Eigen poeder ski maken

• MaxWiersma
    Advanced
    MaxWiersma op 17 december 2014 路 17:31
    Binnenkort gaan een vriend en ik beginnen een eigen ski te bouwen. Nu hebben we zelf nog niet superveel ervaring met de opbouw en juiste materialen van een ski.

Het idee is een freeride ski die uiteraard breed onder de voet is (rond de 100/110). We willen graag een rocker in de vorm en vooral alles zelf maken. nu hebben we via de site skibuilders.com al een hoop informatie verzameld. Maar zijn wij benieuwd of sommige van jullie hier ervaring mee hebben en hopelijk een paar tips en trics voor ons hebben. Dingen die we vooral niet moeten doen of juist wel!

Alle informatie / tips zijn welkom
  • Cheizz
    Beginner
    Cheizz op 17 december 2014 路 17:47
    Er is nog iemand bezig met het zelf maken van ski's: http://wepowder.nl/forum/topic/103826
    gigiski.com | deskiclub.nl
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 17 december 2014 路 18:04
    He @MaxWiersma, leuk (en herkenbaar) plan.
    Hoe wil je 't (grofweg) aan gaan pakken?
    Kwestie van belag/glasvezel/houten kern en epoxy?
    En hoe wil je 't geheel gaan persen?

(Dan hebben mogelijke tippers iets 'to go on')
    Veel plezier, en vergeet niet wat beeldmateriaal van 't bouwen te maken 馃槂
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • MaxWiersma
    Advanced
    MaxWiersma op 17 december 2014 路 18:25
    @emilehendrikx wij willen inderdaad de meerdere lagen inclusief staalkant samen persen met een vacuum zak. Het schijnt dat dit een goedkoop alternatief is voor een mal. Als dit geen goede optie is zijn wij ook bereidt zelf een mal te maken.

Met het beeldmateriaal komt het wel goed eerst zijn wij nog druk bezig met de ontwerpen, afmetingen en geometrie van de ski.

Groetjes,

Dennis en Max
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 17 december 2014 路 18:56
    Hey Max

Gaaf! Ik ben er zelf ook mee bezig. Exact het zelfde.
    Ontwerp maken en precies stap voor stap opschrijven wat je gaat doen is iets wat je wel MOET doen. Anders raak je gedesoriënteerd. Moet je niet hebben.

Vacuum persen is meer werk dan je denkt. Ik ben zelf heel lang op zoek geweest naar iemand met een pomp. Die heb ik gelukkig vandaag gevonden.
    Mal voor je vacuum pomp moet je massief maken!! Doe je dat niet, kan je zak tussen de mal raken en dat moet je zeker niet hebben. Wat je dan ook goed kunt doen is een aluminium plaat boven op de mal te plaatsen zodat je ski niet vast blijft plakken.
    Ik ga mijn mal inpakken in glasvezel en dan door vacuum hars er door heen halen zodat het een glad oppervlak wordt en een mal die ik heel vaak kan gebruiken.

Let wel op de prijzen! Het is niet dat alles heel goedkoop is. Zo is de kern prijzig en de base ook. Wat ik aanraad is de kern te halen bij een groothandelaar in hout. Hier kun je hout vaak erg goed koop krijgen.
    Base, kanten, glasvezel en de toplaag kun je goed kopen op www.junksupply.com
    Om je Epoxy, vacuumzak en tape te kopen kun je terecht bij HP-Textiles.de

Als je de pomp nergens kan krijge kun je deze huren! Als je op google zoekt vacuum pomp huren heb je erg veel resultaten!
    Ben je van plan om meerdere ski's te maken dan kun je er een kopen voor circa 80 euro op Ebay.de

Voor vragen kun je me altijd een berichtje sturen!

Groetjes Joost
    A winter without powder isn't a winter!
  • denniskoopman
    Advanced
    denniskoopman op 17 december 2014 路 19:06
    Thanks @JoostW !!
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 17 december 2014 路 19:17
    Precies, met een pers wil je een onder- en bovenmal die je op elkaar drukt, maar met een vacuumpomp heb je alsnog een mal aan de onderkant nodig voor de punt en mogelijk de camber.

En zorg er verder voor dat je alle details strak voor jezelf op 'n rijtje hebt voor je met de epoxy aan de gang gaat. (Hoe houdt je kanten op hun plaats? In welke volgorde wil je alles doen? Versiering? Al over de binding montage gedacht? Etc...) Wil niet zeggen dat je alle problemen al opgelost moet hebben, maar 't kan schelen als je al een goed idee hebt...
  • denniskoopman
    Advanced
    denniskoopman op 17 december 2014 路 19:21
    Hoi Emile, over de staalkant hadden wij inderdaad ook nagedacht en zagen in een filmpje dat ze dat ook doormiddel van lijm/epoxy doen. geen idee of dit de beste oplossing is.
    We willen graag als shape een flatbase of rocker erin maken, dit is naar mijn idee makkelijker te maken dan een camber shape, of toch niet?!
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 17 december 2014 路 19:29
    Klopt @denniskoopman Rocker is makkelijk te maken! je hoeft namelijk niet rekening te houden met de camber, in ieder geval als je full rocker hebt. Dan heb je totaal geen camber, doe je deels rocker bij tip en tail. Hou je nog een kleine camber over.

Staalkanten... Epoxy zou ik niet doen! Als eerst zou ik gewoon secondelijm gebruiken en dan stukjes vastlijmen van de kanten en vastklemmen, dan wachten tot het opgedroogd is en dan verder naar het volgende stukje.
    Als je epoxy doet heb je kan dat het doorlekt naar de base en als het op de base komt heb je een probleem, wat je kunt doen (of eigenlijk moet doen) is de base aftapen zodat het ondoordringbaar is voor epoxy of andere lijmen.
    Op het filmpje van Skibuilders staat het opzich wel goed uitgelegd, kwaliteit is wel wat minder 馃槈
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 17 december 2014 路 19:34
    (Dit draadje heeft wat meer ervaringsdeskundigen nodig, [mention="/profile/1908"]@MickeydeHaas[/mention] ?)
    Die staalkanten konden geloof ik met secondelijm al worden opgelost (al gaan ze niet volledig rond de neus in mijn geval). En zelf kan ik me indenken dat je, als je toch al met een ondermal bezig bent...

En nog wat oud maar aardig leesvoer: http://wepowder.nl/forum/topic/32929
  • denniskoopman
    Advanced
    denniskoopman op 17 december 2014 路 20:31
    Staalkanten inderdaad niet helemaal rond ! 馃槂
  • MaxWiersma
    Advanced
    MaxWiersma op 17 december 2014 路 22:18
    Aller eerst bedankt voor de reactie's hier kunnen we iets mee !

Nu kwam ik het volgende tegen de betekenissen hebben we opgezocht maar nu de keuze nog. We willen duidelijk een off piste ski met 110mm onder de binding en naar de 180cm in de lengte. Iemand suggesties ? Module of elasticity is duidelijk de rekbaarheid van de hout vezels. Modules of rupture is op welk punt er scheuren ontstaan (de plank breekt) maar dit wil nog niet zeggen dat dit de sterkte van de plank is. en density is dichtheid.
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 17 december 2014 路 23:44
    Zoals mij is gezegd is bamboe een goeie houtkeuze.
    Bij een off piste ski neem dan langer dan je lengte is. Voeg hier full rocker in en early rise en je hebt een hele goede off piste ski!
  • MaxWiersma
    Advanced
    MaxWiersma op 18 december 2014 路 12:38
    En bamboe is ook verkrijgbaar als plank? Het is namelijk hol en daarom lijkt het mij niet zo sterkt
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 19 december 2014 路 12:01
    Ja, bamboe is verkrijgbaar als plaat. 2440x1220x16 is een goeie maat voor ski's. Let op een plank is ongeveer 160 euro bij bijvoorbeeld wilhelminawinkel.nl
    En wat nog een probleem is, is dat de verzending natuurlijk niet zo makkelijk wordt. Verzendkosten zijn 80 euro, op een pallet namelijk. Ophalen is misschien de beste optie.
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 19 december 2014 路 17:24
    En bamboe is ook verkrijgbaar als plank? Het is namelijk hol en daarom lijkt het mij niet zo sterkt MaxWiersma op 18 dec. 2014 12:38

http://www.bmb-ski.nl/index.php/shop#!/Bamboo-core/p/6709453/category=...
    Rex Monte - Amor Nix
  • Buuk
    Beginner
    Buuk op 20 januari 2015 路 15:26
    Leuk om weer wat skibouw projecten te zien! Vind zelf bamboe een fantastisch materiaal als ski/board kern. Afgelopen weken nog 'n snowboard en twee kleine plankjes voor een boardbike van gemaakt 馃槂. Laat me weten als je wat bamboe kunt gebruiken, dan regelen we ff wat!
    Powdered by BMB Custom made Skis & Boards -- www.bmb-ski.nl
  • denniskoopman
    Advanced
    denniskoopman op 20 januari 2015 路 15:32
    Hey @Buuk , bamboe kunnen wij zeker gebruiken. We zijn momenteel bezig met het ontwerp etc etc. Zodra we aan de uitvoering beginnen nemen we even contact op. Groetjes
  • Buuk
    Beginner
    Buuk op 20 januari 2015 路 15:45
    Top, laat maar weten! Ook als ik jullie kan helpen met andere dingen.
    Cheers
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 5 februari 2015 路 17:20
    En? Al begonnen met het bouwen?
  • MaxWiersma
    Advanced
    MaxWiersma op 5 februari 2015 路 18:34
    Nee joost we zijn nog niet begonnen. We vinden het lastig om de juiste materialen te kiezen en eerst willen wij een mal maken. En jij?
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 5 februari 2015 路 18:40
    Aha, snap ik. Had er zelf ook moeite mee om de goede dingen te vinden. We gaan 16 februari de ski maken. De mal is zo goed als af. Als je vragen hebt kun je me altijd een berichtje doen!
  • MaxWiersma
    Advanced
    MaxWiersma op 6 februari 2015 路 07:38
    Klinkt goed ik zal binnenkort zeker wat vragen hebben!
  • Buuk
    Beginner
    Buuk op 6 februari 2015 路 11:00
    Klinkt goed allemaal! Als er vragen zijn dan laat maar weten idd!

Cheers!
  • MaxWiersma
    Advanced
    MaxWiersma op 14 april 2015 路 18:14
    Nu zijn we bij de praktijk aangekomen ik wil van de week hout gaan kopen en de mal gaan bouwen. Hier heb ik alvast een bouwtekening die we willen gebruiken. En ik vroeg me natuurlijk nog af of jullie hier nog feedback op hebben ? (ook omdat het ons al veel geholpen heeft in de ontwerpfase).
    Groetjes, Max
  • MaxWiersma
    Advanced
    MaxWiersma op 14 april 2015 路 18:17

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro