Weekendprojectje - DIY Swallowtail

• Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 18 januari 2015 路 13:24
    Om een beetje te ontsnappen aan de jaloersmakende stoke rond PA6 ben ik dit weekend (eindelijk) maar eens aan de slag gegaan met een oud boardje dat ik ooit van @Polderboarder gekregen heb.

Het doel was destijds om dit plankje tot split te verzagen om ervaring op te doen voor ik de zaag in een 'echt' board zou zetten. Maar door de aanschaf van een kant en klare split is dat er nooit van gekomen.

Dus was het tijd voor een ander experiment: Een DIY swallowtail!

Template voor de tail overtekenen. Op aanraden van 'het internet' laat ik deze pas voorbij het breedste punt beginnen, om de sidecut niet te verpesten.

Met de ijzerzaag de staalkant doorzagen en een gaatje boren als startpunt voor de decoupeerzaag. Leermomentje: Als je net zo handig bent met een ijzerzaag als ik kun je beter wat meer afstand nemen!

Gezien mijn ervaring met de staalkant met de decoupeerzaag eerst een ruimere marge aangehouden. Toen ik het eenmaal weer een beetje in de vingers had nog een keer netjes uitgezaagd.

Final cut. De houtkanten heb ik uiteindelijk dichtgesmeerd met Bisonkit. Geen idee of dat gaat werken, maar ik had niks beters in huis. 馃榾

Het eindproduct. Mocht de bisonkit niet waterdicht genoeg blijken zou ik nog een keer een extremere tailshape kunnen proberen door meer materiaal weg te zagen. (En die dan wel netjes aflakken.)

Daarnaast wil ik misschien nog een keer de topsheet proberen af te schuren voor een mooie houten finish. Maar eerst maar eens de sneeuw in! 馃槂
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 18 januari 2015 路 13:49
    Vet project @Willem2k ! De afwerking vind ik er wel aardig uit zien (boorgat in 't midden 馃槂 ). Staalkant kan je altijd even met een vijl/schuurmachien te lijf gaan zou ik zeggen...
    Heb je 'm toevallig ook eens geprobeerd vooraf, zodat je 't verschil merkt? Ziet er in ieder geval naar uit dat je genoeg hebt weggezaagd om ook echt wat te kunnen merken. Ben benieuwd.
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 18 januari 2015 路 14:03
    Leuk projectje! Ik heb niets met snowboards op zich, maar swallowtails vind ik er altijd wel hard uit zien!
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 18 januari 2015 路 14:21
    Ben benieuwd of en zo ja hoe, dat werkt! Maar ja, nu moet je natuurlijk PA7 of 8 wel meepakken. Maakt niet uit wie wat voor tegenwerpingen heeft. Dat moet dus nu gewoon.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 18 januari 2015 路 15:23
    Thx guys 馃槂

[mention="/profile/2958"]@EmileHendrix[/mention] Vooraf nooit op gereden helaas, maar het is een 159 camber beginner boardje dus ik heb -denk ik- wel een aardig idee van hoe dat gereden heeft. En méér wegzagen kan altijd nog mocht dit geen merkbaar resultaat geven.

[mention="/profile/259"]@Dutchess[/mention] Ik kom deze winter niks te kort hoor! Daarom moest ook nú de zaag er in. 馃槈 Hopelijk heb ik binnen een week of 2 een review voor jullie.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 18 januari 2015 路 16:04
    Dat ziet er best aardig uit. Benieuwd hoe het werkt.

Hoe zien je plannen er uit komende weken? Eindigend met het Splitfest?
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 18 januari 2015 路 17:15
    Dat ziet er best aardig uit. Benieuwd hoe het werkt.
    Hoe zien je plannen er uit komende weken? Eindigend met het Splitfest? Emmer op 18 jan. 2015 16:04

Sowieso splitfest! 馃槂
    De rest staat in de mail.
  • Haas
    Expert
    Haas op 19 januari 2015 路 08:55
    Hoed bezig!
    Jammer van die bisonkit...
    Nu de plank (en) nog droog zijn zou ik alsnog de bisonkit eraf snijden, de boel ff opschuren en een paar keer lakken.
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 19 januari 2015 路 09:05
    馃槂

Tiptop, nu sprays zetten!
    splitfest.nl
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 19 januari 2015 路 09:17
    Hoed bezig!
    Jammer van die bisonkit...
    Nu de plank (en) nog droog zijn zou ik alsnog de bisonkit eraf snijden, de boel ff opschuren en een paar keer lakken. Haas op 19 jan. 2015 08:55

I know, maar dat lakken gaat er gezien mijn agenda deze week gewoon niet van komen. Dus dan maar even zo. Mocht ie nou heel lekker rijden gaat ie na een paar runs weer in de tas en werk ik hem alsnog een keer netjes af.

...

En anders maak ik nog een keer een nieuwe 馃榾
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 19 januari 2015 路 10:08
    Of nadat je de bisonkit hebt weggehaald en vlakken geschuurd, de boel bestrijken met epoxy? Dan ben je in één keer klaar voorlopig.
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 19 januari 2015 路 10:37
    Tof projectje hoor Willem! dit geeft me inspiratie 馃槂, ik hoor wel hoe je (nieuwe) plankje rijdt!
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 19 januari 2015 路 11:39
    Of nadat je de bisonkit hebt weggehaald en vlakken geschuurd, de boel bestrijken met epoxy? Dan ben je in één keer klaar voorlopig. Emmer op 19 jan. 2015 10:08

Ik was bang dat epoxy te hard/bros zou zijn. Maar dat zou misschien nog wel lukken.
  • GilbertS
    Expert
    GilbertS op 19 januari 2015 路 12:03
    3 lagen bootlak!
    www.instagram.com/gilbertsmink/
  • Dorylus
    Tourist
    Dorylus op 19 januari 2015 路 12:19
    Misschien moet je nog een extra gaatje voor de swallowtail maken.
    Dan krijg je zo'n mooie blow-hole zoals bij onderstaande heren van Signal 馃槂
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 12 februari 2015 路 16:24
    *Bump*

Dus, na ruim twee weken buitenspelen in de Alpen heb ik het beestje aardig aan de tand kunnen voelen.

Op de piste merk je eigenlijk alleen dat de tail wat slapper is (logisch). Carven en zelfs switch rijden gaat nog steeds prima. In de pow komt het boardje door zijn geringe lengte (159) voor mij gewoon float te kort, maar in 30 cm crud was het leuk spelen.

Tijdens PA#9 heeft @willemien_w er op rondgereden en die was er in de pow juist goed over te spreken, maar had er op de piste wat meer moeite mee. Waarschijnlijk omdat 159 voor haar juist weer aan de grote kant is.

Verder positieve reacties van Italianen, Fransen en Brabo's die we onderweg tegenkwamen. 馃槂 De Bisonkit lijkt zich goed te hebben gehouden en gezien de behaalde resultaten ga ik hem denk ik nog wel eens netjes aflakken.

Conclusie: Leuk projectje voor als je nog een boardje hebt liggen waar je anders toch niks meer mee doet, maar verwacht geen wonderen.
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 12 februari 2015 路 16:26
    *Bump*

Conclusie: Leuk projectje voor als je nog een boardje hebt liggen waar je anders toch niks meer mee doet, maar verwacht geen wonderen. Willem2k op 12 feb. 2015 16:24

of gebruik de volgende keer een groter board 馃槈

Maar thanks voor de update, ik ga het toch ook eens proberen.
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 12 februari 2015 路 16:27
    of gebruik de volgende keer een groter board 馃槈
    Maar thanks voor de update, ik ga het toch ook eens proberen. markindealpen op 12 feb. 2015 16:26

... Daar zit ik stiekem nog wel een beetje over te denken, dan zou ik eigenlijk nog een keer ergens een 164 ofzo moeten opduiken 馃槂
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 12 februari 2015 路 16:31
    ik heb toevallig nog n oude 164 liggen, die ik voor dat doel wil gaan gebruiken, al moet ik waarschijnlijk wat langers hebben als ik jou zo hoor.
  • poling
    Beginner
    poling op 4 maart 2016 路 22:51
    Misschien moet je nog een extra gaatje voor de swallowtail maken.
    Dan krijg je zo'n mooie blow-hole zoals bij onderstaande heren van Signal 馃槂
    Dorylus op 19 jan 2015 12:19

wilde juist deze ook ergens op wepowder gooien maar staat er dus al.

Leuk project Willem... ik heb nog ergens een 180 liggen.. ook maar eens de zaag in gaan zetten 馃構

of was het nu een 183...
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 5 maart 2016 路 08:37
    Doe het! 馃槂

Bij zo'n lengte kun je misschien nog wel meer materiaal tussen de tail delen uit halen zonder al te veel in te leveren op float.
  • Tukker
    Beginner
    Tukker op 22 januari 2017 路 19:46

Lekker prutsen bij Versus in Scheveningen
    Tukker(ik)
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 22 januari 2017 路 19:51
    Woohoo, een oude Nidecker. Nice!
    May the powder be with you.
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 23 januari 2017 路 13:48
    Nice! 馃槂
  • Bobdeboarder
    Beginner
    Bobdeboarder op 23 januari 2017 路 15:53
    Mooi project @Willem2k !! Ik weet niet waar je vandaan komt, maar je bent van harte uitgenodigd in de Boerteun werkplaats(bovenin Zeeland) . Epoxy en botenlak op voorraad om die zijkanten fatsoenlijk waterdicht te maken 馃槂 .
    www.boerteun.com

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro