Offpiste skien, hoe te beginnen

• Ike
    Tourist
    Ike op 15 januari 2015 路 13:30
    Beste sportgenoten,

Al enige tijd zit ik met de behoefte om mijn ski horizon te verbreden en zou daarom nieuwe dingen willen leren. Op de piste heb ik alles goed onder de kni. Snelle ritmische bochten maken is geen probleem en op het moment krijg ik het carven goed onder de knie. Ik merk dat ik de laatste 2 jaar (ik ski nu 7 jaar) weinig vooruit ben gegaan omdat ik geen lessen meer volg dus weinig nieuwe uitdagingen heb (nieuwe technieken die je kan gaan oefenen, enz..). Daarom zoek ik een nieuwe uitdaging binnen het skien en offpiste lijkt mij erg gaaf.

Nu is mijn vraag: Hoe begin je met offpiste skien?
    Tijdens de vorige wintersporttrips heb ik wel eens kleine stukjes offpiste geprobeerd maar dit ging niet denderend goed. Op de piste heb ik alle controle maar in diepe sneeuw ben ik een leek. Komt waarschijnlijk ook omdat ik geen all mountain skis heb gebruikt.

Zijn er mogelijkheden om offpiste lessen (puur de technische kant, het leren skien offpiste) te volgen of zijn er speciale trips voor offpiste beginners?
    Zouden er mogelijkheden zijn offpiste les te volgen bij een skischool voor 1 of 2 dagen bijvoorbeeld incl. materiaalhuur (offpiste skis) en de 3 eenheid?

Ik ben zeer benieuwd naar offpiste skien en zou dit graag willen proberen op de komende wintersport maar hiervoor heb ik al onpiste skis gehuurd. Daarom de vraag naar eventuele mogelijkheden. Ik ga naar Val Thorens met een aantal vrienden, allemaal gevorderde skiers.

Alvast bedankt!
    Gr Ike
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 15 januari 2015 路 13:32
    http://epique.com/
    http://www.powderguides.nl/

Zoek bij die twee even in de agenda's 馃槂

Verder kun je bij de goede skischolen wel aangeven dat je training wilt op offpiste skien. Zal wel prive-les worden meestal
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 15 januari 2015 路 13:43
    Ik zou zoals Haagje ook al zegt een trip boeken bij een organisatie zoals
    Epique of Ripstar. Zij bieden introductie weken aan voor beginnende freeriders / piste skiërs die offpiste willen gaan, ze geven daarbij techniek aanwijzingen maar leren je ook met de veiligheidsmaterialen omgaan, ze lenen je bij hun cursussen ook de benodigde veiligheidsmaterialen. De ideale stap om van de piste naar het offpiste gebeuren! Velen op de trips bij deze twee organisaties schrijven zich individueel in, dus je hoeft zeker niet bang te zijn dat je als enige in een vreemde groep terecht komt 馃槈

En mocht je dat gaan bevallen dan wordt het tijd om je in de safety academy te gaan verdiepen en / of een cursus te gaan volgen bij het Snowsafety center.
  • RalfLins
    Beginner
    RalfLins op 15 januari 2015 路 13:58
    [mention="/profile/27964"]@Ike[/mention] Ik zat begin vorig jaar in het zelfde schuitje. Ben afgelopen november met Epique gaan trainen op de Hintertuxer Gletscher. 4 dagen lang goede begeleiding van gidsen. Door de omstandigheden konden we helaas niet heel veel buiten de piste knallen, maar het programma werd zo aangepast dat we als nog een top week hebben gehad.

Veel op de piste gezeten maar techniek daar geoefend om vervolgens in het trein uit te testen en met succes: tussen kerst en oud op nieuw wat liggen spelen in Gerlos buiten de pistes en dat ging perfect af.

Nu we dit achter de rug hebben, hebben we onze interesse gelegd op Lawine I praktijk. Ook in overleg met de gids gedaan, hoe we het 't beste een gedegen basis kunnen krijgen om straks verantwoordelijk alleen op pad te gaan.

Een hele investering, maar er is bijna geen enkele hobby die gratis is.
    Life is short, ride a board!
  • Ike
    Tourist
    Ike op 15 januari 2015 路 14:17
    Zelf aankloten ben ik persoonlijk niet zo'n voorstander van want ben bang dat ik mezelf verkeerde dingen aanleer. Een goede basis leren lijkt me dan sowieso een goed idee. Helaas is de Lawine I praktijk nog te hoog gegrepen maar stel ik wil echt meer offpiste gaan, dan vraag ik me dus af hoe ik het beste dat niveauverschil kan overbruggen.

Dit jaar was ik van plan me te focussen op carven, moguls, achteruit skien en 180's/360s. Puur eigenlijk om meer controle te krijgen in het hele ski gebeuren, opvangen van fouten enz..

Zit materiaalhuur en 3eenheid en airbag bij de prijs van Epique in? Heb zelf wel eigen schoenen maar geen ski's en stokken.
    Waar ik zelf tegenaanloop met het offpiste skien is de bochten maken. Op de piste gaat dat heel eenvoudig maar daarbuiten is de sneeuw te dik om de ski's te ' draaien' ofzo. Weet niet precies hoe ik dat beter kan beschrijven.
    Gr Ike
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 15 januari 2015 路 15:01
    Ja, het verschil in ski's is echt wel belangrijk. Heb je gewone piste ski's en dan ga je off piste dan is het inderdaad veel moeilijker en heb je last van nose dives. Heb je een ski met een enorme rocker erin, dus dat de tip (en tail) vroeg tijdig oplopen tot het eind van de ski. dan heb je al niet meer last van de nose dives dus blijf je beter drijven op de poeder.
    Tevens heb je met een piste ski gemiddeld een kleine tip/waist/tail ongeveer 115/80/105 ofzo. Bij off piste ski's heb je een grote tip/waist/tail ongeveer 140/110/130 ofzo. Ook zit er in een normale ski zo'n 12mm camber, en bij een reverse camber zit er geen camber is dus kun je makkelijker in de poeder, maar piste is dat niet te doen. Dus een goeie off piste ski is een begin, die kun je denk ik wel huren bij een winkel. Maar zeker weet ik dat niet.

Niet dat ik zelf off piste ski, maar ik ben ook van plan om dat te gaan doen. En aangezien ik m'n eigen ski's ga maken heb ik me heel erg in verdiept. Vandaar dat ik hier allemaal achter ben gekomen 馃構

3 eenheid kun je eventueel ook in Nederland huren.

Succes met de off piste ervaringen!
    A winter without powder isn't a winter!
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 15 januari 2015 路 15:06
    Reverse rocker ja?
    It's all about the turns duuuuuude!
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 15 januari 2015 路 15:15
    Lol sorry, zat te diep in m'n rocker verhaal. @AvdL
    A winter without powder isn't a winter!
  • Martindg
    Advanced
    Martindg op 15 januari 2015 路 15:18
    @ike.heb zelf een cursus offpiste gedaan bij epique en is mij goed bevallen.
    Voor huren van materiaal kun je evt terecht bij basecamp.
    Enne... denk om je veiligheid buiten de piste!
    Veel plezier.
    Grtn martin
  • Ike
    Tourist
    Ike op 15 januari 2015 路 15:28
    Bedankt voor alle informatie! Heb zelf nog even bij skischolen in Val Thorens gezocht en er is ook een speciale groepsles voor offpiste incl. veiligheidsmateriaal.

Hoe heet de cursus/training vanuit Epique precies? Heb op de site gekeken maar er staan zoveel verschillende dingen op dat ik even de bomen door het bos niet meer zie.
    Gr Ike
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 15 januari 2015 路 15:44
    Heb je een ski met een enorme rocker erin, dus dat de tip (en tail) vroeg tijdig oplopen tot het eind van de ski. dan heb je al niet meer last van de nose dives dus blijf je beter drijven op de poeder. Tevens heb je met een piste ski gemiddeld een kleine tip/waist/tail ongeveer 115/80/105 ofzo. Bij off piste ski's heb je een grote tip/waist/tail ongeveer 140/110/130 ofzo. Ook zit er in een normale ski zo'n 12mm camber, en bij een reverse camber zit er geen camber is dus kun je makkelijker in de poeder, maar piste is dat niet te doen.JoostW op 15 jan. 2015 15:01
    Een beetje kort door de bocht als je het mij vraagt. Ook in het 'freeride' segment van ski's heb je enorme variatie.

De vraag is uiteindelijk wat je precies wilt met, in dit geval, een ski. Wil je alleen poeder, hardpack, touren, etc.... wil je een combi, the so called one-quiver (zoals ikzelf). De keuze is namelijk reuze 馃槂

Maar inderdaad zoals anderen al zeggen ga mee met een organisatie zoals Epique, powderguides of als je genoeg doekoe hebt met Sander Kan (@kanski).
  • RalfLins
    Beginner
    RalfLins op 15 januari 2015 路 15:47
    @ike check this out: http://epique.com/training/offpistetraining
    Alles wat je maar wilt weten kun je daar vinden, incl. huur van materialen.
    Life is short, ride a board!
  • Yves
    Advanced
    Yves op 15 januari 2015 路 16:19
    @Ike de meeste grote gebieden (zeker 3V en soorgelijke) voorzien de afgelopen jaren in een soort van initiatieformule, via hun grotere skischolen. Dat staat vaak niet op de site geafficheerd omdat de condities hiervoor bepalend zijn, dus lokaal te checken.

Is an sich een goede graadmeter om te zien hoe hun aanpak omtrent freeriden zit, en meestal scheur je daar ook je broek niet aan (in vgl met een privéles). Daar krijg je ook de belangrijkste veiligheidsbeginselen mee.

In piekperiodes lijken die modules me niet zo interessant, maar als je 'hors saison' gaat skiën kom je op die manier vaak terecht in een soort privéles. Ben zelf jaren geleden meegestapt in zo'n formule in Saas Fee. Met als resultaat een privégids voor 3 mensen. Heel veel geleerd toen. En van toen af is het pas echt fout gegaan 馃槈
  • Hessel
    Beginner
    Hessel op 15 januari 2015 路 17:53
    Verplaatst naar nieuw topic.
  • skiester
    Advanced
    skiester op 15 januari 2015 路 18:01
    Berber semmelink is ook n hele goeie om techniek off piste mee te doen. Omgeving Kaprun!
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • Mars
    Tourist
    Mars op 15 januari 2015 路 19:23
    [mention="/profile/27964"][mention=27964]@ike[/mention][/mention] check this out: http://epique.com/training/offpistetraining
    Alles wat je maar wilt weten kun je daar vinden, incl. huur van materialen. RalfLins op 15 jan. 2015 15:47

Klopt wat RalfLins post.

En als je met Epique naar Hinterux gaat kun je skis en schoenen ook ter plaatse huren.
    Onder aan de lift zit een verhuur die in het Tuxer fernhaus op de gletsjer een dependance heeft. Als iets niet bevalt of er gaat iets kapot kun je het zo omruilen zonder dat je naar onder moet.
  • Laurankl
    Tourist
    Laurankl op 17 januari 2015 路 20:46
    Ik heb dit artikel met heel veel interesse gelezen. Ik vind skiën op de pistes heerlijk, maar na 13 jaar, waarvan 10 jaar in een klasje, is mijn plan is om in de toekomst steeds meer buiten de piste te gaan skiën. Ook ik heb de vraag: hoe pak ik dit (veilig) aan?

Binnenkort ga ik een week lang naar Espace Killy, maar als 18 jarig broekie zal ik mezelf buiten de piste wel overschatten. Ik wil het dus op de goede manier aanpakken 馃槂

Iemand die me van tips kan voorzien? Ik ben ook aan het kijken naar een set ski's.Na de video van Candide Thovex ben ik gecharmeerd van de Faction Prodigy (95mm breedte onder de schoen), maar zou ik het daarmee redden in de poeder? Aangezien ik toch ook graag nog de piste af ga, wil ik eigenlijk geen ski's kopen met 110mm onder de schoen.

Alvast bedankt voor de reacties!
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 17 januari 2015 路 20:55
    @Laurankl het 'surfplanken' syndroom 馃槂
  • Laurankl
    Tourist
    Laurankl op 17 januari 2015 路 20:58
    [mention="/profile/27996"][mention=27996]@Laurankl[/mention][/mention] het 'surfplanken' syndroom 馃槂 Spookjuh op 17 jan. 2015 20:55

Grappig dat ik die term gepost heb in een topic op wintersporters.nl 馃槈
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 17 januari 2015 路 21:40
    Grappig dat ik die term gepost heb in een topic op wintersporters.nl 馃槈 Laurankl op 17 jan. 2015 20:58
    Wie denk je dat ik ben dan? 馃槂
  • Laurankl
    Tourist
    Laurankl op 17 januari 2015 路 21:45
    Grappig dat ik die term gepost heb in een topic op wintersporters.nl 馃槈 Laurankl op 17 jan. 2015 20:58
    Wie denk je dat ik ben dan? 馃槂 Spookjuh op 17 jan. 2015 21:40

Dag Alex 馃構, hier dus actief als Spookjuh haha.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 17 januari 2015 路 22:02
    LOL
  • Laurankl
    Tourist
    Laurankl op 17 januari 2015 路 22:07
    LOL Spookjuh op 17 jan. 2015 22:02

En nu twijfel ik haha, maar dit is off-topic.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 18 januari 2015 路 09:46
    En nu twijfel ik haha, maar dit is off-topic. Laurankl op 17 jan. 2015 22:07
    Waaraan? Ik ben Alex hoor. Dat je aan je ski's twijfelt wist ik al 馃槂
  • Laurankl
    Tourist
    Laurankl op 18 januari 2015 路 11:47
    Aangezien de eerste reactie op het topic dat ik op wintersporters.nl ook LOL was, vandaar haha.

Maar ik ben eruit over mijn ski's! Surfplanken syndroom ben ik nu toch vrijwel vanaf, mede dankzij jouw zeer nuttige reactie 馃槂

Maar nu on-topic. Iemand die mij een beetje op weg kan helpen? Zou ik bijvoorbeeld een paar dagen met een gids op pad moeten gaan? Of iemand andere suggestie?
  • QmaartenQ
    Beginner
    QmaartenQ op 18 januari 2015 路 15:01
    Regel pieper-sonde en schep (3 eenheid) en ga skiën 馃槈
    Zoek losse sneeuw op, liefst vers en ga niet te stijl, en neem ski routes zolang je geen lawine kennis hebt. Vraag bij skischolen na of ze off piste regelingen hebben en ga oefenen.
    Veel plezier!
    powpowwowjippiajippieee
  • Laurankl
    Tourist
    Laurankl op 18 januari 2015 路 15:35
    @QmaartenQ bedankt! Ik zal eens informeren bij de skischolen.

Ook gauw het prijsje van een 3 eenheid opgezocht, minimaal 250 euro... Daar moet ik maar op een manier aan zien te komen, want dat is toch een redelijk grote investering. Leveren skischolen die ook aan als je daar een paar lessen gaat volgen?
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 18 januari 2015 路 15:59
    Hangt van de skischool af. De meeste niet.

Je kunt het in Nederland ook huren
  • Ike
    Tourist
    Ike op 18 januari 2015 路 17:04
    Ik heb even geinformeerd bij Les Trois Vallées waar ik naartoe ga. Daar zijn lessen beschikbaar speciaal voor offpiste. Incl. de 3 eenheid. Ben ik van plan te gaan volgen =)
    Gr Ike
  • Laurankl
    Tourist
    Laurankl op 18 januari 2015 路 17:44
    @Ike

Heb je een mail gestuurd naar de plaatselijke VVV? Want als dingen in typ als "Tignes off-piste guide" krijg ik geen nuttige zoek resultaten...

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro