Hulp bij freeride setup

• jorish
    Beginner
    jorish op 25 december 2014 路 13:02
    Na ettelijke jaren op de piste wil ik wat meer uitdaging. Ik heb het dan vooral over wat meer fysieke uitdaging maar ook over uitdaging met betrekking tot het terrein. Met andere woorden ik ben dus op zoek naar een freeride setup. In eerste instantie is het niet de bedoeling om hele dagen te stijgen maar eerder om relatief korte touren te doen. Daarom lijkt het mij ook het interessantste om te kijken naar een iets bredere ski met een tour binding waar ik niet direct moet overgaan tot de aankoop van tourbotten. Ik zou eveneens voor een bredere ski gaan omdat ik nogal hou van het buiten de piste te gaan (dit hoeft niet meteen in no man's land te zijn). Momenteel ski ik op een Völkl RTM84 van vorig seizoen (129-84-11). Ik ben zeer tevreden van deze ski maar buiten de piste mis is wat float daarmee ook de keuze voor een bredere ski.

Maar nu dus het moeilijke, ik heb me al wat ingelezen in de materie maar de keuze van ski blijkt toch zeer moeilijk te zijn als ik kijk naar het aanbod. Ik heb enkele ski's uitgezocht die me interessant lijken maar ik heb niet de tijd om ze te testen en het vinden van een shop die ze allemaal in de verhuur heeft is ook niet zo evident. Ik moet hierbij ook zeggen dat ik vaak koop op aanraden van kennissen of reviews die ik tegenkom en ik heb me dit eigenlijk nog niet nooit echt beklaagd dus bij deze....

Als binding zou ik willen gaan voor een marker tour (F10 of F12) daar ik in het verleden bijna altijd met marker heb geskied en er bijgevolg ook heel tevreden over was. Als ik het goed heb kan ik deze binding gebruiken met men huidig alpine schoen. Ik denk dat deze binding ook zeer goed bruikbaar is wanneer ik "gewoon" op de piste wil skiën.
    Andere voorstellen natuurlijk ook welkom. Maar nu dus het moeilijkste, de ski?

De skis die voor mij interessant leken (te vinden bij de bekendere webshop)

Rossignol Soul 7 14/15 (136-106-126 mm) 1950g
    4FRNT Hoji 13/14 (121-112-121 mm) 2200g
    K2 Shreditor 112 14/15 (135-112-130 mm) 2170g
    Völkl One 14/15 (138-116-130 mm) 2340g

Het gewicht ligt wat hoger maar dit is denk ik normaal voor een bredere ski. De vraag die ik me stel is ook of dit nog aangenaam is om te stijgen?

Er werden mij nog 2 ski's aangeraden die iets duurder zijn:

Armada JJ 2.0 14/15 (138-117-134 mm) 1830g
    Dynafit Huascaran 14/15 (134-112-124 mm) 1850g

De ski's zijn zoals je ziet iets lichter.

Heeft iemand ervaringen met bovenstaande ski's of heeft iemand opmerkingen of goede raad?
  • Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 25 december 2014 路 14:41
    Ik heb zelf sinds een tijdje de K2 Annex 108 met daarop F12's. Inderdaad prima bindingen, goed met normale schoenen. Geeft veel stevigheid (ik heb de EPF versie genomen) en voelt vertrouwd aan. Prima op de piste ook. Flinke tochten heb ik er nog niet mee gemaakt. (Gewicht ligt in jouw range, vandaar). De Soul7 is een speelse ski, vorig jaar veel mee gedaan bij een redelijke dump. Andere skis heb ik geen ervaring mee maar er staan van bijna alle skis die je opnoemt wel topics online dus misschien loont dat nog om eens te zoeken? Succes met je keuze 馃槂
  • RuudvW
    Advanced
    RuudvW op 25 december 2014 路 14:49
    Dynafit Huascaran 14/15: ik heb de ski van het seizoen 12/13 (maar volgens mij is de ski onveranderd). Heerlijke ski, licht, groot & in de meeste omstandigheden bijzonder goed te skien. Lastig wordt het in dichtbeboste afdalingen (195 lang, niet extreem wendbaar) en bij crud (door het lage gewicht).

Dat gezegd hebbende: zonde om de ski niet met techbindingen te skien, daarom zou ik de Huascaran voor jou afraden.
  • jorish
    Beginner
    jorish op 25 december 2014 路 14:52
    Inderdaad er zijn van elke ski's reviews te vinden en heb me ook al ettelijke uren beziggehouden met het kijken van filmpjes op youtube 馃槂 Ik denk eigenlijk ook dat er tegenwoordig niet veel slechte ski's meer worden gemaakt 馃槂 Nu ben ik een beetje aan het kijken naar de 4frnt, ik lees er goeie reviews over en stiekem vind ik het ook wel tof om naar de voor mij eerder onbekende merken te gaan. Ettelijke jaren geleden heb ik zo een armada AR gekocht wat op dat moment een vrijwel onbekend merk was. Het enige waar ik dan over twijfel is het gewicht maar eigenlijk heeft dat natuurlijk ook wel een voordeel naar stabiliteit denk ik zo.

Bedankt voor je ervaring te delen met de binden. Ik had het idee dat de binding zo zou aanvoelen en dat las ik ook in de reviews maar het is leuk dat dat nog eens bevestigd wordt door een ervaringsdeskundige.
  • chinees
    Advanced
    chinees op 25 december 2014 路 18:56
    Ik had dit jaar hetzelfde probleem. Zelf heb ik gekozen voor voor de Soul7, geen moment spijt van gehad, wat een heerlijke ski (ook op de piste)! Goede flex, waardoor de bochten heerlijk zijn. Heb er zelf nog geen tourbindingen op, dat gaat ergens de komende weken gebeuren 馃槂
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 25 december 2014 路 22:22
    Wat zijn jouw stats? Gewicht, lengte en ski stijl?
  • Geerski
    Advanced
    Geerski op 26 december 2014 路 20:50
    Als je naar de Armada JJ en de Soul 7 kijkt.. kijk dan ook eens naar de Armada Norwalk. Dat is min of meer een dikke TST. In mijn ogen een nét wat stabielere ski dan de Soul 7. Wat allrounder dan de JJ, zelfde neus maar geen tailrocker, dat maakt hem wat minder stuiterig in harde condities.

Ook al eens naar een Atomic Automatic 109 gekeken? Mooie shape.
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 27 december 2014 路 18:01
    Als je niet veel gaat touren kun je ook bca trekkers overwegen. Dit is een soort opzetstuk voor in een alpinebinding waarmee je tijdens het stijgen toch met losse hiel kunt lopen. Ik heb deze vorig seizoen gekocht en vindt ze prima. Voor stijgen is een tourbinding absoluut handiger naar als je slechts korte touren gaat maken en vooral veel vanaf de lift gaat freeriden is het een prima alternatief.

Succes!

-- send from the hand
  • jorish
    Beginner
    jorish op 28 december 2014 路 14:46
    Iedereen bedankt voor de tips. Na het lezen van vele reviews en horen van jullie commentaren ga ik gaan voor de Rossignol Soul 7 in 188cm (ik ben zelf 184cm). Nu ben ik dus op zoek naar een bijpassend tour binding die ik kan gebruiken met men alpine bindingen. In de openingspost sprak ik van de Marker tour die me wel geschikt leek maar nu ben ik nog op 2 vergelijkbare bindingen gestoten namelijk de Salomon guardian en da Atomic tracke. Ik hoor goede dingen over al die bindingen. Heeft iemand ervaring met een van de bindingen?
  • jorish
    Beginner
    jorish op 28 december 2014 路 14:48
    Ik zie hier dus dat de Salomon guardian en de Atomic tracker dezelfde bindingen zijn 馃槂
  • Remmie
    Advanced
    Remmie op 28 december 2014 路 17:50
    ik heb een soul 7 met een guardian 16 binding. heel tevreden mee!
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 28 december 2014 路 18:42
    De Tyrolia Adrenalin is ook een goede tourbinding waarmee je iig je ski onder je voeten kunt Flexen. Met de Guardian/Tracker/Fritschi Freeride is dat niet mogelijk.
  • jorish
    Beginner
    jorish op 2 januari 2015 路 16:39
    Ik sta dus op het punt om de Rossignol soul 7 te bestellen in 188cm (ik ben zelf 184) met de Salomon Guardian MNC 16 inkl. 115mm Stoppers. Deze binding en ski zouden samen moeten gaan. Ik vraag me nu alleen af hoe ze moeten gemonteerd worden? Er zijn 4 mogelijkheden zoals je kan zien op foto in bijlage. Ik veronderstel dat het dus ski touring of freeride zal moeten zijn? Welke dien ik te selecteren?
  • jorish
    Beginner
    jorish op 3 januari 2015 路 17:45
    Niemand?
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 3 januari 2015 路 17:59
    Ik zou voor freeride gaan. Je gaat toch niet mega lange tours doen dus freeride heeft de voorkeur lijkt mij. Vind het trouwens wel interessant hoe ze het vragen. Alsof je met een Soul 7 het park in zou gaan.... 馃槂
    One step at a time.
  • jorish
    Beginner
    jorish op 7 januari 2015 路 15:15

De ski's zijn aangekomen, zondag besteld en vanmorgen bij me aan de deur 馃槂 Hartelijk dank aan iedereen voor de vele informatie en gebruikservaringen!
  • Remmie
    Advanced
    Remmie op 7 januari 2015 路 15:41
    nice!
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 7 januari 2015 路 16:22
    Sweet. Veel plezier ermee.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro