Rossignol Soul 7 vragen

• Poppiholla
    Tourist
    Poppiholla op 16 januari 2015 路 18:39
    Hoi allemaal,

Mijn interesse in een set Rossignol Soul 7 is groeiende 馃槈 Wellicht dat ik een keer toesla op een aanbieding ofzo.
    Wat is voor mij de beste lengte? Ik twijfel tussen 180 of 188. Ik ben 186cm en ongeveer 100kg.
    Mijn kracht en conditie zijn goed. Ik ben off-piste een beginner en op de piste ski ik alles af. Zwart ijzig of met buckles geven nog wel eens wat problemen, maar ik kan me goed redden.
    Welke binding moet ik nu kiezen. Soms zie je een opsomming van bindingen oplopend in prijs. Een binding is belangrijk dus ik wil niet te goedkoop en niet te duur en die degelijk is en past bij mijn gewicht en kracht. Ik ga niet touren met stijgvellen enzo dus het is voornamelijk 60% piste en 40% off-piste.

Dank je wel!!
  • crashtestdummy
    Tourist
    crashtestdummy op 16 januari 2015 路 19:00
    Sowieso 188cm!
    Als je niets gek van plan bent voldoen de meeste standaard bindingen wel. Met jouw gewicht best wel iets met een DIN range die tot 12 kan. De echt goedkope bindingen zullen maar een DIN range tot 10 hebben en met jouw gewicht zit je dan iets te dicht tegen de bovengrens van je binding aan.
  • Poppiholla
    Tourist
    Poppiholla op 16 januari 2015 路 19:16
    Raad je 188cm aan omdat je daar profijt van hebt off-piste of omdat de 188 dichterbij mijn lengte zit en een rocker de ski ook korter doet lijken?
    Maakt het merk van de bindingen veel uit.Ik heb goede ervaringen met Marker en Tyrolia en dat waren bindingen met een Din range tot 12 en een railflex.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 16 januari 2015 路 19:27
    De nieuw Salomon / Atomic Warden zijn ook goede bindingen voor een schappelijke prijs. De DIN gaat tot 13.
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 16 januari 2015 路 20:11
    @Spookjuh, is een Warden goedkoper dan een STH 12 of STH2 13?
    Vraag me een beetje af waarom je een binding aanraad die gemaakt is om tourzolen aan te kunnen terwijl Poppiholla duidelijk aangeeft niks met touren te hebben..

@Poppiholla , 188cm, binding; wat je in goeie combo deal kan krijgen, meeste is goed genoeg, din tot 12 prima, alles lager is meestal minder goed of echt voor lichtere skiers..
  • crashtestdummy
    Tourist
    crashtestdummy op 16 januari 2015 路 20:11
    Raad je 188cm aan omdat je daar profijt van hebt off-piste of omdat de 188 dichterbij mijn lengte zit en een rocker de ski ook korter doet lijken?
    Maakt het merk van de bindingen veel uit.Ik heb goede ervaringen met Marker en Tyrolia en dat waren bindingen met een Din range tot 12 en een railflex. Poppiholla op 16 jan. 2015 19:16

Beide, de 188 gaat je off piste meer float geven en ze skiën inderdaad ook een pak korter omdat ze zowel tip als tail rocker hebben. Ik dacht zelfs dat ze 50% gerockerd zijn. Tevens is de Soul 7 geen heel stijve lat en met jouw gewicht gaat de 188cm veel stabieler skiën.
    Verder als je tevreden bent van Marker kan je met bv een Griffon weinig fout doen.
  • Poppiholla
    Tourist
    Poppiholla op 16 januari 2015 路 20:21
    Bedankt voor de info allemaal. Ik word wel getriggered door een opmerking van Crashtest.
    Als de soul 7 niet zo'n hele stijve lat is, is het dan wel een geschikte lat voor mijn gewicht? Ik heb altijd begrepen dat een soepele niet te stijve ski wat vergevensgezinder is en foutjes voor een beginner (off-piste) minder snel afstraft. Klopt dit?
    Wat zou een goed alternatief zijn qua ski? Ik zat ook te denken aan een Salomon rocker 2 100 of een Q98 (hoewel deze ski's wellicht wat minder geschikt zijn voor de piste?)
    Ik wil in iedergeval een ski die het goed doet off piste en heel behoorlijk op de piste. Ik heb nu Fischer Coll heat 175mm ski's en deze zijn uitstekend op de piste, maar al wat ouder en off-piste niet te vergelijken met de moderne rocker latten.
  • crashtestdummy
    Tourist
    crashtestdummy op 16 januari 2015 路 20:32
    Bedankt voor de info allemaal. Ik word wel getriggered door een opmerking van Crashtest.
    Als de soul 7 niet zo'n hele stijve lat is, is het dan wel een geschikte lat voor mijn gewicht? Ik heb altijd begrepen dat een soepele niet te stijve ski wat vergevensgezinder is en foutjes voor een beginner (off-piste) minder snel afstraft. Klopt dit?
    Wat zou een goed alternatief zijn qua ski? Ik zat ook te denken aan een Salomon rocker 2 100 of een Q98. Poppiholla op 16 jan. 2015 20:21

Haha ik wou je zeker niet laten twijfelen, er zijn zoveel aspecten waar je rekening mee kan/moet houden bij het kiezen van een ski maar laat ik het erop houden dat je met een Soul 7 in 188cm als eerste off piste ski wel blij zal zijn. Het is een lat waarop je kan doorgroeien en die idd foutjes niet te snel afstraft. Een stijve knalbak is nu eenmaal niet ideaal om je eerste stappen buiten de piste te zetten.
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 16 januari 2015 路 20:41
    De Soul 7 is een superfijn latje. Wat me opviel wat het gewicht (licht!) en hij skied vanzelf. Klein beetje op z'n kant en hoppa. Qua binding: wat Fabergé zegt. Let wel op de stopperbreedte.
    It's all about the turns duuuuuude!
  • Poppiholla
    Tourist
    Poppiholla op 16 januari 2015 路 21:50
    bedankt hoor 馃槈 stopperbreedte 115mm zal, neem ik aan, wel volstaan?
  • Arnoutk
    Beginner
    Arnoutk op 17 januari 2015 路 00:48
    Ja volstaat zeker.
    Ik heb zelf ook de soul 7, in 188. Ben 1,88 lang ook en 90 kg.
    Fks 140 binding heb ik erop. Bevalt erg goed, superbinding, maar wel prijzig helaas.

Ik zie hem alleen wel als een 90% poederski, door 108 ondervoet en enorm veel rocker.
    Op de piste is er zeker fijn mee te skien, maar het plafond is qua snelheid wel snel bereikt.
    Hij gaat erg snel klapperen en onstabiel worden, zeker op steile/ijzige pistes niet zo fijn.

Als je verdeling echt 60 piste 40 off piste is, zou ik eerder kijken naar een volkl mantra oid.
    Doet het super in de poeder, is een hele stijve ski (best wenselijk voor een groot en zwaar persoon), en heeft dus op de piste veel meer te bieden dan de soul 7.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 17 januari 2015 路 00:49
    [mention="/profile/1966"][mention="/profile/1966"]@Spookjuh[/mention][/mention], is een Warden goedkoper dan een STH 12 of STH2 13?
    Vraag me een beetje af waarom je een binding aanraad die gemaakt is om tourzolen aan te kunnen terwijl Poppiholla duidelijk aangeeft niks met touren te hebben. Fabergé op 16 jan. 2015 20:11

De Warden is iets goedkoper dan de STH. Het scheelt echter niet veel. Ik raadde het niet aan vanwege de mogelijkheid die jij noemt.

@Poppiholla ik ben ook geen lichtgewicht en heb zelf de Atomic Automatic 102 aangeschaft.
  • Dio
    Advanced
    Dio op 17 januari 2015 路 00:59
    ... maar het plafond is qua snelheid wel snel bereikt....
    . Arnoutk op 17 jan. 2015 00:48

Exact wat ik er van vond na mijn testrondjes. Rocker2 is een snellere ski en kan echt meer hebben als je 'm op z'n kant zet. Een echt allemansvriendje. Downside: ook de R2 draait erg makkelijk (rocker) en zal wat nerveuzer lijken in de crud.
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • Poppiholla
    Tourist
    Poppiholla op 17 januari 2015 路 07:36
    Bedankt voor de inzichten. Ik heb al een set Fischer Cool Heat ski's die het uitstekend doen op de piste. Een set die het vervolgens beter off-piste doet is een prima aanvulling, lijkt mij.
  • Remmie
    Advanced
    Remmie op 17 januari 2015 路 08:57
    197 lang en 95 kg zwaar, ik heb de soul7 ook in 188 en ik vind hem echt leuk in de poeder. op de piste kom je er goed mee van a naar b maar op hogere snelheden voel je inderdaad de rocker stukken lekker mee zwabberen, gelukkig is het camber stuk onder je voeten voldoende om redelijk strak mee te sturen op de piste.
  • Poppiholla
    Tourist
    Poppiholla op 17 januari 2015 路 19:00
    Is de Soul7 te vergelijken met de Salomon Q98 of is de Soul7 beter off-piste en de Salomon wat beter on piste?
  • florider
    Advanced
    florider op 17 januari 2015 路 20:15
    Gezien je gewicht zou ik investeren in een paar goede bindingen die gemaakt zijn voor brede latten. Heb zelf de originele Salomon bindingen (din12) van m'n Shoguns zojuist moeten vervangen voor een paar Dukes omdat de bindingen los zijn komen te zitten na 10 weken skiën.

Locale skishop vertelde dat ze dit nog niet vaak gezien hadden maar dat de binding door de relatieve breedte van de ski zoveel te verduren heeft gekregen dat hij gewoon op was. Ben zelf 82 kg en 188cm, dus kan je aanraden materiaal te kopen waar je wat langer plezier van kan hebben!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro