Last Minute Japan Hokkaido

• SamSam
    Beginner
    SamSam op 14 januari 2015 路 06:26
    Iemand ervaring met last minute naar Japan vertrekken en in het witte goud duiken?

Ik heb een maand tijd tussen vandaag en 14/02, en nog eens een maand vanaf 23/02.

Last minute vlucht naar Tokyo lijkt geen probleem te zijn en best goedkoop (€ 400/500 retour!)

Maar last minute accommodatie lijkt op het eerste zicht wel een probleem? Of is dat enkel in het drukke Niseko? Ik dacht hier naartoe te gaan kwestie van zoveel mogelijk gelijkgezinde sneeuwhonden te vinden, aangezien ik alleen zou vertrekken.

Iemand andere tips qua gebieden waar vrij makkelijk betaalbare accommodatie te vinden is (regio Hokkaido)? Of hoe doen jullie roadtrippers dat dan?

Idealiter eind volgende week al vertrekken, maar indien accommodatie vinden te lastig zal zijn, zal het eind Februari/Begin Maart worden, maar is dat niet te laat voor Hokkaido?

Mensen die bij het lezen van dit bericht alles willen laten vallen en meegaan mogen hier ook gerust hun gegevens achter laten 馃槈
  • ieism
    Tourist
    ieism op 14 januari 2015 路 07:10
    Car Danchi!
    splitfest.nl
  • Niels
    Advanced
    Niels op 14 januari 2015 路 08:10
    Dankzij booking.com, lokale vvv's etc hoef je ook in Hokkaido geen nacht in 5-sterren hotels te slapen en ook niet op straat. Dagelijks betaalbare last minute acco is prima te doen.

Jan-feb is superdroge poeder.
    Mrt kan prima, maar zw voorjaars omstandigheden.
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 14 januari 2015 路 15:08
    Wat Niels zegt! Lokale VVV's aanschrijven, nu meteen doen! Gewoon in het dorp zelf de plaatselijke VVV binnen komen rollen en vragen of er nog iets beschikbaar is, is ook een optie. Ik zou er niet bang voor zijn. (Behalve in Niseko heb ik begrepen, maar of dat waar is? Ikzelf zou Niseko vermijden... zeg ik terwijl ik er nooit geweest ben, maar ik heb verhalen gehoord en daar ben ik schuw van geworden)

Ikzelf ben vanaf 28/01 op Hokkaido, zit dan tot en met zondag 1 feb in Furano. (Hier: http://www.goryo.info/guesthouse/en/index.html ) Daarna zit ik op een georganiseerde poedertrip met gidsen en alles erop en eraan. Maar als je mee wilt poederen in Furano en omstreken, kan je me hier een PM sturen.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • henwildie
    Advanced
    henwildie op 14 januari 2015 路 15:33
    Wij willen 18 december tot 3 januari gaan. Zijn er mensen met ervaring in de kerstperiode daar qua sneeuw en drukte? En mensen die willen aanhaken?
    Pistes, zijn dat niet die platgereden stukken tussen de poeder?
  • Niels
    Advanced
    Niels op 14 januari 2015 路 16:49
    @henwildie de sneeuwmachine gaat in Japan meestal ergens rond half december vrij abrupt aan. Dus je zit erg vooraan in het seizoen. De beste periode qua sneeuw & poederzekerheid is 1e week januari t/m half februari. Zie hieronder snowfall history (via http://steepdeepjapan.com). Dit is voor Hakuba, maar zal niet veel verschillen van Hokkaido.

Qua drukte in die periode heb ik geen ervaring.

• JurgenG
    Advanced
    JurgenG op 14 januari 2015 路 18:13
    [mention="/profile/2785"][mention=2785]@henwildie[/mention][/mention] Dit is voor Hakuba, maar zal niet veel verschillen van Hokkaido.

Euhm Hakuba en Hokkaido liggen 1100 km uit elkaar. Geloof me vrij en uit ervaring: dat kan heel veel verschillen.
    Hokkaido is vergeven van de kleine resorts. Huur een auto, rij rond, ski een dagje en zoek 's avonds verblijf, geen enkel probleem. Niet overdreven duur en alle comfort (onsen) aanwezig.
    Niseko is druk, maar dat betekent natuurlijk ook meer mogelijkheden tot accommodatie.

Ga je naar Niseko, kijk dan eens bij http://www.bdlodge.com. Zij kunnen je vast wel helpen, ook voor verblijf of tips elders op Hokkaido.
  • Niels
    Advanced
    Niels op 14 januari 2015 路 20:37
    [mention="/profile/2785"][mention="/profile/2785"][mention=2785]@henwildie[/mention][/mention][/mention] Dit is voor Hakuba, maar zal niet veel verschillen van Hokkaido.

Euhm Hakuba en Hokkaido liggen 1100 km uit elkaar. Geloof me vrij en uit ervaring: dat kan heel veel verschillen.
    JurgenG op 14 jan. 2015 18:13

1100km klopt, maar voor allebei gaat de sneeuwmachine aan zodra de stroming naar noordwest draait. Voor zover ik het begrepen heb is dat een soort seizoensomslag tussen najaar en winter.
  • martijnmvf
    Advanced
    martijnmvf op 15 januari 2015 路 10:58
    Vorig jaar ook in februari daar geweest en alles ter plekke geboekt. alleen eerste 4 nachten van te voren geboekt. Is op zich prima te doen. ter plaatste veel via booking.com e.d. geboekt. Alleen Niseko hadden wij Problemen. Daar was alles vol of heel erg duur. Wij hebben daar Auto gehuurd en het eiland rond gecrossed. Aanrader vind ik Rusutsu, Furana en Asahidake.
  • Bodo
    Advanced
    Bodo op 15 januari 2015 路 11:49
    [mention="/profile/2785"][mention="/profile/2785"][mention=2785]@henwildie[/mention][/mention][/mention] Dit is voor Hakuba, maar zal niet veel verschillen van Hokkaido.

Hokkaido is vergeven van de kleine resorts. Huur een auto, rij rond, ski een dagje en zoek 's avonds verblijf, geen enkel probleem. Niet overdreven duur en alle comfort (onsen) aanwezig.
    Niseko is druk, maar dat betekent natuurlijk ook meer mogelijkheden tot accommodatie.
    Ga je naar Niseko, kijk dan eens bij http://www.bdlodge.com. Zij kunnen je vast wel helpen, ook voor verblijf of tips elders op Hokkaido. JurgenG op 14 jan. 2015 18:13

klopt! Wij hebben meegemaakt dat de regen neerkletterde in Hakuba en dat het op het zelfde moment sneeuwde op Hokkaido. (gelukkig hadden we een open ticket naar Saporro)

Als je betaalbaar onderkomen zoekt in Niseko kan ik Pension Fuu aanraden. Het is net buiten het dorp en daardoor goedkoper en meer kans dat je er last-minute terecht kan. (zoals wij 2 jaar geleden). Terwijl zijn moeder een heerlijk ontbijtje kookt, rijdt de super aardige eigenaar (Miya) je gewoon met zijn busje naar het dorp en haalt hij je ook gewoon weer op.
    http://www.tripadvisor.com/Hotel_Review-g1025639-d1137679-Reviews-Pens...
  • henwildie
    Advanced
    henwildie op 20 januari 2015 路 10:35
    Bedankt voor de info heren. Ik denk dat we japan net zo moeten benaderen als de alpen. Last minute beslissen als er sneeuw ligt. Dus we gaan 2e week december kijken hoe het er voorstaat, omdat we graag 18 december die kant opgaan ivm vrije dagen. En anders januari. Hopelijk blijven de tickets naar sapporo rond de 650-700 euro 馃槂
    Pistes, zijn dat niet die platgereden stukken tussen de poeder?
  • sanno
    Tourist
    sanno op 20 januari 2015 路 18:13
    half december is echt nog wel een onzekere tijd in Japan. de 3 winters die ik er heb mee gemaakt begon het pas echt te sneeuwen ergens tussen kerst en 5 januari. Dan viel er meteen ook wel meteen 2 meter of meer.
    ik zou plannen op januari en last minute besluiten waar je naartoe gaat.
    Toerisski
  • SamSam
    Beginner
    SamSam op 20 januari 2015 路 18:30
    ja iedereen enorm bedankt voor de info, goede tips! Nu het dan toch beginnen sneeuwen is in de Alpen weet ik het niet goed meer of ik al dan niet nog last minute naar Japan vertrek deze winter, of eerder wacht tot volgende winter zodat ik alles wat beter kan voorbereiden. Ik heb alvast ondertussen de boeken "Snow search Japan" en de "rough guide to japan" aangeschaft 馃槂

24 februari tot half of eind Maart is ook nog een optie, maar dat is misschien ook beter last minute te beslissen op het vlak van sneeuw.

De powder hunter trips van de black diamond lodge en tours lijken alvast inderdaad een goede optie voor als je alleen richting Japan trekt
  • Bobvaniterson
    Advanced
    Bobvaniterson op 21 januari 2015 路 16:35
    @xs2arjan

interessant ouwe, geheel in tegenstelling tot wat die noorse collega van jan hem vertelde
    Waarom ligt de noordzee niet aan de alpen, waarom liggen de alpen niet aan de noordzee?
  • xs2arjan.
    Advanced
    xs2arjan. op 22 januari 2015 路 09:19
    Zeker @Bobvaniterson ! Klinkt idd anders dan die Noor tegen J v E vertelde.

Als er mensen zijn die dit jaar nog naar Japan gaan en ergens hoogte kaarten kunnen scoren dan houden we ons (uiteraard op eigen kosten) ZEER aanbevolen...... Hier kan ik nog geen vinger achter krijgen hoe we daar vooraf thuis aan zouden kunnen komen..???

Thnx alvast voor de evt. tips 馃槈))
    xs2arjan
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 22 januari 2015 路 09:31
    wij hadden vorig jaar geen enkel probleem met last minute onderdak regelen. hadden zelf alleen de 1e 5 nachten in Niseko geboekt. Daar is het idd wat lastig. De rest van Hokkaido niet. Via wifi met skype tegoed voor cheap naar een lokaal vast nummer bellen. Ter plekke telkens boekingen gedaan voor de komende dagen. Wat wel hielp is dat we vooraf al wat research hadden gedaan en een beetje wisten waar we wat konden vinden, wat adresjes alvast opgeschreven, etc.
    Zaten op hokkaido van +/- 25-jan - 15-feb
    http://verticaldissidents.net
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 22 januari 2015 路 11:01
    Wat betreft kaarten, ik heb die altijd ter plekke in Hakuba gekocht, waar ze ze in een paar outdoorwinkels hadden. Ik hoop dat dat in Furano of Asahidake ook zal kunnen. Meestal kosten die kaarten het equivalent van vier of vijf euro. Ik vlieg volgende week naar Hokkaido en wil er best een paar voor jullie meenemen @xs2arjan en [mention="/profile/2032"]@Bobvaniterson[/mention]
    PM me anders even.

Een andere optie is:
    http://www.ajiko.co.jp/yamap/eriakara.html

Alles in het japans, maar schijnen wel goede kaarten te zijn. Als je de weg weet te vinden op de site, kan je ze zelf uitprinten, of, ook een optie, bij de japanse 7-eleven, die altijd op het net aangesloten kopieermachines/printers schijnen te hebben, aan een vriendelijke japanse medewerker vragen of ze voor jou de relevante kaart kunnen afdrukken.
    (Dit is mijn plan B. Jullie horen het of het heeft gewerkt of niet!)
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 22 januari 2015 路 12:56
    op weg van Asahikawa naar Ashahidake zit in een dorpje dat je passeert aan de linkerhand een grote outdoor shop. Grote Patagonia reclames buitenop. Daar konden we een redelijk ok wandelkaart kopen voor Ashahidake. Uiteindelijk nauwelijks gebruikt... 馃槈 In Niseko wel super goede hoogtelijn kaarten kunnen kopen, maar zij hadden alleen kaarten voor die omgeving.
    http://verticaldissidents.net
  • Niels
    Advanced
    Niels op 22 januari 2015 路 13:23
    @Dutchess: http://www.journeyintojapan.com.au/backcountry_ski_hire_japan.html...

Daar hadden ze fatsoenlijke kaarten van de interessante plekken in Furano en omgeving, inclusief Asahidake. Daarnaast vriendelijk, open en bereid advies te geven itt tot de meeste agencies in Niseko.

Qua digitale kaarten vind ik deze link fijner, er zit zelfs ergens een knop waarmee je een (klein) deel van de plaatsnamen in het Engels kunt krijgen, maar ben ff vergeten waar dat was: http://portal.cyberjapan.jp/site/mapuse4/?crs=1&lon=131.0724568625...
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 22 januari 2015 路 14:01
    Aha! Dank je wel @Teleaddict en @Niels! Ik had die backcountry-shop gespot op het internet en was al van plan langs te gaan als ik in Furano zit. Gaat dus zeker gebeuren.Vanaf 2 februari ga ik met die guided tour (deze: http://www.hokkaidopowderguides.com/backcountry_week_tour.html... ) drie vulkanen beklimmen en Asahidake staat ook op het programma. Ik ga iig aan de gids vragen waar ik kaarten kan krijgen en ik kan uiteraard ook vragen of we even kunnen stoppen bij die Patagonia shop.

En die link is erg handig, Niels, dank je wel! (He, helemaal weer Wepowder-blij nu! 馃構 )

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro