Freeride / Safety / Offpiste clinics gegeven zonder gids oid

• Ghini
    Advanced
    Ghini op 10 december 2014 · 16:02
    Het valt mij op dat er steeds meer freeride / offpiste clinics worden gegeven. Op zich natuurlijk heel mooi maar er zijn wel een aantal dingen waar ik mijn vraagtekens bij zet.
    Steeds vaker zie ik clinics die verder gaan dan wijzen op de gevaren en een kleine introductie tot lawinekunde geven. Winkels en merken organiseren clinics in winkels maar tegenwoordig ook in de sneeuw. Men gaat ook pieper zoeken, sonderen en scheppen of zelfs stukjes naast de piste op techniek oefenen.
    Nu komt mijn grootste vraagteken. Vaak (gelukkig is het vaak ook anders, zoals bijv onder leiding van SSC ed) gebeurd dit niet onder leiding van een professional of gids. Mag dit zomaar?
    Als je zonder de juiste papieren mensen mee offpiste neemt (tegen betaling) en er gaat iets mis dan heb je een groot probleem. Hoe zit dat met die clinics? Mag iedereen die zomaar geven, zolang je maar zegt dat alles op eigen risico is ofzo?
    Wat vinden jullie hier van?
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 10 december 2014 · 16:13
    @Faberge, bedoel je clinics in de sneeuw? Als in mensen worden door amateurs/charlatans/extreem-skiers-zonder-papieren/etc.. het terrein in 'geloodst'?
    May the powder be with you.
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 10 december 2014 · 16:21
    Nou ik ben benieuwd wat men van beide vindt. In de sneeuw maar ook in winkels of bijv op het strand / zandvlakte oid. Waar ligt de grens? Of moet het altijd onder leiding van professional / gids? Dan doel ik nu vooral op het leren van pieper / sonde / schep technieken. Al zijn er ook filmpjes op Facebook te vinden waarin mensen worden meegenomen net naast de piste om een introductie van freeride techniek te krijgen, en ja van iemand zonder de juiste papieren (tot zo ver dit na te gaan is natuurlijk maar ben daar vrij zeker van).
  • Carel
    Expert
    Carel op 10 december 2014 · 18:49
    Ja best lastig. Waar ligt de grens. Ik vind het bijvoorbeeld de normaalste zaak van de wereld dat ik vrienden die geen cursussen hebben gevolgd een aantal dingen uitleg. Ik leer ze hoe je een snowpit graaft en leg uit welke lessen je daar uit kan trekken. Daarnaast neem ik nog eens pieper oefenen met ze door. Uiteraard vraag ik geen vergoeding. Dit doe ik met buddies. Bij het skiën pas ik mijn keuze in terrein aan op de vrienden die mee gaan.
  • MDA
    Advanced
    MDA op 10 december 2014 · 19:36
    Volgens mij is het is vrij simpel... Neem je mensen mee off piste, dan is daar een bepaald risico aan verbonden, en moet je goed verzekerd en opgeleid zijn, want als het mis gaat en je bent dat niet, dan hang je.
    Neem je mensen mee de duinen in om piepers in het zand te begraven, dan lopen die mensen geen extra risico, en dus hoef je geen papieren te hebben of verzekering. Het feit dat je met een pieper oefent, of uitleg geeft over lawines brengt an sich geen risico met zich mee, en kan dus door iedereen gedaan worden.
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 10 december 2014 · 19:50
    @Carel, herkenbaar. Daarnaast herinnerde een vriend mij aan de online cursussen zoals de safety academy van wepowder. Toch voelt het voor mij vreemd. Als iedereen zulke clinics mag geven dan is er geen controle oid op wat ze uitleggen en of het wel correct is of compleet. De safety academy is bijvoorbeeld wel in samenwerking met erkende gidsen ontwikkeld en gelukkig zijn er ook winkels en merken die wel alles onder leiding van gidsen doen. Maar blijkbaar is het voor een aantal mensen zelf het ook lastig om een grens te trekken en vinden ze freeride techniek training naast de piste acceptabel.
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 10 december 2014 · 19:54
    @MDA en als de gegeven info tijdens een clinic niet compleet of correct is?
  • Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 10 december 2014 · 22:04
    Omdat er in de bergen geen regels zijn, is het altijd de verantwoordelijkheid van de "deelnemer" zelf om de juiste cursussen/clinics te volgen. Natuurlijk kunnen louche aanbieders van clinics hier "misbruik" van maken. In de sneeuw is iedereen in principe op zichzelf aangewezen, maar bij een ongeval is in de regel de hoogst opgeleide/meest ervaren persoon van de groep aansprakelijk in het geval van grove nalatigheid. Als je geld vraagt voor het leiden van een clinic/cursus in de sneeuw zonder de juiste papieren, en er gaat iets fout, dan heb je te maken met zwart gidsen en daar staan volgens mij wel serieuze straffen op.

Dit is een beetje wat ik (deels uit eigen ervaring) weet, maar er zijn vast nog wel wat aanvullingen hierop. Zelf vind ik dat je gewoon een goed aangeschreven cursus moet volgen als je een goede freerider wilt worden. Het is net als me vrije beroepen, wil je serieus aan het werk gaan dan volg je een opleiding, maar ook zonder opleiding kan je prima als beunhaas aan de gang (en dat is ook niet per definitie slecht 😉 )

(Ik ben dan ook een groot voorstander van het nemen van verantwoordelijkheid voor je eigen doen en laten. Het klinkt misschien ook hard, maar als je niet zo serieus bezig bent met freeriden dat je een gedegen opleiding uitkiest dan kan ik ook niet heel veel medelijden hebben als het fout gaat. Net als dat ik geen medelijden heb met iemand die een ernstig ongeluk krijgt doordat hij is gaan rijden zonder rijbewijs. Als er andere mensen door in gevaar komen is dit natuurlijk weer een ander verhaal. )
  • sanno
    Tourist
    sanno op 11 december 2014 · 11:24
    Ja best lastig. Waar ligt de grens.

Zoals Roel hierboven aangeeft. Je bepaalt zelf de grens.

Mogelijk wordt het nog eens gereguleerd en het aanbieden van steeds diversere cursussen zou je kunnen zien als een overgangsfase daarin. Mocht vervolgens het aantal ongevallen gaan toenemen dan kan het best zijn dat er regulering gaat komen. Hoe en wat dan wil ik echt niet weten.
    Toerisski

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro