ABS re-call

• djmj
    Advanced
    djmj op 19 december 2014 · 20:50
    Kreeg net een mailtje van ABS,

Enorme recall van alle airbags en patronen:

---
    unser Stahlpatronen-Zulieferer hat Probleme im Befüllungsprozess festgestellt, worauf wir mit einer sofortigen Rückrufaktion von europäischen ABS Stahlpatronen reagieren: Beim Befüllungsprozess könnten Bearbeitungsrückstände in die Patrone gelangt sein, die das Airbag-System bei einer zukünftigen Auslösung blockieren können. Daher sind neben der Stahlpatronen auch alle Rucksäcke mit ABS TwinBag-Systemen (Doppelairbags) zur Überprüfung an ABS einzusenden. Dieses vom Zulieferer verursachte Problem ist bisher bei drei Trainingsauslösungen aufgetreten.

Alle wichtigen Informationen zum Rückruf erfährst Du in diesem Newsletter.
    Wir bedauern die Unannehmlichkeiten sehr, die dadurch für Dich entstehen können.

Viele Grüße

Dein ABS Team

# Betroffen vom Rückruf sind:
    Alle europäischen Auslöseeinheiten Stahl (Stahlpatrone+Griff) mit einem Befülldatum bis zum 03.12.2014
    ABS Rucksäcke mit integriertem Twinbag System (Doppelairbag) , die seit 1996 auf dem Markt sind, auch ABS Inside-Partner Modelle (Bergans, Dakine, Deuter, Haglöfs, Ortovox, Salewa, The North Face, Vaude)
    Nicht vom Rückruf betroffen sind:
    Carbonpatronen
    Stahlpatronen mit einem Befüllungsdatum ab dem 03.12.2014. Das Befülldatum befindet sich zusammen mit der Gewichtsangabe auf einen runden Aufkleber auf der Patrone
    ABS Mono-Airbag (vor 1996)
  • Anon
    Tourist
    Anon op 19 december 2014 · 20:56
    Voor degene onder ons wiens duits niet geheel bij is:
    "Avalanche airbag manufacturer ABS is responding to a fault caused by a supplier with an immediate recall action: all European steel cartridges (black) currently in use with a filling date of before 3 December 2014 must be replaced. It is possible that, during the supplier’s filling process, machining residues could have entered the cartridge which would prevent the airbag system from functioning in future. All backpacks with ABS TwinBag systems (dual airbags) that have been activated with a steel cartridge are therefore to be returned to ABS for checking. ABS carbon cartridges and ABS Mono airbags are not affected.

The producer and filler of the steel cartridges used in airbag systems has informed ABS that the steel cartridges supplied may have been contaminated with machining residues during the filling process. These particles could block the ABS system during activation. So far three instances of this problem, caused by the supplier, have been found.

ABS places great emphasis on the quality and safety of its products. The Bavaria-based company is therefore recalling all European steel cartridges with a filling date of before 3 December 2014 for replacement. The filling date is located together with the weight on a round sticker on the cartridge.

Owners of ABS TwinBag systems that have ever been activated with a European steel cartridge (e.g. for training purposes) must now return their avalanche backpacks to ABS for checking. A system check is required because previous activation of the ABS system may have caused the machining residues to have entered the system which might thus hinder or even prevent subsequent activation. Backpacks fitted with ABS TwinBag systems that are still in their original packaging or have never been activated with a steel cartridge are not affected and do not have to be returned, only the steel cartridges must be replaced. ABS Mono airbags and ABS Carbon cartridges are equally unaffected.

ABS promptly informed the trade and the company has in addition set up a hotline for end consumers and dealers."
    https://www.abs-airbag.com/en/service/recall/

Even voor de duidelijkheid, alleen tassen die opgeblazen zijn geweest met een stalen cartridge moeten terug, niet allen tassen zoals @DJMJ poste
  • chilo
    Tourist
    chilo op 19 december 2014 · 21:15
    Pfff, lees ik nou goed dat het feitelijk alle cartridges betreft, tenzij je net een nieuwe hebt gehaald? Argh.
    My Life Is Better Than Your Vacation!
  • martijnmvf
    Advanced
    martijnmvf op 19 december 2014 · 21:44
    Geldt dit ook voor de vario base?? Neem aan dat diegene de staal cartridge heeft deze wel eens getrokken heeft.
  • djmj
    Advanced
    djmj op 19 december 2014 · 21:50
    Geldt voor alle ABS-rugzakken met 2 ballonnen die tenminste 1x met een staal-patroon getrokken zijn en alle staal-patronen zelf.

Maar zelfs als je een carbon-patroon hebt, is het vrij waarschijnlijk dat je rugzak gecontroleerd moet worden, aangezien de test-plof in vrijwel alle winkels met een staalpatroon gedaan wordt (MK ski bijvoorbeeld).

Duur grapje voor ABS en lekkere timing aan het begin van het seizoen.. Benieuwd hoe lang het duurt voordat je je spullen weer terug krijgt..
  • doov
    Advanced
    doov op 19 december 2014 · 21:51
    WTF kreeg ook een email. Geen indicatie hoe lang het allemaal gaat duren. Moet ik de komende trips dan zonder op pad?
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • RuudvW
    Advanced
    RuudvW op 19 december 2014 · 22:24
    Ook ontvangen, maar snel regelen. Hopelijk ook heel vlot weer terug dan.
  • Yves
    Advanced
    Yves op 19 december 2014 · 23:02
    Ondertss al extra geklooi met die velcro sluitingen, dit begint er wel over te,gaan... Heb een carbon cartridge maar is destijds getrokken id winkel met een stalen patroon, dus die zal ook nog eens terug moeten. Het zal voor na het nieuwjaarstripje zijn...
  • Echo
    Advanced
    Echo op 19 december 2014 · 23:24
    Grrrr, lekker zo zeg net voor de kerst....
    Do or do not, there is no try (Yoda)
  • Marco
    Advanced
    Marco op 19 december 2014 · 23:28
    Zul je zien als die abs in Duitsland ligt het precies gaat dumpen in de alpen.... Maar even snel regelen dit weekend!
  • robbe
    Advanced
    robbe op 19 december 2014 · 23:54
    Is het de bedoeling dat de rugzak met of zonder oprits word verzonden?
    if you don't ride it, you won't scratch it
  • Dirk77
    Beginner
    Dirk77 op 20 december 2014 · 10:46
    Ik heb even gebeld, ze verwachten je rugzak met ongeveer een week terug bij je te hebben.
  • Mars
    Tourist
    Mars op 20 december 2014 · 14:48
    Hierbij de links en hotline

Recall info en instructie van ABS: https://www.abs-airbag.com/en/service/recall/

Registratieformulier: https://www.abs-airbag.com/en/service/recall/register...

ABS recall hotline: +49-89-898789-66
  • Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 20 december 2014 · 16:24
    Vorig jaar bij MK mn ABS gekocht en ter plekke een eerst keer getrokken. Daarna een nieuw doosje gekregen. Lijkt mij dat ik dus mazzel heb?

Edit: begrijp net dat ie dus juist terug moet...
  • doov
    Advanced
    doov op 20 december 2014 · 18:02
    Spulletjes overgeladen in de Dakine. DHL verzend sticker aangevraagd.
    En nou maar hopen dat ie weer snel terug is. Maar met kerst en oud en nieuw vrees ik toch dat de eerste trip van 2015 old school zonder plofzak gaat worden.

Maar ja, als je plofzak het niet blijkt te doen dan rij je eigenlijk ook zonder...................
  • huib
    Expert
    huib op 20 december 2014 · 20:51
    Spulletjes overgeladen in de Dakine. DHL verzend sticker aangevraagd.
    En nou maar hopen dat ie weer snel terug is. Maar met kerst en oud en nieuw vrees ik toch dat de eerste trip van 2015 old school zonder plofzak gaat worden.
    Maar ja, als je plofzak het niet blijkt te doen dan rij je eigenlijk ook zonder................... doov op 20 dec. 2014 18:02

De kans dat die rugzak het niet doet is heel heel klein. Moet je zeker insturen want je wil 100% zekerheid dat ie werkt. Maar nu op pad gaan met een rugzak die met 99,9% zekerheid werkt en pas na de vakantie opsturen is echt veiliger dan nu op vakantie gaan zonder ABS.

Ik heb het formulier ook ingevuld maar gaat pas 5 januari op de post.
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 20 december 2014 · 23:47
    +1
    knowledge is powder
  • doov
    Advanced
    doov op 20 december 2014 · 23:52
    Hmm, zit wat in. De dakine zal sowieso niet ploffen. Komt nog bij dat de ABS bij de proefplofs altijd heeft gewerkt. Ik zal maandag ook even bellen, ik ga pas 3 januari en wellicht kunnen ze er voor zorgen dat ie voor die tijd terug is.
  • Yves
    Advanced
    Yves op 22 december 2014 · 15:53
    Net met ABS aan de lijn gehangen, blijkbaar zou het over deeltjes in de cilinders gaan die de leiding zouden kunnen verstoppen (na de laatste detonatie).

Ik heb zelf een carbon cilinder, en trok hem anderhalf jaar geleden nog eens bij wijze van test, volgens de man zou mijn systeem in orde (schoongeblazen) moeten zijn. Ook al heb ik ooit in de winkel de testplof met een stalen cilinder gedaan.

Als het 'schoonblazen' door het trekken van mijn carbon cilinder voldoende was, doet dat me vermoeden dat het probleem wel eens user serviceable zou kunnen zijn?

Enfin, better safe than sorry natuurlijk.
  • robbe
    Advanced
    robbe op 22 december 2014 · 17:08
    de mijne is vandaag op de post gegaan, ik zal laten weten wanneer ik hem terug heb
    if you don't ride it, you won't scratch it
  • Dirk77
    Beginner
    Dirk77 op 22 december 2014 · 19:39
    Van mij ook 2 stuks op de post richting Duitsland vandaag... Laat ook weten als ik wat terug heb!
  • Ors
    Advanced
    Ors op 22 december 2014 · 23:12
    Lees net op FB van snowsafety dat:
    Er wordt gewerkt aan een snelle oplossing binnen NL. De wachttijden in Duitsland zouden weleens fors kunnen worden. We houden je op de hoogte!
    Zou mooi zijn, want ik wacht sinds het weekend op een reactie van ABS na het invullen van het retourformulier. Tot die tijd wacht ik even op de NL oplossing. Voor degene die hun plofzak al hebben verstuurd hoop ik dat ze hem snel weer terug zullen krijgen.
    Screw the cool guy standard procedure... I'm gonna CLAIM! --Shane
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 22 december 2014 · 23:55
    Hierbij nog meer officiele info vanuit ABS zelf die wij vanavond toegestuurd kregen: http://wepowder.nl/weblog/5581/ABS-terugroepactie
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • Roene
    Advanced
    Roene op 23 december 2014 · 11:00
    Gisteren mijn ABS op de post gedaan, ben benieuwd hoe lang het gaat duren. Eind januari de eerste freeride trip, hopelijk heb ik hem voor die tijd terug!
  • Marco
    Advanced
    Marco op 23 december 2014 · 11:29
    Zondag formulier ingevuld, tot op heden geen mail met DHL Dispatch Sticker ontvangen (ook niet in de spam-folder)....
  • Pazz457
    Expert
    Pazz457 op 23 december 2014 · 11:59
    Ik weet dus dat mijn cartridge zo en zo geruild moet worden.

Ik neem aan dat met 'ABS rugzakken met geïntegreerde Twinbag systeem' ook de vario base units bedoeld wordt?

Heeft iemand informatie dat dit bevestigd?

Thanks!
    Go to heaven, ski like hell!
  • RalfLins
    Beginner
    RalfLins op 23 december 2014 · 15:34
    [mention="/profile/1506"]@Pazz457[/mention]

Een citaat van ProSnow.nl
    De Vario Base unit met ABS® TwinBag systeem is TÜV gecertificeerd (Duits technisch keurmerk) en ontworpen om de grote krachten tijdens een lawine te weerstaan.
    Life is short, ride a board!
  • Rob64
    Advanced
    Rob64 op 23 december 2014 · 20:00
    Zondag formulier ingevuld, tot op heden geen mail met DHL Dispatch Sticker ontvangen (ook niet in de spam-folder).... Marco op 23 dec. 2014 11:29

Heb je wel de bevestigingsmail van je aanmelding ontvangen?
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 23 december 2014 · 20:06
    Ik zag dat SnowSafety een opmerking maakte over dat ook andere merken met deze leverancier werken en mogelijk getroffen zijn. Is daar al meer over bekend?
    Rex Monte - Amor Nix
  • Marco
    Advanced
    Marco op 23 december 2014 · 21:04
    Zondag formulier ingevuld, tot op heden geen mail met DHL Dispatch Sticker ontvangen (ook niet in de spam-folder).... Marco op 23 dec. 2014 11:29
    Heb je wel de bevestigingsmail van je aanmelding ontvangen? robdeleeuw op 23 dec. 2014 20:00

Ja, bevestiging keurig ontvangen. Ik wacht wel ff af, kan hem nu nog niet opsturen want moet binnenkort de poeder in. Dan liever met minieme kans op falen dan helemaal niet....

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro