Avalanche Airbags vs. Avalanche Education

• evan
    Advanced
    evan op 5 januari 2015 路 20:12
    Zeer leesbaar artikel waarin de schrijver de perspectieven van twee presentaties tijdens een lawineworkshop met elkaar vergelijkt.
    Enerzijds het perspectief van Elyse 'ABS' Saugstadt m.b.t. het bekende Tunnel Creek ongeval; anderzijds het perspectief van Alex Do, die ook bij een dodelijk lawine-ongeval betrokken was en daar een zeer goede analyse van maakte, waarin airbags geen rol speelden (http://www.americanavalancheassociation.org/tar/TAR32_4_LoRes.pdf...; pp. 20-22).

http://www.sierramtnguides.com/avalanche-airbags-vs-avalanche-educatio...

"I personally possess both an airbag pack and an avalanche education. I can tell you the latter is the only one that I never leave home without, deploys whenever I want it to, lasts a lifetime of backcountry outings, and is virtually weightless."
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 5 januari 2015 路 20:51
    @evan, als ik Cody Townsend moet geloven is het verhaal nogal uit zijn verband gerukt. Dit is wat Cody post als reply op Facebook https://www.facebook.com/pages/Sierra-Mountain-Guides/124527817616483...
    May the powder be with you.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 5 januari 2015 路 21:39
    Zoals Cody in zijn reacties ook zegt; gaat de helft van het artikel in principe nergens over als niemand beweerd dat lawinekunde niet op de eerste plek moet komen. Leesbaar artikel maar afgezien van de (potentieel onterechte) opmerking van Elyse (wat inderdaad een interessante discussie zou geven als dat zo was), zegt het artikel verder niets nieuws wat mij betreft. De kern van het verhaal; het grootste goed is om met kennis te voorkomen dat je in een lawine komt - kom je toch in een lawine dan geven airbags je 'maar' een paar procent extra kans op overleven - maar die paar procent is dan weer honderduizendmiljoengeld waard als het daar op aan komt aangezien het om je leven gaat. Iets wat we in de lawinecursussen al lang leren 馃槂.
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • evan
    Advanced
    evan op 5 januari 2015 路 23:55
    @meteomorris, ik las al in de commentaren onder het artikel dat er discussie is over wat Elyse Saugstad nou precies gezegd zou hebben op die workshop. Het is natuurlijk te prijzen dat Cody Townsend het opneemt voor zijn vrouw, maar zijn bevooroordeeldheid draagt natuurlijk niet bij aan zijn geloofwaardigheid. Elyse heeft zelf overigens ook gereageerd.

Ik vind het niet zo relevant wat Elyse Saugstad precies heeft gezegd, maar je ontkomt er niet aan haar te zien als 'het ABS-meisje'. Ik twijfel er niet aan dat zij lawine-onderwijs heel belangrijk vindt, maar het feit dat zij door ABS gesponsord wordt en daarom geen gelegenheid voorbij laat gaan om de voordelen van ABS te bezingen, zorgt ervoor dat de boodschap dat je lawines moet zien te voorkomen raakt ondergesneeuwd.
    In haar TEDx-presentatie noemt ze binnen een minuut 'ABS avalanche airbag'. Vanaf 12:48 reflecteert ze eventjes op haar beslissingen.

Doordat bekende sporters als Elyse Saugstad de aandacht trekken en daarom gesponsord worden door ABS etc. overschaduwt de fatalistische airbagpropaganda datgene waar het werkelijk om gaat. Dat verhaal wordt blijkbaar beter verteld door onbekende ongesponsorde recreanten.
    Ik denk dat de schrijver met zijn artikel vooral de aandacht heeft willen vestigen op het verhaal van Alex Do, waardoor Elyse Saugstad er wellicht bekaaid vanaf komt. Helaas gaat de discussie nu over wat Elyse Saugstad nou precies wel of niet heeft gezegd en niet over het artikel van Alex Do.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 6 januari 2015 路 08:19
    @evan, ben ik met je eens....
    May the powder be with you.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro