Tips voor Noorwegen

• Grim3
    Advanced
    Grim3 op 15 december 2014 · 19:06
    Wij overwegen om volgend week-end een korte trip (vrijdag - woensdag) richting noorwegen te maken met een camper.
    Zijn er ervaringsdeskundigen met tips voor het transport?
    Goedkope ferryline? Ferry die 's nachts vaart?
    Tips en aandachtspunten?
  • Kendo
    Beginner
    Kendo op 15 december 2014 · 19:13
    http://www.fjordline.com/nl/

Afgelopen zomer Stavanger Hirtshals gevaren met camper, prima reis met nachtboot. Heel efficiënt reizen als je zelf ligt te pitten. Prijzen zijn nu ook een heel stuk beter 😉
    “Ein Brett macht Spaß. Zwei Bretter machen doppelt so viel Spaß”
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 15 december 2014 · 19:51
    Eigenlijk is het maar een kort tochtje van drie a vier uur als je Hirtshals-Kristiansand doet. Een nachtboot komt op mij over als geldklopperij, omdat het vaak een stuk prijziger is voor lange tijd een beetje dobberen tussen Denemarken en Noorwegen om niet te vroeg aan te komen.
    Ik heb mijn oog laten vallen op een overtocht Hirtshals-Langesund voor €114 retour op maandagochtend 22 en 29 december om 9.00 uur. Het is wel maar voor een klein auto'tje.

Edit: Langesund ligt ook wat noordelijker, wat weer een stukje rijden scheelt voor Hemsedal bv.
  • evan
    Advanced
    evan op 15 december 2014 · 20:58
    @Emmer, zo te zien vallen de prijzen voor die nachtboot wel mee.
    Het lijkt me wel efficiënt zoals @Kendo schrijft. Zeker als je een camper hebt.
    Je reist gewoon overdag naar Hirtshals en slaapt dan op de boot. Vervolgens rij je nog een paar uurtjes en je kunt gaan skiën. Zo te zien liggen de interessante skigebieden helaas niet echt dichtbij Stavanger.
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 15 december 2014 · 21:03
    . Zo te zien liggen de interessante skigebieden helaas niet echt dichtbij Stavanger. evan op 15 dec. 2014 20:58

Nee, dan kan je beter naar Bergen varen. Maar dat zal wel weer duur(der) zijn.
    It's all about the turns duuuuuude!
  • evan
    Advanced
    evan op 15 december 2014 · 21:11
    . Zo te zien liggen de interessante skigebieden helaas niet echt dichtbij Stavanger. evan op 15 dec. 2014 20:58
    Nee, dan kan je beter naar Bergen varen. Maar dat zal wel weer duur(der) zijn. AvdL op 15 dec. 2014 21:03
    Ja, en je komt pas 's middags aan. En vanuit Bergen is het ook nog uren rijden.

Overigens is een auto huren in Noorwegen drie keer zo duur als in Italië! Maar een auto huren is vast niet het enige wat veel duurder is in Noorwegen ...
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 15 december 2014 · 21:14
    @evan Ik neem aan dat je niet bedoelt dat je op de boot in je camper slaapt? Het is tegenwoordig namelijk niet meer toegestaan om in je auto te verblijven. De autodekken worden ook afgesloten tijdens de overtocht.
    Als je een beetje comfortabel wilt slapen moet je dus een hut nemen. En dan betaal je meestal best veel voor zo,n dobberend hotel.
  • evan
    Advanced
    evan op 15 december 2014 · 21:18
    @Emmer, €111 voor een tweepersoonshut per overtocht. Vind ik niet overdreven duur.
    Een slaapstoel kost €19 per persoon, maar dat lijkt me niet heel comfortabel slapen.
  • Kendo
    Beginner
    Kendo op 15 december 2014 · 21:24
    die boot van Stavanger vaart idd door naar Bergen.. Van Stavanger rijd je wel naar Røldal...das niet mis. Je slaapt niet in je camper, maar een hut erbij. Dat werkt prima. Volgens mij rijd je met een camper bijna niet tegen de boot op hoor, tgaat allemaal niet zo snel op die wegen daar, dat was in de zomer al zo, laat staan in de winter. En varen met een nachtboot levert overdag extra tijd voor poeder ook, das ook wat waard!
    Btw een beetje pit inde camper kan geen kwaad... Vanuit de fjorden omhoog is het vaak errug steil
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 15 december 2014 · 21:36
    dVolgens mij rijd je met een camper bijna niet tegen de boot op hoor, tgaat allemaal niet zo snel op die wegen daar, dat was in de zomer al zo, laat staan in de winter.Kendo op 15 dec. 2014 21:24

+1
    May the powder be with you.
  • Kendo
    Beginner
    Kendo op 15 december 2014 · 22:03

Overigens is een auto huren in Noorwegen drie keer zo duur als in Italië! Maar een auto huren is vast niet het enige wat veel duurder is in Noorwegen ... evan op 15 dec. 2014 21:11

[mention="/profile/16669"]@evan[/mention] ja en nee....gemiddeld duurder, maar gaat niet op voor alles. het viel me op dat een vakantie in Zwitserland of Noorwegen niet veel uit maakt qua kosten. Campings waren in Noorwegen bv. Stukken goedkoper als in Zwitserland of Italië.... En een lekker stuk zalm ook😃
  • evan
    Advanced
    evan op 15 december 2014 · 22:26
    [mention="/profile/4028"]@Kendo[/mention], Zwitserland is inderdaad ook niet goedkoop. Dat van die zalm geloof ik meteen!
    Ik ken een camping in een heel mooi skigebied in Italië waar je voor weinig in een mooie blokhut slaapt. Heb je die ook in Noorwegen? Een espressootje is daar zeker duurder! 😃

Ik las trouwens dat er een skiboot van Stavanger in twee uur naar Sauda (http://wepowder.nl/playgrounds/sauda) vaart. Met de auto doe je er ruim twee keer zo lang over!
    Een retourtje kost €70 inclusief skipas en bus en je hoeft niet op dezelfde dag terug als je dat van tevoren aangeeft.
    http://www.rodne.no/other-offers/ski-boat-to-sauda/...
    Vanuit Sauda kun je in ieder geval per bus in Røldal (40 min.) komen.
    Je zou dan zelfs je auto in Denemarken kunnen laten.
  • pulverdude
    Advanced
    pulverdude op 15 december 2014 · 22:36

Ik ken een camping in een heel mooi skigebied in Italië waar je voor weinig in een mooie blokhut slaapt. Heb je die ook in Noorwegen?

evan op 15 dec. 2014 22:26

Op heel veel campings in Noorwegen zijn blokhutten te huur (van het type 'tuinhuisje' tot luxe blokhut met openhaard etc.).
    Let the riding do the talking and you've said enough
  • Kendo
    Beginner
    Kendo op 15 december 2014 · 22:56
    [mention="/profile/679"]@pulverdude[/mention]...sweet memory's ? 😉
  • evan
    Advanced
    evan op 15 december 2014 · 23:05

Ik ken een camping in een heel mooi skigebied in Italië waar je voor weinig in een mooie blokhut slaapt. Heb je die ook in Noorwegen? evan op 15 dec. 2014 22:26

Op heel veel campings in Noorwegen zijn blokhutten te huur (van het type 'tuinhuisje' tot luxe blokhut met openhaard etc.). pulverdude op 15 dec. 2014 22:36
    Bedankt, @pulverdude. Ik zie het:
    http://www.roldal-camping.no/hyttetyper-nl-NL/
    Helemaal zo gek nog niet, dat Noorwegen.
  • Kendo
    Beginner
    Kendo op 15 december 2014 · 23:20
    @evan...... Lache, op die camping stond ik afgelopen zomer, dat waren idd sublieme cabins.. Begreep wel van de campinbeheerder dat ze fulltime volgeboekt waren...
  • Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 15 december 2014 · 23:44
    Gewoon jezelf in he camper opsluiten oo de ferry, ik heb nog nooit zo rustig geslapen 😉 en je wordt vanzelf wakker als iedereen weer naar z'n auto gaat
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 15 december 2014 · 23:47
    Maandag de 22e ff wat warmer en daarna volgens de laatste runs weer kouder en veel sneeuw. Go! http://wepowder.nl/weblog/5555/Op-naar-Noorwegen
    May the powder be with you.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 16 december 2014 · 07:33
    Gewoon jezelf in he camper opsluiten oo de ferry, ik heb nog nooit zo rustig geslapen 😉 en je wordt vanzelf wakker als iedereen weer naar z'n auto gaat Roelaano op 15 dec. 2014 23:44
    😃

Ik zou er zelf misschien toch een beetje claustrofobisch van worden. 😃
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 16 december 2014 · 07:47
    @evan Voss en Voss Fjellandsby zijn goed aan te rijden vanuit Bergen. Binnen 2 uur. Røldal en Hemsedal op 3,5 en 4 uur. Dus nog best ver ja...
  • ieism
    Tourist
    ieism op 16 december 2014 · 08:32
    Gewoon gaan! Poeder is nooit te ver.
    splitfest.nl
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 16 december 2014 · 08:54
    p'cies

En ik zie hier best ook een plekje voor ons tentje 😃
  • Grim3
    Advanced
    Grim3 op 16 december 2014 · 09:34
    I guess that's a GO!
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 16 december 2014 · 09:37
    Voor de Norge gangers onder ons: het lawinebericht http://www.varsom.no
    Wel ff vertalen...
  • Whistler
    Beginner
    Whistler op 16 december 2014 · 10:21
    Mijn vaste ski maatje gaat dit weekend rijden voor gezinsvakantie in Montgenevre.
    Zelf heb ik daarnaast verplichtingen met kerst.

Maar hoe verschrikkelijk gaaf is dit!!!!!!
    Ben stoked!!! maar kan helaas niet het avontuur aan gaan 😞

@Grim3 en ''de kwast'': GO GO GO!!
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 16 december 2014 · 10:36
    p'cies
    Emmer op 16 dec. 2014 08:54

Dat wordt dan nog flink graven 😃
  • coen
    Advanced
    coen op 16 december 2014 · 10:48
    Ja, doen! Noorwegen is tof; al is het alleen maar voor de afwisseling eens😃

Qua skiën heb ik alleen ervaring met Hemsedal, maar volgens mij kan je nu beter iets meer westelijk zitten. Dus Roldal en Myrkdalen zijn the way to go!
    Earn your turns...
  • Dijkie
    Beginner
    Dijkie op 16 december 2014 · 11:48
    Had een tripje naar Oostenrijk gepland maar denk er sterk aan deze te annuleren en naar Noorwegen te gaan. Welke gebieden zijn aan te raden voor een weekje? Is het haalbaar om met de auto naar meerdere gebieden te gaan en zo ja, welke? Thanks voor de tips!
    If you're not living on the edge, you're taking up too much space
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 16 december 2014 · 11:54
    @Emmer
    I know, I know, camperen is the way to go 😃, maar hytta's scoren vast ook bij jou een lekker bonuspuntje als 't probeert. Je hebt ze al vanaf model 'houten tent' en dan kost 't ook net zo veel, maar je hoeft 'm niet meer zelf op te zetten. Win-win situatie.

(Andere, nog 'secret-er' tip: Baconpølse. You heard it here first!) 😉
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 16 december 2014 · 12:08
    p'cies
    Emmer op 16 dec. 2014 08:54

Dat wordt dan nog flink graven 😃 markindealpen op 16 dec. 2014 10:36

@markindealpen Jij moet voor het splitfest nog maar even op cursus. 😃

Ff aanstampen en tentje erop.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro