stijgvellen van nieuwe lijm voorzien

• wanobi
    Advanced
    wanobi op 8 januari 2015 · 00:15
    wie heeft er ervaring met het schoonmaken van stijgvellen en voorzien van een nieuwe lijmlaag. Is het moeilijk en hoe vaak is het nodig om te doen ?? welke producten en waar zijn deze het beste te kopen.
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 8 januari 2015 · 09:52
    Toen ik m'n vellen kocht bij MK Skiservice zei Menno dat je beter nieuwe vellen aan kunt schaffen dan nieuwe lijm. Dat blijft altijd tobben. Maar persoonlijk geen ervaring, advies van Menno.
    It's all about the turns duuuuuude!
  • WoutM
    Expert
    WoutM op 8 januari 2015 · 11:35
    Er bestaat steigfelle klebe o.a. van Kohla. Heb ik zelf nog niet in NL gezien.

Over reinigen werd mij niets gezegd (maar het kan volgens mij wel). Zij zeiden gewoon opsmeren en klaar. Maar heb het uiteindelijk nooit gebruikt want het potje was ongewenst opengegaan. Later in nederland op advies ook maar nieuwe vellen gehaald.
  • ErnstHendrikSprenger
    Expert
    ErnstHendrikSprenger op 8 januari 2015 · 11:41
    Ik heb een spatel verhit met een brander en toen de oude lijm er af gehaald. Daarna nieuwe lijm erop en goed uitgespreid. 2 dagen laten hangen, werkt goed.

Heb trouwens de Black diamond gold label glue gebruikt.
    FUCK YEAH I AM FREE
  • wanobi
    Advanced
    wanobi op 8 januari 2015 · 22:18
    dat spul van Kohla heb ik gevonden op wildschee.de Zal eens kijken of het iets is. Bedankt voor de tips !!
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 9 januari 2015 · 01:52
    Ik heb het zelf nog niet hoeven doen (zo pril is mijn tour ervaring) maar Youtube heeft normaliter een schat aan 'how to' filmpjes:

https://www.youtube.com/results?search_query=ski+skins+glue...
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • PS
    Advanced
    PS op 9 januari 2015 · 11:21
    Zonde om nieuwe skins te kopen als de lijm uitgewerkt / vies is.

Schoonmaken helpt al een heleboel. Mijn ervaring is dat dat het beste gaat in een bak met ijskoud water. Skins een kwartiertje laten weken, en dan met een plastic borstel de zooi uit de lijm borstelen. Vervolgens een dag (of twee) te drogen hangen.

Als de lijm "klonterig" is geworden wil strijken nog wel eens helpen. Dat doe je met een oude strijkbout en bakpapier. Strijkbout op standje synthetisch, en dan het bakpapier op de lijmlaag.

Opnieuw lijmen heb ik vorig seizoen een keer gedaan. Het is een rotklus maar werkt goed. Ik heb een tube lijm van Colltex gebruikt. Je kan ook lijmvellen kopen, dat is misschien makkelijker.

Eerst moet je de lijm verwijderen. Dat doe je met absorberend papier, zoals bruin karton-papier (papieren draagtassen / pakpapier). Papier op de lijm, dan verwamen met een strijkbout. De lijm trekt nu in het papier.
    Als de oude lijm verwijderd is, kan je de nieuwe aanbrengen. Ik heb de tube eerst verwarmd in lauw water, zodat het spul beter smeerbaar is. Daarna met een oude pinpas over de skin verdeeld.
    Als laatste stap heb ik de lijm glad gestreken, weer met een strijbout maar nu met bakpapier (dat geen lijm absorbeert).

Skins plakken weer als nieuw.
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 9 januari 2015 · 12:16
    Kijk, en dat zonder een youtube filmpje te hoeven kijken! Dank @PS
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • wanobi
    Advanced
    wanobi op 9 januari 2015 · 13:44
    Thnx @PS Ik ga ze eerst eens proberen schoon te maken met jouw tip...kijken hoe de lijm dan plakt !
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 9 januari 2015 · 17:50
    Sorry, dan was het een commercieel praatje.
    ^_^
    Goeie tips iig.
    It's all about the turns duuuuuude!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro