The Effect of Consumer Electronics on Avalanche Beacons

• jwfeitsma
    Beginner
    jwfeitsma op 2 december 2014 · 10:43
    Ilari Dammert en Erwin Meister hebben een stukje lectuur geschreven over de invloed van al die hippe gadgets die we tegenwoordig bij ons dragen op een piep. Het paper wat ze schreven is op de onderstaande link te vinden:

http://www.mammutavalanchesafety.com/2014/10/electrical-interference.h...
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 2 december 2014 · 10:52
    @jwfeitsma dank voor het posten!
    May the powder be with you.
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 2 december 2014 · 11:59
    idd bedankt! Interessant, ik ga t niet helemaal lezen, maar goed om te horen dat de interferentie vooral in zoek-mode van toepassing is.
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 2 december 2014 · 12:06
    Leuk, maar voor een nog completer beeld hadden ze ook de invloed van camera's e.d. op de SEND mode kunnen toetsen. Het is mij niet duidelijk waarom ze dat alleen in SEARCH hebben gedaan.
    complete pdf overigens op: http://arc.lib.montana.edu/snow-science/objects/ISSW14_paper_P4.13.pdf...
  • MDA
    Advanced
    MDA op 2 december 2014 · 14:01
    Leuk, maar voor een nog completer beeld hadden ze ook de invloed van camera's e.d. op de SEND mode kunnen toetsen. Het is mij niet duidelijk waarom ze dat alleen in SEARCH hebben gedaan.
    complete pdf overigens op: http://arc.lib.montana.edu/snow-science/objects/ISSW14_paper_P4.13.pdf... bertjebertje op 2 dec. 2014 12:06

Voor zover ik kan zien hebben ze de invloed van electronica op het ontvangen van het signaal van een device in SEND mode door een device in SEARCH mode getest.
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 4 december 2014 · 18:36
    Mammut heeft naar horen zeggen net als Arva dit jaar een nieuwe techniek om de zoekbandbreedte aan te passen bij het optreden van storingen (interference).

Echter, de firma Pieps roept al jaren dat zij hun zoekbandbreedte behouden en dat dit ook de reden is waarom het markeren met de DSP in het verleden niet altijd even soepel ging.

Dat Mammut nu een paper uitbrengt waarbij zij laten zien dat piepers gevoelig zijn voor storingen werkt hun eigen technologie wel een beetje in de hand.

Veel meer info over een dergelijke interference mode heb ik niet, maar hier staat het kort vernoemd in een Arva review:
    http://www.earnyourturns.com/26326/avalanche-beacon-review-arva-neo-v2...

Zo, hopelijk breng ik de discussie nog een beetje verder op gang. 😉
  • Opa
    Advanced
    Opa op 5 december 2014 · 13:14
    A propos camera's: Ik heb geprobeerd opnames van een zoekactie te maken met een GoPro in een chestmount. Volstrekt onmogelijk, ook met gestrekte armen, omdat de pieper alleen maar naar mijzelf bleef wijzen! Dus die 50 cm is in combinatie met lopende camera's niet altijd genoeg.
    Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 5 december 2014 · 14:00
    Bluetooth en Wifi uitzetten op de camera zou kunnen schelen misschien? Of is dat ook getest?
  • Opa
    Advanced
    Opa op 5 december 2014 · 15:45
    Het gaat veel meer om het opnemen. Recentelijk had ik vergelijkbare problemen bij een journaliste die de voicerecorder van haar telefoon nog aan had staan.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 6 december 2014 · 00:18
    Ben benieuwd of we niet net zoals GPS met onze toekomstige lawinepiepers een betere situatieschets kunnen maken. Dus exacte locatiebepaling aan de hand van meerdere ontvangers.

Mijn visie: meerdere zoekers, verplaatst in het terrein, iedereen vind een afstand tot slachtoffer(s), alle piepers communiceren met elkaar, en er verschijnt een 2d overzicht van de situatie in ieders display: welk slachtoffer waar.

Welk signaal we daarvoor zouden kunnen gebruiken heb ik me nog niet in verdiept.

Maw. in hoeverre is die 457 kHz heilig? 😉
  • Opa
    Advanced
    Opa op 10 december 2014 · 22:32
    Je bedoelt dat we dan meer zoekers per slachtoffer nodig hebben? 😉
  • sanno
    Tourist
    sanno op 11 december 2014 · 12:23
    Ben benieuwd of we niet net zoals GPS met onze toekomstige lawinepiepers een betere situatieschets kunnen maken. Dus exacte locatiebepaling aan de hand van meerdere ontvangers.
    Mijn visie: meerdere zoekers, verplaatst in het terrein, iedereen vind een afstand tot slachtoffer(s), alle piepers communiceren met elkaar, en er verschijnt een 2d overzicht van de situatie in ieders display: welk slachtoffer waar.
    Welk signaal we daarvoor zouden kunnen gebruiken heb ik me nog niet in verdiept.
    Maw. in hoeverre is die 457 kHz heilig? 😉 Erwin op 6 dec. 2014 00:18

Met gevaar weer de oude discussie nieuw leven in te blazen....
    457 khz is niet heilig maar op dit moment de standaard.

Hoe moeilijk is tot een nieuwe standaard te komen? Het hangt af van veel factoren. Ik denk dat het moeilijk zal zijn om de huidige gebruikers van 457 af te krijgen, behalve als het veel beter werkt. Hierin zit ook het huidige interferentie probleem. dus als je daar een oplossing voor kan bedenken die verder net zo goed werkt ben je al een aardig stuk op weg. Aangezien niemand zijn telefoon uit wil doen lijkt het logisch dat je de rekenkracht en scherm van je telefoon gebruikt om een nieuwe versie van een lawine pieper op te baseren.

Waarom zou je een nieuwe standaard willen hebben? Dat is vrij duidelijk. Niemand wil zijn telefoon/helmcamera etc uitzetten, maar wel vindbaar zijn. Misschien is de oplossing wel heel simpel, zonder nieuwe standaard. Gebruik de 457, maar dan in samenwerking met je telefoon. Dus een add-on (grote batterij + zender) die je aan je telefoon koppelt. uiteindelijk zal het apparaat kleiner zijn dan je huidige telefoon+pieper, maar veel meer rekenkracht hebben dan je huidige pieper. Hier moet dan iets geregeld worden waardoor het telefoonsignaal en 457 zender elkaar afwisselen. Zodat je bereikbaar bent voor zowel telefoon als pieper. Misschien met iets waarmee je een groep aan kan maken zodat mocht er iets gebeuren iemand anders uit de groep het telefoonsingaal kan uitzetten van afstand. Mocht 457 een probleem blijven kan je altijd nog op zoek gaan naar een ander signaal.

Met geolocatie is veel mogelijk, maar dan heb je tenminste 3 mensen nodig: 1 slachtoffer en 2 anderen. Volgens mij is consumenten GPS nog steeds niet nauwkeurig genoeg en iets als Bluetooth is de sterkte en bereik van telefoon tot telefoon nogal wisselachtig. Maar op zichzou dit bruikbaar kunnen zijn als er gebruik gemaakt wordt van een Lawine add-on voor je telefoon waarin een gestandaardiseerde Bluetooth zender zit en een extra accu.
    Toerisski

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro