Ervaringen: Marker Tour F10 incl. Stoppers (S)

• Jenneke
    Beginner
    Jenneke op 30 december 2014 · 20:17
    Heeft iemand ervaring met de binding Marker Tour F10?

Ik heb skies op het oog, namelijk de K2 Shreditor 92 (14/15) 177, maar ik weet niet zo goed welke bindingen ik erbij moet nemen. Deze zijn mij aangeraden.

De skies wil ik vooral off-piste gebruiken. Qua touren zal het waarschijnlijk wel meevallen - hooguit een uur omhoog vellen of een korte hike. Het gaat dus vooral om dat je er nog wel goed mee kan afdalen.

Ervaringen.

Iemand nog andere suggesties? Moet niet al te prijzig zijn.
  • Simoni
    Tourist
    Simoni op 30 december 2014 · 21:04
    Ik ben hier ook benieuwd naar. Sta op t punt om Black Crows Navis aan te schaffen met deze binding..
  • CPet
    Advanced
    CPet op 30 december 2014 · 21:07
    Is goede binding doch ik zou voor de F12 EPF gaan of de tyrolia adrenelin. Tyrolia is lichter en praktischer zeker als het kouder is en het sneeuw en ijs aan je binding komt.
    Let the snow come!
  • CPet
    Advanced
    CPet op 30 december 2014 · 21:08
    O nog een ding crampons monteren op de marker valt niet altijd mee!
    Let the snow come!
  • Jenneke
    Beginner
    Jenneke op 30 december 2014 · 21:28
    @CPet

Thnx voor je reactie. Maar waarom eerder de F12 EPF? Deze zijn wel weer 200g zwaarder namelijk (en 40e duurder).
  • Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 30 december 2014 · 21:42
    Inderdaad de F12 EPF. Heb ik zelf ook. Stabieler dan de niet EPF en iets beter dan de F10.
  • CPet
    Advanced
    CPet op 30 december 2014 · 22:44
    Ho nog een tip, de tyrolia heeft een prettigere flex dan de F10/12
    Let the snow come!
  • Tim2
    Beginner
    Tim2 op 31 december 2014 · 12:43
    Het afdalen kan ie wel. Op dat vlak is het gewoon een zeer solide en stevige alpine binding. Omdat ik geen expert ben op het gebied van afdalen merk ik niet zozeer het verschil tussen deze en een stel marker griffons/squire. Maar dat zal waarschijnlijk aan mijn skiniveau liggen. De stoppers zijn goed en stevig. Er zit een deftige veer in.

Qua touren moet je met een aantal dingen rekening houden:
    - Mensen klagen over het feit dat je uit je binding moet stappen om ze van modus te veranderen. Op zich geen punt want je moet je vellen ed ook wisselen. Alleen vervelend als je een klein stukje met vellen naar beneden moet glijden. (creëert het zogenaamde pizza-wc-pot effect)
    - Bij het ombouwen van tour-naar-ski modus moet je goed uitkijken dat de binding goed gelockt is. Bij ijsvorming wil het wel eens voorkomen dat deze maar half gelockt is met als gevolg dat je in een telemarker veranderd. Kwestie van opletten bij het ombouwen.
    - De bindingen zijn minder torsiestijf in de tourmodes dan een diamir variant. Alleen op hele ijzige traversen te merken en met wat goede looptechniek te verhelpen)
    -Zoals vermeld is het best lastig je crampons aan te doen op een ijzige helling terwijl je nog in de binding zit. (de situatie waarin je 75% van de tijd je crampons aan doet) Je kunt het oefenen maar het blijft vervelend.

Verder zou ik hoogst persoonlijk niet voor de EPF variant gaan als je denkt deze niet nodig hebt. Die is bedoeld voor serieus brede ski's. Ze passen namelijk niet op ski's kleiner dan 88mm en is naar mijn inzicht een beetje overkill voor ski's onder de 100mm.
    Als je niet langer dan een uurtje hiked dan hoef je je doorgaans geen zorgen te maken over gewicht en kan je zelfs voor een Salomon Guardian of marker baron gaan. Wees echter bewust dat touren aanstekelijk is en je snel wat langere tochten wil maken 😃

@CPet : Volgens mij is de marker (2080 g) toch wel lichter dan de tyrolia ( 2700 g)
  • CPet
    Advanced
    CPet op 31 december 2014 · 18:13
    Marker per stuk inderdaad 1107gr de tyrolia per set 2620gr per stuk 1310. DAS WAAR JE HEBT GELIJK 😃 Nu de crampon er bij en de marker is 53gr per binding zwaarder. Maak niet heel veel uit.
    Let the snow come!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro