Nog tips voor filmen?

• The_O
    Tourist
    The_O op 4 december 2014 路 21:49
    Morgen gaat Fernie (Canada BC) open en ga erbij zijn de vrijdag en zaterdag (alle bowls op 1 na gaan open). Heb veel plannen voor komende winter: hopelijk veel poederdagen (only God knows), backcountry uitjes, 2 weken road-toeren met 3-4 wepowderaars en bij wind snowkiten. Vernieuwd materiaal aangeschaft (2 paar ski's, schoenen , snowboardje, 3 kites) en knietjes voelen nog goed aan (afkloppen)... Het is nu of nooit zeg maar voordat ik weet ben ik 50+ en versleten 馃槈. Heb ook tijd omdat werk wat rustiger is in winter....

Mijn vraag.
    Wil dit seizoen dan ook eens echt beginnen met regelmatig filmen en editten (oude hobby). Tracht het een beetje op alternative toer te gooien: spring zelf niet van rotsen (nooit gedaan oveigens) dus moet de ++ elders zoeken. Mijn vraag: hebben jullie nog ideeen tips met filmen, "verhaallijn" erin? Ok hoor het wel Bvd, Theo
    And Also The Trees
  • AlexanderHurk
    Beginner
    AlexanderHurk op 6 december 2014 路 01:13
    Wat ik zelf merk met filmen met gopro e.d. is dat je enorm veel beeldmateriaal creëert (camera op hoofd en gas geven). Kan hele leuke beelden opleveren maar ook teveel beeld.
    Daarom is het misschien fijn om al beetje verhaallijn in je hoofd te hebben. Ook leuk is veel camera standpunten.
    Ik zie graag het resultaat van deze winter! Have fun!
    Riding on the edge!
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 6 december 2014 路 10:24
    wil je wat maken wat echt het kijken waard is?
    bedenk wat je wilt vertellen en vertel je verhaal met beelden; show, don't tell.

tijdens het filmen, maak voor elk wide shot zeker 10 closeups, niet met een een supertelelens maar met een gemiddelde lenshoek: 30- 50 graden.

om aan te sluiten van wat Alexanderhurk schrijft: gooi de helft van je gopro materiaal weg, wacht een week, kijk er nog eens naar en gooi dan weer de helft weg. gebruik de rest spaarzaam.

en dan kan ik nog wel even doorgaan, maar da's mijn werk ook. bovenstaande is voldoende voor je eerste poging.
    Knowledge is limited. Imagination encircles the world
  • The_O
    Tourist
    The_O op 6 december 2014 路 18:16
    [mention="/profile/26486"]@AlexanderHurk[/mention] en [mention="/profile/282"]@fanneige[/mention] bedankt voor feedback neem het zeker mee.

- wil je wat maken wat echt het kijken waard is?
    Ja wil dat wel maar of het ook gaat lukken. Vraag is ook wel een beetje of het er toe doet. De pret om wat in elkaar te flansen (het filmen en editten) is wellicht belangrijker dan uiteindelijke eindresulaat.

Denk dat het verhaal zal gaan over: How to become a Canadian skier? of How to become a Freerider? Film dan aantal - heel - goede skiers hier lokaal plus mezelf. De eind conclusie en boodschap is mij al wel bekend (hup hmmm) maar die zal ik niet verraden.

Overigens heb ik geen Gopro maar wel een Sony Action (heb iets met Sony) da's toch niet errug?. Wil nog een videocamera kopen voor op statief: twijfel nog wat dat gaat worden ook hier tips welkom?.

@fanneige er zijn vast goede websites voor - amateurs - filmmakers, nog eentje die je kun aanbevelen.

Gisteren Fernie opening geweest. Helemaal niet gefilmd (had geen zin). Goede was dat alle liften open waren en sneeuw niet slecht plus lekker rustig en relaxed. Minder was dat veel afdalingen en glades die skien in Fernie leuk maken nog gesloten waren( = op piste blijven) omdat er nog niet genoeg ligt. Moest nog wennen aan nieuw materiaal, (ski+boots), licht was "flat" en was vies moe einde van de dag. Maar we gaan natuurlijk niet klagen hier in de wepowder kerk... Ga woensdag nog een keer richting Fernie (ipv vandaag) zal dan ook gaan filmen anders wordt dat film projectje natuurlijk niks. Gr., Theo
    And Also The Trees
  • AlexanderHurk
    Beginner
    AlexanderHurk op 7 december 2014 路 14:12
    Ik denk als je een soort verhaaltje weet kun je beetje bedenken wat voor shots je daarbij wil...
    Gopro/sony maakt volgens mij niks uit 馃槈 wellicht wat ander beeld maar dat maakt niet uit natuurlijk.

Voor de rest... zoek een goed programma om te editen (ik heb een mac dus gebruik final cut pro).

Succes馃槂
    Riding on the edge!
  • Carel
    Expert
    Carel op 7 december 2014 路 15:16
    Final cut pro voor mac gebruiker aan te raden idd. Voor windows werkt Adobe naar mijn mening het best.

Wat ik altijd leuk vind in amateur filmpjes is wanneer er een sfeer impressie van het dorp in zit. Elk dorp heeft wel een geschiedenis of mooie kenmerken. Leuk om die uit te lichten zo dat je een beter beeld krijgt van het gebied. Daarnaast natuurlijk dikke pillows, couloirs en mooie open vlaktes. Maar let op dat het niet eentonig wordt zodra je filmpje langer dan 4 minuten wordt. Time lapses doen het ook altijd goed en een beetje dialoog is best prettig.

Dit zijn allemaal elementen die je veelvuldig terug ziet in Ski/snowboard/ (meer telemark!) films. Probeer iets origineels te bedenken. Wat je niet in al die andere films ziet. De mannen van Salomon freeski tv deden iets grappigs wat ik toen nog niet eerder had gezien. De gopro als estafette stok te gebruiken.

Je zou er ook eventueel iets educatief van kunnen maken. Waarom heb je de lijn gekozen, welke voorzorgsmaatregelen heb je genomen en hoe heb je de tocht gepland

Succes kijk uit naar de beelden.
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 7 december 2014 路 15:34
    leuk startpunt:

en
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 7 december 2014 路 15:37
    minder leuk, wel ok-achtig
    http://blog.production-now.com/p/free-film-school.html...
    http://nofilmschool.com

camera tips, te veel op op te noemen en mijn voorkeur is nogal .... byzonder. (en duur)
    sony A7 hoor ik veel goeds over, panasonci gh4 ook, beiden klein, compact en goed beeld mits goed behandeld.
  • JeffreyBuik
    Advanced
    JeffreyBuik op 7 december 2014 路 16:19
    @The_O Zet je sony op een stok!
  • The_O
    Tourist
    The_O op 7 december 2014 路 19:17
    Ok bedankt weer voor tips en beeldmateriaal.

- zoek een goed programma om te editen
    Heb deze zomer Powerdirector (Cyberlink) aangeschaft. De Abode spullen zijn leuk en ook een tijd lang met trial versie hiervan gespeeld. Maar gevaar is dat je verdwaald in viusal effects. Die Powerdirect is voldoende om de film te maken.

-sony A7, panasonci gh4 compact en goed beeld mits goed behandeld.
    Twijfel Twijfel. Voelt nu aan als wat overkill zie de toe gevoegde waarde (sfeerbeelden) maar ga denk dat ik toch ga starten met een camrecorder instap model (200-300 euro).

N.B : het zal zeker geen Boem-Boem-Front-flip-Yeah-man filmpje worden. Het wordt meer een docu: hopelijk mooie sfeerbeelden, zeker dialoog, minimalistisch muziekjes, kritisch en ironisch. Beetje VPRO stijl achtig met een mix van Hollandse nuctherheid en Canadees positivisme.

Echt iets orgineels maken is moeilijk: beter goed gejat dan slecht verzonnen, toch?
    And Also The Trees
  • Borrie
    Beginner
    Borrie op 7 december 2014 路 19:46
    In "Holland sport" zaten 'vroeger' altijd van die minidocumentaires gemaakt door Wilfried de Jong. Je zou die eens kunnen kijken voor ideeën en inspiratie. Zaten altijd zeer mooie sfeerbeelden en superslomo's in.
    The first fall of snow is a magical event. You go to bed in one world and wake up in another...
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 7 december 2014 路 20:04
    veel transcoderen voor de free version: http://www.lwks.com gratis dus. Die ben ik aan het testen voor toekomstig gebruik studenten.

powerdirector ken ik niet

een beetje goede camcorder zal het ook prime doen, zat te kiezen in die prijsklasse, anders geode gebruikte.
  • The_O
    Tourist
    The_O op 7 december 2014 路 20:11
    geode ??
    And Also The Trees
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 7 december 2014 路 20:37
    typo.... gouden... godee.... gdoee... goede dus

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro