Ski platen voor freeride en tour bindingen

• Dutch1980
    Beginner
    Dutch1980 op 27 januari 2015 路 14:16
    Hallo,

Ik ben op zoek naar een oplossing om 'on the go' freeride bindingen te kunnen afwisselen met tour bindingen (op mijn JJ's en Mantras).

Ik dacht eerst aan platen van 'Binding Freedom' maar deze maken enkel de combinatie met tour bindingen van dynafit, welke niet compatibel zijn met mijn Garmont Adrenalin tour botten.

Quiver killer inserts lijkt daarom de enige overgebleven oplossing.

Zijn er echter binding waarvan het teen stuk (qua plaats van boorgaten) van een freeride binding overeenkomt met die van een tour binding?

Dit om het aantal gaten in de ski's tot een minimum te kunnen reduceren (voor het behouden van flex en stevigheid).

Bedankt voor de hulp,

Wout
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 27 januari 2015 路 14:25
    Ik kan maar deels antwoord geven op je vraag, en dat is dat ik me niet druk zou maken om wat extra gaten. Ik heb me door een 'expert' laten vertellen dat je echt een gatenkaas van je ski kan maken, en verdraait dicht op elkaar geboord, voordat je hem mogelijk wat kwetsbaarder maakt (laat staan wat merkt aan flex). Van 2-3 setjes boren, waar de gaten goed van zijn gedicht, hoef je echt niet wakker te liggen. Dus als dat je enige overweging is 馃槂. Just my 2 cents. Verder kan ik me voorstellen dat er vergelijkbare mallen zijn maar weet dit niet 馃槂
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • sanno
    Tourist
    sanno op 27 januari 2015 路 14:44
    Welke bindingen heb je nu liggen?

Je heb Garmont Adrenalins die geen tech inserts hebben en een nonDIN zool. Dat laatste zie ik persoonlijk niet als een groot probleem om te gebruiken in een alpine binding, maar volgens mij is het niet conform het omschreven gebruik van de bindingen/schoenen.
    Zet gewoon een stevige binding met toeroptie op de skis, mbv inserts, dan ben je van het dubbele gaten probleem af en kan je de binding redelijk makkelijk voor beide skis gebruiken.
    Toerisski
  • Dutch1980
    Beginner
    Dutch1980 op 27 januari 2015 路 15:54
    Sano,

De Garmonts hebben 2 settjes zolen, waarvan 1 een DIN zool, en zijn dus compabtibel met alpine bindingen. Normaal gebruik ik echter mijn Salomon X-wave's alpine schoenen als er niet moet geklommen worden.

Heb ook al aan je 'one quiver' tour binding gedacht maar had graag de optie gehad van een rossi FKS of look Pivot te kunnen monteren (in combinatie met een tour binding) omdat:

1. Ik toch vooral afdalingen ski die min of meer lift toegankelijk zijn.

2. Een alpine binding (FKS/Pivot) een stuk perfomanter is dan een tour binding.

Op dit moment heb ik een Marker Baron binding, die aan vervanging toe is, en een reeks rossignol Axium 120 bindingen gemonteerd op 2 paar Rossignol piste ski's.
  • Dutch1980
    Beginner
    Dutch1980 op 27 januari 2015 路 15:56
    Vergeten te zeggen...

Tim... Alvast bedankt voor je respons. En de JJ's zijn nieuw en hebben nog geen bindingen. Hence het idee om bindingen te kunnen wisselen tussen de Volk en de Armada.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 27 januari 2015 路 17:52
    @Dutch1980 Als ik je beschrijving lees kies je niet snel voor een makkelijke weg. Misschien is de MFD All time AT wat voor je. http://www.backcountry.com/mfd-alltime-at-binding Alweer een tijd niets van gehoord worden ze nog gemaakt?
    toch zou ik zeker Dukes or Tyrolia Adrenaline als alternatieve oplossing zien. Misschien niet volledig vergelijkbaar met Pivots, maar in het terrein merk je dat verschil net iets minder dan op de piste.
    ik denk niet dat je snel iets zal vinden waarbij je gebruik kan maken van dezelfde boorgaten voor 2 verschillende bindingen, maar zoals Tim al aangaf hoeft dat geen probleem te zijn tenzij de boorgaten ongelukkigerwijze op ongeveer dezelfde plekken zitten.
    Toerisski
  • mitely
    Expert
    mitely op 2 februari 2015 路 14:29
    Hallo,
    dit heb ik nog gevonden op Internet, misschien heb je er iets aan..?
    (heb ik zelf nog niet helemaal gelezen)
    http://www.powderguide.com/magazin/artikel/skiwerkstatt-die-demontierb...

Wat belangrijk is, is dat er tussen de boorgaten mindenstens 1cm ''vlees'' zijn moet.
    en bekijk of je dan nog altijd Ski-mid/Schoen-mid staat.

Succes
    Mitely
  • skiester
    Advanced
    skiester op 2 februari 2015 路 14:52
    Salomon guardian of tyrolia adrenalin monteren. Gaan tot din 16. En ik voel t verschil niet met n jester.
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 2 februari 2015 路 15:34
    [mention="/profile/2792"][mention="/profile/2792"]@Dutch1980[/mention][/mention] Misschien is de MFD All time AT wat voor je. http://www.backcountry.com/mfd-alltime-at-binding Alweer een tijd niets van gehoord worden ze nog gemaakt?
    sanno op 27 jan. 2015 17:52

MFD's worden niet meer gemaakt of verkocht. Ook reserve onderdelen zijn moeilijk te krijgen. Een paar jaar terug was het een leuk product, zeker toen je de platen op meerdere skis kon gebruiken. Nu verwacht ik dat binnen enkele jaren frame tour bindingen de markt verlaten..

Bindingen met dezelfde boorgaten ga je niet vinden in tour en alpine.. Gewoon gaten boren voor twee boorpatronen, zorg dat er overal 1cm tussen de gaten zit, en alles installeren met inserts.. Dit gaat echt geen serieuze invloed hebben op flex of stevigheid..

*Oude gaten kan je trouwens uitboren tot juiste maat voor inserts.. misschien dat je dacht dat je naast oude gaten ook nieuwe gaten moest boren voor de bindingen die er nu op zitten ofzo??

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro