PRM en de twee windrozen in het lawinebericht van Tirol

• Ors
    Advanced
    Ors op 24 januari 2015 · 14:42
    In het lawinebericht van Tirol staan tegenwoordig twee windrozen ingetekend (bijv https://apps.tirol.gv.at/lwd/produkte/llb/2014-2015/2015-01-24_0730/20... )

Hoe ga je hiermee om met de PRM van de berggeit? Uitgaan van worst case? Kijk je alleen naar de triebschnee windroos (want voor een lawine moet een gebonden laag op een glijlaag liggen)? Anders namelijk....
    Screw the cool guy standard procedure... I'm gonna CLAIM! --Shane
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 24 januari 2015 · 15:18
    Je kijkt naar allebei. Lijkt mij.

Die slechte laag dieper in het sneeuwdek (het Altschnee Problem) zit blijkbaar op alle aspecten boven de 2200 meter en het Triebschnee probleem zit in west tot oost over noord boven de 2200 meter. Ik denk niet dat het een nieuwe standaard wordt twee windrozen, maar dat het te maken heeft met het hardnekkige probleem van die slechte laag dieper in het sneeuwdek. Het lijkt er op dat ze wat meer toegaan naar het Amerikaanse systeem (Tremper) om aan te geven met welk lawineprobleem rekening gehouden moet worden.
    Zijn ze daarmee weer afgestapt van het vermelden van het Gefahremuster (1-10 van Nairz)?

Met PRM bedoel je de uitgebreide reductiemethode?
  • Ors
    Advanced
    Ors op 24 januari 2015 · 19:22
    Met PRM bedoel ik idd de uitgebreide reductiemethode. Geldt trouwens ook voor de bierdeckel variant.

die 1-10 van Nairz staat geloof ik ook nog steeds vermeld, maar dan in de kleine lettertjes van het lawinebericht.

Het lijkt erop dat ze zoekende zijn naar een nieuwe balans van hoeveelheid informatie om te vermelden in het lawinebericht.
    Screw the cool guy standard procedure... I'm gonna CLAIM! --Shane
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 24 januari 2015 · 19:52
    De 2de roos geeft de situatie weer specifiek ten zuiden van de rivier de Inn (in dit geval). Ik heb ook al andere gebiedsdelen zien staan bij die roos.
  • Opa
    Advanced
    Opa op 26 januari 2015 · 17:43
    Tirol gaat minder nadrukkelijk middels hun 10 'Muster' communiceren en meer over 'haubtprobleme'. Er gaat de komende jaren een hoop veranderen bij de lawineberichten!

Voor nu leidt dit tot lastige beoordelingen zoals op het moment. Normaal gesproken zou het 'altschnee' probleem eerder om een grote extra belasting vragen. Maar dat durven ze niet op te schrijven omdat het op het moment zo vreselijk verrassend is iedere keer weer. En dus heb je een 3 zonder gunstige exposities plus een 'omzeilbaar' triebschneeprobleem als bonus. Prettige wedstrijd! Overigens precies wat we hier in Nendaz tijdens de praktijkdagen ook zien.
    Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro