Dynafit toe shim

• bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 26 januari 2015 · 16:19
    Dus, dynafits. Loopt lekker licht omhoog, maar het skien, ik weet het niet. Wat mij vooral stoort is dat je hak veel hoger staat dan je teen, waardoor ik het gevoel heb voorover te kukelen als ik druk op mijn punten wil geven.
    Nu weet ik niet de enige ben die dit stoort. Veel mensen verhogen daarom de toepiece van de dynafit binding door er iets onder te zetten. In de JoeEsOfEe zijn daar zelfs standaard producten voor te koop (http://bndskigear.com/toeshims.html) maar dat kost weer zo veel verzendkosten...

Zijn er hier mensen die zelf zoiets gebouwd hebben? ervaringen? Wat voor materiaal?
    Ben benieuwd...
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 26 januari 2015 · 16:31
    Hmm ik kan nu even niet zo snel de juiste link vinden maar er is een goedkope oplossing. Plaatje maken van een bepaald soort plastic keuken snijplank. Het soort plastic was dan wel belangrijk.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 26 januari 2015 · 16:32
    Iets wat ik mij vaak af vraag kan ik hier wel kwijt zonder je topic te kapen, aangezien het mogelijk ook een oplossing is? Ik dacht dat ik eerder mensen zag met alleen een dynafit toe vóór gewone alpine bindingen gemonteerd. Dus dan heb je 'lekker omhoog (zonder licht)' en sta je stevig/recht in je binding omlaag? Bovendien kan je met een paar inserts de toe er gewoon af en toe op doen. Weet niet hoe dit idee heet, dus kan er geen gebruikerservaringen op vinden op google. Klinkt mij als een redelijk ideale mogelijkheid,.. maar ben geen tourskier dus kan er volledig naast zitten.
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 26 januari 2015 · 16:46
    @bertjebertje geld dit voor alle Dynafit modellen?
  • smorenburg
    Tourist
    smorenburg op 26 januari 2015 · 16:55
    Komt door die kleine poezelige voetjes van je @bertjebertje 😃
    Jeweetog sas cos toa
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 26 januari 2015 · 17:12
    pcies, met onderzeers is het probleem al een stuk minder.

@Fabergé ben benieuwd naar de keukenplank!
    @sprokjuh ff linkie klikke en lezuh lezuh
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 26 januari 2015 · 17:29
    @Tim3 er zijn mensen die dat doen idd.. Let wel dat je dan of inserts in je normale skischoenen moet laten zetten of tour schoenen icm normale bindingen die die zolen ook aan kunnen..
    Die toe piece er weer afschroeven boven aan je lijn icm inserts lijkt mij niks, te veel gedoe en kans op schroefjes kwijt raken..
    Dit is ook een optie maar hier lastig te krijgen:

Eigenlijk zou het nog makkelijker en lichter kunnen met een plaatje Carbon en twee pinnetjes..

Kickturns zijn trouwens ook niet echt een optie of je moet heel lenig zijn..
  • Mitchel.
    Expert
    Mitchel. op 26 januari 2015 · 17:36
    je hebt toch nu de nieuwe binding van Marker : de Kingpin die combineert toch de Toe van Dynamiet en een gewone alpine binding achter? (wel gemodelleerd, maar komt op t zelfde neer toch?)

http://marker.de
    Skiing is Freedom!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 26 januari 2015 · 17:52
    Het is gewoon een verhoging van plastic met een paar gaten erin, zo moeilijk is dat niet.

Ik heb zelf splitboard pucks van een keuken snijplank gemaakt, het idee is dat je een taaie soort plastic kiest die bij lage temperaturen niet broos is. Bijna alle snijplanken zijn okee als ze niet keihard zijn.
    Carbon staat stoer, maar is niet lichter dan plastic en veel gladder om je skischoen op te zetten. Zou ik niet doen hiervoor.
    splitfest.nl
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 26 januari 2015 · 17:54
    @Mitchel , dat klopt, maar die toe piece heeft niet dezelfde soort (veilige) release als een normale alpine binding en daarom zijn er menen die een tech toe piece voor de voorbak van hun normale alpine binding monteren.. Prettig en efficient omhoog lopen dmv tech toe en veilig en strak afdalen in normale bindingen..

Overigens is dat wel echt iets voor de cracks die zichzelf van flinke cliffs gooien hoor, de meeste mensen zullen genoeg hebben aan normale tech binding.
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 26 januari 2015 · 18:01

Carbon staat stoer, maar is niet lichter dan plastic en veel gladder om je skischoen op te zetten. Zou ik niet doen hiervoor. ieism op 26 jan. 2015 17:52

Ik bedoelde zoiets als dit maar dan simpeler omdat het toch alleen voor omhoog lopen is..

Zoiets zou toch vrij makkelijk te maken moeten zijn..

Even klikken:

http://www.tetongravity.com/forums/attachment.php?attachmentid=148272&...

Maargoed dit is offtopic..
  • jurriaan
    Beginner
    jurriaan op 26 januari 2015 · 18:04
    @Tim3 bedoel je dit?
    http://casttouring.com
  • jurriaan
    Beginner
    jurriaan op 26 januari 2015 · 18:06
    Alleen een beetje duur natuurlijk
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 26 januari 2015 · 18:12
  • PS
    Advanced
    PS op 26 januari 2015 · 18:17
    @bertjebertje, welke Dynafit heb je? Als het een Speed Radical, is dan zou je denk ik onderzetter van de Radical ST of FT kunnen gebruiken. Het hielstuk van de FT en ST is hoger vanwege de rem, en het toepiece komt daarom standaard met een shim. Die shim kan je ook gebruiken bij het remloze model, en verkleint in dat geval de toe-ramp.

Anders lijkt een keukenplank me een prima doe-het-zelf oplossing. Plastic dat je moet hebben is HDPE, kan goed tegen kou en compressie zonder broos te worden en te breken.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 26 januari 2015 · 19:50
    @jurriaan; nee geloof iets in de trend van wat @Faberge als voorbeeld geeft. Lijkt mij best chique als je een low-tech toe hebt voor het klimmen en alpine voor het dalen..
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 27 januari 2015 · 10:07
    @PS, ik heb een radical (met rem) dus dat wordt keukenplanken...
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 27 januari 2015 · 10:38
    Nog een handig linkje: http://skimo.co/pin-heights
  • PS
    Advanced
    PS op 27 januari 2015 · 11:05
    @bertjebertje, in dat geval zou ik een lekker dikke keukenplank nemen die dan ook de bestaande shim vervangt. Shim op shim is wel erg ghetto engineering.
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 2 februari 2015 · 09:48

it's on . . . .
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 2 februari 2015 · 09:53
    Wow 2 stuks nog wel 😃
    Enjoy! en laat weten hoe het ging!
  • PS
    Advanced
    PS op 2 februari 2015 · 10:09
    Doe maar chique. Een echte Zwitserse snijplank. Bij de huidige wisselkoers is dat misschien wel net zo duur als een officiele BND shim uit de states 😉

Ben ook benieuwd naar de resultaten
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 2 februari 2015 · 10:50
    niet als je loon in CHF komt....

de crux is het vinden van de juiste schroeven.
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 4 februari 2015 · 09:10
    Part deux:
    losjes gebaseerd op https://www.wildsnow.com/10864/binding-shims-stack-plate-skiing-diy/...

Nu wachten op de juiste schroeven en dan kunnen ze op de skis
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 4 februari 2015 · 09:16
    Wow nice @bertjebertje !
    waar heb je die scroeven gevonden die lang genoeg zijn?
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 4 februari 2015 · 10:20
    heb lang gezocht maar niks gevonden hier in de buurt, dus toen maar via Jon de B&D schroeven besteld (http://www.jonsskituning.co.uk/). Die komen hopelijk deze week binnen
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 4 februari 2015 · 11:02
    Ziet er goed uit! Ben benieuwd hoe het skied. Wellicht dat ik dan ook maar aan de snijplank moet.
    Rex Monte - Amor Nix
  • CPet
    Advanced
    CPet op 4 februari 2015 · 14:53
    Is mij nooit opgevallen en nooit iets van gemerkt.....
    Let the snow come!
  • huib
    Expert
    huib op 4 februari 2015 · 16:02
    Hangt ook nog enigzins van de schoen-binding combinatie af. En de zoollengte natuurlijk, een langere zool zal bij een gegeven hoogteverschil in een kleinere hoek resulteren.

Ik heb het voor mijn Dynafit Titan vergeleken met alpine zolen in een Marker Baron, tec zolen in de Baron en tec zolen in de Dynafit Radical. Met de Radical sta ik 2 graden meer naar voren dan met de andere binding. Het verschil is met mijn schoen (en maat 46) dan ook veel minder dan de 4 graden die gerapporteerd wordt op Wildsnow.
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 4 februari 2015 · 16:14
    Kan me indenken dat als je een nieuwe ski+dynafit koopt het niet zo opvalt. Dan voelt het geheel nieuw en anders. Ik heb echter mijn markers vervangen door radicals op dezelfde ski, en toen viel het me heel erg op. Maar ik heb dan ook schoenmaat 25 😃

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro