het niet al te duur en ze in Zweden zitten namelijk Junksupply.com
    Zo'n kern kost me 33 euro voor een setje ski's 1900x160x13
    Ook de base is daar erg goedkoop. 12,50 voor een meter!
    Maar mijn grootste vraag is of dit ook een goede kern is voor mijn ski? Scheelt heel erg veel geld en tijd vergeleken met die bamboe plaat van 160 euro!

Hoop dat jullie of iemand mij een beetje advies kan geven zodat ik snel kan beginnen met het maken van de ski.

Trouwens [mention="/profile/1908"]@MickeydeHaas[/mention]
    Dankje! Adresje voor mijn Epoxy en Vacuumspulletjes 馃槂
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 9 december 2014 路 21:36
    http://www.junksupply.com/product/poplar-and-birch-ski-wood-core/... bedoel je denk ik? Ziet er mooi uit. Kan natuurlijk niks garanderen, maar zou verbaasd zijn als dit echt niet gaat werken.
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 9 december 2014 路 21:40
    Die bedoel ik ja! Scheelt me 140 euro vergeleken met snowboardmaterials.com En 2 is dat ik nu een setje ski's kan maken voor 150 euro exclusief inserts en bindingen. Samen kosten die 80 euro ofzo. Als ik namelijk meerde ski's maak kan ik mooi elke ski met inserts voorzien en dan gewoon de bindingen overplaatsen. Scheelt veel tijd werk en geld 馃榾 @EmileHendrix
  • Easy
    Advanced
    Easy op 9 december 2014 路 23:14
    [mention="/profile/27311"]@JoostW[/mention] Ik denk dat je prima met zo'n kern kan werken.

Let wel: Ski kernen worden gelamineerd om het hout "uniforme" mechanische eigenschappen de geven. Goed hout heeft dit echter niet tot nauwelijks nodig. Dat ff als achtergrond info ter zijde.

Zo'n kern zal prima werken, ik denk echter wel dat het minder/zwak sidewall materiaal vormt. Dus het maakt je ontwerp wel minder duurzaam/sterk of complexer (ivm de noodzaak om een aparte sidewall aan te brengen).
    Built for Speed
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 13 december 2014 路 20:58
    Ik heb een kern gevonden van bamboe voor 80 euro voor de zelfde plaats 馃槂 Daar ga ik dus zeker de kern van maken. Alleen met die sidewalls moet ik dus alleen een stukje afschuren aan de zijkanten. En dan die toplaag die over die geschuurde kanten gaan en dan het afdekken? Of moet het met van dat ABS plastic?
  • Easy
    Advanced
    Easy op 14 december 2014 路 17:19
    Gewoon 1 grote (oversized) sandwich in de "lay-up" en pers. Na het persen zaag je de ski uit (met een decoupeerzaag) langs de staalkant. Daarna met een (band)schuurmachine de sidewall afschuinen. Side wall en topsheet (indien bamboe of hout fineer) aflakken. Met bijvoorbeeld jachtlak, parketlak, o.i.d.

Het aflakken is meer voor het uiterlijk en om opvriezen van sneeuw te voorkomen. Mensen praten altijd over "vocht" in de kern als risico, met de angst voor delaminatie. Ik heb ooit een stukje ski geprobeerd te delamineren (dus open kern en in water leggen en hete kraan afwisselen met vriezer), geen succes. Daarnaast zijn er ook altijd wel plekken op mijn topsheet en sidewalls waar de jachtlak beschadigd is, ook hier nog nooit problemen gehad.

Er zijn vast voorbeelden waarbij vocht wel tot schade heeft geleidt, maar dat zegt in mijn ogen vooral veel over de bouwkwaliteit.
    Built for Speed
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 23 december 2014 路 13:40
    Zo 'let the project begin' De MDF plaat is binnen, morgen gaan we beginnen met de mal.
    Foto video volgt morgen
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 24 december 2014 路 23:59

Hier zijn we de mal aan het maken. Jammer dat de Gopro leeg ging. Daarom staat niet alles er op. Ik ben de achterste
  • Mars
    Tourist
    Mars op 25 december 2014 路 10:16
    Nee haha is niet de bedoeling, ben nog niet zo goed met illustrator blijft wel vloeiend. JoostW op 27 nov. 2014 16:30

Je weet het maar nooit. Dit staat op skibuilders.

• JoostW
    Beginner
    JoostW op 26 december 2014 路 00:02
    Zoals ik al zei, het project is begonnen.
    Hier een paar foto's van het resultaat van begin tot (bijna) eind van de mal maken:

Natuurlijk ff een selfie met de mal 馃槈

Meten is weten

Zagen maar

Resultaat van dag 1

Lets glue it

Zo lijmtangen doen hun werk, direct even een beetje bijschuren naar de early rise, rocker en camber.

Al met al is het best goed gegaan. Nu alleen dus nog even de tip en tail fatsoenlijk en glad schuren en dan kunnen we beginnen met de ski's
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 29 december 2014 路 18:44
    Tadaaa, hij is af (in ieder geval, als ik de rocker voor de tip goed vindt (en jullie))
    Ook de mal voor het snowboard is af!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro