Stijgijzers voor bredere schoenen (snowboardboots /telemark)

• 3zel
    Advanced
    3zel op 9 december 2014 · 09:02
    Als voorbereiding op een tourtocht in mei ben ik op zoek naar stijgijzers voor mijn snowboardboots.
    Volgend type van Grivel zijn aangepast aan een bredere neus. http://www.grivel.com/products/ice/crampons/4-g10_wide...

Welke stijgijzers raadt jij aan of af voor bredere schoenen en waarom?

ALU of staal?
    Is het een juiste redenering om te stellen dat een eerder flexibele schoen ook een eerder flexibel stijgijzer nodig heeft?
    knowledge is powder
  • robbert
    Advanced
    robbert op 9 december 2014 · 10:45
    @3zel voor snowboardschoenen is de wide G10/G12 variant van Grivel prima. De neus van je schoen moet goed in de basket passen zodat je er niet uitschiet.

Voor ski/snowboard-toeren maakt de flexibiliteit niet zo heel veel uit. Zodra je meer richting ijsklimmen gaat (steiler, ijziger) dan is het wel fijn om een meer star platform te hebben. Bedenk wel dat het dan niet enkel de stijgijzer is die star moet zijn maar ook de schoen. Softboots zijn niet zo star en meestal de beperkende factor

Voor snowboardtoeren gebruik ik een licht aluminium stijgijzer van Salewa. Overgrote deel van de tijd zitten ze in je tas. Voor toeren met veel bootpacken in steil/ijzig terrein gebruik ik de Grivel G12 Wide. Net even meer houvast, meer vertrouwen en dus makkelijker lopen.
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 9 december 2014 · 13:15
    @robbert: duidelijk, bedankt!

Bedoel je deze van Salewa: http://www.salewa.com/product/crampons-4/crampon+alpinist+alu+walk...?
    knowledge is powder
  • Dorylus
    Tourist
    Dorylus op 9 december 2014 · 13:38
    Die stijgijzers met flexibele "linking-bar" zijn in mijn ogen een voordeel met gewone snowboardboots. Niet naar performance toe, maar wel voor de levensduur.
    Ik gebruik mijn crampons met een stijve "linking-bar", en die bar is helemaal vermassacreerd omdat de snowboardboot te flexibel is en zo dat ijzertje te veel plooit.
    Vermoedelijk gaan de mijne binnenkort eens sneuvel, terwijl een flexibele het dan beter gaat uithouden.
    Ik twijfel nog, ofwel een nieuwe linking-bar ofwel Deeluxe Sparks kopen 😃

Meeste merken verkopen dat flexibel baartje ook los:
    http://www.grivel.com/products/ice/accessories/
    http://www.camp-usa.com/products/crampons/linking-bars.asp...

Om ook een voorstel voor een lichtgewicht crampon voor minder steile werk te doen:
    http://www.camp.it/EN/template01.aspx?codicemenu=61...
  • robbert
    Advanced
    robbert op 9 december 2014 · 13:49
    @3zel die van mij zijn al wat ouder, maar het lijkt het zelfde model. Denk dat er nog wel lichtere te vinden zijn.
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 9 december 2014 · 16:40
    @dorylus: ik ben het met je eens ivm flexibiliteit.
    De stijfheid van het geheel zal dan ook afhankelijk zijn van de stijfheid van dat verbindingsstuk. Bij een stijver stijgijzer zal je boot sneller loskomen van de hiel van je stijgijzer of zal je de banden zo hard moeten aantrekken dat je het voelt door je boot heen?

Ik vind het idee van Robbert best goed (twee stijgijzers), alleen is dat iets veeleisender kwa budget 😉
    knowledge is powder
  • Dorylus
    Tourist
    Dorylus op 9 december 2014 · 21:45
    Bij een stijver stijgijzer zal je boot sneller loskomen van de hiel van je stijgijzer of zal je de banden zo hard moeten aantrekken dat je het voelt door je boot heen?

Je verbindingsstuk van de crampon gaat gewoon plooien, hard aantrekken of niet.
    En bij een "stijf" stijgijzer gaat die ook gebeuren. Uiteindelijk zet je er ook heel je lichaamsgewicht op.
    De stijfheid moet van de zool van je schoen komen.

Maar mij inziens gaat dat niet veel problemen opleveren.
    Alleen als, zoals Robbert aanhaalde, je in 45° en ijzig terrein zit, dan heb je liefst toch een stijve zool want anders kan je niet erg lang op je punten staan.
  • robbert
    Advanced
    robbert op 9 december 2014 · 22:12
    Bij de meeste stijgijzers gaat de linking bar door twee openingen van het teen stuk. Dit is waar het uiteinde van de linking bar achter blijft haken. Nu kan je de linking bar enkel door de achterste opening halen en dus niet door beide openingen. Dit maakt je stijgijzer flexibeler en heb je minder last van bovengenoemde slijtage.

Stijgijzers goed op maat maken, goed aantrekken en goed de rest bandjes weg werken. Dan schieten ze niet opeens uit en blijf je ook niet in de bandjes haken. Wel zo fijn als je net op een ruggetje loopt 😉

@3zel Wat voor moois ga je doen in Mei?
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 9 december 2014 · 22:28
    @robbert 4daagse tourstage met enkele leden van LBV (Belgisch)Limburgse bergsportvereniging. Silvretta-area.
    Heb vorig jaar met Martijn Schell initiatie tourski gedaan en ook Lawine 2 waar we een hele mooie dagtocht maakten (sneeuwschoenen) en dat heeft mijn ogen helemaal geopend. Aangezien ik liever board dan ski wil ik me dit jaar gaan toeleggen op splitboarden en ook beginnen met wat moeilijker bereikbare lijnen...
    Jij (tour)plannen?
    knowledge is powder
  • robbert
    Advanced
    robbert op 10 december 2014 · 10:29
    @3zel Wow dat is op tijd voorbereiden, lekker bezig. Vergeet je harscheisen niet, die heb je vaker nodig dan stijgijzers.

Zelf nog geen concrete plannen even afwachten wat de sneeuw doet. Bekijk nu globaal wat gebieden waar ik heen wil (Dolo, Ecrins, Cham, Monte Rosa). Later wat fine tunen. Komt er waarschijnlijk op neer dat het in hoogwinter meer freeriden zal zijn en vanaf Maart/April wat meer ski/snb mountaineering.
  • JanP
    Advanced
    JanP op 13 november 2015 · 17:22
    @robbert. Ik zie dat je het hebt over de G12 wide. ik kan deze alleen niet vinden op de grivel site. Is dit een oud model? er lijkt nu alleen een G10 wide te bestaan...
  • robbert
    Advanced
    robbert op 26 november 2015 · 22:14
    @janparo ik heb ze al wel jaren, zou kunnen dat het model vervangen is door een nieuwere versie
  • JanP
    Advanced
    JanP op 27 november 2015 · 12:42
    @robbert denkt het wel idd. Ik zag trouwens vorig weekend dat de 'wide' ijzers van Grivel eigenlijk precies hetzelfde zijn als de smalle. enige is dat ze de plastic 'beugels' niet aan de binnenkant maar aan de buitenkant van het staal bevestigen😉 Hoe dan ook, het maakt wel uit, maar een smalle is dus ook om te bouwen volgens mij. als je maar weer een goede verbinding kan maken.
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 27 november 2015 · 13:11
    Toevallig vorige week de G12 en G10 wide tegen elkaar gehouden en ze zijn wel iets breder maar het is echt minimaal verschil denk 5 mm ofzo.
  • janvannieuwenhuijzen
    Advanced
    janvannieuwenhuijzen op 27 november 2015 · 16:50
    Ik heb nog Grivel Airtech Light in de aanbieding vanwege overstap naar hardboots. Hebben het prima gedaan onder Malamutes en wegen maar de helft van de G10/G12. Doen het ook prima op rotspartijen, zolang de meerderheid van het klimwerk maar sneeuw/ijs is. Heb er diverse 4000-ers mee beklommen en passages over de graat mee gemaakt op het moment dat het skinnen mij niet meer verder bracht op mijn splitboard: http://www.grivel.com/products/ice/crampons/synoptic...
  • robbert
    Advanced
    robbert op 28 november 2015 · 12:55
    @janvannieuwenhuijzen split je met hardboots en welke binding gebruik je dan? Ik heb het ook geprobeerd met hardboots (Dynafit TLT5) en phantom binding. Kon er niet zo goed aan wennen, vond de schoen voor het boarden toch niet zo fijn. Skinnen met hardboots en enkel een dynafit toepiece is dan wel weer erg fijn. Benieuwd naar jouw ervaring, misschien nog een tip voor een hardboot?
  • janvannieuwenhuijzen
    Advanced
    janvannieuwenhuijzen op 28 november 2015 · 17:07
    Spark Dyno met TLT 6 CL op een Jones Solution 166 en ik zet de schoen behoorlijk los en iets van 40 graden voor en 30 graden achter...een beetje meer raceboard stance...maar dat komt erg van pas bij de soms zeer lange traverses op meerdaagse tochten (ik gebruik dan ook de stokken). Je kunt de schoenen behoorlijk modificeren http://splitboard.com/talk/topic/dynafit-tlt6-mod-thread/... ...toen ik 6 jaar geleden begon met splitboarden was het allemaal experimenteren en heb ik behoorlijk afgezien met materiaalbreuk in the middle of f......nowhere...dus je wordt vanzelf een soort MacGyver...en ik heb toen alles gevonden op splitboard.com en vanuit USA e.e.a. geimporteerd en gemodificeerd...en zo van voile naar spark en nu naar dynafit...ik ben er erg gelukkig mee....je hebt een veel directere verbinding met je kanten die ook helpt met de inzet van bochten en zoals je zegt veel meer efficientie met skinnen en aangezien ik per dag 8 uur skin en 1 uur afdaal weet ik het wel...ook na diverse ijshellingen gehad te hebben waarbij ik er halverwege achter kwam dat de harscheissen er toch onder hadden gemoeten, terwijl de toerskiers het nog steeds redden, ben ik echt helemaal om...kijk ook eens hier: http://splitboard.com/talk/search/hardboots/
  • janvannieuwenhuijzen
    Advanced
    janvannieuwenhuijzen op 28 november 2015 · 17:33
    Kwam nog een eigen post tegen uitdie tijd....ik zie dat ik al weer bijna 7 jaar aan het splitboarden ben:
    http://splitboard.com/talk/topic/first-splitboard-trip-to-switzerland/...
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 28 november 2015 · 18:08
    @robbert, begrijp ik dat jij een paar TLT5 in mijn maat te verkopen hebt voor een vriendenprijsje? 😉
  • robbert
    Advanced
    robbert op 28 november 2015 · 22:37
    @janvannieuwenhuizen voor het lopen is de hardboot echt top. Alleen is het board gevoel zoveel anders, dat ik er maar moeilijk aan kan wennen. Misschien nog wat door prutsen/proberen met andere schoenen, thanks voor de links

@bertjebertje kom maar passen, je weet waar het is

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro