Eindelijk voorstellen & advies over snowboard gevraagd

• Mbouw
    Beginner
    Mbouw op 27 december 2014 路 18:58
    Hallo wepowderaars!

Ik keek laatst op mijn profiel en zag dat ik al meer dan 4 jaar lid ben van deze community, overtijd om mezelf even voor te stellen dus! Daarna heb ik nog een serieuze vraag m.b.t. een serieus snowboard, ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Mijn vraag staat onder mijn wat lang uitgevallen autobiografie, deze mag overgeslagen worden ;p

De afgelopen jaren heb ik bijna dagelijks vooral 'geconsumeerd' van alle verhalen vol stoke, kennis en waarschuwingen die hier te vinden zijn. Nu wil ik me toch meer serieus met sneeuw bezig gaan houden en mijn ervaringen delen.
    Een aantal jaar geleden ben ik verliefd geworden op het snowboarden en poeder tijdens wintersport met school, en daar ben ik nooit van af gekomen. Ik ging zo vaak mogelijk mee met familie, want veel geld was er niet voor wintersport. Nu zit ik in het tweede jaar van de avontuurlijke en fantastische studie Aardwetenschappen in het mooie Utrecht, waarmee ik veel reis en zie. Ik kan niet ontkennen dat ik droom met deze studie ergens in de bergen uit te komen, het liefst iets met sneeuw 馃槂 Dit jaar ga ik mee de studievereniging naar het Domaine du Forêt Blanche gebied, maar ik wil vaker met vrienden op pad. Voorlopig heb ik het plan om na mijn bachelor een seizoen in de sneeuw door te brengen. Mijn freeride uitrusting, incl. kennis, ben ik nu een beetje aan het samenstellen. Natuurlijk doe ik de safety academy, ik oefen met de pieper van een vriend maar moet nog even sparen voor een eigen.
    Op dit moment ben ik op zoek naar mijn eerste serieuze plank, vandaar mijn vraag om hulp aan jullie:

Ik zoek een een board dat het fantastisch doet in de poeder, dat erg wendbaar is aangezien treeruns mijn voorlopige favoriet zullen zijn (big-mountain lijnen zijn voorlopig nog buiten bereik). Ik ben geen echte freestyler maar ik draai wel graag wat rondjes in de lucht, liefst van wat natuurlijke obstacles. Carven op de piste moet er ook op kunnen, maar speelsheid blijft belangrijk. Ik zal ook nog redelijk veel tijd op de piste doorbrengen, aangezien ik nog niet heel veel poederliefhebbers heb gevonden. Owja, het mag ook niet al te duur zijn ;p Lastug! Nog lastiger is mijn formaat: 60-65kg en 1,68m.
    Mijn selectie tot nu toe:

Salomon Assassin: volgens de test en de rest van internet past deze perfect in het bovenstaande plaatje, maar ik ben op zoek naar mensen met ervaring met dit board. Aan de ene kant wordt ie als een echte freestyler weggezet, aan andere kant wordt ook het goede freeride aspect genoemd. Ik ben heel veel heel positieve reviews tegengekomen. Ik zit te denken aan de 153 lengte, om meer float te krijgen dan de bij de 150. prijs is rond de 470,-
    http://wepowder.nl/snowboardtest/snowboard/60

Jones the Flagship: Al een hele tijd op mijn verlanglijstje en gisteren voor 475,- kunnen bestellen. Dit heb ik voorlopig gedaan omdat het om een flinke korting ging ;p maar ik kan em altijd nog terugsturen. In de kleinste lengte:154, maar vrees dat dit alsnog te lang zal zijn. Ik heb wel wat bovenbenen (inline-hockey verleden) maar is het te doen met mijn formaat? En kan ik er dan nog wat mee spelen?
    http://wepowder.nl/snowboardtest/snowboard/23

K2 Turbo dream: Klinkt erg leuk, maar prijs (550.-) is wat aan de hoge kant en heb mn twijfels bij de duurzaamheid? Ik zie ook nergens echt lyrische berichten hierover. Lengte 153?
    http://wepowder.nl/snowboardtest/snowboard/51

De Assassin is raar genoeg nergens meer te krijgen in kleine lengtes, dus nu gaan ze via een intersport navraag doen bij Salomon of ze hem nog kunnen bestellen. Heeft iemand nuttig advies voor me over deze planken of andere mogelijkheden?

Alles is welkom! Ook als je denkt, hé ik zit in dezelfde situatie en ben nog op zoek naar een poedermaatje, ik ben ook nog op zoek!

Stoked greets,
    Max
    Fulltime stoked!
  • JeffreyBuik
    Advanced
    JeffreyBuik op 28 december 2014 路 01:58
    He MBouw,

Als je je merendeel wilt gaan focussen op treeruns kijk dan eens voor een Jones Hovercraft.. Daar ga je heel veel fun mee beleven.
  • OsiruS
    Advanced
    OsiruS op 28 december 2014 路 11:35
    De Hovercraft zou ik nu juist weer niet aanraden aangezien TS graag een allrounder bord wil hebben (heb er zelf ook één).
    De Hovercraft is zeker wendbaar, houdt zich goed op de piste maar een 180 zou ik er niet mee maken. Ook op ijzigere stukken mis je echt een tail.

Flagship zou moeten kunnen, maar als ik jou lees, zou ik binnen Jones eerder voor een Mountain Twin gaan.
    Er zijn erg veel geschikte boards, zoek maar eens op dit forum wat zij allemaal vinden.
    Qua lengte zou ik niet te klein gaan, want dan mis je de float in de poeder. Qua lengte is vooral je lichaamsgewicht van belang.
    Rev. Maurice Ordained Dudeist Priest atDudeism, the Church of the Latter-Day Dude
  • Rene
    Beginner
    Rene op 28 december 2014 路 12:04
    De Assassin is trouwens ook al eerder gereviewed door @dr.Gear: http://wepowder.nl/weblog/5194/Gear-Review-Salomon-Assasin... Mocht je voor dit board gaan, dan denk ik niet dat 153 een probleem zal zijn met je lengte. Als je nog echt wil carven op de piste is dit denk ik wel de beste optie uit je lijstje.

Wellicht dat je uit dit topic ook nog het e.e.a. aan info kan winnen? http://wepowder.nl/forum/topic/103126 De Sick Stick is volgens mij buiten de Jones boardjes ook wel ieders all-time favoriet 馃槈

Edit; ah zo te zien had je de review al gelezen 馃榾
    The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams - Long Live
  • AlexanderHurk
    Beginner
    AlexanderHurk op 28 december 2014 路 13:26
    Probeer ergens een testdag te scoren! Pas dan weet je hoe de plank voor jou voelt. Wat ook kan is om een boardje te huren en wellicht daarna te kopen, als je met je studievereniging gaat.
    Riding on the edge!
  • Mbouw
    Beginner
    Mbouw op 29 december 2014 路 00:05
    Dankjulliewel voor jullie nuttige reacties!
    De Hovercraft lijkt me fantastisch, maar te specifiek als hoofdplank.
    Ik heb heel wePowder afgestruint naar info over allerlei boards, en de sickstick kwam vaak voor ;p Van wat ik heb gezien is de Assassin hier en daar misschien wel vergelijkbaar met de Sickstick, maar dan wat veelzijdiger. Mij lijkt het dan eigenlijk wel spannend om de redelijk nieuwe en onbekende Assassin uit te proberen.
    Ik ga inderdaad op zoek naar een testdag o.i.d., ook zeker even vergelijken met de Sickstick dus. Iemand die me de flagship sterk afraad?
    Fulltime stoked!
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 29 december 2014 路 02:43
    Flagship is niet een board wat iemand je hier zou afraden, schat ik zo. Ikzelf ken het board niet, maar ik heb begrepen dat het een board is waar je voor moet werken: met een actieve, goede techniek haal je er meer uit dan als je een passievere stijl hebt. Het is voor zover ik heb begrepen wel een echt grote lijnen board, misschien zoek je in eerste instantie een wat vergeeflijker board?

Maar dat weet alleen jij. Dus, wat Alexander zegt: testen! zoveel mogelijk, testdagen bezoeken (zijn er ook in de koelkasten, en misschien zijn er medewepowderaars die hun board wel even een dagje willen uitlenen??)dan leer je ook sneller wat je bevalt in een board (directioneel of juist twin, langere of kortere running length, etc etc etc.)

Ikzelf ben 172 en net iets zwaarder dan jij, en zou je een langer board aanraden. 150 of 153 vind ikzelf veel te klein, 156 zou ik als minimum aanhouden. Zeker als je er poeder mee wilt happen. Maar goed, dat ben ik. Dit hangt ook af van hoe stijf het board is en wat voor opbouw (rocker), radius en running length het heeft. Een sickstick is een slap board: heel comfortabel en kan je rustig in 166 rijden maar op ijzige pistes is ie vanwege die slapte dan weer minder fijn. Kortom: Gij Zult Testen!
    Succes!
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • JeffreyBuik
    Advanced
    JeffreyBuik op 29 december 2014 路 02:46

De Hovercraft lijkt me fantastisch, maar te specifiek als hoofdplank. Mbouw op 29 dec. 2014 00:05

7 jaar geleden liep ik de winkel Eurofun binnen om daar een nieuw boardje te scoren het moest een "all mountain" board zijn want ik ging poeder rijden, het park in en lekker knallen op de piste... een board die in al deze punten een 10 scored heb ik nog niet gevonden. Ik zelf had toen max 4 jaar (lees 6 weken + een beetje indoor) ervaring. Mijn oog viel op een Volkl Selecta 163 .. alles behalve all mountain. De shape van dat board en de "big mountain" als print heeft mij toen overtuigd maar ik had eigenlijk geen idee wat ik kocht. Een week later stond ik op mijn 10 cm langere plank in de poeder van La Plagne en dat voelde heerlijk! Vanaf dat moment werd ik pas echt verslaafd aan snowboarden en met name natuurlijk freeride. Ik kocht er later nog een goedkoop jib boardje naast voor de dagen op de piste. park en om les mee te geven.
  • AlexanderHurk
    Beginner
    AlexanderHurk op 29 december 2014 路 12:13
    +1 voor JeffreyBuik z'n opmerking.
    Je bent sowieso vrijwel altijd blij met je eerste board. Het perfecte all-mountain board is er denk ik niet... en je wil vrijwel altijd weer iets nieuws na je eerste board.
    Koop waar je bij denkt, woah dit is een vette plank. Daarna koop je waarschijnlijk toch wel een boardje erbij voor in het park, de piste dagen zonder poeder en erg weinig sneeuw (stenenboard), splitboard...
    Riding on the edge!
  • Mbouw
    Beginner
    Mbouw op 29 december 2014 路 18:20
    Thanks allemaal! Het motto lijkt te zijn: volg je gevoel! Dat van mij duwt me richting de Assassin, dus als ik die nog ergens kan krijgen wordt dat em, nog wel even nadenken over de lengte. Aan de andere kant, ik kan ook de Flagship houden en mijn allereerste board daarnaast. Die kreeg ik voor sinterklaas, kerst en mijn verjaardag een paar jaar terug en ik was er zielsgelukkig mee ;p Je bent sowieso vrijwel altijd blij met je eerste board. AlexanderHurk op 29 dec. 2014 12:13 een Salomon Surface was dat maar deze begint af te takelen... Op zoek naar testmogelijkheden dus!
    Fulltime stoked!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro