Gopro - Final Cut Pro X slow motion beelden

• Claudio
    Beginner
    Claudio op 10 januari 2015 · 11:28
    Ik heb een 2e hands Gopro 3 Black aangeschaft en voor mijn Mac Book Pro het programma Final Cut Pro X.
    Ik wil filmpjes gaan maken met slow motion beelden. Ik heb al een hele tijd rondgesnuffeld op het forum maar zie door de bomen het bos niet meer. Ik ben volkomen leek wat betreft videomontage.
    Kunnen jullie mij helpen hoe ik e.e.a. op een eenvoudige manier kan realiseren en dan met name bij het gebruik van FCP?
    Wat betreft de Gopro heb ik al begrepen dat ik moet filmen met een liefst zo hoog mogelijk aantal fps.
    Claudio
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 10 januari 2015 · 11:54
    Inderdaad filmen met de hoogst mogelijke framerate die je qua resolutie kunt tolereren. Voor de meeste zal dat 1080/60p zijn of 720/120p.

Om slowmotions te maken met enkel FCPx en geen plugins etc. raad ik deze tutoriaal aan:

Rex Monte - Amor Nix
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 10 januari 2015 · 23:19
    Via pirateproxy kun je Adobe Premiere krijgen. Ik gebruik het ook. Mooi programmaatje. Slow motion kun je met de plug in Twixtor, kun je alles op wat je wilt met slow motion. 1% 10% etc. Allemaal vloeiende slow motion.
    Ze plakken er als ware beeldjes tussen zodat het vloeiend wordt. Via google kun je dat wel vinden.
    A winter without powder isn't a winter!
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 10 januari 2015 · 23:21
    Twixtor is ook verkrijgbaar voor Final Cut Pro X.
    Rex Monte - Amor Nix
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 10 januari 2015 · 23:29
    Ja dan kan het ook met Final Cut Pro X 😃
  • Claudio
    Beginner
    Claudio op 10 januari 2015 · 23:54
    Bedankt voor jullie tips! Ik heb net eens gegoogled, maar het is wel een prijzig programmaatje, kost ongeveer $320,-!
    Claudio
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 11 januari 2015 · 00:00
    Ja klopt die programma's zijn legaal duur. But there is always another way...
  • Claudio
    Beginner
    Claudio op 11 januari 2015 · 00:12
    Klinkt misschien erg naïef, maar ik heb geen idee waar ik het dan vandaan moet halen.
    Claudio
  • Rene
    Beginner
    Rene op 11 januari 2015 · 09:57
    @Claudio is ook totaal niet nodig. De slomo functie van FCP X is prima. Zorg er voor dat je inderdaad alles op een hoge framerate filmt, maar dat je project 24/25 of 30FPS is. Die fout maken velen; het project ook een hoge framerate geven (vaak onbewust). Als je dan gaat vertragen is het alsnog lelijk.
    The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams - Long Live
  • Abko
    Beginner
    Abko op 14 januari 2015 · 12:39
    Ik heb nog een aanvulling op het FCP instructiefilmpje die door @SneeuwHaas is gepost.

FCP X heeft een mooie eenvoudige functie om slow motion in de best mogelijk kwaliteit te gebruiken: Via de Re-time knop in FCP kun je kiezen voor automatic speed (zo heet het in de laatste update van FCP, daarvoor heette het Conform speed).

Deze functie vertraagt de oorspronkelijke opname tot het gekozen aantal beelden per seconde van je project.
    Dus stel je hebt een opname gemaakt met 100 beelden per seconde en je project is ingesteld op 25 beelden per seconde (TV standaard voor Europa) dan zorgt deze functie er voor dat elk opgenomen beeld wordt gebruikt. Het effect is dat je opname 4x vertraagd wordt afgespeeld.

Je kunt in FCP elke gewenste vertraging kiezen (uitgedrukt in procenten). Je krijgt het mooiste effect als je een percentage kiest waarbij elk beeld wordt gebruikt. Bovenstaande functie doet dit dus automatisch voor je.
    Als je iets anders kiest gaat FCP zelf extra beelden toevoegen of verwijderen. Dit geeft altijd een minder effect (maar is soms nodig als je perse een bepaalde vertraging wilt gebruiken die afwijkt van de automatische). De Video quality instelling onder de Re-time knop beïnvloedt op welke manier FCP dit doet. Door een veelvoud of deel te kiezen van de automatische vertraging (e.g. 8x of 2x vertraagd voor het voorbeeld) is het resultaat nog steeds acceptabel

Als iemand meer vragen heeft wil ik ze graag proberen te beantwoorden. Succes!
    Powder to the people!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro