Armada TST vs. Rossignol Soul 7 vs. Salomon Quest 98

• Poppiholla
    Tourist
    Poppiholla op 30 januari 2015 · 18:04
    Als je een keuze tussen deze drie ski's zou moeten maken, welke zou je dan kiezen en waarom?
    Welke zou ik het beste kunnen kiezen gezien mijn lengte 186cm, gewicht 100kg en off-piste ervaring (beginner) en ski ervaring (gemiddeld/gevorderd).
    Ik ski meer op de piste dan off-piste, maar ik wil en ga steeds vaker off-piste. Kortom; ik wil doorgroeien off-piste.
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 30 januari 2015 · 21:03
    De armada ken ik niet, maar ik zou zeggen de Soul 7. Super fijn skitje. Op de piste prima te skieen, en ernaast ook. Volgend mij is er een 188 cm, en als er nog langer is, die nemen. Het is ook een lekkere lichte lat.
    It's all about the turns duuuuuude!
  • The_O
    Tourist
    The_O op 30 januari 2015 · 21:30
    Wat voor type skier ben je?: agressief en veel snelheid? Of juist wat speelser, bochten etc. Die TST kun je flink laten lopen. Ander 2 ski's zijn speelser uitgaande op de reviews.
    And Also The Trees
  • Poppiholla
    Tourist
    Poppiholla op 31 januari 2015 · 15:26
    Het is zo goed als zeker dat het de Salomon Q98 gaan worden. Graag bevestiging over de lengte. Ik ben 186cm en 100kg. Ik neem aan dat ik de 188cm versie nodig heb?
    Salomon zegt voor all-mountain -5cm minus je lengte, maar dan houden ze geen rekening met gewicht. Kortom; graag bevestiging.
  • The_O
    Tourist
    The_O op 31 januari 2015 · 19:03
    Eerder de 188cm dan 180cm ivm hoeveelheid Rocker die ski heeft (aardig wat).
    Waarom ga je niet voor de Salomon Q105 188cm? Voor poeder is dat logischer met je lengte en gewicht... Zet je er tourbindingen op?
    And Also The Trees
  • Poppiholla
    Tourist
    Poppiholla op 31 januari 2015 · 19:08
    Ik zoek een one quiver ski en de q98 is dat meer dan de q105. Daarnaast durf ik 100+ onder de voet toch nog niet aan. Ik onderschat me zelf liever dan dat ik een ski neem die boven mijn kunnen zit. Ik denk niet dat ik op korte termijn ga touren dus het worden de STH2 wat 13 bindingen van salomon.
  • The_O
    Tourist
    The_O op 31 januari 2015 · 19:27
    [mention="/profile/27975"]@Poppiholla[/mention]. Ski nu 6 seizoenen alleen maar 100+ en ook veel gewoon op pistes: bevalt goed en heeft niet veel met aandurven (onder/overschatiing) te maken. Als je poederdag hebt dan denk dat je als beginnende poederskier meer plezier hebt met 100+. Dus doe de concessie aan piste kant zou ik zeggen. Maar goed misschien dat ander wat meer over kunnen zeggen. Mijn ervaring is puur gebaseerd op skien in Canada en wat ik hier om me heen zie.
    And Also The Trees
  • VeeT
    Advanced
    VeeT op 2 februari 2015 · 14:04
    Ik heb vorige jaar een aantal ski's getest waaronder de Armada TST, Soul 7, Line Influence en Armada Norwalk (die geworden).
    De Salomon kan ik dus niks over zeggen.
    Ik ben zelf 1.88 en 75kg. De Soul7 (188cm) vond ik op de piste bij lage snelheden heel fijn en makkelijk skiën. Ook offpiste ging hij zeker fijn. Maar wanneer ik het gas goed opendraaide vond ik de Soul7 veeel te flexibel en licht, ze klapperde alle kanten op. Op de piste werd de grip behoorlijk minder. Ik verwacht dat jij daar nog veel meer last van gaat hebben omdat je wat meer weegt.
    De Line Influence was voor mij het andere uiterste. Dit waren soort bulldozers die overal door heen bliezen en ontzettend stabiel bleven op hoge snelheid en onregelmatig terrein. Maar weer zo zwaar dat de speelsheid behoorlijk minder was.
    De Armada TST vind ik een ski die goed op de piste te skiën is, stijf genoeg om goed vaart mee te maken en licht genoeg om speels mee rond te gooien. Offpiste ook goede float. TST komt behoorlijk in de buurt van de ideale one ski quiver wat mij betreft, maar ik denk niet dat er ooit een ski gaat zijn waarop je zowel je perfecte poederlijn vaart en vlijmscherpe carve bochten zet

Onder de 100mm ga je toch offpiste het gevoel hebben dat er nog veel meer lol te behalen valt met echte poeder ski's

Ik heb toen de Armada Norwalk gekocht omdat offpiste deze toch nog een stapje lekker gaan, maar uiteindelijk heb ik er ook setje Head Supershape iSpeed bijgehaald voor wanneer er echt geen fatsoenlijke pow te vinden is.
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 2 februari 2015 · 14:50
    Ik ben zelf dit jaar ook voor de piste overgeschakeld naar +100mm en het kan prima. Qua gewicht zit ik zelfs nog iets hoger en ik kan je verzekeren dat je in het poeder erg blij zal zijn met iets dat breder is dan 100mm.

Qua piste gevoel, afgelopen week op zowel 104mm (Head Inferno) en 120mm (Armada AK JJ) gestaan. Zolang er geen echte ijsplaten liggen is 120mm prima te doen. 104mm is met beetje actief skien geen probleem.
  • Poppiholla
    Tourist
    Poppiholla op 2 februari 2015 · 17:00
    Ik durf 100+mm nog niet helemaal aangezien ik voor 60% op de piste skie. als het allemaal gaat zoals ik hoop en off-piste steeds makkelijker voor me wordt, dan heb ik weer een goede reden om nog een 100+ ski te kopen en mijn huidige 80mm piste ski's te verkopen.
  • VeeT
    Advanced
    VeeT op 2 februari 2015 · 17:21
    @popiholla: Ah je hebt al een paar piste ski's, wat bredere zelfs. Lijkt me des te meer reden om niet iets te kiezen wat het net-niet-beste van twee werelden is. Beter dan een 105-115mm setje halen en een two-ski quiver en hebben.
    Die piste ski's zou ik juist willen houden voor als er een weekje geen poeder te bekennen is, maar de piste's wel uitnodigen tot het betere racewerk.
  • Poppiholla
    Tourist
    Poppiholla op 2 februari 2015 · 18:26
    Ik snap je punt VeeT, en ik heb het ook serieus overwogen, en ik twijfel er ook nog over. Ik heb nog eens naar mijn huidige piste ski's gekeken, en het zijn ski's uit 2009 en 76mm onder de voet. Ik dacht 80mm, maar het is nog wat minder. Ik denk dat de 98mm Q98 dus een goede stap is voor mij als one quiver ski. De Q105 is ook een erg goede ski en zeker ook geschikt als one quiver ski, maar dan wel als je 80% off-piste bent en 20% op de piste. Helaas ben ik niet 80% van de 14 dagen dat ik max per jaar op de ski's sta off-piste. Ik weet gewoon niet zeker of ik uit de voeten kan met de Q105 en of 7mm verschil een groot verschil is. De Q105 in 188mm heeft ook een forse radius voor op de piste.
  • The_O
    Tourist
    The_O op 2 februari 2015 · 19:04
    Ken je niemand waarvan je een keer 100+ ski's kan lenen en testen (Mister X 😉 ) .
    Of anders een dagje huren. Dan weet je het zeker.
    And Also The Trees
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 2 februari 2015 · 19:09
    @Poppiholla Ik weet niet welke maat boot je hebt anders mag je die van mij een keer proberen. Het klopt wel wat @VeeT zegt, als je toch al een piste ski hebt, dan is breder prettiger buiten de piste.

Ik heb speciaal gekozen voor die Atomics omdat ze een relatief kleine radius hebben en flink wat camber onder de voet hebben waardoor ze op de piste ook heel goed uit de voeten kunnen. Ze zijn met 102mm niet veel breder dan de Q-98. Ik ga er wel mee touren en heb daarom bewust niet al te breed gekozen.
  • Poppiholla
    Tourist
    Poppiholla op 2 februari 2015 · 19:15
    Ik heb de bestelling als gedaan voor de Q98. Ik kan mijn bestelling nog wel wijzigen.
    Hoe meer ik lees en me erin verdiep hoe moeilijker ik de keuzes vind. Ik ben uiteindelijk bij Salomon Q98 terecht gekomen en voel me daar op zich goed bij, maar als VeeT een terechte opmerking maakt en mijn vrouw ook nog eens de mening van VeeT beaamt, slaat de twijfel wel weer toe. Ik kan per slot van rekening ook altijd een nieuwe piste ski kopen (mijn huidige set is uit 2009) naast de 105 die ik dan nu zou nemen.
    Ik dat dat mijn twijfel ook voortkomt uit de breedte van 105. Kan ik hier mee overweg en is 7mm echt nou zo veel op de piste. Off-piste is het wel beduidend meer float.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 2 februari 2015 · 19:40
    Het is lastig en zeker als je van 76mm komt. I've been there too 😃

Ik wil je vooral niet nog meer keuzestress bezorgen, maar heb je de Salomon Rocker2 100 nog overwogen? Is voor op de piste ook nog een lekkere ski en speelser dan de Q-105.
  • Poppiholla
    Tourist
    Poppiholla op 2 februari 2015 · 20:03
    Heb ik overwogen maar de Quest is voor mij beter op de piste. Meer Camber.
  • -Jurjen-
    Advanced
    -Jurjen- op 3 februari 2015 · 07:50
    Ik ga denk ik herhalen wat er hier boven al gezegd wordt, maar ik heb aan het begin ook lopen ploeteren op semi poederskis ala de quest, maar pas toen ik meen eerste 100+ ski onderbond dacht ik; ja man, dit is leuk!
    In mijn ogen is de quest een piste ski, waarmee je met wat techniek ook lekker de poeder in kan. Wil je leren poeder skien, dan ga je zo veel meer lol hebben op een bredere ski. Kies er dan een met een flinke rocker in tip (en tail), camber onder de voet en een wat kleinere radius. Dan skiet hij ook nog lekker op de piste.

Van de ski's die jij noemt, zou ik dan eerder de TST of de Soul 7 nemen dan de Quest, zeker als je al iets bredere piste ski hebt.

En op een poederdag zijn de pistes toch niet lekker op een een piste skietje met al die hopen overal 😀
  • svenk
    Advanced
    svenk op 3 februari 2015 · 09:02
    @yeryen +1 alhoewel je skitechniek het wel moet toelaten om een dubbel gerockerde ski te skien. Kan met wat mindere techniek voelen als een hobbelpaard 😃 Een (tapered) flat-tail geeft dan meer stabiliteit en toch draaigemak.

Het is ook een beetje wat de topicstarter wil: soms op de piste blijven en andere dagen gericht de poeder in, dan zou ik zeggen: houd je pisteski en koop een 110+ ski erbij.

Wil je altijd uit de voeten kunnen dan heb je denk ik aan een TST of Soul7 (beetje afhankelijk van je skistijl en gewicht) een goede onequiver. Zolang het poeder/piste gebruik 50/50 is kom je in 70-80% van de offpiste gevallen goed weg met deze ski's. Neem ze dan wel minimaal lichaamslengte en misschien een stukje langer. Ga je echt alle PA's afrijden, investeer dan in een 110+ ski.

Edit: ik lees nu je gewicht. Dan zou ik de Soul7 laten vallen denk ik vanwege de lichte neus. In dat geval denk ik eerder aan een TST 192. Misschien kun je een 2e hands setje scoren. Ideaal om te proberen en minimale afschrijving.
    If in doubt, don't go out!
  • Cheizz
    Beginner
    Cheizz op 3 februari 2015 · 09:12
    ^^ dit is ook min of meer wat ik heb gedaan: mijn 'one ski quiver' Nordica Hell & Back verkocht (ook om andere redenen, overigens) en daar voor in de plaats twee paar gekozen. De Fischer Ranger 88 TI (voor op de piste en alle omstandigheden met minder dan 10 cm vers): lekker veel camber, wel tip-rocker en als je toch wat zachte sneeuw te verwerken hebt, dan kan die ski dat prima.
    Voor de echte poederdagen heb ik de 2014 Atomic Automatic (117 mm). Flinke tip en tail rocker, heerlijke float, niet te zwaar, kan alles aan van rustig cruisen over een flink besneeuwde alpenwei, spelen in het bos of knallen op een steilere helling (nog niet in de gelegenheid geweest gezien de condities, maar als Dana Flahr het ermee kan in Alaska, dan zal het aan de ski niet liggen). En het fijne is: als je over de piste terug skiet naar de lift, zit er genoeg camber in en pit voor goede grip en een leuke rebound dat zelfs dat laatste stukje gewoon leuk is met die ski op de piste.

Dus: als je al die pisteski hebt, zou ik ook zeggen: ga voor een lekkere veelzijdige poederski van minimaal 110 mm. Zeker aangezien die ski's het op de piste ook gewoon leuk maken. Niet voor de hele dag, maar voor al die kleine stukjes tussen de poeder door.
    gigiski.com | deskiclub.nl
  • fanatix
    Advanced
    fanatix op 3 februari 2015 · 09:20
    Ik heb al 3 jaar de Armada TST en het is een zeer goede all-in-one ski!

Uiteraard als de pistes slecht liggen met ijs en veel moguls, is het wat moeilijker, maar de offpiste kwaliteiten en ook puur carve zijn zeer goed, ook omdat in de + 100mm deze ski een vrij kleine radius heeft
  • Poppiholla
    Tourist
    Poppiholla op 3 februari 2015 · 19:14
    Mensen; topic mag dicht. Bedankt allemaal! De Q105 staan in the house.
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 4 februari 2015 · 08:20
    ^^
    Voor de echte poederdagen heb ik de 2014 Atomic Automatic (117 mm). Flinke tip en tail rocker, heerlijke float, niet te zwaar, kan alles aan van rustig cruisen over een flink besneeuwde alpenwei, spelen in het bos of knallen op een steilere helling (nog niet in de gelegenheid geweest gezien de condities, maar als Dana Flahr het ermee kan in Alaska, dan zal het aan de ski niet liggen). En het fijne is: als je over de piste terug skiet naar de lift, zit er genoeg camber in en pit voor goede grip en een leuke rebound dat zelfs dat laatste stukje gewoon leuk is met die ski op de piste.
    Cheizz op 3 feb. 2015 09:12

Hoi Cheizz, zijn die automatics een beetje leuk voor de noodzakelijke stukjes op de piste, ook voor de technisch wat minder begaafden? Ga over 2 weken mn eerste echte stappen offpiste zetten onder begeleiding en overweeg eigenlijk een gebruikt setje aan te schaffen. Wilde eerst mn rictor 90 gebruiken, maar ben tegen de 100 kg (2m lang) dus beetje extra float is nooit weg vermoedelijk 😃
  • Poppiholla
    Tourist
    Poppiholla op 4 februari 2015 · 08:25
    Ik kan je echt dan de Armada TST aanraden. Geweldig off-piste en heel behoorlijk op de piste. De 192cm gaan perfect zijn voor jouw lengte en gewicht. Vraag maar even bij Ben (Besati) en check ook zijn marktplaats ad. Ik heb begrepen van Ben dat de prijs bespreekbaar is.

http://www.marktplaats.nl/a/sport-en-fitness/skien-en-langlaufen/m8952...

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro