Hulp bij de goede bindingen

• JoostW
    Beginner
    JoostW op 3 januari 2015 路 17:28
    Ik heb nieuwe bindingen nodig voor mijn zelfbouwski. Nu wil ik wel freeride bindingen hebben, al hoeft dit niet perse. Mag ook bindingen zijn die je overal voor kan gebruiken. Ik wil ze plaatsen met inserts dus ik heb maar een bepaalde lijst waar ik uit kan kiezen. Misschien heeft iemand ervaringen met een van deze bindingen. De Marker bindingen vallen al af, aangezien ik alles al heb rond gezocht en alles erg duur is.

Dit zijn de bindingen waar ik uit kan kiezen.

Graag niet te dure bindingen in ieder geval onder de 100 euro. Het liefst zo goedkoop mogelijk!
    Ze moeten ook verplaats worden van de ene naar de andere ski in de toekomst, daarom gebruik ik Quiver killers!
    A winter without powder isn't a winter!
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 3 januari 2015 路 17:47
    Laat ik beginnen met dat ik geen expert ben op t gebied van bindingen, maar; als je met freeride-bindingen doelt op een toerbinding.. dan gaat je dat onder de 100 niet zomaar lukken (of je neemt genoegen met een oude binding die je mooie nieuwe project geen eer aan zullen doen). Marker toerbindingen zijn dus ook niet zozeer een 'duurdere' optie. Praktisch je hele lijst gaat van 150-700euro. Verder; voor zover ik weet kan je gewoon elke binding in je ski knallen met inserts (aangezien alle bindingen schroeven gebruiken en de inserts enkel een eigen schroefsysteem hebben zodat je de schroeven er ook weer uit kan halen. T enige is dat je 1 specifiek boorpatroon volgt en dus alleen die ene binding in dat ene patroon past dat je geboord hebt. Maar ik heb hier zelf geen ervaring in dus vergeef mij eventuele fouten 馃槂.

Ps. Lees dat je een onderscheid maakt tussen 'freeride bindingen' en 'bindingen die je overal kan gebruiken' (niet zo'n super duidelijke definitie haha)... als je daarmee doelt op tour bindingen (met los te maken hak, waar je lijst vooral uit bestaat) en alpine bindingen (zonder los te maken hak), dan zit daar een redelijk prijs verschil tussen en zou je met een alpine binding eventueel nog best iets moois kunnen scoren voor 100euro.
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 3 januari 2015 路 17:47
    Hoi Joost,

Het zal erg lastig worden om goede nieuwe freeride bindingen voor onder de €100 te vinden. Ik zou even het forum in de gaten houden of iemand een goede deal op gebruikte bindingen heeft. Is die lijst van Quiverkillers? Je kunt voor bijna alle bindingen wel templates krijgen. De quiverkillers zijn niet binding specifiek dus je hoeft niet een 'compatible' binding te kiezen. Marker heeft een van de goedkopere bindingen op de markt. Er zijn zover ik weet niet veel nieuwe freeride bindingen die goedkoper zijn dan de Marker Squire.
    One step at a time.
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 3 januari 2015 路 17:50
    Ik neem mn woorden deels terug... 馃槂 Vond net deze voor €80. Zijn prima om mee te starten. Denk dat je aan DIN 10 wel genoeg hebt of doe je al cliffs van 5 meter plus....
    http://www.sport-conrad.com/page/2/__/shop/prod/gallery/37973/img/5654...

Zijn alleen niet op voorraad. Deze wel http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/30913...

En zijn wat beter
    One step at a time.
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 3 januari 2015 路 18:00
    Ja nou... Freeride bindingen hoeft dan niet perse, maar zoals die Marker Lord SP14 die ik zag op ebay staat freeride bij dus ik dacht, die heb ik nodig. Maar die is best duur, squire kan ik nog overwegen maar dan moet ik hopen dat ik hem win met het bieden.
    Die lijst is van quiver killers. Maar volgens mij zijn dat geen templates. Dat zijn de schroefjes die bij je bindingen horen. En ook de inserts voor de goeie maat dus. Ook zit er epoxy en alles wat je nodig bent voor het monteren van die bindingen.
    Klopt trouwens wel dat die bindingen echt heel duur zijn. Maar misschien kan ik ze ergens goedkoop krijgen.
    Thanks [mention="/profile/13228"]@Tim3[/mention] [mention="/profile/1908"]@MickeydeHaas[/mention] voor de info!

Oja, er moet wel stopper 110 aanzitten minimaal.
    A winter without powder isn't a winter!
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 3 januari 2015 路 18:05
    De Marker Lord is speciaal gemaakt om met alpine zolen en tour ski zolen in 1 binding te kunnen. Hierdoor zijn ze erg duur en ik denk niet dat jij echt deze functie nodig hebt. Als je geen tour binding wilt kun je eigenlijk elke binding kopen. Echt freeride specifieke features zul je denk ik niet nodig hebben. Denk daarbij aan hele hoge DIN (release) waarde of bijvoorbeeld een bredere mounting.
    One step at a time.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 3 januari 2015 路 18:27
    @JoostW misschien een idee om eerst dit eens te lezen: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Ski_binding

Is niet lullig bedoeld, maar ik bespeur een gebrek aan kennis en dan lijkt me een beetje inlezen wel handig. Zeker als je zelf een ski wilt bouwen!
  • Sterre
    Beginner
    Sterre op 3 januari 2015 路 19:08
    Ik zie het nut niet om extra geld uit te geven aan die inserts en er dan hele goedkope bindingen op te zetten.
    Als je nu veel geld uitgeeft aan sterke bindingen of bindingen met toerfunctie snap ik dat je het zonde vind om ze maar op 1 paar ski's te kunnen gebruiken.
    Ik zie op die website van quiverkiller dat je 50 dollar per setje ski's kwijt bent aan die inserts. Dat kun je dan net zo goed die 50 euro extra in de binding steken.
    Vooral omdat het ook nog mogelijk is dat het eerste setje ski's dat je maakt misschien niet zo goed lukt als dat je graag wilt en dan zit er ook nog 50 dollar aan inserts in.
    Er zit bovendien wel degelijk prijs kwaliteitsverschil in bindingen. Zeker in het goedkope segment waar je nu kijkt. Als je ooit wel wil gaan freestylen of lomper gaat skiën ben je met die goedkopere bindingen snel klaar. Ik heb ooit bindingen gehad waarin de veer kapot ging toen ik ermee ging freestylen.
    Het schijnt ook niet goed te zijn om helemaal bovenin de din van je bindingen te skiën omdat de veren dan sneller slijten (heeft men mij verteld, en het klinkt logisch).

Kort samengevat: bedenk eerst heel goed wat je wilt voordat je geld uitgeeft. Goedkope bindingen zou ik niet de moeite voor nemen om inserts te gebruiken omdat je die over een tijdje toch niet meer hoeft.
    wooptiedoo
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 3 januari 2015 路 19:23
    Ik heb hier een zo goed als nieuwe Head Mojo12 liggen voor weinig. Stoppers zijn iets van 90 mm, misschien uit te buigen en anders simpel te vervangen.
  • rutgerberge
    Advanced
    rutgerberge op 3 januari 2015 路 23:06
    Ik heb een setje tyrolia peak 15 liggen stopper 120, prima binding
    75€

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro