baseplate bevestingsdisk doormidden, wat nu?

• groteboze
    Beginner
    groteboze op 2 januari 2015 路 17:08
    Hoi!

Na een paar jaar blij gebruikt te hebben gemaakt van mijn flow amp9 bindingen, is een van de disks net doormidden gebroken, toen ik hem eruit haalde om zo mee te nemen 馃槥

We gaan vanavond richting paradiski, dus nu zit ik even..
    epoxylijm?
    kijken of de disk van een bevriende boarder, die niet mee gaat, past? (zijn die disks normaal dezelfde maat?)
    heel snel marktplaats afstruinen voor een disk?
    als de knetter naar een snowboardwinkel in de buurt voor compleet nieuwe bindingen? De rest is nog goed en ik zou liever geen geld voor niets uitgeven. De tijd is echter wat nijpend..

Advies?
  • Ave
    Beginner
    Ave op 2 januari 2015 路 17:22
    Kijken of die disk van je vriend past kan natuurlijk altijd. Genoeg winkels daar die je kunnen helpen. Anders even de winkel bellen waar je altijd naar toe gaat.

Wel gek dat dat ding breekt, ik zou ook op zoek gaan naar de oorzaak!
    Dat ik domme dingen heb gedaan betekent niet dat ik dom ben...
  • groteboze
    Beginner
    groteboze op 2 januari 2015 路 17:25
    Nouja, daarvoor moet ik zo nog een stukje om. De winkel waar ik dit gekocht heb is in een andere stad, maar die kan ik natuurlijk ook gewoon bellen -- goed advies. Thanks!
  • AlexanderHurk
    Beginner
    AlexanderHurk op 2 januari 2015 路 17:51
    Zoals ik op google afbeeldingen kan zien lijken de disks erg veel op die van burton! Als dat zo is dan heb je in vrijwel elke wintersportzaak zo een setje nieuwe disks! Maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen... dan moet je ze echt passen.
    Succes!
    Riding on the edge!
  • groteboze
    Beginner
    groteboze op 2 januari 2015 路 18:08
    oh, de oorzaak: vermoedelijk had ik de druk wat meer moeten verdelen; ik heb de originele schroeven gebruikt, maar zonder ringetjes, anders passen ze niet goed in het snowboard (ik had eerder issues met loskomende schroeven). Zonder ringetjes ging het erg lang goed, maar..

Intussen contact gehad met de winkel. De persoon die ik aan de lijn had kon nog 1 flow disk vinden, maar laat die nou ook net van een .. verdachte kwaliteit zijn. Hij dacht ook 'm zo doormidden te kunnen breken als ie kracht zou zetten. Vriend van me gevraagd, die heeft een disk liggen. Hopelijk is ie dezelfde grootte, want er werd me net al verteld dat die nou niet echt standaard is.. (11.2cm diameter bij mij).

Nouja, ze zullen daar ook wel reservespul hebben, mocht het niet passen..
  • groteboze
    Beginner
    groteboze op 2 januari 2015 路 18:11

Hmm, de potentiele reserve, van die vriend van me, is te klein, hebben we net geconstateerd.

Ik zit nu op epoxylijm of daar iets kopen, lijkt het.
  • Rinus
    Tourist
    Rinus op 2 januari 2015 路 19:15
    Met alleen epoxy red je het niet. Plakt wel (als het geen polyetheen is tenminste), maar heeft van zichzelf nauwelijks sterkte, zeker niet als je er je heel gewicht aan laat hangen. Weet niet wat je met die schroeven aan de hand had, maar wellicht anders plaatje aluminium/staal meenemen en daar de gewenste gaten in boren? Dan schroeven door metaalplaat en kapotte disc in het board. Maar beter natuurlijk nieuwe disc.

Succes!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 2 januari 2015 路 19:26
    Kan je de disk 90 draaien en andere gaten gebruiken? Ook als hij doormidden is zou hij sterk genoeg moeten zijn.
    Wel de ringetjes gebruiken,en even testen.

Anders lokaal iets zoeken of bij de verhuur vragen of ze nog een enkele binding over hebben.
    splitfest.nl
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 2 januari 2015 路 20:12
    @groteboze Die disc doet me denken aan een gatenkaas (of was het nu een geitenkaas 馃槈).

Ik zou bij die shop de andere disc halen en zoals @ieism zegt de ringetjes gebruiken.
    Probleem van de te korte schroeflengte zit 'm waarschijnlijk in het feit dat je geen originele Flow schroeven hebt gebruikt die bij de binding horen. Vraag bij die shop van je ook direct om passende schroeven (die wel voldoende lengte hebben om de binding vast te zetten, maar niet te lang zijn... want anders je belag naar buiten duwen.)
    May the powder be with you.
  • groteboze
    Beginner
    groteboze op 10 januari 2015 路 16:02
    Ik was helaas al vertrokken bij de laatste goede adviezen, maar hij heeft het gered! Een vriendin van me had nog 2-componentenlijm liggen en dat hield! De binding zelf blijkt echter ook al scheurtjes te vertonen, dus ik ga op zoek naar een nieuwe, voor ik 'm weer ga gebruiken. Deze vakantie geluk gehad. 馃槂

Ik wil trouwens vooral niemand adviseren hetzelfde te doen, met freeriden -- voor hetzelfde geld zit je een paar kilometer van een pad met kapot materiaal, of begeeft je binding het wanneer je die het hardst nodig hebt.

Zelf ben ik door de erg beperkte hoeveelheid sneeuw (in paradiski) en het feit dat we iemand mee hadden die nog niet zoveel techniek had, deze week vooral op de piste te vinden geweest. Heb lekker zitten oefenen op achteruit boarden, filmen en sprongetjes. Oh, en ijsplaten 馃槥 馃構

@ieism Voor dit specifieke geval lukte 90 graden draaien niet, flow bindingen + burton board geeft niet heel veel bevestigingsmogelijkheden. Ik heb nog gezocht naar andere configuraties, maar eigenlijk past hij maar op 2 manieren: de binnenste en de buitenste set aan schroefgaten, die in een soort brede '+'-vorm staan.

@meteomorris De winkel waar ik het kocht had ook niet heel veel ervaring met flow bindingen (de eigenaar was er zelf niet zo van gecharmeerd). Ze hadden dan ook niet direct (zonder bijbestellen) een oplossing voor wat ik me voorstel als 'common problems'. Bijvoorbeeld een disk met alternatieve schroefgat-lokaties (ja, nog meer!), een zakje extra schroefjes, etc. Ik heb 'm een jaar of 6 of 7 jaar geleden gekocht als mijn eerste snowboard, met een 'dit werkt' configuratie van de winkel. Ik meen ook met de originele schroeven. Ik heb daar nooit wat aan hoeven doen, behalve die ringetjes, die ik er op een gegeven moment uit heb gehaald, omdat ik anders de schroeven een paar keer per dag moest vastdraaien. Ik had nog wel -- inderdaad te lange -- schroeven van de ijzerwarenwinkel mee als reserve.

Eerlijk gezegd ben ik ondanks dat, altijd super blij mee geweest. Tenminste, totdat de baseplate-disk brak. En ik ga er vast weer heel blij mee zijn als ik een nieuwe binding heb 馃槂
  • Mars
    Tourist
    Mars op 10 januari 2015 路 18:20
    Je kunt eens met Duijvestein Landgraaf bellen.
    Ik was laatst op zoek naar Ride disks en toen kwam er een doosje met diverse overgebleven disks onder uit de bali. Voornamelijk Burton maar van enkele dachten ze dat het Flow was.

Maar als ik dit lees zou ik heel snel met die bindingen stoppen.
    De binding zelf blijkt echter ook al scheurtjes te vertonen groteboze op 10 jan. 2015 16:02
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 11 januari 2015 路 05:55
    Zowiezo raadt ik aan om altijd een voorraad noodoplossingen bij je te hebben. Als ik nieuwe bindingen koop, sloop ik de oude voor onderdelen die je nog kunt gebruiken: baseplates, straps, ratchets etc etc. Standaard een extra zakje schroefjes en ringetjes en moertjes mee op trip, en in de rugzak een paar voor noodgevallen op de berg. (Tip: tie wraps!)

Maar als ik jou zo hoor denk ik niet dat ik ooit op flowbindingen ga overstappen.. of ben je een heel grote boze? Dan kan het breken van bindingen en baseplates ook aan krachtig boos snowboarden liggen natuurlijk. Het blijft plastic + kou + tijd....
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • groteboze
    Beginner
    groteboze op 11 januari 2015 路 10:25
    Alleen afgaande op mijn eigen ervaring, zou ik zeggen dat het op zich een solide systeem is (de klacht die ik wel eens hoor is 'dat je minder controle hebt'. Daarnaast is het wat lastiger om je bindingen los of vast te krijgen als je diep in de poeder zit (vanachteren instappen vergt gewoon wat meer ruimte).

Daar staat tegenover dat je enorm makkelijk en snel je bindingen onder hebt. Als ik niet op iemand hoef te wachten dan board ik op een voet het liftje uit en heb ik in een paar meter de tweede binding om. In het geval dat er gelopen wordt, kan ik aan het eind nog een minuut extra nemen om rond te kijken, of wat te drinken, terwijl de rest van de groep met de bindingen aan het stoeien is.

Het systeem lijkt echter wat minder stevig. Misschien dat nieuwere modellen er minder last van hebben, of dat ik gewoon een slecht exemplaar heb. Ik zou / ga er zo weer een kopen 馃槂

oh en @mars, ik ga idd voor een nieuwe set. Lijkt me iets veiliger 馃槂

en groot/boos: ik zit op een kilo of 92 en de lengte waarop dat een prima gewicht is 馃槂. Als je dan gaat springen komt er best wat stress op zo'n plate te staan. icm kou en ouder worden gaat dat blijkbaar een keer verkeerd :/

hmm, tie-wraps en schroeven waren mee, maar ik zal ze volgende keer ook in mijn rugzak stoppen.. 馃槂 thanks voor de tip

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro